Vitus, valde jag fel storlek?

speffy

Medlem
Jag var sugen på att testa en MTB och efter rekommendationer här så föll valet på en Vitus Rapide VR nu när den var nersatt lite i pris och åter i lager så kändes den som ett bra första val.

Enligt Vitus storlekstabell så skulle jag hamna på en storlek L då jag är 184 cm med en benlängd på 90 cm.
Efter ytterligare rekommendationer från forumet här så blev jag rekommenderad att välja en XL istället då Vitus storlekstabell inte stämde riktigt och var små i storlekarna jämfört med andra märken.

Sagt och gjort så blev en Vitus Rapide VR beställd i storlek XL.
Nu när den blev levererad så var första intrycket att den kändes stor och jag undrar om en L inte hade varit ett mer lämpligt val?
Jag har som sagt inte någon MTB sedan tidigare och har bara en racer att jämföra med så det kanske inte är så konstigt att Vitusen känns stor och klumpig i jämförelse.

Jag vill bara försäkra mig att XL är rätt storlek för mig innan jag tar ut den på premiär turen?
Det skulle ju vara väldigt tråkigt att ta ut den för att snabbt upptäcka att den är alldeles för stor och då inte ha möjlighet att kunna skicka tillbaka den och byta till en storlek mindre.

Rholm

Aktiv medlem
Jag har en hardtail från ett annat märke men med liknande mått. Min är något större (1 centimeter längre reach), men annars ganska lik i storleken. Jag är 185 cm med 91 cm benlängd och tycker att storleken är lagom. Jag förstår att den kan kännas stor, men jag tror att du kommer att trivas med den.

dardos

Medlem
Enligt hemsidan verkar xl skickas med 70mm stam. Skulle cykeln kännas för lång fram till styret skulle det troligen göra underverk med en 50mm stam istället.

marr

Moderator
Forumvärd
dardos sa:
Enligt hemsidan verkar xl skickas med 70mm stam. Skulle cykeln kännas för lång fram till styret skulle det troligen göra underverk med en 50mm stam istället.
Eller 35 rentav. Är det så att den har 70mm stam. Då kan nog TS slappna av. Det finns definitivt räddning isåfall.

jonte987

Aktiv medlem
Svårt som fan när man inte vet hur det ska kännas. Jag höll på i flera månader och justerade.
Om inte nån kan titta och säga att det är helt fel så cykla ett tag och låna sen kortare stammar och testa. Jag vet inte hur kort stam man vill ha som kortast på en xc men lite kortare måste vara ok. En stam med rise kanske också kan vara nåt.

NickPick

Aktiv medlem
Ibland blir det problem när en person bestämmer storlek på ett forum. Sökresultatet dyker upp på Google och det blir "rätt" storlek för det säger dom på happy.
Jag har dina mått och skulle då köpt en large, men vad vet jag?
För några år sedan var det en storlek mindre, nu är det en storlek större som rekommenderas på happy.
Fantastiskt. Är man rookie är det kanske svårt att ens komma igång, tråkig utveckling.

jonte987

Aktiv medlem
Ska man köpa en cykel alls så får man välja en storlek. Allt annat lika skulle jag säga att risken var större att m kändes liten. Det hjälper så klart inte den som sitter med en för stor hoj.

Nu kan jag inte tänka mig att den är för stor med 50mm stam....

Rattnalle

Aktiv medlem
NickPick sa:
Ibland blir det problem när en person bestämmer storlek på ett forum. Sökresultatet dyker upp på Google och det blir "rätt" storlek för det säger dom på happy.
Jag har dina mått och skulle då köpt en large, men vad vet jag?
För några år sedan var det en storlek mindre, nu är det en storlek större som rekommenderas på happy.
Fantastiskt. Är man rookie är det kanske svårt att ens komma igång, tråkig utveckling.
Jag har samma mått och har lite svårt att bestämma mig för om jag skulle valt L eller XL. Den blir kort stående i L men kanske lång sittande i XL med det flacka sadelröret.

Stewe

Aktiv medlem
Jag är 182 cm och har 90cm innerbensmått, jag vet sen tidigare cykelköp att jag inte kan gå för mycket på innerbensmåttet, då blir cykeln för lång. Jag skulle tagit en L
Om du tycker den känns klart för stor så kan du antingen sälja den på en gång, känns den bara lite för stor så kan du kanske lösa det genom att testa en sadelstolpe utan setback och en kortare styrstam.
ETT skiljer 20mm mellan L och XL, det bör du kunna justera så det funkar hyfsat.

marr

Moderator
Forumvärd
Stewe sa:
Jag är 182 cm och har 90cm innerbensmått, jag vet sen tidigare cykelköp att jag inte kan gå för mycket på innerbensmåttet, då blir cykeln för lång. Jag skulle tagit en L
Om du tycker den känns klart för stor så kan du antingen sälja den på en gång, känns den bara lite för stor så kan du kanske lösa det genom att testa en sadelstolpe utan setback och en kortare styrstam.
ETT skiljer 20mm mellan L och XL, det bör du kunna justera så det funkar hyfsat.
Tror TS har valet att returnera med faktiskt.

VanGarg

Aktiv medlem
453 i reach + 100mm styrstam i XL.

http://vitusbikes.com/products/vitu...country-hardtail-mountain-bike/#specification

Tycker det låter väldigt vettigt att du köpt en XL, däremot kommer du med största sannolikhet behöva köpa en kortare styrstam som andra skrivit tidigare.
När tillverkare gör cyklar med så långa styrstammar så blir det ofta bättre man går upp en storlek i ramen FÖR att kunna använda en kortare styrstam.

Varför är det önskvärt med kortare styrstam? Dels minskar det risken för att gå över styret då framhjulet hamnar längre fram jämfört med tryckpunkten(händerna), styrningen blir också direktare och det är lättare att hålla tryck på styret när man lutar cykeln i kurvorna.

/VanGarg

yonsson

Aktiv medlem
Har du provsuttit en modern 29” Mtb tidigare?
Oavsett om du har rätt storlek eller en storlek för stor så upplevs 29”-hojarna väldigt både höga och långa vid första sittningen. Om du inte gjort det så är mitt tips att gå till din lokala butik och provsitt några 29” hardtail för att jämföra.

Pastor Hannes

Aktiv medlem
Jag är personligen gillar inte jättelånga cyklar. Just Rapiden är ganska kort, XL är kortare än många L. Så det är nog ingen egentlig fara. Jag föreslår att du provar ett tag som den är innan du börjar köpa ny stam. Om du fortfarande tycker den är stor så köp kortare stam.

Sedan är forum på internet ganska luriga. Det kommer och går individer med mycket starka åsikter som inte sällan kväver nyansering av olika åsikter. Då kan det verka som om happy som kollektiv rekommenderar något trots att det bara är ett begränsat sätt att se på saker och ting som hörs. Det är bra att tänka på såväl här som på andra forum.

Kneecap

Aktiv medlem
jonte987 sa:
Tjena!

Som jag har skrivit x antal gånger innan, det är inte bra att bara gå på längd. Benlängd bålläng, rörlighet m.m. påverkar massor. Korta ben ger längre reach, längre ben ger kortare reach. Men med 70mm stam finns det iaf att laborera med.

+1.
Provsitt några andra 29" . Tyckte också att min första "sittning" på en modern MTB kändes stor. Numer not so much. Annars kortare styrstam som sagt ovan.

konscious

Aktiv medlem
Tråkigt att höra, detta är inte 1a gången det händer.
Vissa sk experter ljuger friskt om rek att gå upp i storlek.
Som sagt, tillverkarna rek är oftast rätt och Internet cyklisten fel.

Screenshot_20190822-082939_Chrome.jpg

Senast ändrad:

Raggamuffin

Aktiv medlem
konscious sa:
Som sagt, tillverkarna rek är oftast rätt.
Nej, det är vanligt att nybörjare tycker en modern 29" är stor - de är stora, det är därför de är kompetenta.

Vissa sk experter har annan åsikt än du har.

Nej, faktiskt har inte tillverkarna oftast rätt.

Vi väntar fortfarande på bilder, innan dess får vi göra nåt annat så länge.

erkkn

Medlem
Vi skulle haft Sixtens geotabell nu! Tror annars det kan bli grymt med kortare stam, beror väl lite på hur du vill ha din körställning.

Bring back Sixten!

Mashimaro

Aktiv medlem
Köp en 50 mm lång styrstam så har du ju i princip en L med lite längre hjulbas. Styrröret är 10 mm längre på XL också, så en styrstam som är vinklad mer neråt kan vara en idé om du tycker att styret är för högt. Som nämnts tidigare i tråden så finns det flera andra cyklar där storlek L har längre reach än denna cykeln, så kommentaren om ljugande experter känns ganska irrelevant. Visst, standover height är högre på denna också, men det är sällan ett problem när man cyklar.

jonte987

Aktiv medlem
Kneecap sa:
jonte987 sa:
Tjena!

Som jag har skrivit x antal gånger innan, det är inte bra att bara gå på längd. Benlängd bålläng, rörlighet m.m. påverkar massor. Korta ben ger längre reach, längre ben ger kortare reach. Men med 70mm stam finns det iaf att laborera med.
Jo, jag glömde disclaimern men jag menade exakt det du säger att det finns att spela med.

Hemsidan har två olika mått på stam och troligen är 70mm korrekt inte 100mm.

Sixten får msn gärna sakna men tabellen är bara en formel. 2xlängd i cm + 150= reach + stam.
Om jag räknar rätt så ger det att 70mm stam är rätt.

Disclaimer: proportioner och preferenser kan påverka detta. Även övrig geo.

Senast ändrad:

Makten

Aktiv medlem
konscious sa:
Hur menar du att man "ljuger" för att man tycker något?

XL är verkligen inte stor i förhållande till trådskaparens längd, däremot har den ganska flackt sadelrör och onödigt lång styrstam. Att flytta sadeln så långt fram det går och sätta på en kortare stam blir förmodligen bra.

Edit: Och att den känns stor om man inte cyklat MTB förr och bara har LVG att jämföra med är helt naturligt.

Senast ändrad:

GustafH

Medlem
Jag är helt övertygad om att du har valt rätt storlek på ramen men att du behöver lite kortare styrstam. Det finns inget kul med att cykla med lång styrstam i skogen. Sätt en 50-stam på och njut av en bra förstacykel!

Kneecap

Aktiv medlem
erkkn sa:
Vi skulle haft Sixtens geotabell nu! Tror annars det kan bli grymt med kortare stam, beror väl lite på hur du vill ha din körställning.

Bring back Sixten!
Tjena!

Sixtens egenpåhittade tabell kan användas som ett verktyg. Men den stämmer långt ifrån alltid. Den tar ingen hänsyn till något annat än kroppslängd. Min fru t.ex. är den helt fel för för hon har väldigt långa ben i förhållande till kroppen. Vi har nästintill samma sadelhöjd fast hon är en dm kortare. Enligt Sixtens tabell så når hon knappt styret.

jonte987

Aktiv medlem
Man kan absolut testa med negativ rise på stam men det bör öka reach?

Man kan också göra tvärt om och labba med
Postiv rise på stam
eller öka slag till 110 eller 120 som SXTN rekommenderade (5-10mm mindre reach)
samt byta styre till 0 rise.

OM det finns ett problem

Vill man ha möjlighet att modernisera slaget så är det smart ha valt en XL. Rapide EVO?

konscious

Aktiv medlem
Makten sa:
konscious sa:

XL är verkligen inte stor i förhållande till trådskaparens längd, däremot har den ganska flackt sadelrör och onödigt lång styrstam. Att flytta sadeln så långt fram det går och sätta på en kortare stam blir förmodligen bra.

Edit: Och att den känns stor om man inte cyklat MTB förr och bara har LVG att jämföra med är helt naturligt.
I sann happystyle gör man karriär på att vara okunnig och fara med lögn.
Förnekar att man kan ha fel fast man har det, allt för att stärka sin självbild.

mkallstrom

Aktiv medlem
Makten sa:
Precis, en large kommer knappast att kännas mycket smidigare när man sitter på den i vardagsrummet. Jag hade bytt till en kortare stam och kört på den cykel TS redan har.

Senast ändrad:

konscious

Aktiv medlem
Kneecap sa:
erkkn sa:

Bring back Sixten!
Tjena!

Sixtens egenpåhittade tabell kan användas som ett verktyg. Men den stämmer långt ifrån alltid. Den tar ingen hänsyn till något annat än kroppslängd. Min fru t.ex. är den helt fel för för hon har väldigt långa ben i förhållande till kroppen. Vi har nästintill samma sadelhöjd fast hon är en dm kortare. Enligt Sixtens tabell så når hon knappt styret.
Den är inte ens ett verktyg, bara en åsikt och kvalificerat tyckande.
Förståelse för olika människors behov är oväsentligt, bara den låga medvetandenivån tillåter den att existera.

yonsson

Aktiv medlem
Kan ni inte chilla lite med att föreslå modifieringar tills vi vet vad ”känns stor och klumpig” betyder?
För lång? För hög fram/bak?
Stor och klumpig kan innebära mycket, har svårt att se att man vill börja byta delar det första man gör när man fått hem en ny hoj.

speffy

Medlem
Tack för alla svar!

Det verkar som jag var rädd för att det är väldigt delade meningar angående storlek.
Som ny inom MTB är det ju i princip omöjligt att veta om storleken känns rätt eller fel.
Det enda jag har att jämföra med är ju som sagt racer som jag kört tidigare.
Denna jämförelse är ju dock inte speciellt relevant då det är en helt annan typ av cykel och Vitusen känns ju då betydlig större i alla avseende. En L hade säkert också känts stor i den jämförelsen.

Det är ju säkert en sak att prova den sittandes hemma och att verkligen ta ut den i skogen och prova den där.
Jag har ju dock möjligheten att returnera den nu om det skulle visa sig vara fel storlek innan jag provar den i skogen.

Angående att byta styrstam som många har rekommenderat så har det varit i tankarna hela tiden men jag tänkte att jag kunde prova den först i originalutförande för att känna efter.

Jag skickar bilder på den ikväll när jag sitter/står så blir det kanske lättare att ge ett rättvist råd.

Freddie L

Aktiv medlem
konscious sa:
Makten sa:
konscious sa:

Förnekar att man kan ha fel fast man har det, allt för att stärka sin självbild.
Vilket kvalificerat skitsnack, det går bra att snacka skit om en ej närvarande person? Jävligt lågt!

Man måste inte hålla med Sixten om allt. Men han hjälper massor av nybörjare. Han är kunnig, uppdaterad och tramsar inte. Vad har du bidragit med till forumet konscious? En massa tjafs och bråk?

Pillo-kun

Medlem
yonsson sa:
Kan ni inte chilla lite med att föreslå modifieringar tills vi vet vad ”känns stor och klumpig” betyder?
För lång? För hög fram/bak?
Stor och klumpig kan innebära mycket, har svårt att se att man vill börja byta delar det första man gör när man fått hem en ny hoj.
Tror de flesta menar att hojen är för lång, att man får sträcka på sig för att nå styret när man sitter på sadeln. Detta gör ju att cykeln känns stor och omedgörlig, förutom då 29" hjulen då. :P

Sixten förespråkar ju att man ska gå efter måttet reach, dvs från vevlager centrum till styrrörs centrum men detta är ju ingen real storlek eftersom man faktiskt sitter på cykeln och det är eg där man bör mäta cykelns storlek(top tube horizontal).

Den enda gången jag skulle köpa detta mått är just på en downhill cykel då man sällan sitter utan står på pedalerna.

Har själv köpt en M scott scale och även om jag tyckte att kompisens 935:a kändes sjukt stor så ville jag ändå ge det en chans, men shitt alltså, cykeln är lika hög som en cross, och man får nästan sträcka på sig mer än på en ducati 916/1198 :P

Senast ändrad:

uuno_san

Medlem
Vafan, jag som är på gång att beställa en Rapide VR i strl L till mig, kommer jag känna likadant?
Jag är precis mellan storlekar enligt Vitus tabell, men många skriver att dom är små i storlek så kommer nog köra på en L ändå..
Verkar cykeln fin i övrigt? :)

Freddie L

Aktiv medlem
Är man mellan storlekar så blir det oftast bäst att gå upp i storlek på en hyfsat modern Mtb. Anpassa iaf så att du har max 50mm styrstam.

Erik O

Aktiv medlem
konscious sa:
Som sagt, tillverkarna rek är oftast rätt och Internet cyklisten fel.
Nu har jag inte läst hela tråden men det där känns ju som klockrena och faktiskt lite ödmjuka råd från Sixten.

Tror som många andra att XL är bra efter vissa justeringar, om det inte är så att den blir för hög i standover och främst längd på sadelrör.

konscious

Aktiv medlem
Freddie L sa:
konscious sa:
Makten sa:
konscious sa:

Vilket kvalificerat skitsnack, det går bra att snacka skit om en ej närvarande person? Jävligt lågt!

Man måste inte hålla med Sixten om allt. Men han hjälper massor av nybörjare. Han är kunnig, uppdaterad och tramsar inte. Vad har du bidragit med till forumet konscious? En massa tjafs och bråk?
Så du tycker att det är bra att rekommendera en storlek som inte passar i TS fall.
Detta är väl lågt, vittnar om okunnighet.
Att välja storlek är en no-brainer, inte en vetenskap baserat på något unikt kunnande.

marr

Moderator
Forumvärd
TS! Ska du ha/sitter det dropper på cykeln?
Om du ska ha det, får det plats?

Verkar skilja en del på sadelrörets längd mellan L och XL därför jag undrar. Kan också vara en faktor i valet.

Senast ändrad:

jingleyschmidt

Aktiv medlem
Jag har en Vitus Senter 29 VR i storlek Large, jag är 181cm med 82cm innerbensmått. Det här är min första MTB och jag har ingen erfarenhet av den typen av cyklar sen innan, så jag tyckte också min cykel kändes JÄTTESTOR. Jag tyckte det kändes som att sitta på en gammal Honda MT-5-moped jämfört med min hybridcykel.

Nu när jag har cyklat på den ett tag så tycker jag inte alls den känns stor längre utan jag är bekväm på den och upplever den bara som stabil istället. Jag tror du kommer göra detsamma bara du får vänja dig lite. :)

Gör även som övriga tipsat om här och köp en kortare styrstam, det kommer du säkert vilja ha i alla fall om du cyklar i skogen (vilket jag antar att du kommer göra).

Senast ändrad:

jingleyschmidt

Aktiv medlem
Och om du är LVG-cyklist sen innan... bara det faktumet att du nu har har större hjul och kanske dubbelt så breda däck gör ju att cykeln känns som en traktor jämfört med din lätta och smidiga LVG. Det är klart det känns konstigt och framförallt OVANT. Det är ju faktiskt två väldigt olika cyklar.

Jag förstår din "panik" och osäkerhet dock då jag kände samma sak själv. Jag blev väldigt orolig att jag köpt fel cykel, att jag köpt fel storlek, jag undrade nästan vad fan jag gett mig in på egentligen. :P

Makten

Aktiv medlem
konscious sa:
konscious sa:
Att välja storlek är en no-brainer, inte en vetenskap baserat på något unikt kunnande.
Om det är en "no-brainer", kan du inte utveckla hur du resonerar kring detta istället för att anklaga andra för lögn när de har andra åsikter än du? Det är bara att kolla några olika cykeltillverkare för att inse att det finns vitt skilda uppfattningar om hur lång en cykel bör vara i förhållande till en viss kroppslängd. En del är väldigt konservativa medan andra har dragit iväg som fan.

453 mm reach är inte på något sätt långt för en person på 185 cm. Snarare ganska kort, men absolut inom spannet "vettigt". Dock måste man förstås ta hänsyn till sadelrörsvinkel och styrstamslängd om man ska få önskvärd (vad det nu är) sittställning.

Kneecap

Aktiv medlem
Freddie L sa:
Är man mellan storlekar så blir det oftast bäst att gå upp i storlek på en hyfsat modern Mtb. Anpassa iaf så att du har max 50mm styrstam.
Tjena!

Fördel med att gå ner i storlek är att en för liten cykel alltid går att göra större, en för stor cykel har en gräns för hur mycket man kan korta den.
En lokal köpte en Vitus (efter en känd tabell) och den var för stor även med 35mm stam. Ganska normal i proportionerna men dålig rygg och inte speciellt bra bålstyrka. Bara att sälja hojen och köpa en mindre.

manneblask

Aktiv medlem
Jag har 455 i reach på min hoj, är 175cm~ och den passar perfekt. Det är alltid lite inkörningstid för att känna sig van och bekväm på cyklen. Som många har skrivit så kan just att byta stam göra mycket men ge det lite tid bara.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer