VM i Köpenhamn

VM i Köpenhamn
thomalin skrev:
-------------------------------------------------------
> >
> Är det bara jag som tycker att VM-banan är ett
> sömnpiller? Det är ju solklart att loppet blir
> lugnare än en testbild, med spännning först
> sista minuten i klungspurten som Cavendish
> vinner...
>
> Inga skarpa tighta kurvor, rondellerna är fixade,
> inga branta stigningar, ingen galen publik...
> inget utslagsgivande alls :/

Okejdå, nu rycker dom lite... det var på tiden...

Senast ändrad:
VM i Köpenhamn
> thomalin skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > >
> > Är det bara jag som tycker att VM-banan är
> ett
> > sömnpiller? Det är ju solklart att loppet
> blir
> > lugnare än en testbild, med spännning först
> > sista minuten i klungspurten som Cavendish
> > vinner...
> >

Ungefär så, dock lite mer spänning i slutet... och att Cav skulle vinna var ju inte direkt någon högoddsare :)

VM i Köpenhamn
Johan A skrev:
> Tokgillar Cancellaras spurtteknik...

Han hade nog klarat bronset om han bemödat sig att sätta händerna nere i bocken istället:)

VM i Köpenhamn
InlineOla skrev:
> Johan A skrev:
> -----
> > Tokgillar Cancellaras spurtteknik...
>
> Han hade nog klarat bronset om han bemödat sig
> att sätta händerna nere i bocken istället:)

... och "gladpackat" sin hjälm, då kanske han hade vunnit :)

Ser lite konstigt ut, men säkert superaero...

VM i Köpenhamn
42Hz skrev:
> ALLA kommer köra så nu! ;)

Helt klart den billigaste vägen till att bli MYCKET snabbare! Vem behöver kålfiber när det finns gladpack!

VM i Köpenhamn
42Hz skrev:
> ALLA kommer köra så nu! ;)

Jovars. Testar nu också med ramen och hjulen

VM i Köpenhamn
Wiggins, där fanns det tryck i dag......

Skönt att det blev lite underhållning i dag i alla fall. Ur publikperspektiv var gårdagens lopp inet mycket att glädjas över....

VM i Köpenhamn
castrello skrev:
> Tråkigaste vm på... sex-sju år nånting...

Nä årets VM-final i hockey var tråkigare. Helt spänningsbefriat. Som att ta godis av småbarn.

Edit 1: Himmel vilket barnsligt inlägg !!!
Edit 2: Men jag skyller på influensa i kroppen och sjuk rygg.

Senast ändrad:
VM i Köpenhamn
Jag kan säga att för oss som varit på plats under helgen har inte banan varit tråkig!!

Vilken stämning och fart, ffa idag! Galet med 250 000 på plats!

VM i Köpenhamn
Enligt media så har det endast varit ett riktigt ingripande av polisen. En bilist som fick spel på tempobanan. Det slutade i bästa Happystil med några poliser som satt ovanpå honom.
Igår var det någon fotbollsmatch som slutade med en sten i skallen på en polis. Då var det mer pådrag än under dagens VM-lopp med en kvarts miljon åskådare.

VM i Köpenhamn
Miss Lycka skrev:
> Enligt media så har det endast varit ett riktigt
> ingripande av polisen. En bilist som fick spel på
> tempobanan. Det slutade i bästa Happystil med
> några poliser som satt ovanpå honom.
> Igår var det någon fotbollsmatch som slutade med
> en sten i skallen på en polis. Då var det mer
> pådrag än under dagens VM-lopp med en kvarts
> miljon åskådare.

Syntes ju i direktsändningen också.

VM i Köpenhamn
Undrar var den siffran på 250000 åskådare kommer ifrån. Med tanke på att det såg ut att vara rätt glest med åskådare på ganska många partier längs banan så måste det varit så täta åskådarled i backarna att hälften av dem som stod där inte kan ha sett ett dyft. Men, det finns ju en god tradition att överskatta storleken på folksamlingar, så man ska väl inte överraskas.

Annars tycker jag att själva loppet var en positiv överraskning. Visserligen en väntad segrare, men britterna fick kämpa för det och det var ju en hel del aktivitet med utbrytningar innehållande åtminstone halvintressanta cyklister.

VM i Köpenhamn
Grymt kul, även om banan var aptråkig. Men stämningen, vädret, platsen och alla sköna människor jag pratat med under helgen gjorde det hela till en toppengrej!

VM i Köpenhamn
250000 pers på 14000 meter bana? Tjena, det skulle kräva minst 17 personer per meter, dvs åtminstone 8 personer på varje sida per meter. Alltså säg två personer i bredd i fyrdubbla led längs med hela banan.

Inte en chans.

VM i Köpenhamn
geologen skrev:
> Grymt kul, även om banan var aptråkig. Men
> stämningen, vädret, platsen och alla sköna
> människor jag pratat med under helgen gjorde det
> hela till en toppengrej!

Håller med, grym stämning! :) Norrmännen hade invaderat Köpenhamn!

GoranS skrev:
> Undrar var den siffran på 250000 åskådare
> kommer ifrån. Med tanke på att det såg ut att
> vara rätt glest med åskådare på ganska många
> partier längs banan så måste det varit så
> täta åskådarled i backarna att hälften av dem
> som stod där inte kan ha sett ett dyft.

Att det var täta åskådarled och svårt att se har du rätt i! :p
Hade ställt in mig på det värsta med att försöka ta sig till tåget och vidare från banan när de sa att det var 250' och kika, men det gick så smidigt att det kändes som man var ensam...nästan. Så tummen upp för arrangemanget!

2011-09-2513.10.49.jpg

VM i Köpenhamn
Under loppet i dag stod jag ungefär 2 km efter start/mål, precis utanför nåns villaträdgård. Där hade de ställt upp ett stort partytält med bänkar och en TV. Så när klungan svepte förbi gick jag ut till staketet och hejade och plåtade lite, sen gick jag ett par meter bak till tältet och följde loppet där, via danska tvåan! Skitsmidigt!

VM i Köpenhamn
mattel skrev:
> Vad hade svenskarna för taktik egentligen? Sitta
> med i klungan och.. ja, sitta med?

+1 Det undrar jag också... Löfqvist gjorde väl iofs något sorts försök på slutet men det kändes mest som han ville testa om han kom loss utan någon större övertygelse. Fast det är väl svårt att ha någon större taktik när man är så få...

VM i Köpenhamn
Här ser man de 8-dubbla publikleden, Cavendishs inplastade hjälm och tempodräkt. Fick även bra fokus på kravallstaketet.

plastcav.jpg

Detta är i första backen, där det faktiskt var en del folk. Jag uppskattar det till ungefär 900 miljoner människor.

Senast ändrad:
VM i Köpenhamn
JT skrev:
> Här ser man de 8-dubbla publikleden, Cavendishs
> inplastade hjälm och tempodräkt. Fick även bra
> fokus på kravallstaketet.
>
>
>
> Detta är i första backen, där det faktiskt var
> en del folk. Jag uppskattar det till ungefär 900
> miljoner människor.

Hela brittiska laget verkar köra med tempo-overaller, tendens till tempomage på cyklisterna i mitten av bilden också

VM i Köpenhamn
Inte nog med det. Vissa av dom verkar köra på lilla klingan i backen. Jag trodde vi bestämt att 58-11 krävs om man ska cykla fort?

VM i Köpenhamn
Miss Lycka skrev:
> http://www.cyclingworld.dk/index.php?p=nyheder/pro
> fil.php&id=21107

Tror att ordet man ska fästa vikt vid där är "estimeret", d.v.s. någon har gissat hej vilt. Om det är arrangören som gjort gissningen så har de dessutom förstås en anledning att salta siffrorna rejält för att framställa det som en fantastisk succé.

Det jag tycker är intressant är att den där typen av siffror verkar leva sitt eget liv och att ingen journalist verkar reagera på ens de vansinnigaste överdrifterna. Har ju tidigare förekommit uppgifter om en miljon åskådare uppför Alpe d'Huez något år. Vore spännande att göra ett experiment där man ser hur högt man måste trycka upp estimaten för att medel-Svensson ska reagera på att det är orimligt.

VM i Köpenhamn
Lilla klingan på ett lopp med snittfart 47 km/h? Det trodde jag inte var tillåtet, då kanske det även är ok att som motionär växla ner från 53-25 när man ska över Tranebergsbron eller likn :)

VM i Köpenhamn
JT skrev:
> Inte nog med det. Vissa av dom verkar köra på
> lilla klingan i backen. Jag trodde vi bestämt att
> 58-11 krävs om man ska cykla fort?

Verkligen. Amatörer!

VM i Köpenhamn
rback skrev:
> JT skrev:
> -----
> > Inte nog med det. Vissa av dom verkar köra på
> > lilla klingan i backen. Jag trodde vi bestämt
> att
> > 58-11 krävs om man ska cykla fort?
>
>
> Verkligen. Amatörer!

De här VM-nissarna skulle bli avhängda rätt fort från en SUB-grupp på Vättern.

VM i Köpenhamn
Ja, det är rätt intressant det där med att uppskatta antalet åskådare. Vill minnas att det räknades med 1000000 åskådare i touren på bergstempot på ald´d´huez. Det borde innebära ca 37 pers/meter på vardera vägsida. Låter mycket. Men mycket folk var det iofs.

VM i Köpenhamn
Tyckte de sa att uppskattningen hade gjorts från helikoptrarna och sedan används väl en metod som bland annat polisen kan utnyttja där antalet personer/km^2 (eller annan areaenhet) räknas, för att sedan extrapolera för att få fram totalmängden för hela området. Räknade de då vid målområdet så är det nog inte svårt att få upp siffrorna lite...

Det var dock stor variation längs banan. Vissa ställen fick man mer än 10m kravallstaket för sig själv medan det på andra platser var svårt att ta sig fram.

VM i Köpenhamn
Det var underbart att vara där. Stämningen, cyklingen, alla galna fans. Holländare och Belgare i en klass för sig. Norrmännen vinner kanske ändå på ren numerär överlägsenhet.

Bäst var nog kanske att spatsera omkring i centrala Köpenhamn innan herrarnas start. Världsstjärnor rullade fram på gatorna mot starten som vilken pendelsvensson som helst. Fick lite bra bilder på britterna och italienarna. Kameran har jag hemma men jag lägger upp lite bilder i tråden ikväll.

Tillbaka
Topp