Visa era Yeti observationer

Frenchy

Aktiv medlem
I need a good grease for my switch infinity linkage. I have tested both Biltemas and a Grease from CRC that meet the purely technical requirements (molybdenum grease) that are for similar designs used for my bike.
They work well purely technically, but unfortunately I think they scrap more than the fat that sat on the original, which in turn accumulates dirt and wears more things.

Anyone have tips on better fat? Or is it just to bite into the sour apple and order the original fat that Yeti sells?
Unfortunately, we sold out of this one and I do not think that I will have any for at least 2 to 3 week.
Although I have not tested specifically on the infinity switch, this should be suitable for it and lots of shops carry Muc-Off

rekrej

Aktiv medlem
Testade min Sb100 idag storlek large, jag är 186 lång och har inga exceptionellt konstiga kroppsmått. Har en 50mm stam och ett rakt envy styre på den.
Jag upplever den som mycket kort och att jag sitter långt bak. Lite sluggish känsla 🤔. Inte riktigt det man hört om denna ramen.
Vad tror ni, sabbar man hela konceptet med en 70mm stam?

kommer från en låååång xl jeffsy 2019 års modell. Är det bara en vanesak?

unsuspected

Aktiv medlem
Testade min Sb100 idag storlek large, jag är 186 lång och har inga exceptionellt konstiga kroppsmått. Har en 50mm stam och ett rakt envy styre på den.
Jag upplever den som mycket kort och att jag sitter långt bak. Lite sluggish känsla 🤔. Inte riktigt det man hört om denna ramen.

Kanske är det för att ramen är för liten för dig?

sgtprobe

Medlem

Verkligen tråkigt att den inte känns 100% :(

Kollade precis upp geon för SB100, och ser att den är rätt mycket kortare än exempelvis SB130/140/150 och allmänt mer XC oldschool om man får säga så. Med din längd hade nog XL varit mer passande kanske? SB100 Extra large är inte ens lika lång som en SB130 Large såg jag. Jag är 182 ca och tycker min SB130 Large passar perfekt med sina 480mm reach.

En längre styrstam känns som en nödlösning, men man vet aldrig fören man provat antar jag.

rekrej

Aktiv medlem
Visst är där stor skillnad i reach och ST angle men i övrigt är det ganska lika.
En sån här cykel ska kännas rapp och lätt 😔

934189C9-86DD-47E0-97CD-1DDF416028EB.jpeg

rekrej

Aktiv medlem
Mina mått är mitt i storlek large 178-191. Visst är det ett stort spann men vad ska man gå på om inte tillverkarens rekommendationer

sgtprobe

Medlem
Mina mått är mitt i storlek large 178-191. Visst är det ett stort spann men vad ska man gå på om inte tillverkarens rekommendationer
Enligt Yeti så hade jag passat på en SB130 M också (märk väl att även SB130 medium är längre än SB100 L) Men jag kvalade också in på Large.
Så för att vara säker så började jag mäta på väldigt många cyklar, främst på min gamla cykel och då blev det snabbt ganska klart att det var en Large jag skulle ha, speciellt eftersom mitt önskemål var en längre cykel. Men även många andra parametrar som styrvinkel, sadelvinkel, "wheelbase" etc.
Jag tog rätt lång tid på mig och verkligen funderade på det där noga, speciellt med tanke på hur dyra cyklar vi pratar om.

Kontentan är väl att man får gå lite på vad man själv önskar och inte bara på vad som rekommenderas. Inte till så mycket hjälp så här efteråt dock, tyvärr. :(

Angående din tavla med geo-nummer så är det rätt stor skillnad mellan cyklarna enligt mig, till Jeffsyn's fördel då.

Edit./

Angående att du känner cykeln slö/tung, kolla så att du verkligen har rätt sag. Personligen upplever jag det kritiskt noga att den är rätt för att switch-infinity ska kännas rapp när man trampar. Har du för mycket sag så vill den väldigt gärna gå ner i slaget och känns direkt slö vid kraftiga accelerationer etc. Du har säkert koll, men ett tips annars. :)

Senast ändrad:

Stervelo

Aktiv medlem
Fyra cm diff i reach och 3 grader diff i sadelrörsvinkel ger stora skillnader, du hamnar klart längre bak, ditt problem förvärras om du har långa ben till på köpet. Hade du koll på det här när du köpte ramen?

rekrej

Aktiv medlem
Jag ville ha en Down Country hoj, långloppsraket för riktigt teknisk terräng.

Jämförde med mina tidigare hojar som jag har tyckt mycket om. Den borde vara spot on.

geo Yeti, Jeffsy Top Fuel scalpel si.jpg

sgtprobe

Medlem
Jag ville ha en Down Country hoj, långloppsraket för riktigt teknisk terräng.

Jämförde med mina tidigare hojar som jag har tyckt mycket om. Den borde vara spot on.
Ja men dåså, då borde den vara spot on om det är det som efterfrågats? Tänker jag iaf. Personligen hade jag "inte gillat" någon av cyklarna ens för de aktiviteterna du nämner (speciellt Cannondalen) förutom möjligen Jeffsyn pga det jag nämnt innan, med det är ju helt personliga preferenser, så klart.

Vet inte om du såg min edit av tidigare inlägg angående vikten av korrekt sag? Men har en väldigt stor inverkan på känslan av hur cykeln upplevs i min mening. Men som sagt, du har säkert koll på det

rekrej

Aktiv medlem
Ja men dåså, då borde den vara spot on om det är det som efterfrågats? Tänker jag iaf. Personligen hade jag "inte gillat" någon av cyklarna ens för de aktiviteterna du nämner (speciellt Cannondalen) förutom möjligen Jeffsyn pga det jag nämnt innan, med det är ju helt personliga preferenser, så klart.

Vet inte om du såg min edit av tidigare inlägg angående vikten av korrekt sag? Men har en väldigt stor inverkan på känslan av hur cykeln upplevs i min mening. Men som sagt, du har säkert koll på det
Ska dubbelkolla sag, upplevde fram och bak lite i obalans.

rekrej

Aktiv medlem
Jag tänkte så här, för att få en brantare sadelvinkel så körde jag fram sadeln 2 cm. Visst hamnade jag ännu närmre styret men cykeln blev med ens väldigt bra.
så nu får det bli ett 76 cm styre istället för det 70 jag har idag. Sen kanske en 60 mm stam för att testa.
Detta kommer nog bli riktigt bra.
Tack för all input.

Fredde78

Aktiv medlem
Låter som en vettig idé att testa ett bredare styre. Kan även tänka mig att det behövs en ”inkörningsperiod” för att komma överens med den nya cykeln när du kommer från något så olikt.

sgtprobe

Medlem
Jag tänkte så här, för att få en brantare sadelvinkel så körde jag fram sadeln 2 cm. Visst hamnade jag ännu närmre styret men cykeln blev med ens väldigt bra.
så nu får det bli ett 76 cm styre istället för det 70 jag har idag. Sen kanske en 60 mm stam för att testa.
Detta kommer nog bli riktigt bra.
Tack för all input.
Ah, vad kul att läsa, skönt att det verkar ordna sig. Hoppas den ger dig många roliga mil :)

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer