VR 2011 - 8:58. Start 09:46 - det gick ju bra det här.

• Trådstartare Trådstartare Anders H
  • Start datum Start datum
ykon skrev:
-------------------------------------------------------
> Om jag inte har helt fel så är det här väl
> Gränna depån?
>
> http://maps.google.com/maps?hl=sv&i...=0VkN26LxS6sd0-bOTMLS7g&cbp=12,223.28,,0,7.87

Jo det stämmer med hemsidans "Gränna 81 km- I depån vid Gränna glasbruk smakar blåbärssoppan förträffligt." men det länkade gps-datat pekar längre söderut och stället jag pekade på är väl när kontrollen låg vid gyllene uttern...

boråsarn, vilket ställe tänkte du på för p-stopp?

Körde Uppvidingetrampet med Ola Green och Johan Olsson. Ryckig klungkörnining. Johan gick i mål med klungan medans jag tappade kontakten efter att ett par killar framför mig vek ner sig. Fick köra med 2 andra sista milen. Hade krafter kvar att hålla tempot mellan 40-42 och kom i mål dryga minuten efter klungan. Någon minut efter mig kom Ola som fått krampkänningar.

118 km med tiden 3:07:30. Får vara godkännt.

;~)

Snyggt jobbat Dr! Själv blir det Vårblotet i Bålsta imorgon med förhoppningsvis några andra från teamet. Återkommer med rapport imorgon.

DrEnglund skrev:
>
> 118 km med tiden 3:07:30. Får vara godkännt.
>
> ;~)

Härligt! Det är 858-tempo med lite råge...

peranders skrev:
> ykon skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Om jag inte har helt fel så är det här väl
> > Gränna depån?
> >
> >
> http://maps.google.com/maps?hl=sv&ie=UTF8&ll=57.98
> 276,14.432532&spn=0,0.003007&t=h&z=19&layer=c&cbll
> =57.982854,14.432552&panoid=0VkN26LxS6sd0-bOTMLS7g
> &cbp=12,223.28,,0,7.87
>
> Jo det stämmer med hemsidans "Gränna 81 km- I
> depån vid Gränna glasbruk smakar blåbärssoppan
> förträffligt." men det länkade gps-datat pekar
> längre söderut och stället jag pekade på är
> väl när kontrollen låg vid gyllene uttern...
>
> boråsarn, vilket ställe tänkte du på för
> p-stopp?

Förra året låg nog Grännadepån på det ställe som ykon länkade till och det var där jag hade tänkt mig.
I Leos Vätternplanering nämner han en busshållplats ett par hundra meter innan denna plats.
Behöver vi stanna och lätta på trycket så tycker jag att vi tar den busshållplatsen som heter Reaby Norrgård.

Kolla in Anders H i senaste numret av Cykla som kom med posten idag!

Alla sub-grupperna med sen start presenteras på ett uppslag.

Kul! Nu känns det som att det närmar sig...

andersh_cykla_no3.jpg

Senast ändrad:
Kul läsning. Börjar känna mig riktigt taggad nu.
Körde Växjötrampet med Ola Green och Johan Olsson. Ja och en massa andra så klart.
131km och straxt över 39km/h i snitt. Var uppe och drog lite mer denna rundan. Ola tog mågra riktiga förningar mot slutet. Detta efter att vi tyvärr missade när favoriterna ryckte så jag och Ola gick i mål med andraklungan. Johan hängde dock med och gled in på top10. Starkt jobbat.

;~}

Hej alla 8:58:or...

Jag har bestämt mig för att i sista stund hoppa av sub8 och hoppas på att kunna ansluta mig till er grupp istället. Vårens träning har inte gått som planerat pg a jobb och förkylningar, och det har jag inte haft råd med i sub8 satsningen...

Jag körde med några av er i fjolårets sub 9 och kom i mål på 8:36, nuvarande form är kanske snäppet bättre, men dock inte "sub8bättre"...

Har kört en del med Jonez och detvetdu i er grupp, och har fått erbjudande om att köpa en tröja.

Så, är det ok för er i gruppen att jag är med och roterar med er istället?

//Thomas

Jag har ju kikat in i tråden lite då och då, men nu har jag läst hela och motivationen är på topp!

Gällande de frågor som dykt upp kring hur vi ska rotera så tycker jag det låter bra med belgiskt, och som redan nämnts tvåpar som jag tycker är bra om gruppen/kaptenen inte tycker att den belgiska kedjan funkar optimalt. Samt att vi, vid behov, byter till linje genom samhällen.

En kapten låter alltså bra.

När det gäller stopp så hade jag totalt 4 minuter stopptid förra året, ett piss-stopp efter gränna, och sen två till i depåer. Jag tror det var fagerhult och boviken. Jag gick aldrig in med cykeln i depåerna utan la den i diket och gick sen och uträttade mina ärenden... trasslet med hojarna i depåerna tar ju nästan halva tiden ;) Såg att Jönköping var med i några stoppförslag, men är inte jönköping en krånglig depå att stanna i?

Jag vet inte hur ni andra känner er i benen efter 20 mil, men jag kan inte stanna för länge, då dör mina lår :/. Förslagsvis så kan jag och de som har likadana problem, uträtta sina ärenden/ behov och sen trampa lugnt framåt och vänta in övriga? Kapten räknar in och sen sätter vi fart framåt...

Jag kommer att köra 8 mil från Huddinge i morgon vid 18:15, om någon vill haka på så kan vi ju mötas upp samtidigt som snäckangänget kör. Fast då i en egen grupp och i vårt 8:58 tempo?

Thomas

Senast ändrad:
thomalin skrev:
> Jag har ju kikat in i tråden lite då och då,
> men nu har jag läst hela och motivationen är på
> topp!

Lysande, fler dragare. Välkommen till 8:58!

Snart ser vi 25 st såna här snurrande i två led:
happy_x2.JPG

Från dagens 17-milatur i roslagen i lungt tempo

Hej,

Jag har varit helt bortkopplad från den här siten sedan anmälningskalabaliken. Hoppas verkligen man får vara med och köra i Sub9 gänget. Verkar ha missat ett tröjrace, eller ?

Har kört under 9 timmar föregående två år (8.36 senast) utan någon större strategi, antar att behovet av stopp beror på värmen (vätskepåfyllning) - annars går det bra att sitta på cykeln hela vägen...

/Peter

Jag tror att peranders blev enhälligt "utsedd" till klung-führer tidigare, jag tycker han får slutgiltigt avgöra antal stopp och var. Dock trodde jag att vi var hyffsat överens om ett snabbt (3 min) pissestopp någonstans i Grännatrakten på något backkrön och sen lite längre (5 min) stopp i Fagerhult och Hammarsundet för att fylla vätska och eventuellt tömma lite. Jag tror att det är alldeles för optimistiskt att tro att vi klarar oss med 4 min i total stopptid på en grupp om 25 pers eller hur många vi nu är. I övrigt håller jag med thomalin, välkommenn förresten, stopp dödar också mina ben! Men om vi håller oss till planen ovan får vi 13 min i total stopptid och måste hålla lite drygt 34 km/h i snitt vilket känns väl inom räckhåll givet vad jag sett de gånger vi åkt ihop i Stockholmstrakten.

Jag känner att jag behöver få mig en riktig omgång på lördag. Gärna tidigt, vid åttatiden, norr om stan. Nån som ställer upp?

Anders H skrev:
> Jag känner att jag behöver få mig en riktig
> omgång på lördag. Gärna tidigt, vid
> åttatiden, norr om stan. Nån som ställer upp?

Kanske det. Föreslå ngt. Mkt snygga tröjjor förresten.

Jag är på för en sista runda innan VR på lördag, dock kan jag inte på förmiddagen då frugan jobbar förmiddag och någon måste vakta de små. Jag kan från ~16:00 och tänkte mig att köra max 10 mil i Sub 9 tempo. Här är en schöön runda i Norrort som jag skulle kunna tänka mig att köra: http://connect.garmin.com/activity/53318513 Men jag är som vanligt öppen för det mesta när det gäller cykling.

Jag, Thomalin och Detvetdu kommer köra en söderomstan-runda på söndag om någon har lust att haka på???
Då vi varken känner oss morgonpigga eller har tider att passa blir det start ca 11.00 eller kanske tom så sent som 12.00 om väderprognosen på YR står sig, det ska nämligen regna fram till 12.00 http://www.yr.no/sted/Sverige/Stockholm/Västerhaninge/
Vi siktar på upp emot 20 mil med fikastopp i Mariefred. Tempot blir SUB9 lite beroende på vindar och antal deltagare. Start från både Huddinge och Västerhaninge, med sammanstrålning vid Pålamalm för fortsatt gemensam färd.

Preliminär rutt:
http://bikeroutetoaster.com/Course.aspx?course=259159

Det går självklart att ansluta eller hoppa av närsom det önskas under turen.

/Jonas

Sorry, ingen landsvägscykling i helgen för mig, jag kör Lida Loop på söndag (satsar på sub3.15!), och sönerna provar Lilla Loop på lördag. Jag sticker kanske ut en sista sväng innan vr på måndag kväll.

Prognoserna för nästa lördag ser ok ut hittills: halvklart till mulet, 15 grader, S-SV 4m/s, inget regn! Det går ju inte att låta bli att kolla även om det kan svänga en del på en vecka.

Senast ändrad:
Dålig uppslutning. Jag satsar nog på Hofvets sub10-gäng kl 9 från klubbstugan.

Jonez skrev:
> Jag, Thomalin och Detvetdu kommer köra en
> söderomstan-runda på söndag om någon har lust
> att haka på???
> Då vi varken känner oss morgonpigga eller har
> tider att passa blir det start ca 11.00 eller
> kanske tom så sent som 12.00 om väderprognosen
> på YR står sig, det ska nämligen regna fram
> till 12.00
> http://www.yr.no/sted/Sverige/Stockholm/Väste
> rhaninge/
> Vi siktar på upp emot 20 mil med fikastopp i
> Mariefred. Tempot blir SUB9 lite beroende på
> vindar och antal deltagare. Start från både
> Huddinge och Västerhaninge, med sammanstrålning
> vid Pålamalm för fortsatt gemensam färd.
>
> Preliminär rutt:
> http://bikeroutetoaster.com/Course.aspx?course=259
> 159
>
> Det går självklart att ansluta eller hoppa av
> närsom det önskas under turen.
>
> /Jonas

Jag måste vara inne i stan med civila kläder (och duschad) kl 16 både lördag och söndag så jag kör en privat långtur på lördag men jag kan dyka upp på söndag för att visa upp mig. Ge mig bara ett klockslag då ni sticker från Västerhaninge station.

KjellF

Har precis kommit hem efter 50 mil i bil, Täby-Motala tor, för att mina grabbar skulle få åka MiniVR. Båda klarade Sub 0:15 och fick medalj så nästa generatio "subbor" är på G. Hade även tänkt att hämta min nummerlapp men det gick inte, bara Tjej VR och HalvVR nummerlappar gick att hämta.

En reflektion efter att ha varit i Motala är att kaoset kommer att bli värre än vanligt trafikmässigt tack vare ett gigantiskt vägarbete på södra sidan ån (McDonalds och Shellmacken) och det verkar som om dom tänkt sig att stänga av mer eller mindre hela centrum för bilar. Hamnen gick över huvud taget inte att komma fram till med bil. Så man får nog se till att ge sig själv en halvtimme extra nästa lördag morgon så att man inte missar starten...

I övrigt var det mesta som vanligt, mer cyklar (Bianchi & Crescent) än förra året men annars rätt samma. En del hyffsade deals, jag köpte bla en Thule cykelhållare som var nedsatt med 800:-

Jag kör en kortare (5-8 mil) runda i Sub 9 tempo imorgon eftermiddag eller på söndag förmiddag i Norrort, vill någon hänga på så kan ni väl PM'a eller posta här?

God Natt

Jonez skrev:
> Jag, Thomalin och Detvetdu kommer köra en
> söderomstan-runda på söndag om någon har lust
> att haka på???
> Då vi varken känner oss morgonpigga eller har
> tider att passa blir det start ca 11.00 eller
> kanske tom så sent som 12.00 om väderprognosen
> på YR står sig, det ska nämligen regna fram
> till 12.00
> http://www.yr.no/sted/Sverige/Stockholm/Väste
> rhaninge/
> Vi siktar på upp emot 20 mil med fikastopp i
> Mariefred. Tempot blir SUB9 lite beroende på
> vindar och antal deltagare. Start från både
> Huddinge och Västerhaninge, med sammanstrålning
> vid Pålamalm för fortsatt gemensam färd.
>
> Preliminär rutt:
> http://bikeroutetoaster.com/Course.aspx?course=259
> 159
>
> Det går självklart att ansluta eller hoppa av
> närsom det önskas under turen.
>
> /Jonas

Jag ska som sagt med... men... jag kan inte förrän 12:00, "måste" gå på en husvisning som sambon tydligen bokat.

Så, kan vi styra om det och köra fr 12:00 så är jag tacksam. Jag kommer starta fr Huddinge, och möta upp Västerhaningegrabbarna, vid pålamalmskorsningen, så är det någon som vill joina fr Huddinge så säg till.

Sen så är jag lite tveksam till 20 mil, 15-16 känns mer lagom så här en vecka innan. Fast det beror ju lite på tempo.

Körde 7 mil ensam i 34 km/h i snitt idag, visserligen medvind hem men rätt stygg motvind ut så det känns bra inför VR nästa vecka. Om prognosen på yr.no stämmer blir det liknande vindvillkor då, sida mot ned till Jönköping och sen medvind upp på västsidan. Om vi blir 25 man till start behöver man ju bara "dra" i lite drygt 1 mil så det känns som jag är redo för 8:58! Nu ska mina knän få vila, har haft lite känningar i dom senaste veckan efter backpassen i fjällen förra helgen. Kör liniment och försöker värma bort det nu, om det inte hjälper får man väl börja knapra Voltaren några dar innan loppet.

Dagens runda:
http://connect.garmin.com/activity/91636537

thomalin skrev:

> Jag ska som sagt med... men... jag kan inte
> förrän 12:00, "måste" gå på en husvisning som
> sambon tydligen bokat.
>
> Så, kan vi styra om det och köra fr 12:00 så
> är jag tacksam. Jag kommer starta fr Huddinge,
> och möta upp Västerhaningegrabbarna, vid
> pålamalmskorsningen, så är det någon som vill
> joina fr Huddinge så säg till.
>
> Sen så är jag lite tveksam till 20 mil, 15-16
> känns mer lagom så här en vecka innan. Fast det
> beror ju lite på tempo.

12:00 från Haninge och Huddinge är det som gäller... bumpar ifall någon, med lite kort varsel, känner för en runda.

Selast skrev:
> Körde 7 mil ensam i 34 km/h i snitt idag,
> visserligen medvind hem men rätt stygg motvind ut
> så det känns bra inför VR nästa vecka. Om

Starkt selast. Och starkare blir vi när vi kämpar tillsammans!

Jag körde lida loop idag, och hej och hå det var fullt ös i tre timmar (3:08) över 65km. Vet inte vad det motsvarar i landsväg, men kul var det!

Nu blir det bara lite jobbpendling i veckan för att testa däcken, sen är det dags...

Blev en rejält nerkortad tur idag, blev en soft mysrynda istället... inkl riktigt nice fika på Häringe Slott, rekommenderas!

Prick 10 mil, skrapade jag, detvetdu, jonez och Rickard ihop. Tempot?... nja, stundtals en bit under 8:58 och stundtals en bit över, lite stopp vid några vägval... totalt en bit under. Bitvis riktigt elak mot/kantvind. Nåja, tempot blev sas sekundärt idag.

På tisdag kör jag sista passet innan VR som jag tänkte får bli kort men hårt :)

Hade på Dalarövägen närkontakt med en lastbil, som prejade ner oss,(ffa mig som låg först) i väggrensgruset... som närmast var den en dm ifrån min armbåge, tror jag...

Eftersom alla andra är duktiga på att slänga upp loggar så gör väl jag det också :)

http://connect.garmin.com/activity/91881844

Btw... är det någon som vill byta en tröja i stl XXL till en XL eller large? jag är normalt en M/L och denna XXL sitter ok, men lite löst... skumma storlekar ;)

Thomas

thomalin skrev:

> Btw... är det någon som vill byta en tröja i
> stl XXL till en XL eller large? jag är normalt en
> M/L och denna XXL sitter ok, men lite löst...
> skumma storlekar ;)

Kolla m olsson84

Nu har jag gjort vad jag kan för att greja det här; 25 hjälpryttare, 389 mil sedan nyår, snabba tröjor och nya tubdäck. Det finns absolut inget att skylla på. Tolv och en halv mil med Hofvet i lördags, dryga 32 i snitt men då fick vi hålla igen eftersom några var trötta. Nu är det bara mycket vila, mat och vin som gäller hela veckan.

Har dessutom den smärtamma plikten att meddela att Torgrim viker ner sig. Gjorde illa knät på Mallis och har kommit ur form. Vi lider med dig Torgrim! Vi har värvat en ersättare från sub8 istället, se ovan. Nä, visst ja, det var ett PM. Det ser i alla fall ut som om vi får hjälp av J-O.

PS Läs gärna vår policy i första inlägget. Om ni glömt;) DS

Senast redigerad av en moderator:
389 mil är respekt. Jag har nog bara hälften av det.

Var ute en sväng i blåsten i dag. 5 mil och 35 i snitt. Ganska platt dock, 285 meter.

Nöjd då det var personbästa på rundan och långt från optimala förhållanden.

En liten runda till på tisdag. Sedan blir det vila och laddning.

Ska bli kul att träffa alla i Motala.

;~}

Kul att se att så många är i så pass bra form. Tyvärr kan jag inte räkna in mig själv i denna kategori. Har varit hängig hela Maj, och det känns inte som om kroppen svarar på träningen. Jag kommer till start men känner mig allt annat än pigg. Kommer att bita fast mig själv i klungan så långt det går.

Nu börjar det pirra i kroppen vill jag lova! Låter som de flesta känner sig färdiga och laddade inför lördagen. Att vila veckan innan VR är i min värld bara bra, den träning som inte hunnits med nu hinns inte...

Ska vi försöka komma överens om ett preliminärt körschema? Slänger upp detta förslag för kommentarer:
VR2011.JPG

3 min i Gränna depån är i själva verket ett pissestopp på något lämpligt backkrön enligt tidigare diskussion sen 2 5 min stopp i Fagerhult och Hammarsundet.

Vad tycks?

Selast skrev:
>
> Ska vi försöka komma överens om ett
> preliminärt körschema? Slänger upp detta
> förslag för kommentarer:
>
> 3 min i Gränna depån är i själva verket ett
> pissestopp på något lämpligt backkrön enligt
> tidigare diskussion sen 2 5 min stopp i Fagerhult
> och Hammarsundet.
>
> Vad tycks?

Det låter bra! Vädret kommer såklart att justera lite beroende på hur det blåser, men schemat ser bra ut.

Ett tanke på stoppen dök upp i helgen. Är det någon mening med att stanna 4 mil från mål för påfyllning. Satt och tittade på kartan nu på morgonen.
Hur ser Bovikens depå ut? Något vi kan stanna vid. Då får vi 14 och 9 mil mellan depåerna och 7 mil till mål.
En tanke bara om det blir varmt så kan det vara bra att kunna fylla på ordentligt med vätska utan att känna att man behöva spara på det.

Kommentarer?

Jag håller med. Vid Hammarsundet är man ju nästan hemma igen.

Jag tror att det går att göra kortare stopp i Boviken än ett stopp i Hammarsundet.
Om vi kommer ifatt cyklister så bör det vara vid Hammarsundet och de har inte bråttom utan de är där för att ta igen sig.

Om inte jag minns helt fel är Boviken depån den där man åker in på en liten grusväg/grusad parkeringsficka i en lätt uppförsbacke där det brukar stå en långtradare parkerad. Hammarsundet depån ligger precis efter bron på sidan av vägen. Där brukar det vara mindre folk, i alla fall de gånger jag åkt VR, än i Bovikens depå. För mig spelar det mindre roll om vi stannar i den ena eller den andra, däremot tycker jag vi ska bestämma oss innan start så det inte blir strul när alla är punchiga på slutet. Själv brukar alltid ha en svår svacka på småvägarna efter Medevi när det känns som VR aldrig ska ta slut så ett stopp innan dess brukar vara nice. Vad sägs?

Orbeaman skrev:
> Är inte detta bovikendepån
>
> och detta hammarsundet
>
> jag tror också att boviken passar bättre, det
> är ju bara 4 mil hem från Hamarsundet

Stämmer med bilderna där. Det känns som om båda brukar vara ganska trånga med gott om folk. Det stämmer nog som JoakimB menar att Boviken kan bli kortare stopp; det kanske är lättare att lägga cyklarna i diket där och kuta in för påfyllning/pinkning? Men båda funkar nog...

Det ser bekant ut. Har nog aldrig stannat vid den depån.
Ja det är dumt med uppförsbacke men jag tycker att avståndet mellan Hammarsundet och målgången överväger.
Tror också att det är färre folk där. Hammarsundet har alltid varit den rörigaste depån när jag cyklat förutom när jag passerade halv fem på morgonen då var det nästan tomt där, även på funktionnärer!

Håller också på Boviken. Brukar inte vara några problem i Boviken om man stannar vi utfarten och springer in för påfyllning.

Tror spontant på Boviken oxå. Passar att ha lite jämnare avstånd mellan stoppen och med bara 4 mil kvar knappast lönt att stanna.

Pinka i Gränna, tanka i Fagerhult och Boviken. Målgång efter 8:58.

Börjar kännas pirrigt nu.

;-)

Tillbaka
Topp