Visa ditt rambrott

Visa ditt rambrott
orbea.jpg

Nytt rekord i snabb garanti-hantering?
Ena fästet för svingen sprack loss (en alu-bricka ingjuten i kolfibern) på min Orbea Oiz, visade upp ramen för LBS i torsdags (7/6), hämtade ut en ny framtriangel igår, och då har de ändå skickat den från Spanien till Sverige under den tiden.

Klart positivt överraskad, hade sett framför mig hur säsongen skulle försvinna innan det var löst, nu blir det cykling till helgen igen!

Visa ditt rambrott
Closeupbreakfrombottomleft.JPG

Brott på kedjestag 27,5 hardtail snart 4 år gammal.
Tillverkaren har godkänt som garantiärende. Tyvärr finns inte identisk ram tillgänglig varför jag har i enlighet med tillverkarens köpvillkor begärt en likvärdig ram vilket innebär att flertalet komponenter från min cykel inte passar. Min tanke är att bygga nytt kring ersättningsramen kanske med en del begagnade komponenter.

Citerar mail från tillverkaren som befinner sig inom EU:

Jag har nu kollat vad vi kan, och inte kan göra, med vår International Sales Manager. Tyvärr lyder vi under vissa tullregler och därför får vi helt enkelt skicka iväg en “lös” ram. Det måste alltså vara en hel cykel som lämnar vår verkstad/fabrik/lager annars får vi problem med tullen.

Så då är vi helt enkelt tillbaka till den tidigare situationen med dessa alternativ:

• Vi skickar cykeln tillbaka till dig (Jag får tillbaka min trasiga cykel utan någon som helst kompensation )
• Vi byter ram, vilket också betyder en hel del nya delar som du tyvärr blir tvungen att bekosta (Jag får betala nytt hjulset, framgaffel, vevparti och eventuellt bromsar mm)
• Vi säljer dig en ny cykel till rabatterat pris (Ordinarie pris – 10%)
Slut citat.
Mina kommentarer inom parentes.
Känns som en win/lose-situation . Vad kan man säga om detta?

Visa ditt rambrott
Inte utan att jag köper loss hela paketet i form av en helt ny hoj som tillverkaren plockar ihop kring ramen. Garanti brukar ju innebära att kunden på något sätt skall kompenseras, inte tvingas till ett extra köp för att kunna utnyttja garantin.

Senast ändrad:
Visa ditt rambrott
Psp sa:
Inte utan att jag köper loss hela paketet i form av en helt ny hoj som tillverkaren plockar ihop kring ramen. Garanti brukar ju innebära att kunden på något sätt skall kompenseras, inte tvingas till ett extra köp för att kunna utnyttja garantin.
Tycker också att det inte låter riktigt bra. Vet inte hur det ska lösas bättre iofs.

Visa ditt rambrott
Men kan du inte be tillverkaren montera på befintliga grejer även gast det är fel hjulstorlek osv? Då är det ju en ”hel” vykel när tullen kollar och du själv får köpa beggade/fynd delar.

Visa ditt rambrott
Jag tänkte inte hänga ut tillverkaren här eftersom våra förhandlingar som jag ser det inte är riktigt klara. Min avsikt är att få koll på om detta är ett vanligt sätt att hantera reklamationer i branschen och kanske få ett eller annat gott råd.

Visa ditt rambrott
Om nu tillverkaren finns inom EU, varför ska tullen bry sig öht? Det är väl fri rörlighet för varor, människor och tjänster på den inre marknaden. Eller ska den skickas direkt fr fabrik i t.ex. Kina till dig? De kanske inte har nån lös ram hemma och vill inte slakta en komplett cykel, och försöker sig på en fuling istället. Har de ingen ram hemma i EU, får väl de tulla in den fr Kina och sen skicka den till dig.

Senast ändrad:
Visa ditt rambrott
AddeN sa:
Jag tycker det låter som skitsnack. Varför skulle tullverket lägga sig i ett garantiärende av en ram?
Bra fråga, så vitt jag vet existerar inte något embargo på cykelramar inom EU, och är det fråga om en avgift, vilket skulle förvåna mig kan ju tillverkaren se det som en del av garantiåtagandet

Visa ditt rambrott
Kan dom inte bara skicka en ny ram och packa ner dina gamla delar i samma låda?

Och det med tullen låter som skitsnack

Senast ändrad:
Visa ditt rambrott
Psp sa:
SalkinL sa:
Börjar det på R och innehåller 4 bokstäver? Låter bekant nämligen.
Ah, vi delar en erfarenhet!

Lite tips om du skickar ned cykeln och det tar för lång tid. Var på dom som en djävla igel. Såhär i sommartider verkar det vara 100% kaos. Bästa verkar vara att regelbundet prata/maila dom svenska representanterna. I mitt fall stoppade dom först allt arbete för bromsskivorna visst var sneda, fast det var dom inte. Sedan stoppade dom arbetet igen, bakväxeln saknades. Det hade jag informerat om och även lagt en lapp i lådan om. Ingen av gångerna hörde dom av sig, jag fick reda på det för att jag var tjatig och jobbig.

Visa ditt rambrott
Jag har svårt att köpa att en reklamation ska vara så krångligt. Är det inte bara att skicka en ny ram eller cykel. Är det någon som har hävt ett köp på en cykel när det tar 6-8 veckor för att få en ny ram?
Lek med tanken att din ram går sönder mitt i säsong, du är av med din cykel 2 månader. Ganska stor inverkan för dig som kund. Ska jag kunna cykla måste jag köpa en ny cykel...

Visa ditt rambrott
Det är ramen som gått av. Du har rätt till en ny ram. Hur de löser saken är deras problem, tullavgifter eller ej (troligen bullshit). Finns ingen som helst anledning att behöva betala för nya komponenter.

Vad är det som inte passar från den gamla ramen? Hjul kan jag förstå om du har 100 och 142 mm nav, men det går att ordna med adaptrar. Gaffel däremot, hur går det till? Och bromsar??

Visa ditt rambrott
Det lär väl stå i garantivillkoren (troligen finstilta) vad som gäller, t.ex. angående tider och ersättningsdelar.
Börja läs där. Stämmer de inte med vad de nu erbjuder är det läge att klaga någonstans.

Visa ditt rambrott
SalkinL sa:
Psp sa:
SalkinL sa:

Lite tips om du skickar ned cykeln och det tar för lång tid. Var på dom som en djävla igel. Såhär i sommartider verkar det vara 100% kaos. Bästa verkar vara att regelbundet prata/maila dom svenska representanterna. I mitt fall stoppade dom först allt arbete för bromsskivorna visst var sneda, fast det var dom inte. Sedan stoppade dom arbetet igen, bakväxeln saknades. Det hade jag informerat om och även lagt en lapp i lådan om. Ingen av gångerna hörde dom av sig, jag fick reda på det för att jag var tjatig och jobbig.
Tråkigt att höra att de tycks ha gjort krångel till regel. Än så länge har jag bara i princip fått reda på att det mesta är omöjligt men jag kommer inte att resignera utan skickar en jämn ström av mail med alltmera uppskruvad ton till representanterna. Märklig att ett stort företag krånglar kring en småsak, förlorar en minst en kund och en massa goodwill. Ärendet började d 11 maj och har egentligen inte rört på sig alls.

Visa ditt rambrott
Makten sa:
Det är ramen som gått av. Du har rätt till en ny ram. Hur de löser saken är deras problem, tullavgifter eller ej (troligen bullshit). Finns ingen som helst anledning att behöva betala för nya komponenter.

Vad är det som inte passar från den gamla ramen? Hjul kan jag förstå om du har 100 och 142 mm nav, men det går att ordna med adaptrar. Gaffel däremot, hur går det till? Och bromsar??
Deras nya ram i min storlek är en 29.

Visa ditt rambrott
exydo sa:
Jag har svårt att köpa att en reklamation ska vara så krångligt. Är det inte bara att skicka en ny ram eller cykel. Är det någon som har hävt ett köp på en cykel när det tar 6-8 veckor för att få en ny ram?
Lek med tanken att din ram går sönder mitt i säsong, du är av med din cykel 2 månader. Ganska stor inverkan för dig som kund. Ska jag kunna cykla måste jag köpa en ny cykel...
Har köpt ny cykel av företag med bättre servicepolicy 100£ rabatt och hyfsade gratispedaler för att det strulade en smula med beställningen - 1 dags fördröjning. Så skall det vara!

Visa ditt rambrott
Psp sa:
Makten sa:

Deras nya ram i min storlek är en 29.
Be dem skicka en annan ram, lite vad som, där du kan återanvända grejerna. Så om det ärfel storlek eller modell kan du iaf sälja hojen.

Visa ditt rambrott
Tull från ett EU-land. Vilken dålig bortförklaring.
Alternativet med att köpa en ny cykel minus 10% kändes ju frikostigt?. Dom har alltså tänkt sej att käna pengar på att deras ramar inte håller måttet.

Visa ditt rambrott
Visa ditt rambrott
rekrevs sa:
AddeN sa:
Jag tycker det låter som skitsnack. Varför skulle tullverket lägga sig i ett garantiärende av en ram?

+1 Jag har fått nya ramdelar och en komplett ram av Transition som skickades från USA och det var inga problem med tullen.
Se där, Roses International Sales Manager har sökt mig för en stund sedan hen kommer väl förklara! Själv avvaktar jag till måndag så jag hinner fylla på mitt engelska glosförråd med adekvata termer för en diskussion.

Visa ditt rambrott
sdx sa:
Psp sa:
sdx sa:
Psp sa:
SalkinL sa:
har själv problem med R och fyra bokstäver krokig ram av stigcykling.
Var i processen är du?
Bilder på mätningar och en massa mail jag vägrar att skicka hela cykeln.

Jag trodde ni menade R+fyra bokstäver. Men förstår nu att fallet var annat.

Visa ditt rambrott
Psp sa:
rekrevs sa:
AddeN sa:

+1 Jag har fått nya ramdelar och en komplett ram av Transition som skickades från USA och det var inga problem med tullen.
Se där, Roses International Sales Manager har sökt mig för en stund sedan hen kommer väl förklara! Själv avvaktar jag till måndag så jag hinner fylla på mitt engelska glosförråd med adekvata termer för en diskussion.
Bra, då vet vi äntligen att det var det märket. Hoppas det blir ett lyckligt avslut med goodwill och skälig kompensation.

Visa ditt rambrott
Psp sa:
rekrevs sa:
AddeN sa:

Läs garantivilkoren där står allt rekommenderar konsument Europa.Och att du hoppar deras Sales Manager .Piss företag skall ha ett helvete.

Visa ditt rambrott
sdx sa:
Psp sa:
sdx sa:
Psp sa:
SalkinL sa:
Var i processen är du?

Varför vägrar du skicka hela cykeln? Gärna bild.

Visa ditt rambrott
NickPick sa:
sdx sa:
Psp sa:
sdx sa:
Psp sa:
SalkinL sa:
Var i processen är du?

sdx är väl orolig att den ska slarvas bort i postgången.

Visa ditt rambrott
NickPick sa:
sdx sa:
Psp sa:
sdx sa:
Psp sa:
SalkinL sa:
Var i processen är du?

1. varför skall dom ha hela cykeln när ramen är 5mm krokig mätt med rätskiva mellan framhjul och bakhjul stötdämparens nedre fäste ligger ca4mm fel åt höger.Klarar dom inte att bara mäta ramen vilket är skit enkelt men kanske inte för en tysk diplom ingenjör .
Sen har jag haft en rt3 nere för renovering 2 gånger vilket tog 1.5 månad varje gång så jag har inget förtroende för dom .
Det är som en expert vid dom skrev att man skulle montera dämparen utan att skruva det övre fästet först och montera dämparen i det nedrefästet och sedan moment dra båda skruvarna och då sitter dämparen snett .Vilket märks med 10psi mera i dämparen för att möta sag.

Bilagor

• IMG_20180617_195555.jpg
    IMG_20180617_195555.jpg
    115.7 KB · Besök: 142
Visa ditt rambrott
Då var det dags för mig,... Canyon Spectral AL från 2016. Liten spricka på kedjestaget på drivsidan. Så himla jobbigt! En vecka innan en veckas cykling utomlands.

IMG_0996.jpg

Senast ändrad:
Visa ditt rambrott
Då var vi två dårå... Spectral från 2017. Ser ut att ha spruckit på samma ställe dessutom. Coolt..

Bilagor

• 5D7F9784-E347-4295-A359-0AFF1F3823F5.jpeg
    5D7F9784-E347-4295-A359-0AFF1F3823F5.jpeg
    178.7 KB · Besök: 245
Senast ändrad:
Visa ditt rambrott
roskai sa:
Limpann sa:
Då var vi två dårå... Spectral från 2017. Ser ut att ha spruckit på samma ställe dessutom. Coolt..
Aka. Spräckt-al ;) Fattar inte att man vågar köpa en sådan.. Lättviktare som de flesta kör hårt = Går av ;)
Fast när dom spricker så där intill svetsen beror det på att dom snålat in i produktionen och inte värmebehandlat efter svetsning.

Visa ditt rambrott
Sheesh - SprectAL-index går uppåt igen...
Jag vet en till, årsmodell 2018 som gått av i baktriangeln på samma sätt för några veckor sen också.

Tillbaka
Topp