Spricka i ramen, kommer den hålla för Finnmarksturen? Vad tror ni? Nu med ramlagning

Spricka i ramen, kommer den hålla för Finnmarksturen? Vad tror ni? Nu med ramlagning
IMG265.jpg

Senast ändrad:
Jag har ingen större erfarenhet av sprickor. Endast fått sprickor i en alu-ram så långt (peppar, peppar..)
Man kan bara gissa. Jag hade inte startat ett långt lopp med den ramen. Det beror lite på hur riskbenägen man är och hur gärna man vill delta osv osv. Jag hade nog försökt hitta en lånecykel. Kasta ut frågan på forumet, ibland får man makalöst mycket hjälp.

Lycka till!

Nej!

Den där sprickan är enorm. Ett restbrott är inte så långt borta. Har du kort instick på sadelstolpen och/eller sitter tungt i sadeln? Är det hardtail?

Valhalla_ skrev:
-------------------------------------------------------
> Nej!
>
> Den där sprickan är enorm. Ett restbrott är
> inte så långt borta. Har du kort instick på
> sadelstolpen och/eller sitter tungt i sadeln? Är
> det hardtail?

Jag har en FS, alu ram. Sadelstolpen är 400mm lång så jag har god marginal till minsta instick.
Jag väger 83 kg och sitter inte "tungt" i sadeln.

Peda skrev:
> Jag har ingen större erfarenhet av sprickor.
> Endast fått sprickor i en alu-ram så långt
> (peppar, peppar..)
> Man kan bara gissa. Jag hade inte startat ett
> långt lopp med den ramen. Det beror lite på hur
> riskbenägen man är och hur gärna man vill delta
> osv osv. Jag hade nog försökt hitta en
> lånecykel. Kasta ut frågan på forumet, ibland
> får man makalöst mycket hjälp.
>
> Lycka till!

Ursäkta en ofin fråga (eller är det något jag inte förstått) men hur tänktes det här svaret ut?:
1. Det syns ju att det ÄR en alu-ram, och
2. Kastat ut frågan på forumet HAR ju precis trådskaparen gjort när ditt svar skrevs.

Det är ju som att gå in på ICA och fråga om de har äpplen och få svaret : Vet inte, gå till ICA och fråga om de har äpplen... :-)

Senast ändrad:
Wst, jag tror att Peda menade att:

Han har ingen större erfarenhet av sprickor då endast en (1) ram har spruckit.

Frågan som skulle ställas handlade om någon ev har en cykel som *solorider* kan låna istället för att riskera KAOZ med den spruckna ramen...

Man kan inte säkert säga om det är en spricka i metallen eller bara en lackspricka förrän du slipat bort lacken. Troligen har du dock en rejäl spricka i ramen och bör försöka få den svetsad.
Min gamla konakula fick jag svetsad av proffs på samma ställe som din spricka för många år sen och den funkar fortfarande fint. Sprickan uppkom troligen av att jag hade för smal sadelstolpe(0,2 mm för smal).

Nackdelen med svetsning är att det blir spänningar i metallen och du få lätt knak och knäppljus i metallen. Vill du slippa ljud från ramen så bör hela ramen härdas och anlöpas enligt det som svetsade min ram. Tyvärr är det svårt/dyrt att hitta en tillräckligt stor ugn som man kan stoppa in ramen i.
Det verkar även finnas vissa aluminiumramar som är i princip omöjliga att svetsa.

En sak att överväga är att leta efter en ny liknande ram. Det finns många som säljer ut ramar nu på hösten.

Jag har samma problem med en ram, men jag fulmeckade lite...
Har kört en hel del med denna lösning och har inte haft några problem.
Det är billiga avgasrörsmuffar från EU-bildelar som jag slipade till
med vinkelkap, näste ihop när delarna tejpats till ramen för fixering av
vinklar och position, sedan svetade löst pga värmeutvecklingen som man inte
vill ha mot alu-ramen. Drog ihop med vanlig slangklämma, sitter som berget.
Hade tur förstås att det fanns avgasrör med de två innerdiametrar som matchade
min rams rördimensioner just där.

/Morgan

Bilagor

• slayer steel reinforced.jpg
    slayer steel reinforced.jpg
    71.5 KB · Besök: 123
Nicathu skrev:
> Wst, jag tror att Peda menade att:
>
> Han har ingen större erfarenhet av sprickor då
> endast en (1) ram har spruckit.
>
> Frågan som skulle ställas handlade om någon ev
> har en cykel som *solorider* kan låna istället
> för att riskera KAOZ med den spruckna ramen...

Tack, nu förstår jag! :-)

Fy satan vilket fulmek! Jag gillart!!! :-)

Till TS. Jag skulle inte chansa. Startavgift, ev resa mm och så kanske ramen går av på första stigpartiet... Däremot skulle jag våga träna på den hemmavid. Hade en HT där svetsen släppte på precis det stället. Gick att cykla hem försiktigt.

Om du tänker svetsa den så....

Vad är det för Aluminium i ramen? 7005-T6 ? Isåfall kollar du så den blir svetsad med tillsats material 51xx~5356 så du inte får en svag punkt i Svetsen. 7005 är härdat men låter man bli ramen någon/några månader så är det störst chans att lyckas få det riktigt bra!

Jag körde 4043 (det vi hade på hyllan) men jag är inte speciellt orolig iaf!Ramen har stått ett par månader nu så nu ska den lackas.

Jag kommer köra Finnmarken med cykeln, ser lite värre ut på bilden än vad det är . Är redan anmäld och klar till finnmarken och bockstensturen. Va ute och prov cyklade tidigare idag, den känns som vanligt.

Ramen är från 2010 men utagen i okt 2011, så det är 5års ramgaranti som gäller där.
Blir inget lagande.

Morgan M skrev:
> Jag har samma problem med en ram, men jag
> .... min rams rördimensioner just där.
>
> /Morgan

Jag visste att McGyver hade en lillebror som aldrig syntes i serien!

Wst skrev:
> Peda skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Jag har ingen större erfarenhet av sprickor.
> > Endast fått sprickor i en alu-ram så långt
> > (peppar, peppar..)
> > Man kan bara gissa. Jag hade inte startat ett
> > långt lopp med den ramen. Det beror lite på
> hur
> > riskbenägen man är och hur gärna man vill
> delta
> > osv osv. Jag hade nog försökt hitta en
> > lånecykel. Kasta ut frågan på forumet,
> ibland
> > får man makalöst mycket hjälp.
> >
> > Lycka till!
>
>
> Ursäkta en ofin fråga (eller är det något jag
> inte förstått) men hur tänktes det här svaret
> ut?:
> 1. Det syns ju att det ÄR en alu-ram, och
> 2. Kastat ut frågan på forumet HAR ju precis
> trådskaparen gjort när ditt svar skrevs.
>
> Det är ju som att gå in på ICA och fråga om de
> har äpplen och få svaret : Vet inte, gå till
> ICA och fråga om de har äpplen... :-)

Peda menade nog hjälp med lånecykel...

Aerosvets i vällingby, killen där gör proffsjobb. Inga hobby maskiner där.

Om du ska fortsätta cykla på ramen så kan du ju försöka hålla koll på spricktillväxten. Ta en markeringspenna eller liknande och rita ett sträck där sprickan börjar och ett sträck där sprickan slutar. Inspektera sedan efter varje tur. Förhoppningsvis växer sprickan väldigt sakta. Men om den sedan helt plötsligt börjar växa fortare så är det nog dags att dra öronen åt sig.

Wst skrev:
> Nicathu skrev:
> -----
> > Wst, jag tror att Peda menade att:
> >
> > Han har ingen större erfarenhet av sprickor
> då
> > endast en (1) ram har spruckit.
> >
> > Frågan som skulle ställas handlade om någon
> ev
> > har en cykel som *solorider* kan låna
> istället
> > för att riskera KAOZ med den spruckna ramen...
>
>
> Tack, nu förstår jag! :-)

Tack Nicathu för att du förtydligade. Det var exakt så jag menade, uttryckte mig kanske lite klumpigt. Har inte haft tid att svara idag :-)

Ted_B skrev:
> Höll ramen?

? :-)

Tomas m skrev:
> Ted_B skrev:
> -----
> > Höll ramen?
>
> ? :-)

Japp den höll,men sprickorna har växt under loppet. Men nu börjar jag tvivla på att den orkar Bockstensturen nästa helg.

IMG361.jpg
Ramen höll för bockstens turen med, och har orkat ca 30 mil xc (man e ju ingen cv gruscyklist) utöver det. Men nu ser den ut såhär.

Bilagor

• IMG367.jpg
    IMG367.jpg
    82.5 KB · Besök: 69
Du har haft flyt:) mitt tips nu är: don't push it! Reklamera och plocka fram cxen!

Mhmm, den ramen är död nu. Ett under att den höll så bra som den gjorde. Dags att plocka ut en ny på garantin.

Mashimaro skrev:
> Mhmm, den ramen är död nu. Ett under att den
> höll så bra som den gjorde. Dags att plocka ut
> en ny på garantin.

Garantier?
Om du menar solriders ram finns inga garantier som gäller om man har varit medveten om skadan och ändå fortsatt cyklat på cykeln/ramen.

/P

Pegorelli skrev:
> Mashimaro skrev:
> -----
> > Mhmm, den ramen är död nu. Ett under att den
> > höll så bra som den gjorde. Dags att plocka
> ut
> > en ny på garantin.
>
> Garantier?
> Om du menar solriders ram finns inga garantier som
> gäller om man har varit medveten om skadan och
> ändå fortsatt cyklat på cykeln/ramen.
>
> /P

Jag trodde inte att det påverkade garantin. Han skulle ju ändå fått en ny ram. Då spelar det väl ingen roll HUR sprucken den är, bara ATT den är sprucken. Att han kört på den efter att den spruckit har ju inte påverkat det faktum att ramen gått sönder. Om däremot andra komponenter skadats p.g.a. att cykeln använts efter att skadan upptäckts så kan ju garantin på dessa komponenter påverkas.

Senast ändrad:
När jag upptäckte sprickan i ramen i sommras så ringde jag direkt till butiken jag köpt cykeln från. Kollade vad som gällde vid reklamation, om det spelar någon roll om man lämnar tillbaks den i bitar eller ej. Idetta fall så va det grönt att köra vidare. Nu verkar det som att nya ramen med lite tur kommer i veckan.

Kul att höra att en ny ram är på gång. Det är ju aldrig kul att hitta sprickor i ramen. Jag har hittills knäckt tre ramar. En Cannondale Super V, en Kona Explosif och en YT Tues, men bara YT:n var ny nog att gå på garantin.

Så eftersom holländarna verkar flumma och inte kan komma fram till ett leveransdatum. Utan skuter upp datum helatiden för leverans av ny ram på garantin. Så såg jag ingen annan utväg än att försöka förstärka ramen så man får några fina höstrundor innan snön faller. Hoppas att det håller, linda lite glasfiber väv och smeta sen på massa plastic padding glasfiber. Ska provköras i morn.

Bilagor

• IMG380.jpg
    IMG380.jpg
    99.1 KB · Besök: 96
Nästan i klass med Morgan M's fulförstärkning... Jag gillar den här också! Kör hårt! :-)

*SoloRider* skrev:
> fina höstrundor innan snön faller. Hoppas att
> det håller, linda lite glasfiber väv och smeta
> sen på massa plastic padding glasfiber. Ska
> provköras i morn.

Vilket j-a fulmek! Men ändå snyggt på något sätt.

Hoppas det håller tills du får ny ram.

/Fedde

He he
kom o tänka på den där filmen m mel gibson han kör nån konstig bil. Va heter den...?

Carl A skrev:
> He he
> kom o tänka på den där filmen m mel gibson
> han kör nån konstig bil. Va heter den...?

Braveheart.

Tipps till nästa gång du armerar med glasfiber och epoxy. Vira på hårt med gladpack innan det härdar. Då får du en snyggare, blankare yta på din lagning. Om du ni inte vill ha det utseende du fick?

Carl A skrev:
> He he
> kom o tänka på den där filmen m mel gibson
> han kör nån konstig bil. Va heter den...?

Jag skulle gissa på Mad Max eller Road Warrior

Får man en spricka i en metallram och tänker använda den ändå så är ett hett tips att borra ett litet hål i ändarna av sprickan allt för att försvåra att sprickan växer vidare.
Att svetsa härdad aluminium är inte lätt, det krävs att personen ifråga som håller i svetsen vet vad han gör.
Annars får jag erkänna att TS egenhändiga lagning var riktigt snyggt gjort:)

Tillbaka
Topp