Visa era favorithandtag.

JBogevik

Aktiv medlem
Visa era favorithandtag.
Vad använder ni för handtag på era mtb's, vilka är det som återkommer gång på gång till era styren?

odi-sdg-lock-on-system-mtb-griff-schwarz-1.jpg

Makten

Aktiv medlem
Visa era favorithandtag.
Då 99% av alla grepp är gjorda för minihänder så har jag tidigare tvingats köra ESI Extra Chunky, men sen hittade jag Sensus Meaty Paw som är ungefär lika stora fast lock-on och hårdare:

black+meaty.jpg

De har funkat finfint men jag känner fortfarande att jag skulle vilja fylla ut handen mer, så jag ska prova Wolf Tooth Fat Paw. Verkar tämligen identiska med ESI fast ännu fetare.

Jimel

Aktiv medlem
Visa era favorithandtag.
Då 99% av alla grepp är gjorda för minihänder så har jag tidigare tvingats köra ESI Extra Chunky, men sen hittade jag Sensus Meaty Paw som är ungefär lika stora fast lock-on och hårdare:

Visa bilaga 443981

De har funkat finfint men jag känner fortfarande att jag skulle vilja fylla ut handen mer, så jag ska prova Wolf Tooth Fat Paw. Verkar tämligen identiska med ESI fast ännu fetare.
Gav ett par fat paw till en kollega med gigantiska händer och han blev överlycklig, skönaste greppen han haft.

glitch

Aktiv medlem
Visa era favorithandtag.
+1 på Oury push-on! Lagom tjocka och dämpade.
Skulle vilja testa deras nya "v2 lock-on" men generellt sett saknar jag dämpninge på lockons då de alltid blir hårdare.

Makten

Aktiv medlem
Visa era favorithandtag.
Kör det Makten körde innan... Men jag "behöver" mjukheten i Chunkygreppen pga mina uppfuckade handflator.
Sensus-greppen är faktiskt riktigt mjuka och bekväma eftersom de har sånt där flänsmönster eller vad man ska kalla det. Nackdelen är att de effektivt blir lite mindre när man greppar kring dem, så måttet stämmer inte med det som anges.
För mig är det inte handflatorna som jävlas utan jag får såna jädra valkar mellan handflata och fingerrot om jag kör för små grepp. Galet obekvämt.

Gav ett par fat paw till en kollega med gigantiska händer och han blev överlycklig, skönaste greppen han haft.
Låter lovande! De verkar väldigt lika ESI i gummit. Jag valde varianten som är lite kantig på framsidan. Får se om det var ett misstag eller inte.

Makten

Aktiv medlem
Visa era favorithandtag.
Har också stora (länga) händer. Har bara provat Ergon GA2 Fat som stora handtag och är nöjd!
Såna har jag också provat och de är bland de mindre dåliga. Men jag fattar inte varför de måste vara mycket smalare längst in. Betydligt bekvämare med "raka" grepp för mig.

Berk

Aktiv medlem
Visa era favorithandtag.
Såna har jag också provat och de är bland de mindre dåliga. Men jag fattar inte varför de måste vara mycket smalare längst in. Betydligt bekvämare med "raka" grepp för mig.
Har ingen problem med att dom är smalare längst in, men tror också att det har varit bättre om dom var rakt. Även bara för att undvika att fingertoppen av handskon går runt handtagen och kommer under handflatan.

Men dom har 37 mm diameter på utesidan och 32 mm innan, så tror dom är större än Sensus och dom komprimerar inte. Tror att jag skulle kunna har ännu större handtag, vet inte om det finns något som är större.

glitch

Aktiv medlem
Visa era favorithandtag.
Tjockis Ergon var ju ett skämt, den inre plastringen som gummit sitter på sprack totalt vid en liten mininedläggning i backen. Kan tycka att ett "Endurohandtag" ska tåla markkontakt.
Likadant för en polare.

Honken_78

Ny medlem
Visa era favorithandtag.
1600943415175.png

Ergon GA2 checkar alla boxarna för mig med avseende på diameter, form, grepp, robusthet (förutom end capen). Har provat en del olika lock-ons, skumgummi och silikonvarianter. Även lizardskins som är väldigt lätta men håller dåligt.

Berk

Aktiv medlem
Visa era favorithandtag.
Tjockis Ergon var ju ett skämt, den inre plastringen som gummit sitter på sprack totalt vid en liten mininedläggning i backen. Kan tycka att ett "Endurohandtag" ska tåla markkontakt.
Likadant för en polare.
Min har överlevt all mina crashar, förutom att jag tappade end-capen en gång. Idag huckade jag med handtag och bromshandtag i en träd, var förvånad att cykeln och jag fick ingen skador. Men håller med att dom inte ser tufft ut, framförallt end-capen. Har köpt en andra par till andra cykeln för att jag är jättenöjd med greppen och inte har hittat en annan handtag som är lika stor eller större.

Makten

Aktiv medlem
Visa era favorithandtag.
Har ingen problem med att dom är smalare längst in, men tror också att det har varit bättre om dom var rakt. Även bara för att undvika att fingertoppen av handskon går runt handtagen och kommer under handflatan.

Men dom har 37 mm diameter på utesidan och 32 mm innan, så tror dom är större än Sensus och dom komprimerar inte. Tror att jag skulle kunna har ännu större handtag, vet inte om det finns något som är större.
Mät med skjutmått så ska du få se att de inte är 37, snarare 34 längst ut och 31 längst in. 😉 Sensus är ungefär 33 hela vägen, precis som ett par ESI Extra Chunky som använts ett tag.

Wolf Tooth är 36, vilket kanske blir för mycket. Ska prova idag!

Edit: På mina Ergon GA2 Fat så pajjade ändpluttarna tämligen snabbt, men det går bra att sätta dit andra, innanför gummikanten så att säga. Plasten i själva greppet har däremot hållit.

Berk

Aktiv medlem
Visa era favorithandtag.
Mät med skjutmått så ska du få se att de inte är 37, snarare 34 längst ut och 31 längst in. 😉 Sensus är ungefär 33 hela vägen, precis som ett par ESI Extra Chunky som använts ett tag.

Wolf Tooth är 36, vilket kanske blir för mycket. Ska prova idag!
Mättade för ett tag sen men glömde värderna och tog dom från en review. Mina är 35 mm längst ut och 32.5 mm på smalaste delen.

Makten

Aktiv medlem
Visa era favorithandtag.
ESI både "vanliga" och vhunky beroende på cykel. Hade gärna hittat ett alternativ med dubbla lock on.
Om du vill skydda ytterändarna så har ODI fina ändpluggar som är nästan lika stora som Extra Chunky-greppen:

odi-aluminium-endkappe-black-1.jpg

Senast ändrad:

SGS

Aktiv medlem
Visa era favorithandtag.
Ett par nya handtag är ju både ett kul och relativt billigt sätt att förnya hojen så visst har det blivit en hel del par genom åren.

Jag gillar generellt sett hårdare och tunnare varianter. Gärna finmönstrat och med minst en låsring. Har provat många av de som visats här hittills och skumgummivarianter såsom ESI Chunky/Ritchey WCS True Grip etc gillar jag inte alls. Tunna DMR Deathgrips är favoriten. Ergon GA2 är också riktigt fina.

JBogevik

Aktiv medlem
Visa era favorithandtag.
Min nya cykel kommer med ODI Elite Pro, ska bli tiktigt intressant att su hur de är, på pappret så verkar det vara kanonhandtag.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer