Voltaren gel + sol = ?

Voltaren gel + sol = ?
Hur illa är det? Vad händer? Nu är jag trött på mina inflammerade armbågar, i värsta fall får jag väl leta upp t-shirts med 3/4-ärm (om nu solen skulle våga sig fram).

Voltaren gel + sol = ?
För en tre år sedan hade en kompis till mig problem med handleden efter för mycket duffande då han spelade golf. Han smorde in den med Zon-salva och spelade på i den gassande solen. Fick stora blåsor, men fortsatte spela på utan att veta vad det berodde på. Fick sedan ont i knäna efter för mycket tennisspelande och smorde in även dem och fick jätteblåsor som sprack och blev infekterande. Slutade med blodförgiftning, svullna lymfkörtlar och intagen två dagar på Karolinska sjukhuset med intravenös antibiotika. Slutsats: var försiktig med Zon/Orudis/Voltaren/etc. och sol.

Voltaren gel + sol = ?
Enligt morsan som är receptarie så ger dylika preparat kronisk fotosensitivitet, dvs huden på det insmorda stället blir permanent känsligt för solljus. Jag använder därför inte sådana gelpreparat.

Voltaren gel + sol = ?
Stumpy skrev:
-------------------------------------------------------
> Enligt morsan som är receptarie så ger dylika
> preparat kronisk fotosensitivitet, dvs huden på
> det insmorda stället blir permanent känsligt
> för solljus. Jag använder därför inte sådana
> gelpreparat.

Är det där sant? Finns det andra källor på det?? Jag tycker nämligen att dom är rätt bra dom där gelerna ibland.

Voltaren gel + sol = ?
mzi skrev:
> Så här säger FASS om det. Verkar inte vara så
> supervanligt i alla fall då det drabbar färre
> än en av tio tusen.

Och hur många av dessa hade följt anvisningarna om att inte exponera för solljus? Då detta inte framgår är det helt omöjligt att dra några slutsatser av den siffran, den kan både vara lägre och högre. För egen del räcker det med att det finns goda teoretiska belägg för detta, samt att det faktiskt har inträffat på riktigt, för att skippa den typen av salvor.

Voltaren gel + sol = ?
ooops!

har härjat runt med trädgårdsarbete, spelat tennis mm med min voltareninsmorda överarm/axel....
läste på tuben att solljus inte var en bra idé men tänkte att det kanske inte var så farligt.
Men hur som helst inga blåsor hittills, får åka till doktorn och be om diklofenak piller istället.

/Carl

Voltaren gel + sol = ?
Jag hade Orudis på mina knän och gick i solen en dag. Ingen bra kombination, det blev blåsor, brännskador över hela benen och sjukhus. Sedan dess kan jag i stortsätt inte ha något på huden om jag skall vara i solen (kronisk fotosensivitet) då blir jag allergisk direkt och tidigare hade jag inga problem alls. kan tex ej anväända solkräm. Så använd inte voltaren/orudis i solen, står även på förpackningen. Egentligen tror jag det är samma med tabletterna, då skall man oxå vara försiktig med solen.

/Lisa

Voltaren gel + sol = ?
Lisis skrev:
> Egentligen
> tror jag det är samma med tabletterna, då skall
> man oxå vara försiktig med solen.

Fotosensitivitet ska inte vara ett problem med Diclofenac (piller alltså), dock så kan man åka på andra hudreaktioner.

EDIT: Länk till vad doktorn skrev ut till mig ett tag sedan: http://www.fass.se/LIF/produktfakta...NplID=20040916002587&DocTypeID=3&UserTypeID=0

Senast redigerad av en moderator:
Voltaren gel + sol = ?
mzi skrev:
> Så här säger FASS om det.
Direkt solljus, även solarium, bör undvikas under behandlingen och 2 veckor därefter då risk för fotosensibilitetsreaktioner inte kan uteslutas.

Samt under biverkningar:
Mycket sällsynta (<1/10 000,inklusive enstaka rapporter):

Ljuskänslighetsreaktioner.

Voltaren gel + sol = ?
Sluta whina och skit i krämer och sådant metrosexuellt! Kör som en Man och skit i allt och alla :D Stanna gärna och bajsa lite vid sidan av spåret också! bonuspoäng på det!

Senast redigerad av en moderator:
Voltaren gel + sol = ?
Precis, inget pjåsk, fis på bara!

Flippad_unge skrev:
> Sluta whina och skit i krämer och sådant
> metrosexuellt! Kör som en Man och skit i allt och
> alla :D Stanna gärna och bajsa lite vid sidan av
> spåret också! bonuspoäng på det!

Tillbaka
Topp