[VR 2010] sub10 kl 04:32 Team Sportgps.se

kul att så många vaknade till liv.

Belgisk kedja är kanon men det brukar var svårt i början med en ny grupp. men jag tror nog att vi ska få till kedjan efter några mil när vi vant oss med varandra. Därför skrev jag inget om det. :-)

Cykla på
Nu ska cykelkläderna på och vi får se hur lång rundan blir på MTBen.
Joakim B

Senast redigerad av en moderator:
Så, första 6 mil avklarad i lugnt "audax" tempo, känns bra ! som Holländare finns det bara en kedja och det är Belgisk som gäller ;-)

Tja!

Kul att alla är med och "tycker till"! De lutar åt belgisk och snittet ska försöka att bli 33km/h.
Jag och puzzled kommer att snacka ihop oss om alla detaljer lite senare. Vi kan ju även försöka dra ihop lite större gäng och träna lite, misstänker att det finns lite att slipa på för en del..

Det här med punktering:

Jag föreslår att vi gör två vätskestop så fort det bara går. Sen använder vi eventuella punkastop till att pissa, byta kläder, klappa varandra på axeln osv. Ingen ide att stå och vänta i 10 minuter vid en vätskekontroll?
Vidare tycker jag att två eller tre man som har vanan inne tar på sig att laga de eventuella punkor som uppkommer. Givetvis skall dessa ha klara roller och en eller två ha den bästa pumpen, samt lite glidmedel för att få på däcket lättare. Ingen ide att låta någon fixa sin punka själv i 20 minuter bara för att det råkade vara hans däck. Är ni med?

Vi förstår. Jag och puzzled kommer att lägga upp det här på ett bra sätt! Vi återkommer självklart så fort vi har pratat ihop oss om ett bra upplägg. Ska vara ute i god tid så att ni kan va lugna ;)
90 dagar kvar nu!!

Håller med "Rularn" vad det gäller vätskestop, låt oss rulla så mycket det bara går -> även vid punktering, 5/6 gubbar fixar däck och kör ikapp klungan som har dämpt farten till typ 25....varje meter är närmare målet....;-)

Ser fram emot upplägget, det är alltså "Jagr & Puzzled" som håller i taktpinnen, låter bra !

Klart att grabbarna som fixar spons ska styra skutan! Jag ser fram emot jobbet som galärslav...

Jag körde bara två mil idag eftersom jag ska springa Göteborgsvarvets seedningslopp imorgon, men jäklar vilken mersmak det gav! Sol och hyffsat torra vägar, tryckte till lite några gånger i uppförsbackar och det bara tjongade till. Trainerkörning under vintern och byte från 15kg MTB till 9kg LVG har gjort skillnad!

Först av allt: hämtade kläder igår, körde dessutom ett första landsvägspass (med pendlarn, dubbdäck) tillsammans med David och Anders (alla från sub 10). Fint pass, och kläderna verkar kanonbra.

10 timmar måste gälla. Den som inte orkar får köra med andra. Sen kan man ju ha lite slack, om några är starkare kan ju de rimligen dra lite mer. Men att 30 pers skall missa 10 timmar för att 3 inte orkar känns inte rimligt. Mina 2 cent.

2 Pauser får räcka säger jag, men det är ju en smaksak. Äta och dricka är ju inga problem under tiden man cyklar. Jag kommer att foga mig, men rent energiekonomiskt måste det vara bättre att hålla ett lägre snitt och stanna mer sällan.

Vi som bor i E-tuna inser vikten av att träna klunga. Många i gruppen verkar ju bo här i Mälardalen / Stockholm, så vi kan ju ses och samköra lite.

//Erik

Jaha nu har jag tagit av cykelkläderna fått och mig mat.
8 mil avverkade idag i motvind halva sträckan. Vätskan tog slut så det blev ett stopp på shell med en cola och en snickers.

Cykla på
Joakim B

Hej Jagr och Puzzled!

Jag fick nys om er grupp av en granne, Rodent, och jag skulle gärna vilja komma med i er startgrupp 4.32, sub 10. Gjorde 9.33 2005 mkt solo och kan nog bidra med en del dragjobb! ;-) Är anmäld till VR2010 men i annan startgrupp, finns det plats kvar i 4:32?

// Martin

Hej Martin,

Det finns en kölista till 04.32 starttiden. Denna grupp är uppdelad i två fartgrupper en sub 9 och en sub 10. Har faktiskt inte koll på var den officiella kölistan är men det lär dyka upp svar på detta, finns redan folk som knackar på dörren för att haka på, märklig företeelse det här med Vättern, man får vara ute i goood tid för att ens få vara med och sen att cykla när man vill är ju ännu svårare.

Vi kan ju inte hindra nån som är anmäld att ändra sin starttid till kl 04:32.De är ju upp till arrangören att fylla upp den gruppen som dom tycker. Om man nu lyckas byta till den tiden så får man självklart hjälpa till att dra runt, dock utan våra snygga kläder!

Med tanke på hjälmen... jag köpte dessa däck tidigare... rea i just denna färgen på cyclecomponents, matchar min via bianchi fint. I em blir det premiär, som tur är blåser det annars har man ju inget att luta sig emot.
dck.jpg ht=300

puzzled skrev:
-------------------------------------------------------
> Med tanke på hjälmen... jag köpte dessa däck
> tidigare... rea i just denna färgen på
> cyclecomponents, matchar min via bianchi fint. I
> em blir det premiär, som tur är blåser det
> annars har man ju inget att luta sig emot.

Ja, vilka däck skall man ha egentligen? Är rätt novis på racer och har helt ärligt ingen aning.

Måste skaffa nya nu i vår. Vilka skall jag köpa?

//Erik

Ja du, det finns säkert många åsikter, köpte dessa helt oberoende av färgen, och tror att de är bra/prisvärda, 595 kr anser jag ok för dessa. Läste lite tester innan jag slog till och de hade helt ok resultat.

Håller med föregående talare, kläderna känns mycket bra och passformen perfekt. Verkligen bra jobbat ni som har fixat med kläderna!

Angående däck, mina favoriter är Attack (fram) och Force (bak).

sportgps.jpg ht=485

Hej,

Jag var med i SUB10-gruppen förra året men mitt minne är inte så bra. På mötet som vi hade kvällen innan diskuterade vi var de var bäst att ha stoppen och hur länge de skulle vara. Jag minns tyvärr inte om planen blev enligt länken. Jag vill minnas att vi endast stannade två gånger för att fylla på vätska och eventuellt ytterliggare en kort toapaus. Gnistra minns du planen/utfallet?

Ville bara meddela att jag körde första passet med kläderna idag, i 11grader och sol var det helt perfekt med byxor, benvärmare, tröja, armvärmare och väst!
Snittade 30km/h första timmen men sen gjorde ryggen sig påmind... hem gick långsammare men det var ändå en riktigt bra tur!

Hur går det för er med träningen?

Jag var ute min första tur i lördags på 5,5 mil och idag gjorde jag 4,5 på MTB'n. Siktar på 200 mil innan VR, 190 to go! :)

tja... det beror på när man börjar räkna.

Sen oktober ifjol har jag kört 30 timmar trainer. Men landsväg ute i år bara 50km drygt. 200 mil innan vättern blir hårt att gå i mål med. Så jag får gå på....tur... antar jag iom att jag inte ägt landsvägshoj ett år än.

När hänger Södertäljeklanen med E-tuna på ett gemensamt pass?

//Erik

Jag har drygt 15 mil ute än så länge. Dessutom har jag en del mil (30-40 mil) i skidspåret samt några timmar på trainer.

Siktar på 200 mil, men då räknar jag med mina skidmil :-)

Jagr skrev:
> Så fort vädret blir skapligt..

Låter trevligt. Kan kanske tom vara fler från "Stockholmområdet" som har lust att köra ett längre pass nån helg fram i vår.

Hur många långa pass behöver man tror ni? Vi har snackat om åtminstone 2 x 200km. Kanske behövs det fler?

//Erik

Jag satsar på få 200mil på cykel innan vätternrundan. Då räknar jag bara det jag cyklar ute från och med nu. har skrapat ihop 10 mil nu. Ska försöka få ihop 20 mil i veckan men det är inte lätt hade samma mål förra året men fick förhinder i 2 veckor och det slutade på 145 mil innan vättern.

Det finns 20 mils randonneur lopp på 20 mil som är trevliga. Se http://www.randonneurs.se/
Här får man en karta i handen och ett stämpelkort sen är det bara att bege sig ut på sin runda.
Mat och dryck får ni styra över själva. Hitta får ni göra med hjälp av karta eller hänga på de som kört tidigare. Men efter ha kört ett randonneur lopp ger det mersmak.

Cykla på
Joakim B

Samma här -> minst 200 mil... "Poxeman" har nämnd det tidigare, han skapade en grupp på Funbeat för oss men än så länge är det bara 4 medlemmar...http://www.funbeat.se/groups/overview.aspx?GroupID=2340
Här kan man om man vill ha lite koll på varandra, bra för motivationen när man "halkar" efter...;-)

Ja 200 mil verkar vara målet för många, även för mig. För att få ihop detta så verkar det enda sättet vara att ta Vänern runt och just nu ligger jag i hårda förhandlingar med motparten om att få cykla detta lopp, fortsättning följer, klart till på måndag iaf.

Vilka är anmälda till Vänern runt ?? Fartgrupp ?? Jag ser det som ett träningsläger så inga 33 km/h i 3 dagar då lär man bränna mer än bygga.

Samma här, ej anmäld än men jag ska köra -> håller med "puzzled", ett bra tillfälle att få lite extra mil i benen...fartgrupp 26-28 km/h räcker gött för min del då...;-)!

Vänern runt blir det nog för mig med.
Har som puzzled slutförhandling i helgen hemma.
Tycker vi som anmäler oss ska nämna Team sportgps och att vi vill hamna i samma grupp.
Tempo 28-30km/h i snitt låter bra.

Jag har också planerat att köra Vänern runt. Dock har jag inte anmält mig ännu. Jag tycker att vi kan göra en lista med dem som tänker köra Vänern runt (bara att fylla på nedan)

Lista för dom som planerar att köra Vänern runt:
1. Puzzled
2. orange-viking
3. JoakimB
4. Johan_

OBS! Jag tog bara dem som skrivit idag att de tänkt köra.

/Johan

Jag har det sååå bra:-) Min flickvän tycker det låter som en bra ide att cykla både Vänern och Vättern. Jag börjar själv bli lite nervös inför Vättern eftersom det bara är en vecka kvar till hon ska föda. Men om hon sover hos mina föräldrar i Jönköping så får jag väl bryta i Jönköping om något skulle hända....

Nån som kan hjälpa till att dra upp tempot om det skulle behövas? ;-)

LindaE skrev:
> Håller med föregående talare, kläderna känns
> mycket bra och passformen perfekt. Verkligen bra
> jobbat ni som har fixat med kläderna!
>
> Angående däck, mina favoriter är Attack (fram)
> och Force (bak).

Vad är det för röd rand du har på höger underben?

Jag ansluter mig till Vänern runt gänget!

Lista för dom som planerar att köra Vänern runt:
1. Puzzled
2. orange-viking
3. JoakimB
4. Johan_
5. Poxeman

På den turen känns det som att "mil i benen" är det primära målet, kör gärna 26-28 tempo.

Nu är jag anmäld till Vänernrunt.

Finns en ruta Önskar cykla tillsammans med: Team sportgps
Så kan vi cykla tillsammans.
Jag satta fartgtupp 26-28 Det fanns en på 29-32.
Men det är tre dagars cykling med mycket höjdmeter första dagen så jag valde den lägre.

Mvh
JoakimB

Jag körde sub 10 förra året. Vi planerade pinkepaus efter gränna på 5 min, en vätskepaus på 10 min runt 14 mil och en sista vätska runt 23 mil. Kommeer inte ihåg vad stoppen heter, men den med banprofil kan nog luska ut det. Vår måltid var 9:45, jag kom in på 9:41. Belgisk kedja hela tiden utom lite på västsidan där det var för trångt, där blev det växling linje/belgisk. Bra att ha en grindvakt som hindrar folk att blanda in sig och splittra klungan. Ingen brist på folk som försöker. sista man säger till nästa sista när han går upp på utsidan.

En riktigt finfråga:

Vad är liksom minimiantal för att träna belgisk kedja?

2 känns ju lite fattigt kanske.

//Erik

Mycketvillhamer skrev:
> Jag körde sub 10 förra året. Vi planerade
> pinkepaus efter gränna på 5 min, en vätskepaus
> på 10 min runt 14 mil och en sista vätska runt
> 23 mil. Kommeer inte ihåg vad stoppen heter, men
> den med banprofil kan nog luska ut det. Vår
> måltid var 9:45, jag kom in på 9:41. Belgisk
> kedja hela tiden utom lite på västsidan där det
> var för trångt, där blev det växling
> linje/belgisk. Bra att ha en grindvakt som hindrar
> folk att blanda in sig och splittra klungan. Ingen
> brist på folk som försöker. sista man säger
> till nästa sista när han går upp på utsidan.

Bra, ni som kört i subgrupper tidigare år får gärna komma med fler synpunkter. Sen undrar jag hur ni ställer er till uttrycket att om man kan hålla farten uppe solo en timme på egen hand så fixar man att köra VR i en bra klunga i samma hastighet?

Var ute på en morgontur idag på 6 mil. Fortfarande lite kyligt och blött tyvärr :/

Blöt och kallt men första turen på räsern i år. 3 mil och ett snitt på 29km/h.
Jobbigt att dricka när vattnet i flaskan blir kall.

Rularn om du syftar till mitt inlägg att genom att hålla 33,5 på en 3-5 mils sträcka så är den helt mattematisk. Kan man sen ligga på rulle under vad man klarar av solo så kommer det bli enklare att klara av de 30 milen i 32-33 i snitt. Sen är det mil i benen som gäller,

Pratade med min tränings kompis som cyklade runt vättern på 7,38h förra året och ett lite högre snitt än vad vi kommer att ha runt vättern i år. Han sa att han hade svårt att hålla ett snitt på 34 solo. så det är inte alltid mattematik stämmer. Han satsar på att cykla ännu fortare i år.

Mvh
Joakim B

Tjo,

Då var man anmäld till Vänern Runt, finns det inga längre lopp :) Har även fått med en stor stark stockholmare som jag kan gömma mig bakom.

Jagr ! Var är du, du hakar väl på...

Nu lite "äckel" : Cyklade i 19 graders värme i fredags, kortbyxor & kortärmat, sen blev det som vanligt igår, 5 grader, blåsigt och vinterjacka på....

Erol skrev:
> En riktigt finfråga:
>
> Vad är liksom minimiantal för att träna belgisk
> kedja?
>
> 2 känns ju lite fattigt kanske.
>
> //Erik

4 funkar att köra kedja på iaf, har inte provat på 3.

Nu var det tyst på tråden.

Långhelg får se hur många mil det blir.
För nu böjar det töa på riktigt väst om Stockholm.
Cykelvägarna är belagda med små singel. Cyklar man där med sin räser är det lika med punktering.

Glad påsk på er
Joakim B

Tillbaka
Topp