Visa hur din cykelverkstad ser ut...

Kung_Gustaf

Ny medlem
Jahopp.. vi får se vad detta blir. Jag börjar med att dra om/helt ny el för att se vad jag ens gör :p Men detta utrymme behöver inte samsas med några trädgårdsredskap eller snickardon. Detta blir enkom för cykel. Har lite jobb framför mig..

Elen är inköpt och påbörjad. Även reglar till en rejäl bänk är inköpt.
DSC_1598.JPG

Glöm inte att köpa en verktygstavla, jag märker att jag saknar en sådan. Får väl åka till biltema..
Nu har jag alla verktyg i en verktygslåda, men det gäller ju att "kunna dra snabbt" Hitta verktyget direkt

Bilagor

Sedan gäller det också att "lära känna sin golvbrunn" Det har jag fått göra den hårda vägen
Nu snackar vi en golvbrunn från 50-talet som troligen inte har blivit resnsad sedan 70talet

Loadrunner

Ny medlem
Hmmm... Den där kittlande känslan av ett nytt härligt rum att inreda till verkstad räcker inte speciellt länge när man väl börjar fylla det med allehanda bråte, så jag tar chansen att lägga upp några bilder på min "nya" verkstad efter rensning av ventilation och målning av tak, väggar och golv (rör och fönsterkarmar återstår dock...)

När maskiner, arbetsbänkar och verktygstavlor kommer på plats får jag väl komplettera med nya bilder. Just nu är jag mest nöjd med att jag fick golvet målat innan semestern, för nu började det bli fullt med cyklar som skall "fixas", möbler som skall renoveras, förrådet av virke, stål och andra material, mm...

Bilagor

Loadrunner

Ny medlem
Före målning, ifall någon undrar varför jag brydde mig om att måla... F.d. matkällare. Trevligt rum, efter uppsnyggningen! Lilla lastcykeln får plats i alla fall!

Bilagor

mikipedia_

Aktiv medlem
Allsvetande happy.
Hur bygger jag lämpligast en arbetsbänk som ska klara 2-3 generationer?

Min spontana tanke var att ta 2*4" och ställa på högkant och skruva ihop till önskad bredd på ytan, sen kanske hyvla lr skruva fast en tunn plyfa så det blir slätt.
Har ni ideer så spotta ur er dom;-)

Vernersson

Aktiv medlem
mikipedia_ sa:
Allsvetande happy.

Min spontana tanke var att ta 2*4" och ställa på högkant och skruva ihop till önskad bredd på ytan, sen kanske hyvla lr skruva fast en tunn plyfa så det blir slätt.
Du som är i byggsektorn, be bekanta hålla utkik efter gamla svintunga dörrar.
De kan man ganska enkelt "förädla" till en generationsöverlappande arbetsbänk inbillar jag mig =)

Konkret

Ny medlem
Vernersson sa:
mikipedia_ sa:
Allsvetande happy.

De kan man ganska enkelt "förädla" till en generationsöverlappande arbetsbänk inbillar jag mig =)
Gjut en bänkskiva.

mikipedia_

Aktiv medlem
Konkret sa:
Vernersson sa:
mikipedia_ sa:
Allsvetande happy.

Gjut en bänkskiva.

Bra förslag båda två!
Tyvärr är det dåligt med dörrar och betong på taket:-(
Omman ändå hade kunnat gjort en i pappB-)

Kung_Gustaf

Ny medlem
Att gjuta en bänkskiva lät inte som någon toppenidé. Den ska nog vara rätt tjock och ha rejält med armering för att hålla.

Trä rakt igenom säger jag. Reglar upp som du säger fast lägg till några kottlingar och sedan köper du ett paket Moelven trägolv. 28mm tjocka. Villl du bli av med kantfasen så får du hyvla lite.

Det lär hålla tror jag :)

fredrik168

Aktiv medlem
mikipedia_ sa:
Allsvetande happy.

2-3 Generationer kanske blir svårt men jag köpte bänkskiva på ikea och körde 4-kantsrör till ställning .

mikipedia_

Aktiv medlem
Kung_Gustaf sa:
Att gjuta en bänkskiva lät inte som någon toppenidé. Den ska nog vara rätt tjock och ha rejält med armering för att hålla.

Trä rakt igenom säger jag. Reglar upp som du säger fast lägg till några kottlingar och sedan köper du ett paket Moelven trägolv. 28mm tjocka. Villl du bli av med kantfasen så får du hyvla lite.

Tror du missade lite här kungen.
Jag ska inte ha något mellanrum mellan reglarna, stumt mot varandra:)

@fredrik
Ja ikea skiva är kanske inte så dumt!

Daaanyy

Medlem
Kung_Gustaf sa:
Daaanyy sa:
Såhär har jag det. Bra ljus och aldrig något krav på att bilen ska få plats ?
Nice! Men vad säger byggahus om impregnerade kottlingar? :O
Jag vet faktiskt inte. Har läst att det kan lukta en del osv men det är om det ligger i kontakt med t.ex. betong. Nu är det inte jag som satt upp dem och jag har inte tänkt på det så mycket. Har haft egna reglar liggande uppe på loftet i garaget ett par år och aldrig märkt något av att ha dem där heller för den delen :)

fredrik168

Aktiv medlem
mikipedia_ sa:
Kung_Gustaf sa:

Tror du missade lite här kungen.
Jag ska inte ha något mellanrum mellan reglarna, stumt mot varandra:)

@fredrik
Ja ikea skiva är kanske inte så dumt!
Så här blev min
DSC_0018_1.JPG

Konkret

Ny medlem
Kung_Gustaf sa:
Att gjuta en bänkskiva lät inte som någon toppenidé. Den ska nog vara rätt tjock och ha rejält med armering för att hålla
Armering kostar inte som guld per kilo så antalet järn kommer det nog inte vara bekymret. Beroende på om den skall bära sig själv eller om den har stöd under bestämmer tjockleken och armering. 4 cm och några reglar så har du en bänk i 100 år framöver.
Beroende på storleken så kommer ju det att gå åt en viss mängd betong. Ungefär 13 liter på säck kan man räkna med. Köp expanderbetong, lite dyrare och mycket bättre.
Har många fler tips om nu det blir gjuten bänkskiva, annars hade jag åkt till en riktig brädgård, köpt massivt trä, hyvlat, slipat och limmat till storleken man vill ha. Håller också väldigt länge men är inte underhållsfritt.

Kung_Gustaf

Ny medlem
Daaanyy sa:
Kung_Gustaf sa:
Daaanyy sa:
Såhär har jag det. Bra ljus och aldrig något krav på att bilen ska få plats ?
Nice! Men vad säger byggahus om impregnerade kottlingar? :O
Jag vet faktiskt inte. Har läst att det kan lukta en del osv men det är om det ligger i kontakt med t.ex. betong. Nu är det inte jag som satt upp dem och jag har inte tänkt på det så mycket. Har haft egna reglar liggande uppe på loftet i garaget ett par år och aldrig märkt något av att ha dem där heller för den delen :)

Närå, skojar lire med dig bara. Det är väl när dom byggs in och isoleras det kan bli problem.

Micke: aaaah då lär det ju hålla. Skulle dock planhyvlat och limmat ihop dom till en massiv bit. Men 2"4 lät mäktigt. Räcker nog gått med 2"3.

Luzen

Aktiv medlem
mikipedia_ sa:
Allsvetande happy.

Jag lade masonitskiva med blanka sidan uppåt ovanpå träreglarna.
Har funkat i +20 år nu.

Kung_Gustaf

Ny medlem
Luzen sa:
mikipedia_ sa:
Allsvetande happy.

Jag lade masonitskiva med blanka sidan uppåt ovanpå träreglarna.
Har funkat i +20 år nu.
Limmade du masoniten eller spikade du?

Loadrunner

Ny medlem
Betong är väldigt hårt, precis som med en diskbänk i betong eller sten så är risken större att man slår sönder känsliga föremål, eller repar dom om det är obehandlad betog med grov yta.

Iden med sammanlimmade 2"4 är intressant, men extrem "overkill", i synnerhet om plankorna ställs på höjden. Det kommer att kunna bära väldigt stor vikt, men materialet är så mjukt så om du lägger något väldigt tungt på det så får du fula märken. I synnerhet om plankorna är av något mjukt träslag som gran eller furu. Att såga stumpar och limma ihop så det hårdare ändträet kommer uppåt (som på ett slaktarblock eller gjuterigolv) skulle kunna vara sexigt dock!

Stavlimmad skiva av bok, ek eller något annat hårt träslag kanske kan vara ett alternativ?

Laminatmateriel har en tendens att vara väldigt glatta, det är väldigt irriterande med en arbetsbänk där man inte kan få det man arbetar med att ligga still. Annars är dom slitstarka och förhållandevis billiga.

Själv funderar jag på en entums plyfa med en oljehärdad masonitskiva limmad ovanpå och ett vinkeljärn infällt i kanten runt om så det kommer i nivå med skivan, så som var vanligt under första halvan av förra seklet. Ordentligt uppreglat undertill förstås.

piglet55

Ny medlem
2 varv med golvspån och sedan en formplyfa ovanpå det. Stumt så det förslår och håller i stort sett i en evighet.

Trots detta enkelt att tex skruva fast skruvstädet eller liknande.

Muntis

Aktiv medlem
mikipedia_ sa:
Allsvetande happy.

Här är en mysig serie Youtube-klipp om att bygga en bänk av limmade 2"x4". Kanske overkill men väldigt underhållande om man är intresserad av lite egenbygge.

jansson99

Moderator
Forumvärd
Har ett stort dubbelgarage med verkstad, gästrum och oinredd övervåning. Verkstaden har varit allmän verkstad och förråd till det mesta men jag börjar att få ordning i de andra uthusen så att krattor, spadar, röj- och motorsågar har kunnat flyttas dit. Kvar är nu verktyg, cyklar och skidprylar.

Skidhörnan blev färdig idag
13876301_10153831041088358_4117032935578801378_n.jpg

och cykeldelen tar jag tag i efter Stockholmsresan som står på tur nu på semestern
13892077_10153831042463358_8413880936608684798_n.jpg

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer