Visa ditt rambrott

Visa ditt rambrott
SvenC sa:
Det är en Ti-Arow ram. Hoppas att jag hittar någon som kan svetsa i hop den.Jag har svårt att förstå att den sprack, det var under den dagliga pendlarturen. Vad jag vet så har jag inte kört på något.

I princip alla rambrott är utmattningsbrott, så det är inget som bara sker hipp som happ. Däremot kan det vara svårt att se sprickorna innan ramen till slut inte orkar hålla emot med det lilla som sitter ihop.

Visa ditt rambrott
Makten sa:
SvenC sa:
Det är en Ti-Arow ram. Hoppas att jag hittar någon som kan svetsa i hop den.Jag har svårt att förstå att den sprack, det var under den dagliga pendlarturen. Vad jag vet så har jag inte kört på något.

I princip alla rambrott är utmattningsbrott, så det är inget som bara sker hipp som happ. Däremot kan det vara svårt att se sprickorna innan ramen till slut inte orkar hålla emot med det lilla som sitter ihop.

Vissa mattar ut sina ramar lite snabbare än andra bara ?
Ta inte åt dig EST ? Eller Jofa ?

Visa ditt rambrott
Makten sa:
SvenC sa:

Märkligt att titan mattas ut sådär, kan det ha funnits fukt i ramen som bidragit?

Visa ditt rambrott
Konkret sa:
Makten sa:
SvenC sa:

Märkligt att titan mattas ut sådär, kan det ha funnits fukt i ramen som bidragit?

Blir spänningar i materialet när det svetsas ihop. Nästan alla sprickor börjar vid en svets eller ett hål. Ihop med tunna rör som ständigt överbelastad så går det sönder förr eller senare.

Visa ditt rambrott
Konkret sa:

Ja, det är rätt märkligt eftersom titan har utmärkta utmattningsegenskaper. Man kan kanske tänka sig att små firmor inte värmebehandlar ramarna efter svetsning dock, och då är det inte längre så konstigt.
Fukt ska inte påverka ett skvatt. Titan är såpass oädelt att oxidskiktet som snabbt bildas tål eländiga omgivningar, inklusive syror.

Visa ditt rambrott
Jag tror mer på en kombination av inre spänningar och materialfel. Dagens prestanda på metaller beror mycket på inre defekter.
/Mattias - halvfärdig materialingenjör.

Visa ditt rambrott
Konkret sa:
Makten sa:
SvenC sa:

Fukt? Titanröta är ett känt fenomen! ;)

Visa ditt rambrott
Den har blivit utsatt för mycket fukt under åren, den är 8 år gammal och använd som pendlare och vintercykel. Jag får väl sluta att ha så bråttom till jobbet.

Visa ditt rambrott
Då var det min tur efter 2,5år på NS Snabb E :(

20180306_142538.jpg

Visa ditt rambrott
Garanti 3år så hoppas på ny ram eller nån lösning. Ville pröva MM 2,6 bak nu i snön, men verkar som att det däcket får leka i lera istället nu när allt kommer smälta bort. Bra tajming till slaskperioden :P

Visa ditt rambrott
Det hände igen.
Transitions kedjestag från dom förta årgångarna av Giddy Up länkaget verkar vara en svag punkt.
Men jag har ett nytt kedjestag på väg, no questions asked. Trots att garantin har gått ut. Så dom sköter ju sig bra när det väl går av...

Transition Scout 2015
DSCF3930_2.jpg

DSCF3931_2.jpg

Visa ditt rambrott
stenmark sa:
Det hände igen.
Transitions kedjestag från dom förta årgångarna av Giddy Up länkaget verkar vara en svag punkt.
Men jag har ett nytt kedjestag på väg, no questions asked. Trots att garantin har gått ut. Så dom sköter ju sig bra när det väl går av...

Transition Scout 2015
Hur många stag har du förbrukat?

Visa ditt rambrott
BjornR sa:
Garanti 3år så hoppas på ny ram eller nån lösning. Ville pröva MM 2,6 bak nu i snön, men verkar som att det däcket får leka i lera istället nu när allt kommer smälta bort. Bra tajming till slaskperioden :P

Är det nån gång man ska vara utan cykel så är det väl nu, typ. Bara äcklig omfrusen geggsnö överallt.
Hoppas det löser sig på ett schysst vis.

Visa ditt rambrott
Tjena!

Första inlägget på Happy, hade önskat att det var en annan tråd.
En Canyon Spectral från 2016, med tanke på tidigare bilder är det nog inte så långt kvar innan den ger sig helt, även om det ännu inte ser så djupt ut. Bilder skickade till Canyon för bedömning.
cykelram.png

Dock passar det "bra" just nu då jag ändå inte kan cykla pga stukad fot..

Måns

Visa ditt rambrott
När vi ändå är inne på Canyon och kedjestag så fick jag min Spectral 29" -15 ram utbytt i höstas. Inget snack utan gick på garantin direkt, dock tog det 4v för Canyon att flytta över komponenterna :/

Photo2017-09-12111810.jpg

Visa ditt rambrott
Orwar sa:
BjornR sa:

Är det nån gång man ska vara utan cykel så är det väl nu, typ. Bara äcklig omfrusen geggsnö överallt.
Hoppas det löser sig på ett schysst vis.

Insett att det är misär i skogen om man vägrar dubbat. Fått ny framtriangel på garanti men tänker sälja cykeln och min reserv i förmån av en för dyr kolfiberram med cruz i namnet som kommer på måndag.

Visa ditt rambrott
Dagens konstruktörer är "ute och cyklar"
trycket kommer uppifrån , vilken kostruktion tror ni håller bäst? Vilken konstruktion är stabilast?
Kör på en cykel från 98 utan rambrott

Bilagor

• konstruktion.jpg
    konstruktion.jpg
    26 KB · Besök: 244
Senast ändrad:
Visa ditt rambrott
Martinmat sa:
Nakamura karma fatbike, dålig karma... ?

Blev återköp på hela hojen då intersport inte kunde få fram en ny ram i samma storlek, har återinvesterat pengarna i en Salsa Blackborow ram som jag hoppas ska hålla bättre kvalitet, vilket den borde då bara ramen på rea kostar lika mkt som hela Karman gjorde :-)

Visa ditt rambrott
Merida 9.8000 garantiärende, hoppas det går hyfsat snabbt...

Bilagor

• 26D38F3E-E1AF-40BA-BF62-2B9DDEF61C28.jpeg
    26D38F3E-E1AF-40BA-BF62-2B9DDEF61C28.jpeg
    311 KB · Besök: 246
  • 84FA6D3C-25B0-48B1-8027-0E1EC1405D26.jpeg
    84FA6D3C-25B0-48B1-8027-0E1EC1405D26.jpeg
    263.9 KB · Besök: 245
Visa ditt rambrott
Har något som ser ut som en spricka precis innanför vevpartiet. Jag kan inte komma på något sim sliter eller repar ramen på detta ställe? Vad tror happyexpertisen innan man tar det vidare?

Cykeln är en knappt ett år gammal Canyon Neuron AL 9.9

Bilagor

• 99F194A1-CEA6-40E1-9E5D-BC099C4A2ECF.jpeg
    99F194A1-CEA6-40E1-9E5D-BC099C4A2ECF.jpeg
    190 KB · Besök: 267
Visa ditt rambrott
Dave1979 sa:
Har något som ser ut som en spricka precis innanför vevpartiet. Jag kan inte komma på något sim sliter eller repar ramen på detta ställe? Vad tror happyexpertisen innan man tar det vidare?

Cykeln är en knappt ett år gammal Canyon Neuron AL 9.9

Det ser ju misstänkt likt ut. Visst är den dessutom i svetsen? Min sprack också i en svets, så de verkar inte ha helt koll på den processen. Nåt som kan slita där vore väl isf kedjetapp?

Visa ditt rambrott
Precis i kanten på svetsen. Har inte tappat kedjan sedan det märket uppstod och om det är anledningen borde det väl rimligen vara två parallella märken efter kedjan.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp