Vitus, valde jag fel storlek?

Haha ja tittar man på bilderna så ser den inte för stor ut, det insåg jag själv.

Så det är väl bara känslan som säger att den är stor jämfört med racern som jag är van vid. Det är väl bara att köra på och vänja sig med andra ord.
Upplever jag den trots allt som för stor så finns där ju möjligheter att anpassa med en kortare styrstam bland annat.

En annan fråga, frambromsen tar emot beläggen.
Hur justerar jag detta?
Finns där någon utförlig guide?
Provade att ta av beläggen men fick ändå inte rätt på det.

Är bara van vid att justera fälgbromsar sedan tidigare.

speffy sa:
Haha ja tittar man på bilderna så ser den inte för stor ut, det insåg jag själv.

Så det är väl bara känslan som säger att den är stor jämfört med racern som jag är van vid. Det är väl bara att köra på och vänja sig med andra ord.
Upplever jag den trots allt som för stor så finns där ju möjligheter att anpassa med en kortare styrstam bland annat.

En annan fråga, frambromsen tar emot beläggen.
Hur justerar jag detta?
Finns där någon utförlig guide?
Provade att ta av beläggen men fick ändå inte rätt på det.

Är bara van vid att justera fälgbromsar sedan tidigare.

Det finns två skruvar på baksidan av själva bromsoket (uppe och nere, ser likadana ut) som du skruver lös med insexnyckel, skruva inte ut dom helt utan skruva bara så oket kan röra sig. Därefter klämmer du åt frambromsen så mycket som möjligt och medan den är intryckt så skruvar du åt skruvarna igen. Då ska det centreras lite. Kan ju även vara så att bromsskivan är något skev. Men prova det iaf.

Du lossar de två M8 insexorna överst och underst med en 5mm insexsnyckel. Lossa bara lite kläm åt handtaget och håll det inne, spänn åt skruvarna. Brukar räcka, annars får man börja med hökögat.

Ja det är precis så jag gjort, lossat de två skruvarna med de tar emot ändå?
Kan det vara så att de ska slitas in först eftersom de är helt nya?
Hjulet rullar inte ens ett varv när man drar i det med handen.

Jag är en kort snubbe på 168 cm. Köpte en Vitus Sentier i M efter Sixtens, o nån annnas, rekommendation. Jävlar vad den kändes stor i början, som att jag satt på en stor pansarvagn. Detta var förra året. Innan dess hade jag inte cyklat mtb sen 90-talet (asså, jag ägde en mtb på 90-talet, när jag var tonåring).
Jag har fortfarande inte "vant" mig helt vid cykeln, men jag tror inte d e en vanesak. Tror mer d hanlar om min inställning. Hur vill jag cykla? Hur kommer jag cykla?
Cykeln sitter definitivt bättre idag än nyinköpt. Det enda jag upptäckt som e fel e styrets höjd, o den sjukt hemska sadeln. Båda lätta att åtgärda. Givet att jag gjort nåra andra uppgraderingar, men storleksmässigt har jag inte gjort nåt.

Jag ser nu att det inte är bromsbeläggen som tar emot utan det är skruvarna från fälgen som går emot gaffeln???
Vad är det som är fel?

Bilagor

• 2D14C855-E7CD-40FB-8BE1-2B34C1C274A0.jpeg
    2D14C855-E7CD-40FB-8BE1-2B34C1C274A0.jpeg
    280.3 KB · Besök: 45
  • CEB1F7B5-E036-403B-8B78-246AF0CD03FE.jpeg
    CEB1F7B5-E036-403B-8B78-246AF0CD03FE.jpeg
    163.3 KB · Besök: 45
ojdå. Nån annan saknade nån adaptor som jag aldrig hört talas om på hjulet från CRC/Wiggle.

Den satt kvar i plast biten som sitter på hjulen när de leveras

Är ditt framhjul komplett där? Jag vill påstå att det navet saknar en end-cap. När du plockade av skyddsmaterialet som skyddar navet (en plastskiva) råkade det följa med en liten "plupp" från navet?

Edit: sist på pucken :)

Senast ändrad:
En hälsning från Sixten:

"Hej TS och grattis till en fin Rapide VR i rätt storlek!

Jag står fast vid det resonemang och den rekommendation du fick innan köpet.

XL är rätt storlek, 453 mm reach (enligt katalogen) är inte jättelångt men 70 mm stam är omodernt långt. Hur lång reach cykeln har i verkligheten är oklart, när jag räknar fram reach från cykelns övriga mått får jag det till ca 465 mm.

Min rekommendation var att ta bort 20 mm travel spacer ur din Sektor RL gaffel vilket förlänger slaglängden från 100 till 120 mm, längre slaglängd är sällan och aldrig någon nackdel. När du förlänger gaffeln minskar cykelns reach med 10 mm, som jag då får till ca 455 mm.

När du förlänger gaffeln blir sadelröret 0,9° flackare och hamnar på 72,1°. Sadelstolpen som följer med cykeln har 10-15 mm setback vilket är omodernt, den gör att din tyngdpunkten hamnar onödigt långt bak på cykeln vilket försämrar cykelns klättringsegenskaper. Moderna stolpar har 0 mm setback. På sikt hoppas jag att du sätter dit t.ex. en OneUp v2 150 mm dropper med 0 mm setback.

Jag håller för övrigt med Kneecap att 1) sadeln ser ut att sitta lite lågt och att 2) dina fötters position på pedalerna är onödigt mycket hålfot.

När gaffeln är förlängd, stolpen bytt till dropper och sadeln (höjd och) framflyttad 10-15 mm är cykeln redo att utrustas med rätt styrstam. Du kan säkert fortsätta med 70 mm stam men jag anser att cykeltypen (HT med 120 mm gaffel och 66,1° vinkel ) fungerar bättre med 60 än 70 mm stam. Till aktuell cykel och din kroppslängd är 50-60 mm stam en rimlig utgångspunkt.

/Sixten"

End-cap var ett nytt ord för mig men nu vet jag vad det också är haha.
Mycket riktigt satt den inne i det svarta skyddet.
Vilket skillnad det blev på rullet ?

Nu är det bara växlarna som ska justeras sen är jag fit for fight i skogen.

Jag tackar samtliga för hjälpen, här finns mycket att lära :)

jingleyschmidt sa:
En hälsning från Sixten:

"Hej TS och grattis till en fin Rapide VR i rätt storlek!

Jag står fast vid det resonemang och den rekommendation du fick innan köpet.

XL är rätt storlek, 453 mm reach (enligt katalogen) är inte jättelångt men 70 mm stam är omodernt långt. Hur lång reach cykeln har i verkligheten är oklart, när jag räknar fram reach från cykelns övriga mått får jag det till ca 465 mm.

Min rekommendation var att ta bort 20 mm travel spacer ur din Sektor RL gaffel vilket förlänger slaglängden från 100 till 120 mm, längre slaglängd är sällan och aldrig någon nackdel. När du förlänger gaffeln minskar cykelns reach med 10 mm, som jag då får till ca 455 mm.

När du förlänger gaffeln blir sadelröret 0,9° flackare och hamnar på 72,1°. Sadelstolpen som följer med cykeln har 10-15 mm setback vilket är omodernt, den gör att din tyngdpunkten hamnar onödigt långt bak på cykeln vilket försämrar cykelns klättringsegenskaper. Moderna stolpar har 0 mm setback. På sikt hoppas jag att du sätter dit t.ex. en OneUp v2 150 mm dropper med 0 mm setback.

Jag håller för övrigt med Kneecap att 1) sadeln ser ut att sitta lite lågt och att 2) dina fötters position på pedalerna är onödigt mycket hålfot.

När gaffeln är förlängd, stolpen bytt till dropper och sadeln (höjd och) framflyttad 10-15 mm är cykeln redo att utrustas med rätt styrstam. Du kan säkert fortsätta med 70 mm stam men jag anser att cykeltypen (HT med 120 mm gaffel och 66,1° vinkel ) fungerar bättre med 60 än 70 mm stam. Till aktuell cykel och din kroppslängd är 50-60 mm stam en rimlig utgångspunkt.

/Sixten"
Tack Sixten!
Ja jag tror också jag gjorde rätt väl nu ändå, det är nog mycket en vane sak.
Jag ska ut och testa den som den är och sen kommer det troligtvis bli ett par uppgraderingar fram över :)

speffy sa:
End-cap var ett nytt ord för mig men nu vet jag vad det också är haha.
Mycket riktigt satt den inne i det svarta skyddet.
Vilket skillnad det blev på rullet ?

Nu är det bara växlarna som ska justeras sen är jag fit for fight i skogen.

Jag tackar samtliga för hjälpen, här finns mycket att lära :)

Grymt! Och bromsen går inte emot nu heller? Allt löste sig? :D Angående att justera växlar och sånt så finns det massa guider på youtube som är ingående och enkla att följa. Bara att söka på din växelgrupp så dyker det säkert upp. Lärorikt!

Håll oss uppdaterade med hur det känns efter några timmar i skogen! Dom initiala hjärnspökena brukar försvinna så fort cykeln hamnat i dess rätta element. ;D

Yes, det var ju inte bromsen som tog emot utan det var bara jag som antog det då de kändes mest logiskt.

Växlar har jag justerat tidigare så det ska inte vara något problem, hoppas jag i alla fall ?

Ja jag tänkte provköra den några rundor som den är sen blir det att börja experimentera lite för att optimera den.

Ja, det finns ingen anledning att styra för mycket innan man ens cyklat! Som flera andra påtalat tidigare så brukar man känna allt eftersom vad man vill ändra på, vad man saknar, etc etc.

konscious sa:
Tråkigt att höra, detta är inte 1a gången det händer.
Vissa sk experter ljuger friskt om rek att gå upp i storlek.
Som sagt, tillverkarna rek är oftast rätt och Internet cyklisten fel.

Inlägg anmält.

Motivering: Förtal mot nån som inte kan försvara sig pga avstängning.

Pillo-kun sa:
manneblask sa:
Jag har 455 i reach på min hoj, är 175cm~ och den passar perfekt. Det är alltid lite inkörningstid för att känna sig van och bekväm på cyklen. Som många har skrivit så kan just att byta stam göra mycket men ge det lite tid bara.

jo men det är därför reach inte säger så mycket hur det är att sitta på cykeln, om man skulle gå bara på reach måttet om du skulle skaffa dig en scott scale så blir det skulle det betyda att du hade fått sträcka på dig 2.5cm mer än du gör nu, dvs det skulle resultera i en L ram med "top tube lenght" med 625mm istället för ca 600mm.

Dvs för att välja en cykel så räcker det inte att säga, du ska ha en cykel med ett reach mått som är si å så.

Jag vill invända å det bestämdaste mot detta resonemang [edit; syftar på Pillo-kun]

Ja, reach säger inget om sittandet

MEN:

TTH säger inget om hur cykeln känns och ”sittmåttet” påverkas i verkligheten kraftigt av vilken sadel, sadelstolpe (setback/rak) och vilken position sadeln har på railsen.

Samma sekund du lyfter rumpan från sadeln för att inta position för att köra uppför, utför eller svänga är TTH måttet alldeles meningslöst.

Ramens storlek ÄR reach och stack. Känslan kommer sedan från gaffelvinkel och avstånd&höjd mellan vevlager och bakaxel (vilket implicit ger hjulbasen).

Sen kan man laborera med styrstam, spacers och styrbredd för ståcykling.
Därefter sadel och stolpe för sittcykling.

I forntiden (10-15 år sen) då få tillverkare fattat galoppen var det hopplöst att jämföra ramar som idag. Olika TTH och olika sadelrörsvinkel.

Idag skulle jag påstå att precisionen i rekommendationerna är mycket hög.

Dock skiljer så mycket i flexibilitet mm hos olika personer att det inte är trivialt.

Med det sagt ser TS bra ut på cykeln. Instämmer med Sixten & Kneecap om fotposition och sadel. Bonus till den senares kommentar om axlarna. Ut med armbågarna och placera dig så att all vikt vilar på pedalerna (häng inte på styret mao).

Senast ändrad:
marr sa:
Mini_me sa:
konscious sa:

Inlägg anmält.

Ah ja, han blir ju reläad in :p

??

Är den som förmedlar budskapet den brinnande busken i bibeln som gud talar genom? Makes sense?

Mini_me sa:
marr sa:
Mini_me sa:
konscious sa:

Inlägg anmält.

Ah ja, han blir ju reläad in :p

??

Är den som förmedlar budskapet den brinnande busken i bibeln som gud talar genom? Makes sense?

Haha ja, kanske det? :D

Trodde hojen skulle se stor ut men det ser ju ut som om du sitter på en barncykel! :D
Finns inga anledningar att inte dra ut och plöja skog!

Det ser ut att vara utmärkt storlek på den där och jag tror inte ens du behöver byta styrstam. Onödigt kort stam (eller snarare styret onödigt långt bak) ger en massa nackdelar, så det är inte självklart att det blir bättre. Däremot skulle du kunna vända på den så att den pekar uppåt istället för nedåt. Kolla nån youtubefilm om hur man spänner styrlager först bara, för annars riskerar du att det blir glappt och då rasar det på nolltid.

Angående fotens position på pedalerna så är det en smaksak och där bör du själv känna efter vad som passar dig. Jag har min fot ungefär som du, med axeln nästan mitt under foten. Funkar hur bra som helst, oavsett vad en del andra tycker. Man använder lite andra muskler bara.

Värt att veta är att dina bromsar förmodligen kommer ge ungefär NOLL bromsverkan innan du bromsat hårt några gånger. Så gör det på asfalt först, innan du bränner ut i skogen och undrar varför inget händer;-)

Framdäcket kommer du förmodligen vilja byta så fort det är blött ute. Det är ett bra däck, men synnerligen olämpligt vad gäller grepp på blöt, stenig och/eller rotig stig.

Jag blev förvånad själv när jag tittade på bilderna då den verkligen inte såg speciellt stor ut utan snarare lite liten :D
Detta lugnade mig och får mig att känna att storleken är rätt trots att känslan säger att det är en stor cykel när man sitter på det.

Nu är sadeln inställ och växlarna justerade så det är bara till ut och testa i helgen!

Tack för tipsen och det kommer säkert komma fler funderar och frågor inom kort :P

Haha jo då, igår var det dax för premiärturen ute i skogen :)
Det kändes bra och var jäkligt kul!

Det är ju lite svårt då jag inte har så mycket att jämföra mot sedan tidigare, men generellt kändes det bra.
Är glad att jag följde Sixtens råd och gick upp en storlek då den kändes rätt när jag väl var ute i skogen.

Man märkte snabbt att man har mycket och lära och jag får börja finjustera den nu efterhand som man kör.

SÅ tack för alla svar i tråden, jag är numera rätt övertygad om att jag valde rätt storlek :)

speffy sa:
Haha jo då, igår var det dax för premiärturen ute i skogen :)
Det kändes bra och var jäkligt kul!

Det är ju lite svårt då jag inte har så mycket att jämföra mot sedan tidigare, men generellt kändes det bra.
Är glad att jag följde Sixtens råd och gick upp en storlek då den kändes rätt när jag väl var ute i skogen.

Man märkte snabbt att man har mycket och lära och jag får börja finjustera den nu efterhand som man kör.

SÅ tack för alla svar i tråden, jag är numera rätt övertygad om att jag valde rätt storlek :)

Kul! Om du är ute och kör regelbundet så kommer du utvecklas jättesnabbt. Du kommer bli snabbare, skickligare och mycket mer självsäker. :D Det är så jäkla roligt när man känner det själv!

Ja jag tror också det att utvecklingen kommer gå ganska snabbt i början.

När man väl kommer in i det och lär känna cykeln lite bättre om hur bromsarna tar, hur mkt man vågar lägga ner den i kurvorna innan det släpper osv.

Fast det spelar inte så stor roll i nuläget hur snabbt utvecklingen går så länge det är lika kul som nu i början :)

Tillbaka
Topp