voltage fr30 vs fr20

voltage fr30 vs fr20
För att ge ett lite mer nyanserat svar så är det gafflarna som skiljer sig mest åt. Dubbelkronat kan du köra lite tuffare spår med. Mer slaglängd och styvare. Den enkelkronade är lättare och gör cykeln mer lekfull. Skall du köra grävda spår och hoppa och så är nog enkelkronat att föredra och gillar du att kötta svarta spår så är dubbelkronat att föredra men Voltage är ju egentligen inte tänkt för de värsta backarna så där står den sig ändå inte riktigt mot en ren DH som Gamblern.

voltage fr30 vs fr20
Jag cyklar mest stigar med lite varierande terräng, mestadels ihop med min son 5år som kör voltage jr20. Vill åka lättare downhill när jag blivit mer van. Jag tittar på begade voltage och där finns båda varianter o därför sökte jag denna information. Vill inte köpa det värsta/dyraste som första hoj..

voltage fr30 vs fr20
Kolla på en AM-hoj istället om du primärt inte kommer åka liftburen bikepark-cykling. En Voltage FR är en renodlad utförshoj, och därför inte så mångsidig som mountainbike. Att cykla med din son i skogen kommer den ju visserligen funka för, och du får bättre motion än om du skulle kört en 5-6 kg lättare mtb.

voltage fr30 vs fr20
För stigcykling är dubbellkronat definitivt fel. FR30 skulle funka. Det går att ändra vinklar och annat för att passa stigcykling men det är en väldigt tung hoj att trampa runt på i skogen. Om inte dämparen har en väldigt bra lågfartskompressionsdämpning så blir det väldigt gungigt också.

voltage fr30 vs fr20
Ok tack för info. Jag vet att en sån här cykel inte är optimal för stig cykling men jag planerar börja åka en del nerför nästa år därför detta val av cykel. Grabben och jag far runt på stigar kring där vi bor och det är rätt stökigt ibland där med. Jag cyklar idag på en 10 år gammal noname mtb byggd i rejält stål så en voltage kan bara bli roligare inbillar jag mig.

voltage fr30 vs fr20
Jag var mkt nära att köpa en ny specialized epic comp men tror 100mm fjädring är för dåligt för det jag gillar. Kan ju ha jättefel i det kanske. Känns ochså väldigt stort med 29".
Annars var det en fin cykel som jag gillar mycket med smart stötdämpare bak mm.
Träffade en riktigt trevlig o kunnig försäljare då som förklarade mycket kring mtb på ett bra sätt.

voltage fr30 vs fr20
jofahjalm skrev:
-------------------------------------------------------
> Det låter helt klart som du håller på att köpa
> fel cykel för vad du sysslar med.

Möjligt, men vad skulle du då rekommendera? Lite tuffare stigcyklande, lättare dh banor och diverse hoppande o skoj hemma på gården..

voltage fr30 vs fr20
Varför ska du välja en cykel från någon av extrempunkterna på spektrumet? Det är nästan två så olika cyklar som det går att jämföra. Om du köper en heldämpad am-hoj med någonstans runt 140-160 mm slag kommer du ha en cykel som du både kan cykla med i skogen och köra i bikepark utan att det blir tråkigt.

voltage fr30 vs fr20
jofahjalm skrev:
> Varför ska du välja en cykel från någon av
> extrempunkterna på spektrumet? Det är nästan
> två så olika cyklar som det går att jämföra.
> Om du köper en heldämpad am-hoj med någonstans
> runt 140-160 mm slag kommer du ha en cykel som du
> både kan cykla med i skogen och köra i bikepark
> utan att det blir tråkigt.

Jag gör ingen jämförelse dessa imellan, bara talade om att jag tittade på epic comp och konstaterade att jag vill ha lite mer slaglängd mm.

voltage fr30 vs fr20
En ny Scott Voltage är inte speciellt billig. Om du fortfarande vill ha en så tror jag att jag har en kompis som vill sälja en voltage fr med engelkronad gaffel. Jag kan be honom skicka ett pm om du är intresserad?

voltage fr30 vs fr20
Skall ej köpa ny voltage.. Jag har några på g o ska kolla nästa vecka. Be han gärna skicka pm. Alltid bra med fler att välja på.
Tack

Senast ändrad:
voltage fr30 vs fr20
Får du tag i en Voltage till rätt pris är det ju bara att testa. Funkar det inte så kan du säkert sälja den till motsvarande pris eller behålla den och komplettera med en ren stighoj av lättare modell.

voltage fr30 vs fr20
s skrev:
> Får du tag i en Voltage till rätt pris är det
> ju bara att testa. Funkar det inte så kan du
> säkert sälja den till motsvarande pris eller
> behålla den och komplettera med en ren stighoj av
> lättare modell.

Precis så jag tänker, :)

voltage fr30 vs fr20
Med min Radon Slide 150 E1 cyklar jag allt från långlopp till DH men huvudsyftet är stig. Funkar kanon till allt men den är inte bäst på något.... Jag har hyrt en voltade fr20 och den går riktigt tungt att trampa med i jämförelse med Sliden. Så jag tror att man kommer att ledsna att vara ute och trampa med den.

voltage fr30 vs fr20
Setter skrev:
> Med min Radon Slide 150 E1 cyklar jag allt från
> långlopp till DH men huvudsyftet är stig. Funkar
> kanon till allt men den är inte bäst på
> något.... Jag har hyrt en voltade fr20 och den
> går riktigt tungt att trampa med i jämförelse
> med Sliden. Så jag tror att man kommer att ledsna
> att vara ute och trampa med den.

Den var sannolikt utrustad med DH-däck och minimalt med platformsdämpning/lågfartskompression. Det drar ner trampbarheten väldigt mycket. Men visst tyngden är svårare att komma ifrån.

voltage fr30 vs fr20
Ja radon cyklarna ser ju fina ut. Jag vill dock om jag ska köpa nytt göra det från lokal handlare åtminstone i Östergötland. Ofta bra dealer på service mm och lite roligare att be om hjälp vid problem.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp