Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
speffy sa:Haha ja tittar man på bilderna så ser den inte för stor ut, det insåg jag själv.
Så det är väl bara känslan som säger att den är stor jämfört med racern som jag är van vid. Det är väl bara att köra på och vänja sig med andra ord.
Upplever jag den trots allt som för stor så finns där ju möjligheter att anpassa med en kortare styrstam bland annat.
En annan fråga, frambromsen tar emot beläggen.
Hur justerar jag detta?
Finns där någon utförlig guide?
Provade att ta av beläggen men fick ändå inte rätt på det.
Är bara van vid att justera fälgbromsar sedan tidigare.
Raggamuffin sa:Du saknar endcap. Låg den inte lös i lådan för någon annan med?
jonte987 sa:ojdå. Nån annan saknade nån adaptor som jag aldrig hört talas om på hjulet från CRC/Wiggle.
Den satt kvar i plastbiten som sitter på hjulen när de leveras
Tack Sixten!jingleyschmidt sa:En hälsning från Sixten:
"Hej TS och grattis till en fin Rapide VR i rätt storlek!
Jag står fast vid det resonemang och den rekommendation du fick innan köpet.
XL är rätt storlek, 453 mm reach (enligt katalogen) är inte jättelångt men 70 mm stam är omodernt långt. Hur lång reach cykeln har i verkligheten är oklart, när jag räknar fram reach från cykelns övriga mått får jag det till ca 465 mm.
Min rekommendation var att ta bort 20 mm travel spacer ur din Sektor RL gaffel vilket förlänger slaglängden från 100 till 120 mm, längre slaglängd är sällan och aldrig någon nackdel. När du förlänger gaffeln minskar cykelns reach med 10 mm, som jag då får till ca 455 mm.
När du förlänger gaffeln blir sadelröret 0,9° flackare och hamnar på 72,1°. Sadelstolpen som följer med cykeln har 10-15 mm setback vilket är omodernt, den gör att din tyngdpunkten hamnar onödigt långt bak på cykeln vilket försämrar cykelns klättringsegenskaper. Moderna stolpar har 0 mm setback. På sikt hoppas jag att du sätter dit t.ex. en OneUp v2 150 mm dropper med 0 mm setback.
Jag håller för övrigt med Kneecap att 1) sadeln ser ut att sitta lite lågt och att 2) dina fötters position på pedalerna är onödigt mycket hålfot.
När gaffeln är förlängd, stolpen bytt till dropper och sadeln (höjd och) framflyttad 10-15 mm är cykeln redo att utrustas med rätt styrstam. Du kan säkert fortsätta med 70 mm stam men jag anser att cykeltypen (HT med 120 mm gaffel och 66,1° vinkel ) fungerar bättre med 60 än 70 mm stam. Till aktuell cykel och din kroppslängd är 50-60 mm stam en rimlig utgångspunkt.
/Sixten"
speffy sa:End-cap var ett nytt ord för mig men nu vet jag vad det också är haha.
Mycket riktigt satt den inne i det svarta skyddet.
Vilket skillnad det blev på rullet ?
Nu är det bara växlarna som ska justeras sen är jag fit for fight i skogen.
Jag tackar samtliga för hjälpen, här finns mycket att lära :)
konscious sa:Tråkigt att höra, detta är inte 1a gången det händer.
Vissa sk experter ljuger friskt om rek att gå upp i storlek.
Som sagt, tillverkarna rek är oftast rätt och Internet cyklisten fel.
Mini_me sa:konscious sa:Tråkigt att höra, detta är inte 1a gången det händer.
Inlägg anmält.
Motivering: Förtal mot nån som inte kan försvara sig pga avstängning.
Pillo-kun sa:manneblask sa:Jag har 455 i reach på min hoj, är 175cm~ och den passar perfekt. Det är alltid lite inkörningstid för att känna sig van och bekväm på cyklen. Som många har skrivit så kan just att byta stam göra mycket men ge det lite tid bara.
jo men det är därför reach inte säger så mycket hur det är att sitta på cykeln, om man skulle gå bara på reach måttet om du skulle skaffa dig en scott scale så blir det skulle det betyda att du hade fått sträcka på dig 2.5cm mer än du gör nu, dvs det skulle resultera i en L ram med "top tube lenght" med 625mm istället för ca 600mm.
Dvs för att välja en cykel så räcker det inte att säga, du ska ha en cykel med ett reach mått som är si å så.
marr sa:Mini_me sa:konscious sa:Tråkigt att höra, detta är inte 1a gången det händer.
Inlägg anmält.
Ah ja, han blir ju reläad in :p
Mini_me sa:marr sa:Mini_me sa:konscious sa:Tråkigt att höra, detta är inte 1a gången det händer.
Inlägg anmält.
Ah ja, han blir ju reläad in :p
??
Är den som förmedlar budskapet den brinnande busken i bibeln som gud talar genom? Makes sense?
jingleyschmidt sa:Kan man dela ut töntvarningar till folk också?
mikaeljc sa:Tur att storleken var rätt. Med skadorna som blivit på gaffeln så kan du ju ändå inte returnera.
jingleyschmidt sa:En hälsning från Sixten:
[...]
Det är ju på insidan så inget som syns.mikaeljc sa:Tur att storleken var rätt. Med skadorna som blivit på gaffeln så kan du ju ändå inte returnera.
Tyvärr inte, det har varit och är fullt upp men ska försöka komma ut en liten sväng i helgen i alla fall.jingleyschmidt sa:Har du hunnit cykla något ännu, speffy? :)
speffy sa:Haha jo då, igår var det dax för premiärturen ute i skogen :)
Det kändes bra och var jäkligt kul!
Det är ju lite svårt då jag inte har så mycket att jämföra mot sedan tidigare, men generellt kändes det bra.
Är glad att jag följde Sixtens råd och gick upp en storlek då den kändes rätt när jag väl var ute i skogen.
Man märkte snabbt att man har mycket och lära och jag får börja finjustera den nu efterhand som man kör.
SÅ tack för alla svar i tråden, jag är numera rätt övertygad om att jag valde rätt storlek :)