[VR 2010] sub10 kl 04:32 Team Sportgps.se

Ingen möjlighet den helgen, men det ser ju nice ut.

Själv har jag avverkat lårmuskelträning av grym variant, dvs åkt utför med en 3½ åring mellan benen ett par dagar på hög höjd, respekt till störtloppsåkare !! Passade på att kolla formen på två av våra utländska deltagare och redan hittat min önskerygg ( Patrik du tar min vind ;) )

Fick tryckprov på kläderna och jag gillade verkligen färgerna så nu hoppas jag att datumet den 26:e håller så att vi får våra kläder till början av Mars ( då skall snön vara borta !! ).

Poxeman skrev:
-------------------------------------------------------
> Någon mer som funderar på att rivstarta
> säsongen med en tränigshelg på High Chaparral?
>
> http://www.highchaparral.se/doc.asp?M=100000183&D=
> 600000431&L=SE
>
>
> Har just hämtat mig från en liten snabb
> förkylning, körde första skidpasset idag och
> imorgon blir det ett pass på trainern.

Är det några härifrån som tänkte cykla? Jag är intresserad om det blir några till från sub10 som åker.

Cyklandet just nu är på vila dock blir det en del slalom och snowboard som jag hoppas kommer hjälpa till att bygga lite benmuskler och kondition.

/Johan

Halloj,

Det töar i Malmö och i helgen såg jag en del tappra cyklister som plockat fram racern, själv börjar jag bli trött på spinning och trainern har jag glömt att jag har. Hoppas på att kunna göra "debut" till helgen, men vem vet.

Kläderna har kommit till PRW och de skall skickas till vårt lager imorgon, så i slutet av veckan räknar jag med att era kläder skickas ut. Vi skickar dem med Schenker privpak och ni kommer att få ett mail med kollinummer när det är packat. Det kommer att stå nånting åt hållet "Din order hos batterikungen är skickad..." så ni inte funderar över det för mycket iaf.

puzzled skrev:

> Kläderna har kommit till PRW och de skall skickas
> till vårt lager imorgon, så i slutet av veckan
> räknar jag med att era kläder skickas ut. Vi
> skickar dem med Schenker privpak och ni kommer att
> få ett mail med kollinummer när det är packat.
> Det kommer att stå nånting åt hållet "Din
> order hos batterikungen är skickad..." så ni
> inte funderar över det för mycket iaf.

Härligt!
Då kan man ju se fram emot att köra premiärpasset välklädd när snön väl töat bort!

Johan_ skrev:
> Poxeman skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Någon mer som funderar på att rivstarta
> > säsongen med en tränigshelg på High
> Chaparral?
> >
> >
> http://www.highchaparral.se/doc.asp?M=100000183&D=
>
> > 600000431&L=SE
> >
> >
> > Har just hämtat mig från en liten snabb
> > förkylning, körde första skidpasset idag och
> > imorgon blir det ett pass på trainern.
>
>
> Är det några härifrån som tänkte cykla? Jag
> är intresserad om det blir några till från
> sub10 som åker.
>
> Cyklandet just nu är på vila dock blir det en
> del slalom och snowboard som jag hoppas kommer
> hjälpa till att bygga lite benmuskler och
> kondition.
>
> /Johan

Ingen som är intresserad?? Jag kommer definitivt att behöva dessa mil för att få en start på min träning.

/Johan

I (norra) Schweiz hade vi vàrväder nu i helgen, med säsongens första 60 km landsvägspasse i >10 grader och sol - inte illa (hörde att det är snörekord i norra Skàne - haha...)

puzzled skrev:
> Halloj,
>
> Det töar i Malmö och i helgen såg jag en del
> tappra cyklister som plockat fram racern, själv
> börjar jag bli trött på spinning och trainern
> har jag glömt att jag har. Hoppas på att kunna
> göra "debut" till helgen, men vem vet.
>
> Kläderna har kommit till PRW och de skall skickas
> till vårt lager imorgon, så i slutet av veckan
> räknar jag med att era kläder skickas ut. Vi
> skickar dem med Schenker privpak och ni kommer att
> få ett mail med kollinummer när det är packat.
> Det kommer att stå nånting åt hållet "Din
> order hos batterikungen är skickad..." så ni
> inte funderar över det för mycket iaf.

Goda nyheter! Stabilt marscherat!

Johan_ skrev:

> Ingen som är intresserad?? Jag kommer definitivt
> att behöva dessa mil för att få en start på
> min träning.
>
> /Johan

Jag är nu anmäld!
Blir en perfekt kickstart på cykelträningen!

Håller på att puzzla ihop våren...training / familj / jobb & semester....härligt ;-) det ser faktiskt ut att jag har en lucka just den helgen så jag kommer troligtvis att anmälla mig snarast.
Blir det som jag hoppas på ser det ut så här för min del:
9/11 April cycle camp -> 9 Maj Hissingen runt -> 16 Maj Dalslandsrundan ->28/30 Maj Vänern Rund....
Allt detta i nya snygga kläder.... !
Vi hörs,

Vi han skicka ut en del idag, resterande går ut imorgon. Själv fick jag förmånen att testa kitet på spinningen idag, kändes snabbt :)

Det ligger med en faktura för de som beställt extra kläder.

Uppenbarligen var man inte intresserad av det skrev:

> >
> Har du inga bilder att dela med dig av?

Sorry, kanske senare idag/helgen, det är fotoväder om man bortser från temperaturen här.

> Hämtade ut kläderna idag. Såg väldigt bra ut -
> starkt jobbat puzzled! Om det är någon som har
> en tröja i M men skulle behöva en L kan jag
> tänka mig att byta (gäller även väst).

Har du inga bilder att dela med dig av? ;-)

Förövrigt ställer jag nu ner skidorna i källaren och hoppas på att plocka fram cykeln så snart som möjligt! Gårdagens 90km på 6h 43min gör att jag inte vill se varken skidor eller snö den närmsta tiden...

Poxeman skrev:
> Har du inga bilder att dela med dig av? ;-)
>
>
>
>
> Förövrigt ställer jag nu ner skidorna i
> källaren och hoppas på att plocka fram cykeln
> så snart som möjligt! Gårdagens 90km på 6h
> 43min gör att jag inte vill se varken skidor
> eller snö den närmsta tiden...

Ha ha - inga bilder ännu, var också uppe i spåret igår så jag känner mest för att sitta framför tv:n ikväll. Misstänker att det inte blir så många fler mil i spåren i vår.

Jag kommer inte vara på min hemadress på några veckor så kan ni maila över fakturan till mig så sätter jag in pengarna härifrån?

Poxeman skrev:

> så snart som möjligt! Gårdagens 90km på 6h
> 43min gör att jag inte vill se varken skidor
> eller snö den närmsta tiden...

Respekt, bra tid. Fick samma känsla igår som varje gång jag tittar på loppet på tv, nästa år skall jag köra, vi får väl se hur det blir. Vallan är kvar sen förra gången och då snackar vi nog 20 år sen.

rularn skrev:
> Jag kommer inte vara på min hemadress på några
> veckor så kan ni maila över fakturan till mig
> så sätter jag in pengarna härifrån?

Det ligger en faktura med i paketet, det ligger i ca 14 dagar sen åker det tillbaka, du kan väl se om du hämta ut det innan det sker.

Hämtade också ut kläderna idag. Sitter som en smäck ! Ska testas i morgon på RPM... Mycket bra jobbat Puzzled !

DSC05429.JPG ht=725

Tjena! Då sitter man fullkittad med tröja, byxor, väst och armvärmare i soffan. Jag tvekade länge huruvida det var L eller XL som gällde. Kan bara konstatera att XL var rätt val. Grymt bra jobbbat ni som jobbat med detta. Ska slanta över pengar med detsamma.

Nu har jag också fått mina kläder, riktigt nice!
Som vanligt svårt att få rätt storlek när man är 195cm lång... brallorna sitter riktigt bra men tröjan och västen är lite lösa kring magen.

P3110007.jpg

P3110017.jpg

P3110016.jpg

Nu har jag med varit och hämtat ut mina kläder.
Kanon de satt perfekt.
Bra jobbat. Kul att vi ska cykla som ett enat team.

Tack Sportgps och Batterikungen

Riktigt bra kläder. Byxorna sitter som gjutna, kunde nog tagit small i tröj- och väststorlek men medium funkar.

Kan det inte bli vår snart?

Så, nu är premiären avklarad! 25 km i långsamt tempo (26km/h) på grusade asfaltsvägar. Här i Norge är det dessvärre fortfarande lite för halt för att våga trampa på ordentligt.

Jag har också hämta mina kläder!
Kunde nog också valt en storlek mindre på västen och tröjan.

Är det någon som vill byta till sig en XL mot L?

Nu har jag också hämtat ut mina kläder, hoppas snö och slask försvinner från vägarna snarast så att man kan komma ut på racern. Har tittat på möjliga lopp inför vättern och dessa har jag tänkt köra. Tierps cykelrunda 7,8mil 25apr, Kvarnrundan 12,5mil 9maj, Engelbrektsrundan 12mil 22maj, Siljan Runt 16mil 5juni.

Stort TACK till de som fixat fram våra snygga kläder!
En stl större än normalt satt riktigt bra. Skön känsla i tyget. Dom känns snabba....

StaVir skrev:
> Snabba var ordet! Vi lär få rätt mycket att
> leva upp till om vi förväxlas med det här
> gänget:
>

Du hittade Jagrs inspirationskälla :)

Kul att de flesta är nöjda, är det någon som fått helt fel storlek så maila mig, jag har beställt någon extra av en del storlekar så ev kan vi ordna med byte ( gäller tröjor & byxor ).

Efter en tids olika krämpor bar det ut i friska VÅR solen som tittade fram i helgen.
Grilla korv och hamburgare med barnen ute. Sen på med längdskidorna med 1 mils härlig vårkänsla. bara för det gick så bra så var det ombyte och montera på skärmarna på MTBen. Och det blev en härlig 3,2 mils runda. MEN man skulle behövt en termoflaska som den här.
http://www.teamsportia.se/produkter/cykel/tillbehor/extreme/extreme-termoflaska/
Är det någon som testat ifall såna här fungerar. För det var is i min flaska efter 1,5mil blir jobbigt att dricka då när vattnet blir så kallt.

Såg att det var en del som var sugna på Camp High Chaparral. Jag kommer nog att stå över detta tillfälle och köra ett randonneurlopp istället. Bålsta Cykel klubb kör en del sådana 20 mils lopp och jag provade förra året i hagel, snöstorm och 85% motvind det var en upplevelse.

Cykla på
Joakim

Hämtade ut kläderna, storlek L sitter som en smäck på min 183/82 kropp. Tackar för det!

Har dock ett problem - Min hjälm (som är färgmatchad med mina räser & cykelkläder) skär sig enormt mot kläderna. Det är så illa att jag nog måste köpa ny hjälm. Någon som har ett bra tips på snygg hjälm som går i Team SportGPS färger? Finns hjälmarna på StaVir:s bild att köpa någonstans?

Mr Orange skrev:
> Hämtade ut kläderna, storlek L sitter som en
> smäck på min 183/82 kropp. Tackar för det!
>
> Har dock ett problem - Min hjälm (som är
> färgmatchad med mina räser & cykelkläder) skär
> sig enormt mot kläderna. Det är så illa att jag
> nog måste köpa ny hjälm. Någon som har ett bra
> tips på snygg hjälm som går i Team SportGPS
> färger? Finns hjälmarna på StaVir:s bild att
> köpa någonstans?

Verkar som om Astana/Giro släppte en limited edition förra året. Verkar kunna gå att köpa på eBay:

http://cgi.ebay.com/GIRO-IONOS-HELMET-ASTANA-NAVY-LIGHT-BLUE-LG-NIB-/320496206408

Annars kanske det går att hitta Livestronghjälmar också som Armstrong körde på.

> Verkar som om Astana/Giro släppte en limited
> edition förra året. Verkar kunna gå att köpa
> på eBay:
>
> http://cgi.ebay.com/GIRO-IONOS-HELMET-ASTANA-NAVY-
> LIGHT-BLUE-LG-NIB-/320496206408
>
> Annars kanske det går att hitta
> Livestronghjälmar också som Armstrong körde
> på.

Det var taskigt, nu väckte du vill ha tarmen, den gnager redan hårt.... Väldigt snygg :)

>
> Verkar som om Astana/Giro släppte en limited
> edition förra året. Verkar kunna gå att köpa
> på eBay:
>
> http://cgi.ebay.com/GIRO-IONOS-HELMET-ASTANA-NAVY-
> LIGHT-BLUE-LG-NIB-/320496206408
>

Den där hjälmen passar ju perfekt till våra kläder.
Någon annan som kan fixa hjälmspons? (skojade bara om sponsringen)

Jobb, jobb och resor usch känner att träningen blir lidande... Jag kommer i alla fall cykla vätternrundan frågan är bara om jag kommer att orka hänga med i Sub10 tempo. Men det visar sig i mitten av juni!

/Johan

Nu börjar säsongen snart jag har inte koll på hur många av er som kört Vätternrundan tidigare men det krävs ju en del träning och förberedelser inför dessa 30 milen. Sen är vi en grupp som ska sammanföras med olika erfarenhet att cykla i grupp och vi ska under 10 timmar.

Vi var tre som cyklade tillsammans förra året och vi cyklade på uppgjorda regler innan start och höll oss till dem och det resulterade i att vi tog oss runt utan större ansträngning på 12.48 fast det var en som inte orkade fika på alla ställe så han cyklade in 11.48 .

VR2010

Förslag
2 Pauser a 10 min, första efter 14 mil Fagerhult och nästa efter 9,2 mil Boviken.
+ 10 min oberäknad paus som kisspaus eller punktering
Jämt tempo strax över 32kn/h i snitt mellan pauserna och inget stress uppför de stora backarna som Kaxholmen, backen efter Jönköping med 10% lutning och bron innan hammarsundet. Håller vi detta så kommer så många som möjligt under 10 timmar.
En stark gruppledare som räknar in alla. Så vi bör stämma av detta innan så vi vet hur många som ska räknas in.

Cykla i grupp
Plugga på detta innan ni Vätternrundan!

Tecken är en ren säkerhetsdetalj då de som ligger på rulle i klungan inte ser hål i vägbanan, stoppsignaler osv lika bra som de som drar längst fram!

Stanna – en uppsträckt hand eller en bakåtsträckt hand med handflatan bakåt mot nästa cyklist.

Sakta ner – pumprörelse med ena handen, handflatan nedåt vägbanan eller stannatecknet.

Hinder höger sida – vinka med höger hand bakom ryggen ”åt vänster”. En del klappar sig på rumpan.

Hinder vänster sida – vinka med vänster hand bakom ryggen ”åt höger”. En del klappar sig på rumpan.

Hinder på vägbanan – typ hål, vägbrunn, glas, grus – peka ner mot vägbanan med den hand som befinner sig på samma sida som hindret. Vis stora hål; ropa "HÅL!"

Sväng vänster/höger – vanliga svängtecknet.

Omkörande bil /buss – ropa ”bil/buss”. Övriga deltagare ska då eka orden genom gruppen och gå in på ett led.

Tät trafik – ledaren kommenderar med att ropa ”ett led” samt genom att sträcka upp ett finger eller vid många deltagare. Orden ekas genom gruppen. Den som cyklar ytterst faller in bakom de som cyklar till höger som ett blixtlås.

Enkel led – ett finger upp. Även detta upprepas längre bak.

Dubbel led – två fingrar upp. Även detta upprepas längre bak.

Visa alltid varningstecken. – Det är omöjligt att upptäcka framförvarande hinder om man ligger bak i klungan.

Upprepa varningsrop – Upprepa alltid varningsrop framåt/bakåt i gruppen.

Sista man säger till nästa sista när han går upp på utsidan

Tillägg för Vätternrundan: Ibland för vi ropa håll höger till de som vi kör om.

Farthållning den ska vara jämn det är lätt och komma längst fram och känna sig pigg och dra på.
Det ända som händer är att man drar sönder klungan.
En person eller två med visselpipa kan vara bra för att höras vid samling, fartökning/minskning och stopp.

De som cyklar längst fram i nerförsbacke måste trampa för att de bakom rullar fortare i suget.

Grindvakt kan vara bra att ha för att hålla en sluten grupp. Finns både för och nackdelar med det.

Under 30 mil på 20 personer i två led så räcker det med att ligga längst fram 3mil/person totalt och inte alla 3 mil på en gång. Så 5 min åt gången (2,5min i varje led) vilket skulle innebära 12ggr var.

Träning
Vad som krävs för att hålla strax över 32km/h i snitt och med långa sträckor utan paus är olika för varje person.

Men lite tips.
För det ska vara lätt som möjligt så behöver man kunna ligga på 33,5km/ i snitt själv i 3-5mil.
I grupp 33 i snitt i en 10 mil.
100-200 mil på LVGen med start nu.
Kunna äta under färd en bar vid varje missad depå. Viktigt att tillföra vätska och mat tidigt för att inte tappa all ork senare. Bra att träna på detta innan start och testa det du ska äta under färd så magen inte pajar.
Ta till de hjälp medel som finns. Cykla med din lokala cykelklubb. Använd hjälpmedel som motiverar som pulsklocka, gps ( Vår sponsor sportgps ser gärna att vi använder deras) lätt för mig och säga har redan en.

Cykeln
Glöm inte att serva cykel i god tid innan start

Packlista och idealtider hittar ni här.
http://sites.google.com/site/raymondbergmark2/

Frågor som måste finnas regler för innan start.
Vad gör vi vid punktering. Lämnar ett par starka för att komma ikapp gruppen senare som drar ner på tempot. Är vi närma ett stopp stannar de andra där och väntar?
När är det okej att lämna någon på efterkälke. Så den som blir lämnad inte tycker resten har sviket och bara stuckit.

Jag har säkert glömt någonting.

Nu är det lite bara vägar så nu suger det i cykel tarmen som ni ser.
Joakim B

Senast redigerad av en moderator:
Bra skrivet Joakim! Massa matnyttig info och saker att tänka på.
Jag har bara erfarenhet från en vätternrunda då jag och syrran slöcyklade runt på 14:45 ungefär... vi stannade på alla depåer och tog det väldigt lugnt.

Jättebra om vi kommer överens om regler innan. Jag har bara kört vättern 2008 och då på 12h med ganska många pauser.

Jag känner att målet är att cykla Vättern på 10h ska hållas. Dem (inkl. mig själv) som inte orkar hålla det fastslagna tempot tycker jag att vi bör "lämna" (på Vättern finns det alltid någon annan att ta sällskap med.

Ang. pauser så tror jag att jag skulle behöva någon mera paus för påfyllnad/tömmning. Men bara vi är överrens om planen innan så blir det nog bra.

Punktering? Hur gör vi med detta? Lämnar vi 3 personer (2 starka och en punkterad?) för att sedan kunna komma tillbaka till gruppen efteråt. Antingen vid nästa paus eller tidigare?

När kommer folk ner på fredagen? Ska vi äta middag tillsammans på fredagen och göra upp de sista planerna? Ska vi försöka träffas innan och träna för dem som finns hyfsat nära varandra?

/Johan

Tycker Johan låter som den naturliga ledaren för sub10! Men om jag får komma med ett tips så är det bättre att köra belgisk än två par. Kolla lite på hur happy-sub10 körde förra året. Dom kom in på 9:44, en minut snabbare än beräknat.
Kör hårt!

Ja om detta kan vi diskutera mycket vilket bara är bra så att vi vet vad som gäller. Min personliga uppfattning är att en belgisk kedja är att föredra men är svårare att få ihop om inte alla cyklat i en sådan ett antal gånger. Att byta efter x minuter är ju lättare och skapar mindre oro. För min del går båda bra, men jag kommer ihåg de första gångerna i kedja med skräckblandad förtjusning så träna på detta om ni kan. Gubbarna i min klubb tjatar om 20-30 % mindre kraft om man ligger rätt, kanske stämmer, det som stämmer är iaf att det går lättare att ligga "rätt" på rulle jämfört med att bara ligga på rulle.

Joakim har tagit upp många punkter som vi måste ta hänsyn till, säkert något som missats så snacka på.

Målet med gruppen under 10 måste hållas (imo), det finns ett personligt ansvar att se till att orken finns, punkor och strul händer alla men träningen kan man se till att ha i kroppen. Efter att jag satte på nya däck i garaget så inser jag att det tog mig 10 minuter att byta med varma händer, får leka Gunde Svan och träna även på detta.

Sist en påminnelse från sponsorn... Ni har rabatt på GPS om ni vill :) bara ett PM så fixar vi det.

Kul med en levande tråd! Märks att våren är på väg...

Träning tillsammans känns ovärderligt, vi är ju några som ska till High Chaparrall och även köra runt Vänern. Kanske kan vi dra ihop gemensamma träningspass utöver detta? (Iaf de som bor hyffsat nära varandra).

Träna med klubb har jag tänkt göra, även haka på Göteborgsgängets turer. Men först och främst ska jag snart ut och rasta cykeln på sin jungfrutur! Låter vägarna torka någon timma till bara.

Det var nog inte många i förra årets sub10-grupp som hade cyklat belgisk kedja innan, jag hade inte gjort det innan vättern, men det funkade väldigt bra efter att man fått in känslan efter några mil. Så jag röstar på belgisk kedja.

Tillbaka
Topp