Nu börjar säsongen snart jag har inte koll på hur många av er som kört Vätternrundan tidigare men det krävs ju en del träning och förberedelser inför dessa 30 milen. Sen är vi en grupp som ska sammanföras med olika erfarenhet att cykla i grupp och vi ska under 10 timmar.
Vi var tre som cyklade tillsammans förra året och vi cyklade på uppgjorda regler innan start och höll oss till dem och det resulterade i att vi tog oss runt utan större ansträngning på 12.48 fast det var en som inte orkade fika på alla ställe så han cyklade in 11.48 .
VR2010
Förslag
2 Pauser a 10 min, första efter 14 mil Fagerhult och nästa efter 9,2 mil Boviken.
+ 10 min oberäknad paus som kisspaus eller punktering
Jämt tempo strax över 32kn/h i snitt mellan pauserna och inget stress uppför de stora backarna som Kaxholmen, backen efter Jönköping med 10% lutning och bron innan hammarsundet. Håller vi detta så kommer så många som möjligt under 10 timmar.
En stark gruppledare som räknar in alla. Så vi bör stämma av detta innan så vi vet hur många som ska räknas in.
Cykla i grupp
Plugga på detta innan ni Vätternrundan!
Tecken är en ren säkerhetsdetalj då de som ligger på rulle i klungan inte ser hål i vägbanan, stoppsignaler osv lika bra som de som drar längst fram!
Stanna – en uppsträckt hand eller en bakåtsträckt hand med handflatan bakåt mot nästa cyklist.
Sakta ner – pumprörelse med ena handen, handflatan nedåt vägbanan eller stannatecknet.
Hinder höger sida – vinka med höger hand bakom ryggen ”åt vänster”. En del klappar sig på rumpan.
Hinder vänster sida – vinka med vänster hand bakom ryggen ”åt höger”. En del klappar sig på rumpan.
Hinder på vägbanan – typ hål, vägbrunn, glas, grus – peka ner mot vägbanan med den hand som befinner sig på samma sida som hindret. Vis stora hål; ropa "HÅL!"
Sväng vänster/höger – vanliga svängtecknet.
Omkörande bil /buss – ropa ”bil/buss”. Övriga deltagare ska då eka orden genom gruppen och gå in på ett led.
Tät trafik – ledaren kommenderar med att ropa ”ett led” samt genom att sträcka upp ett finger eller vid många deltagare. Orden ekas genom gruppen. Den som cyklar ytterst faller in bakom de som cyklar till höger som ett blixtlås.
Enkel led – ett finger upp. Även detta upprepas längre bak.
Dubbel led – två fingrar upp. Även detta upprepas längre bak.
Visa alltid varningstecken. – Det är omöjligt att upptäcka framförvarande hinder om man ligger bak i klungan.
Upprepa varningsrop – Upprepa alltid varningsrop framåt/bakåt i gruppen.
Sista man säger till nästa sista när han går upp på utsidan
Tillägg för Vätternrundan: Ibland för vi ropa håll höger till de som vi kör om.
Farthållning den ska vara jämn det är lätt och komma längst fram och känna sig pigg och dra på.
Det ända som händer är att man drar sönder klungan.
En person eller två med visselpipa kan vara bra för att höras vid samling, fartökning/minskning och stopp.
De som cyklar längst fram i nerförsbacke måste trampa för att de bakom rullar fortare i suget.
Grindvakt kan vara bra att ha för att hålla en sluten grupp. Finns både för och nackdelar med det.
Under 30 mil på 20 personer i två led så räcker det med att ligga längst fram 3mil/person totalt och inte alla 3 mil på en gång. Så 5 min åt gången (2,5min i varje led) vilket skulle innebära 12ggr var.
Träning
Vad som krävs för att hålla strax över 32km/h i snitt och med långa sträckor utan paus är olika för varje person.
Men lite tips.
För det ska vara lätt som möjligt så behöver man kunna ligga på 33,5km/ i snitt själv i 3-5mil.
I grupp 33 i snitt i en 10 mil.
100-200 mil på LVGen med start nu.
Kunna äta under färd en bar vid varje missad depå. Viktigt att tillföra vätska och mat tidigt för att inte tappa all ork senare. Bra att träna på detta innan start och testa det du ska äta under färd så magen inte pajar.
Ta till de hjälp medel som finns. Cykla med din lokala cykelklubb. Använd hjälpmedel som motiverar som pulsklocka, gps ( Vår sponsor sportgps ser gärna att vi använder deras) lätt för mig och säga har redan en.
Cykeln
Glöm inte att serva cykel i god tid innan start
Packlista och idealtider hittar ni här.
http://sites.google.com/site/raymondbergmark2/
Frågor som måste finnas regler för innan start.
Vad gör vi vid punktering. Lämnar ett par starka för att komma ikapp gruppen senare som drar ner på tempot. Är vi närma ett stopp stannar de andra där och väntar?
När är det okej att lämna någon på efterkälke. Så den som blir lämnad inte tycker resten har sviket och bara stuckit.
Jag har säkert glömt någonting.
Nu är det lite bara vägar så nu suger det i cykel tarmen som ni ser.
Joakim B