Utmärkta tips, det är precis det här jag vill försöka förbättra, min explosivitet och "short power". Däremot vet i sjutton hur mycket som 4x4 intervaller ger om man har uthållighetsmål som tex Vättern och dessutom ska cykla i gruppform. Sedan bör det väl rimligen gå att baka in lite 4x4 intervaller i sin vanliga träning, kombinera. Att enbart köra 4x4 intervaller är jag skeptisk till (för mig) om det inte är så att man är helt desperat för att förbättra explosivitet, "short power", ftp etc och enbart vill jobba på det. ftp säger ju nämligen inte allt om hur seg man är, långt därifrån. ;-) Finns gott om folk som väger runt ca 90-110 kg
med sjukt bra ftp men som får stora problem ju längre det blir. Här tex en lagkamrat i mitt Zwiftlag på nätta 127 kg med 360 i ftp.
Visa bilaga 517954
Vore dock grymt kul om detta kunde hjälpa mig att etablera mig lite bättre i B kategorin i Zwift (jag är högst medelmåttig nu) samt hävda mig lite mer på intervallerna och spurterna utomhus. Man har precis noll chans i Zwift om man har taskig explosivitet/short power, förnedringarna duggar tätt. ;-) Dessutom behövs lite "luft", vad jag menar med luft är att om man redan ligger nära sitt max i klungan blir man oftast avhängd när det kommer temposkiftningar eller tuffa uppförslut.