Visa ditt rambrott

Visa ditt rambrott
Eric sa:
Eric sa:
Misstänker sprickinitiering på en spectral-baktriangel från 2016. Samma ställe som de flesta verkar spricka på så det är nog bara en tidsfråga innan den är helt utmattad. Hur lång tid har det tagit för er som fått ny baktriangel på garanti? Har ni skickat ner hela cykeln och fått tillbaka cykeln med ny baktriangel? Naturligt att skiten pajjar när man cyklar som mest, men segt som fan.

I förlängningen kommer jag vilja köpa en ny ram, även om jag får en ny av Canyon. Det kommer ju bara vara en tidsfråga innan den också spricker.
Så, vad ska jag köpa? Prio ett är av uppenbara skäl att ramen ska tåla en del. Jag kör väl mest Hellas eller motsvarande och även en del i fjällen. Vore skönt om jag kan använda min 150 mm pike och att ramen jag kommer köpa har liknande geo som spectralen. 130-150 mm slaglängd bak antar jag är lagom. Kom gärna med förslag!

Process 134 eller Meta trail?

De väger iallafall som att de håller.

Visa ditt rambrott
Crossmax sa:
Rattnalle sa:
Lapierre-skogsbär sa:
Är inne på min 3:e Canyon, inga rambrott ännu.. bara att hålla tummarna
Spectral MY 2014
Spectral MY 2015
Strive MY2017

#fanboy
Varför har du haft två Spectrals med bara en årsmodell emellan om de inte gått av..?
För att den inte skulle hinna gå av?
Du tänker att normalt förebyggande underhåll är att byta ram ofta .. Ja kanske rimligt.

Visa ditt rambrott
Köpte en 2014 körde på i ca 18månader, tyckte den kändes lite för liten ju mer utförs jag cyklade
Kom över en 2015 ram som var lite längre men blev inte nöjd ändå
Köpte till sist en Strive i vintras och jag är hur nöjd som helst med den

Visa ditt rambrott
Eric sa:
Eric sa:
Misstänker sprickinitiering på en spectral-baktriangel från 2016. Samma ställe som de flesta verkar spricka på så det är nog bara en tidsfråga innan den är helt utmattad. Hur lång tid har det tagit för er som fått ny baktriangel på garanti? Har ni skickat ner hela cykeln och fått tillbaka cykeln med ny baktriangel? Naturligt att skiten pajjar när man cyklar som mest, men segt som fan.

I förlängningen kommer jag vilja köpa en ny ram, även om jag får en ny av Canyon. Det kommer ju bara vara en tidsfråga innan den också spricker.
Så, vad ska jag köpa? Prio ett är av uppenbara skäl att ramen ska tåla en del. Jag kör väl mest Hellas eller motsvarande och även en del i fjällen. Vore skönt om jag kan använda min 150 mm pike och att ramen jag kommer köpa har liknande geo som spectralen. 130-150 mm slaglängd bak antar jag är lagom. Kom gärna med förslag!

Jag har kört (och kör i undantagsfall) en Spectral 2016. Gillar verkligen hojen!
Av olika anledningar bytade jag hoj för ett år, se här:
https://happyride.se/forum/read.php/1/3220432

Om fokus är stigcykling med inslag av enduro, du vill ha det Spectralen står för men bättre trampeffektivitet och lekfullhet. Prova 27,5+
Vill ha 7 år ramgaranti.

Sammanfattningsvis: Ibis Mojo 3

Men fundera nogrannt på ÅF... Cykelkraft eller Ontrack Sverige.

Visa ditt rambrott
jekyll sa:
Eric sa:
Eric sa:

Jag har kört (och kör i undantagsfall) en Spectral 2016. Gillar verkligen hojen!
Av olika anledningar bytade jag hoj för ett år, se här:
https://happyride.se/forum/read.php/1/3220432

Om fokus är stigcykling med inslag av enduro, du vill ha det Spectralen står för men bättre trampeffektivitet och lekfullhet. Prova 27,5+
Vill ha 7 år ramgaranti.

Sammanfattningsvis: Ibis Mojo 3

Men fundera nogrannt på ÅF... Cykelkraft eller Ontrack Sverige.
Plus ger väl om något mer vikt att släpa på, är det lekfullt? Inget ord jag hört om fatbikes förut..

Visa ditt rambrott
jekyll sa:
Rattnalle sa:
Plus ger väl om något mer vikt att släpa på, är det lekfullt? Inget ord jag hört om fatbikes förut..

Fatbike?
Det är ganska stor skillnad på däcksbredd på 2,6-2,8 och 4,0.
Har du testat plusdäck eller killgissar du :-) ?
Självklart killgissar jag :-)

Men det första jag skulle göra för att få cykeln mer lekfull är att ta bort vikt, inte lägga till.

Visa ditt rambrott
rekrevs sa:
På tal om döda Transitionramar...

Det Transition saknar när det kommer till hållfasthet tar dom igen i kundservice. Skickade in en warranty claim till Transition vid kl. 22 i fredags. Kl. 23:30 fick jag mail om att mitt claim var godkänt och 00:30 hade jag ett USPS trackingnummer :)

Hade troligen kunnat få grejerna skickade redan i torsdags förra veckan men jag hade missat att Transition hade ett nytt system för garantiärenden. rtfm o.s.v...

Nu håller jag tummarna att inte tullen eller Postnord skall ställa till något den sista biten på vägen.

online_package_tracking.png

Senast ändrad:
Visa ditt rambrott
rekrevs sa:
rekrevs sa:

Det Transition saknar när det kommer till hållfasthet tar dom igen i kundservice. Skickade in en warranty claim till Transition vid kl. 22 i fredags. Kl. 23:30 fick jag mail om att mitt claim var godkänt och 00:30 hade jag ett USPS trackingnummer :)

Hade troligen kunnat få grejerna skickade redan i torsdags förra veckan men jag hade missat att Transition hade ett nytt system för garantiärenden. rtfm o.s.v...

Nu håller jag tummarna att inte tullen eller Postnord skall ställa till något den sista biten på vägen.

Sen kan man fråga sig varför deras ramar är blytunga om de ändå inte håller =)

Visa ditt rambrott
glitch sa:
rekrevs sa:
rekrevs sa:

Att döma av mitt och andras Transition ägares brottsregister så ligger den mesta av vikten i framtriangeln :)
Antar att det finns en anledning till varför kedjestagen blivit biffigare på deras 2018 modeller.

Visa ditt rambrott
rekrevs sa:
glitch sa:
rekrevs sa:
rekrevs sa:

Att döma av mitt och andras Transition ägares brottsregister så ligger den mesta av vikten i framtriangeln :)
Antar att det finns en anledning till varför kedjestagen blivit biffigare på deras 2018 modeller.

Bara att hoppas att du får en sån då,så den håller. Nog för att bra kundservice är trevligt, men att kunna cykla är trevligare. :)

Visa ditt rambrott
Inget totalhaveri men en spricka är det, likadan spricka på andra sidan också.
Perfekt överraskning såhär veckan innan 5 dagars i Åre.

Bilagor

• IMG_20180710_122610.jpg
    IMG_20180710_122610.jpg
    169.8 KB · Besök: 83
Visa ditt rambrott
Rattnalle sa:
fredrik168 sa:
Toerman sa:
Inget totalhaveri men en spricka är det, likadan spricka på andra sidan också.
Perfekt överraskning såhär veckan innan 5 dagars i Åre.

Men det är ju lugnt !! I åre sitter man inte!!!?
Precis. Ett varv gammal slang och en slangklämma runt så har man lite backup också.
Eller så gör du som Morgan :), https://happyride.se/forum/read.php/1/1940009/1940271#msg-1940271

filename=slayer_steel_reinforced.jpg

Visa ditt rambrott
Borde snart arrangeras en classaction/grupptalan mot Canyon, alldeles för många som spricker på exakt samma ställe & exakt samma sätt, i flera generationer av cyklar också vilket är väldigt märkligt, dom borde löst det där vid detta lagret.

Canyon har dock tagit ansvar för problemet, åtminstone för oss med 2018 års modeller så jag ger lite cred till Canyon men vet inte hur det ser ut med tidigare årsmodeller & hur garantiärende fungerat

Visa ditt rambrott
JesperA sa:
Borde snart arrangeras en classaction/grupptalan mot Canyon, alldeles för många som spricker på exakt samma ställe & exakt samma sätt, i flera generationer av cyklar också vilket är väldigt märkligt, dom borde löst det där vid detta lagret.

Canyon har dock tagit ansvar för problemet, åtminstone för oss med 2018 års modeller så jag ger lite cred till Canyon men vet inte hur det ser ut med tidigare årsmodeller & hur garantiärende fungerat

Men får man en ändrad ram, eller en likadan bara?
Vad gäller de gamla och de nya?
Kul att reklammera sin 16 ram för att få en likadan bara. Det kommer oundvikligen sluta på samma sätt.

Visa ditt rambrott
jekyll sa:
Gissa märke och modell....
Fan oxå, jag som hade fått för mig att årsmodell 2016 skulle hålla.
Den ser ju å andra sidan inte ut att ha gått av.
Jag har en liknande spricka i båda mina ramar (Nerve) från 2010 och den jag kör med har inte gått av ännu, trots att den funnits i ett par år. Och cykeln används ganska ofta och körs inte speciellt mjukt.
Men jag håller lite koll på sprickan och kan inte säga att den ha rör på sig på senare tid.

Visa ditt rambrott
Canyon Endurace CF SL Disc med förmodad spricka i höger sadelstag. Måste ha hänt när min klåpare till far lyckades göra en SPD-vurpa häromveckan, från vägen landade han själv på trottoaren och staget måste slagit i kanten då. Känns dock som att det borde varit betydligt mer lackskrap runtomkring och vi borde upptäckt detta omedelbart… Kan kolfibern under ha spruckit av slaget men lacken suttit kvar tills staget fått utstå mer belastning i form av ytterligare en cykeltur?

IMG_2032.jpg

Visa ditt rambrott
Mayhem sa:
Canyon Endurace CF SL Disc med förmodad spricka i höger sadelstag. Måste ha hänt när min klåpare till far lyckades göra en SPD-vurpa häromveckan, från vägen landade han själv på trottoaren och staget måste slagit i kanten då. Känns dock som att det borde varit betydligt mer lackskrap runtomkring och vi borde upptäckt detta omedelbart… Kan kolfibern under ha spruckit av slaget men lacken suttit kvar tills staget fått utstå mer belastning i form av ytterligare en cykeltur?

Med tanke på att färgen släpper runtom. Så är det dags att kontakta först din drulleförsäkring och sen kid1000 för en offert på lagningen.

Tillbaka
Topp