Visa ditt rambrott

Visa ditt rambrott
En bild ifrån dagens runda. Det verkar som jag skulle behöva en ny CX-ram. Synd att julen redan är över. Var en trevlig hoj så länge den höll i alla fall.

Bilagor

• 20201225_151646.jpg
    20201225_151646.jpg
    500.8 KB · Besök: 571
Senast ändrad:
Visa ditt rambrott
Service avslöjade en svag spricka och läskigt svaj i kedjestaget när hjulet var borta....rena turen innan en långtur och mången ilskna ord som resultat. Inväntar svar från tillverkare med rekommendation för reparation.....tur man har anammat cykelregel no 1: n+1
God fortsättning!
/C

Bilagor

• Above.JPG
    Above.JPG
    189.5 KB · Besök: 483
  • Outside.JPG
    Outside.JPG
    224.4 KB · Besök: 479
  • Underneath.JPG
    Underneath.JPG
    227.1 KB · Besök: 490
Visa ditt rambrott
Service avslöjade en svag spricka och läskigt svaj i kedjestaget när hjulet var borta....rena turen innan en långtur och mången ilskna ord som resultat. Inväntar svar från tillverkare med rekommendation för reparation.....tur man har anammat cykelregel no 1: n+1
God fortsättning!
/C

Surt!
Ser ut som det är något skav där sprickan startade. Typ en skärm eller däck som nött lite?

Visa ditt rambrott
Santa Cruz Hightower
Visa bilaga 460927
Spricka i sadelröret under överröret. Ramen utbytt på garanti med god hjälp av Cykel City på Folkungagatan. Fick en V2 utan dämpare med CC röt ifrån (innan de så något till mig om saken) så SC skickade en dämpare också. Kan inte klaga oavsett!
CykelCity är helt klart den butiken i Stockholm jag helst handlar hos, alltid bra service!

Visa ditt rambrott
Surt!
Ser ut som det är något skav där sprickan startade. Typ en skärm eller däck som nött lite?
Vinterdäck som skavt, men det är gammalt och har inte haft betydelse då det är ett hål i andra motstående staget som är intakt och styvt fortfarande.
Knäcken kom av en synnerligen knölig gravelrunda som mer lämpat sig för MTB. Inspekterar ramen varje vecka vid rengöring. Cykeln är välanvänd sedan 2016, hoppas att den går att rädda mest ur sentimental synvinkel ;-D
/C

Visa ditt rambrott
Vad tror expertisen om detta? Vänster kedjestag med spricka(??) längs svetsen och fortsätter sedan rakt över svetsen ner mot vänster vevlager. Har skrapat färgen men kan ej se något direkt i aluminiumet? Kan ej känna någon skada / springa med knivspets? Är det ens möjligt att få en repa på som ser ut såhär i färgen?
BD69BC26-6F10-412A-9527-53D29FB770DE.jpeg

Visa ditt rambrott
Serut som repa. BB röret spricker inte i första taget. Men du lär förmodligen märka om den går av i framtiden ??‍♂️
Jag blir inte klok på det hela... Får fortsätta köra på cykeln och hålla koll! Undviker gärna att cykeln går i två delar när man minst anar det...
Jag har dragit barnen i cykelkärra en del och kan tänka mig att detta skulle kunna belasta ramen fel precis där.

Visa ditt rambrott
36BD28E4-C55A-4DD9-BA4C-2CE399E594BC.png

9 månader gammal Canyon endurance 8...
inga höga förhoppningar på att Canyon snabbt och smidigt hjälper till.
Får nog bli att köpa ny ram och flytta över allt så jag inte står utan hoj 2021

Visa ditt rambrott
Jag blir inte klok på det hela... Får fortsätta köra på cykeln och hålla koll! Undviker gärna att cykeln går i två delar när man minst anar det...
Jag har dragit barnen i cykelkärra en del och kan tänka mig att detta skulle kunna belasta ramen fel precis där.
Måla över området med vitt lackstift. Spricker det upp i nya färgen är det en spricka. Förblir färgen intakt är det en repa.

Visa ditt rambrott
Likt en gam som kretsar ett as frågar jag här om det är någon som vill avyttra resterna av sin knäckta fulldämpade ram? Jagar en baksving för ett cykelbygge med 80-150 slag typ :)

Visa ditt rambrott
Gissar på repa men svårt att veta säkert.. konstigt ställe annars. Hur ser det ut på baksidan?
Tror jag kan utesluta repa. Svårt att se insidan, är inte så lätt att få bra ljus. Spricka i bara lacken eller om något håller på att hända därunder är svårt att bedöma. Överväger att lämna in warranty claim hos YT, men gissar att det blir en utdragen process. Tog två veckor att få svar på mail nu.

Visa ditt rambrott
Sämsta året att vara med i den här tråden.
Kände mig inte på humör, och tog det lite lugnt.
Rullade ner för en liten sten och hörde nått.

StenenVisa bilaga 491644

Brottet
Visa bilaga 491645
Visa bilaga 491646
Supertråkigt och just nu :-(

Är inte hela konstruktionen från Fuji märklig? Känns inte så konstigt att det går sönder där...

Känns som något jag skulle velat visa min mekaniklärare med 40 års jobberfarenhet och fått höra hans rant om allt som är fel med den konstruktionen ?

Visa ditt rambrott
Supertråkigt och just nu :-(

Är inte hela konstruktionen från Fuji märklig? Känns inte så konstigt att det går sönder där...

Känns som något jag skulle velat visa min mekaniklärare med 40 års jobberfarenhet och fått höra hans rant om allt som är fel med den konstruktionen ?

Även den bästa konstruktionen stjälps av sprickor i svetsen (som jag gissar på att det är) :P

Tillbaka
Topp