Här kommer lite bilder på min Hong Fu 089 som jag just byggt ihop. Först en bild på den klara cykeln:
Sen ett par sköna detaljer.
Jag har byggt den med intern dragning av Ultegra Di2 och pockat av alla extra externa wirehållare som inte behövdes. Sen har jag stripat den med egna klibbor av det påhittade märket "Luzotti". Det finns även ett par helt svarta 38mm hjul för att komplettera hela looken men limmningen är inte klar.
När man moddar Ultegra för intern kabel och batteri så måste man ha med batteripackshållaren vilket inte behövs på DA Di2. I den sitter en liten mikrokrets som inte går att koppla runt. Att löda om batteriet och få in det i sadelstolpen är inget problem men att få ner batteripackshållaren är svårare.
Först rensar jag hela batteripackshållaren från allt som inte behövs (fästen, fastspännare mm...)
Sen tar jag och sågar och filar av allt onödigt från det som är kvar. Nu är det tillräckligt liten för att få ner i en rör för en sadelstolpe 31.6mm.
Efter det så ska ju kabeln till batteripacket lödas in. Klart!
Här har jag en skön modifikationen av ramen. Kabeln för bakbromsen och växeln går in i samma hål som är uppfilat i en plastdetalj för att få plats med båda kablarna.
Det finns inga snygga bashar som funkar bra med ett DA 7900 vevparti. Så jag har tagit ett 53t drev och satt det i svarven för att svarva ned det till en bash. Mitt i allt så kom en liten överraskning. En DA 7900 klinga är ihålig, så jag blev tvungen att fylla/limma i spalten med en 2mm plastskiva och sen svarva ned allt igen. Vi får se hur den funkar.'
Har bara hunnit provcykla den som hastigast men det funkar fint och känns busig och snabb. Dock tror jag inte att den är så speciellt lätt, kanske precis under 8kg eller så.
//F