Visa ditt rambrott

Visa ditt rambrott
dabomb3.jpg

Din nästa cykel borde vara en sån här. Byggd för att falla rakt ner.

Senast ändrad:
Visa ditt rambrott
Ja så här ser min kärlek ut just nu. Viktigt att komma ihåg, sadelstolpen en bra bit ifrån max höjd.

Bilagor

• IMG_20170803_142314_295.jpg
    IMG_20170803_142314_295.jpg
    117.7 KB · Besök: 98
Visa ditt rambrott
EST, med den där skadan har du ju guldläge att laga den i en ny, mycket flackare, gaffelvinkel. Bara kapa av och svetsa ihop.

Det var väl för att kunna laga den som du köpte just stål? :)

Visa ditt rambrott
Maakus sa:
Maakus sa:
glitch sa:
Bara titan kvar då?

Eller höghållfaststål typ SSABs DOCOL 980.

Eller ännu bättre deras Bor-Ståls rör, Boron 24 >:D
Tror faktiskt inte det är någon fördel med höghållfasta stål till detta, ju mer uppskrämt stålet är ju känsligare blir det för värmepåverkan och blir väldigt lätt sprött kring svetsarna och det är ju normalt där som ramarna spricker.

Visa ditt rambrott
TK sa:
Maakus sa:
Maakus sa:
glitch sa:
Bara titan kvar då?

Tror faktiskt inte det är någon fördel med höghållfasta stål till detta, ju mer uppskrämt stålet är ju känsligare blir det för värmepåverkan och blir väldigt lätt sprött kring svetsarna och det är ju normalt där som ramarna spricker.

Det beror på vilket stål vi pratar om. Svetsat höghållfast används i allt från kranbalkar till dumperflak

Visa ditt rambrott
Sunny sa:
TK sa:
Maakus sa:
Maakus sa:
glitch sa:
Bara titan kvar då?

Det beror på vilket stål vi pratar om. Svetsat höghållfast används i allt från kranbalkar till dumperflak

Problemet med Boron 24 är ska släckhärda hela ramen för att uppnå rätt egenskaper.
Så hetta upp till typ 800C och sen kyla den snabbt i vatten. Lätt som en plätt!

Visa ditt rambrott
Visa ditt rambrott
TK sa:
ceel sa:
Maakus sa:
Sunny sa:

Problemet med Boron 24 är ska släckhärda hela ramen för att uppnå rätt egenskaper.
Så hetta upp till typ 800C och sen kyla den snabbt i vatten. Lätt som en plätt!

Det där låter som potentiellt den bästa "visa ditt fulmeck"-posten någonsin. :)
En film på detta hemma från någons badkar hade varit episkt:)

Jag tänker mig en murad jättegrill på sommarstället och sen slängs en glödande cykelram i sjön. :)

Visa ditt rambrott
Finns det inte utrymme att fila på tekniken EST? Vet att du är vass på att cykla men tänkte att det finns möjlighet att vara lite lättare/snällare mot materialet? Det känns ju som allt går sönder i dina händer när man skummar tråden.

Inte meningen att vara dryg eller taskig i min fråga. :-)

Visa ditt rambrott
Jilster sa:
Finns det inte utrymme att fila på tekniken EST? Vet att du är vass på att cykla men tänkte att det finns möjlighet att vara lite lättare/snällare mot materialet? Det känns ju som allt går sönder i dina händer när man skummar tråden.

Eller acceptera att stigcyklar inte håller för att regelbundet droppa 2m till uppförsbacke och sånt där...

Visa ditt rambrott
H. sa:
Jilster sa:

Eller acceptera att stigcyklar inte håller för att regelbundet droppa 2m till uppförsbacke och sånt där...

Altså normalt sett håller jag med & å mig vetligen så har jag inte tyckt att det varit konstigt nån gång förutom när min Canyon slets av. Men denna hoj har jag inte huckat till motlut eller nånting sådant med, jag har kört mycket lugnare & inte tagit den när jag ska ut & leka osv. Jag fattar med att saker pajar som min Ragley vilken höll i 2 år & den kördes säkert dubbelt så hårt med. Tycker att det är bra livstid ca 2 år men 50 mil i lugnare körning är inte okej. Sen är det ändå inte lugn körning men inget överdrivet. Min Canyon höll ju för fan längre å den var gjord i colaburkar så....Detta ska ju vara the shit å så går det av efter 50 mil inte så hård körning nja....

Visa ditt rambrott
EST sa:
H. sa:
Jilster sa:

Altså normalt sett håller jag med & å mig vetligen så har jag inte tyckt att det varit konstigt nån gång förutom när min Canyon slets av. Men denna hoj har jag inte huckat till motlut eller nånting sådant med, jag har kört mycket lugnare & inte tagit den när jag ska ut & leka osv. Jag fattar med att saker pajar som min Ragley vilken höll i 2 år & den kördes säkert dubbelt så hårt med. Tycker att det är bra livstid ca 2 år men 50 mil i lugnare körning är inte okej. Sen är det ändå inte lugn körning men inget överdrivet. Min Canyon höll ju för fan längre å den var gjord i colaburkar så....Detta ska ju vara the shit å så går det av efter 50 mil inte så hård körning nja....
Hur mycket väger du, med utrustning? Vilken Canyon?

Visa ditt rambrott
en liten trappa där ju 90kg med rygga. den där kör man ju med ht å allt är ju inte nåt stor eller läbbig. Å inget motlut fast det var efter detta jag kollade ramen...Så det var sista turen det :(
Nerve var det.

Visa ditt rambrott
Tror deff att den sista stålramen måste varit felkonstruerad. Den borde hållit längre men inget är för alltid. Denna stålram körde jag från 2008 till 2010 och den gick väldigt mycket. Fick dock en ny av tillverkaren pga att han inte lyckats så bra med svetsen runt diagonalröret.

Jag skulle reklamera om jag va dig...

Bilagor

• spricka.jpg
    spricka.jpg
    63.6 KB · Besök: 90
Visa ditt rambrott
Jaha, min Super Bud 29R är inte så Super längre. Är det lönt att försöka svetsa? För det måste väl vridit till lite av varje när den gick av?

Bilagor

• Focus.jpg
    Focus.jpg
    346.4 KB · Besök: 107
Visa ditt rambrott
Inspekterade min MTB idag, det är visst dags att posta i denna tråden... Inget rambrott egentligen, "bara" sprickor längs svetsen på kedjestaget. På insidan går sprickan inte längre ner än vad som syns på sista bilden.

Hojen är en Radon Skeen av årgång 2010.
IMG_1112_small.JPG

IMG_1116_small.JPG

Tillbaka
Topp