Visa en titanhoj !

Visa en titanhoj !
C-dale skrev:
-------------------------------------------------------
> Min oskiljaktiga Merlin -90 än en gång..
>
>
>
> I likhet med Skogling har den en del dolda
> ti-tillgångar!
> Vevlagret består ju av maskinlager som bankats in
> i ramen och en rak MRC titanaxel med ett par
> låsringar som låser axeln i sidled.
> Även det gamla XT-baknavet döljer en ti-axel
> från SRP. Hårdheten motsvarar väl ungefär en
> lakritsstångs, så lagret sätts ihop med ett
> stoort glapp, som sedan justeras bort med en
> Ringle QR som används som en vingmutter ungefär
> :)
>
> /Staffan

Snygg kulthoj som väcker många minnen till liv!
http://www.retrobike.co.uk/forum/viewtopic.php?f=2&t=212654

Visa en titanhoj !
Ett hopplock av gamla dela och egentillverkade. Vevpartiet i titan måste vara en raritet, Extem från usa tidigt 90tal. ramen är troligen en Parkpree från samma tid.

Bilagor

• DSC_0328.jpg
    DSC_0328.jpg
    83.3 KB · Besök: 187
Visa en titanhoj !
Här är min titancykel.

vintercykel.jpg

Den har en egen tråd här i forumet och där finns en länk till bloggposten där jag beskrev projektet: http://happyride.se/forum/read.php/1/2724220/. Har pendlat hela vintern på den (ner till -17) och det har funkat precis så bra som jag hoppades även om jag kommer byta till bredare stänkskärmar för att rymma vinterdäcken (har 35 mm Curana-skärmar nu).

Visa en titanhoj !
image.jpg
titanbrompton. tyvärr bara delvis titan; baktriangel, framgaffel, sadelstolpe och skärmstöd.

men den är helt ok att cykla på. denna är tvåväxlad med 69klinga, dög för en måttligt tränad 57åring till en landsvägsresa 90km 29kmh i höstas. 40 km har tillryggalagts med 34,5 kmh men då i klunga.

men använder den mest för stadspendling.

Visa en titanhoj !
kais01 sa:
titanbrompton. tyvärr bara delvis titan; baktriangel, framgaffel, sadelstolpe och skärmstöd.

men den är helt ok att cykla på. denna är tvåväxlad med 69klinga, dög för en måttligt tränad 57åring till en landsvägsresa 90km 29kmh i höstas. 40 km har tillryggalagts med 34,5 kmh men då i klunga.

men använder den mest för stadspendling.

fet

Visa en titanhoj !
brompton har små hjul, ytterdiameter 16,5 tum
69/12x16,5=94,9
jämförbart med en landsvägshoj med 50 klinga som körs med14 kugg. inget extremt alltså
50/14x26,5= nästan samma

lagom kompromissutväxling när man är uppe i fart på plan mark. vad singelkillar skulle önska sig om dom bara hade en reservväxel för backar? finns sas inbyggt i brompton med två växlar inbyggda i kedjespännaren som tar upp slacket när hojet fälls ihop.

Visa en titanhoj !
kais01 sa:
69/12x16,5=94,9
jämförbart med en landsvägshoj med 50 klinga som körs med14 kugg. inget extremt alltså
50/14x26,5= nästan samma

lagom kompromissutväxling när man är uppe i fart på plan mark. vad singelkillar skulle önska sig om dom bara hade en reservväxel för backar? finns sas inbyggt i brompton med två växlar inbyggda i kedjespännaren som tar upp slacket när hojet fälls ihop.

Grymt bygge! Jag vill ha en titan-S1L med raw laquer och tung utväxling, men den hamnar på ca 21k så det får faktistkt vara.

Visa en titanhoj !
jo man sparar några gram på växelhandtaget och vajern om man kör sin brompton enväxlad, men kedjespännaren och dess massa måste ju ändå sitta där, så man får dom två växlarna nästan utan viktstraff.

och stor ökning bäde i användbarhet och fart:)

Visa en titanhoj !
kais01 sa:
69/12x16,5=94,9
50/14x26,5= nästan samma

Fast 50x14 på LVG ger ju en rätt god marschfart om man inte har kadens som på en gubbcykel.

Visa en titanhoj !
jo det är sant NLC, den här hojen används och är tänkt för mer explosiva pendlarturer på typiskt 5-15 km. då fungerar utväxlingen bra för mig. marchar behagligt 30-35 kmh. och det finns ju en lättare växel med 16 kugg.

projektet har varit intressant, kul att se vad som är minimum för en rask framfart på cykeln samtidigt som branta backar klaras. enpetare går ju, men den här ger betydligt mer.

det händer varje tur att jag varvar ur den, ligger då en bit över 40 kmh. vackert så. tyngre utväxling skulle ha begränsat värde men är ju alltid kul att ha på en flerväxlad cykel. för längre landsvägsturer skulle 69/13 förmodligen vara att överväga, ger lite mindre drivförluster också.

men jag två andra 10 resp 20 vxl brommies till det. och en 90tals pinarello.

Visa en titanhoj !
OK, ja vi är ju alla olika. Själv skulle jag ha svårt att köra ~32 km/h med 70 i kadens på platten (som det blir med den utväxlingen) och ännu lägre vid motvind/slakmota/branta backar etc. även om en 16T som reser ger lite lättare utväxling så blir det väl ändå lite väl mycket bryta och bända för att det ska vara behagligt?

Nu har jag hittills mest kör vanlig cykelpendling på min S1E (med standardutväxling 54x12) men bortsett från någon dag med rejäl medvind har jag ännu inte upplevt att jag varvar ur, men åas så snittar jag inte så vansinnigt högt heller (eftersom jag oftast cyklar Brommie i vanliga kläder och inte vill behöva byta om). Men får väl ta den på en riktig runda utan stopp i parti och minut för att se vad man klarar ;-)

Visa en titanhoj !
69/16 som är min lägre växel är nästan lika din 54/12, så vi verkar båda trivas och orka backarna på den, ger en utväxling kring 70. är väl däromkring många singelspeedare ligger? ja lite bända och vrida kan det vara ibland. om man ska starta från ett rödljus i en backe t ex. kör spd vilket underlättar.

ett tag i början prövade jag en 61-klinga jag hade liggande, och det var också rätt bra, men lite för lätt i min smak. med 69 håller man oftast jämn takt med memilerna, ger upphov till en del trevliga samtal.

nu kom vi en bit ifrån titan-tråden...
kul att ni gillade mitt annorlunda bidrag:)

Visa en titanhoj !
42Hz sa:
Sweet! Ser ut som samm årsmodell jag har, kom den med svart gaffel?

Min är MY 2011 och kom troligtvis specad på samma sätt som Din med bl.a vit Easton EC70 gaffel, compact vevparti, Fulcrum Racing 5 hjul etc. Den har genomgått ett antal uppgraderingar till ungefär så som bilden och jag har försökt hålla mej till en "smakfull" mix av Titanium/Kolfiber och inte blanda in för många olika fabrikat i komponentlistan.

Visa en titanhoj !
Oltis sa:
42Hz sa:
Sweet! Ser ut som samm årsmodell jag har, kom den med svart gaffel?

Min är MY 2011 och kom troligtvis specad på samma sätt som Din med bl.a vit Easton EC70 gaffel, compact vevparti, Fulcrum Racing 5 hjul etc. Den har genomgått ett antal uppgraderingar till ungefär så som bilden och jag har försökt hålla mej till en "smakfull" mix av Titanium/Kolfiber och inte blanda in för många olika fabrikat i komponentlistan.

Klart godkänt! =)

Visa en titanhoj !
Köpte en Gram i våras men bakgaffeln var lackad i "titan"(!) och resten orange.. Tydligen är det är 1998 års modell som var lackad i 50/50 orange som sedan lackades om till 1999års tema.

Är det någon som har koll på vem som gjorde dem? Sandvik rör vet jag men vart tillverkades dem?

(blir nog klar i november lagom till snön :( )

Bilagor

• file.jpeg
    file.jpeg
    197 KB · Besök: 188
  • IMG_5039.JPG
    IMG_5039.JPG
    327.9 KB · Besök: 182
  • IMG_5089.JPG
    IMG_5089.JPG
    478 KB · Besök: 190
  • IMG_5084.JPG
    IMG_5084.JPG
    438.7 KB · Besök: 182
  • Fil 000.jpeg
    Fil 000.jpeg
    235.8 KB · Besök: 171
Visa en titanhoj !
Dahl sa:
Köpte en Gram i våras men bakgaffeln var lackad i "titan"(!) och resten orange.. Tydligen är det är 1998 års modell som var lackad i 50/50 orange som sedan lackades om till 1999års tema.
Är det någon som har koll på vem som gjorde dem? Sandvik rör vet jag men vart tillverkades dem?

Sandvik titan-rör för ex cykelramar, golfklubbar m m tillverkades (tillverkas?) av ett dotterbolag till Sandvik.
Och dotterbolaget såldes för ett antal år sedan har jag för mig.

/Fedde

Visa en titanhoj !
fedde sa:
Dahl sa:

Sandvik titan-rör för ex cykelramar, golfklubbar m m tillverkades (tillverkas?) av ett dotterbolag till Sandvik.
Och dotterbolaget såldes för ett antal år sedan har jag för mig.

/Fedde

http://www.tilite.com/ kan det ha varit men vill gärna veta :)

Visa en titanhoj !
Dahl sa:

Snygg! Jag är ganska säker på att den där är tillverkad i USA av TitaniumSports, som är ett dotterbolag till Sandvik som sagt. Senare versioner av Gram hade en Kinatillverkad ram om jag inte minns fel, men då såg väl gaffeländarna lite annorlunda ut? Tror att det är ett bra sätt att skilja de olika årsmodellerna.

Visa en titanhoj !
R sa:
Dahl sa:

Snygg! Jag är ganska säker på att den där är tillverkad i USA av TitaniumSports, som är ett dotterbolag till Sandvik som sagt. Senare versioner av Gram hade en Kinatillverkad ram om jag inte minns fel, men då såg väl gaffeländarna lite annorlunda ut? Tror att det är ett bra sätt att skilja de olika årsmodellerna.

Tack Rickard! Har lagt ned lite tid på den... Tog en bild precis efter jag fått bort färgen, kan det ge några ledtrådar?

Bilagor

• FullSizeRender.jpg
    FullSizeRender.jpg
    44.2 KB · Besök: 175
Tillbaka
Topp