[VR 2012] 04:36 - Sub10 (09:38, GRYMT KÖRT!)

Synd att det inte går att gilla inlägg, men jag gillar din inställning Morty :-)
Själv har jag varit sjuk sedan Valborg, men är på bättringsvägen. Körde ett simmpass idag. Imorgon blir det en lung tur med räsern på FM.

Ska cykla ett lopp den 28 maj i Gävle (Valbo) på 60 km, som jag tänkte vinna. Inga fler som tänker ställa upp och sänka mig till en andra plats? :-)
Googla "Motionsklassikern Valbo".

Just det, ska skicka ut ett PM om den extra frakten som tillkom.

// Jocke

Altberg skrev:
> Ska cykla ett lopp den 28 maj i Gävle (Valbo) på
> 60 km, som jag tänkte vinna. Inga fler som
> tänker ställa upp och sänka mig till en andra
> plats? :-)
>
> // Jocke

Har gärna kommit dit eftersom det inte är så långt bort men jag måste jobba som funktionär på Borlänge Tour som går samma helg (25-27 Maj).

//Johan

Även om jag inte officiellt tillhör gruppen så hänger jag gärna på i Stockholm. Dock har jag navhaveri för tillfället så jag får se hur länge jag förblir stillastående...

Tyvärr är vi ju rätt utspridda i landet, typ mellan Umeå och Skåne, så några vettiga gruppsamlingar blir nog svåra att få till.
Själv kör jag gärna runt 08 då jag bor på Värmdö själv. Mitt schema är normalt två kvällar per vecka och en av förmiddagarna på helgen.

Jag är anmäld till Roslagsvåren, vilket blir mitt första cykellopp och därmed lite av ett genrep inför mitt andra cykellopp som blir Vättern 04:36.

Dock har jag vilat någon vecka nu och kört lite lättare styrketräning då de sista milen på senaste passet avslutades med lite känningar i vänster knä.

Ska ta ett mycket lugnt pass imorgon och trampa lite och hoppas att söndagen ska gå utan dessa känningar. Cyklar med 67 Ricki (Sthlm SUB 10) och vi funderar på att anmäla oss till en sådan mastergrupp som de arrangerar för oss nybörjare =)..

Carbonasfuark.jpg

Nu är jag helt klart kittad med 101/81/50mm hjul. Vinden får vara hur den vill, jag ska vara aero som fan. Strax dags för 14 mil, årets första långa, ska pröva 50-mm hjulen trots att vädret klart tillåter de djupare fälgarna. Sitter ju dock Conti Competition på dem så jag vill inte riskera en punka :P

Sådär, precis hemkommen från en 10-mils solorunda med 30 i snitt. Det kändes bra!
Men, som hyfsat färsking på LVG är jag ju inte van att sitta så länge i sadeln. På MTB är man ju mer upprätt och rör överkroppen mycket mer. Så, det känns ju lite i nacken efter ett par-tre timmar. Tips på hur man löser det??

Hur var och när skall vi samlas innan loppet uppe i Motala? Tänkte på tröjfördelning och taktikgenomgång innan loppet? (för det behövs väl antar jag?)
Finns det något bra naturligt tillhåll som är enkelt att hitta till?

Mvh från Sveriges framsida ;-)

Av olika anledningar kommer jag inte kunna delta i vätternrundan i år. Nu tänkte jag höra om det finns nåt intresse av att köpa min startplats till 04:36 gruppen? Skicka ett PM så snabbt som möjligt. Jag har tydligen dragit ut på det här beslutet lite för länge och måste göra det här bytet innan tisdag om jag förstått allt rätt.

Luke skrev:
-------------------------------------------------------

> Så, det känns ju lite i nacken efter ett par-tre
> timmar. Tips på hur man löser det??

Man härdar ut.

Anders H skrev:
> Luke skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
>
> > Så, det känns ju lite i nacken efter ett
> par-tre
> > timmar. Tips på hur man löser det??
>
> Man härdar ut.

Ja.. Kunde man ju ge sig fan på... Tack! ;-)

Det blev ingen mastergrupp eftersom de snabbt blev fulltecknade. Dock blev det fint väder och vi hittade en del cyklister som hankade sig fram i vårt tempo. Solen sken och det kändes rätt så lättrampat, dock skulle jag inte ha kunnat fortsätta 17 mil idag. Knät strulade idag igen, jag får hoppas att jag får ordning på det annars bådar det inte gå gott inför Vättern.

http://connect.garmin.com/activity/177749738#

xenomorf skrev:
> Hur var och när skall vi samlas innan loppet uppe
> i Motala?

Pizzamojen vid stranden vid Varamobaden brukar funka. Typ 18:00 eller?

För några månader sedan när jag anmälde mig till vättern genom happy så hittade jag en planerare där man kunde skriva in sin önskade tid/fart samt tid i de olika depåerna. tror det var på cykla.se
nu hittar jag den inte längre, någon här som vet vilken jag menar?
skulle bli grymt glad för hjälpen.

Kaves skrev:
> För några månader sedan när jag anmälde mig
> till vättern genom happy så hittade jag en
> planerare där man kunde skriva in sin önskade
> tid/fart samt tid i de olika depåerna. tror det
> var på cykla.se
> nu hittar jag den inte längre, någon här som
> vet vilken jag menar?
> skulle bli grymt glad för hjälpen.

Här har du länken...
http://sites.google.com/site/raymondbergmark2/

Morty, ser riktigt läckert ut! Vi sätter bogserlina mellan dig å mig ;)

Luke, hur sitter du? Brukar hjälpa mig mycket att ha böjda armar, sitter jag spänt med armarna blir axlarna automatiskt deformerade efter ett par timmar.

Anders H, blir du med i vår grupp? Minns jag rätt så var det tal om att du ville köra fort som fasen? I så fall bör du hålla i taktik, allt från drickastopp till hur vi aggerar "på banan".

Jag tar med mig tröjorna till mötesplatsen. Just det, ska langa ut ett brev om frakten...

Edit: Just det, fick i mig längsta passet för i år jag med. Ingen fenomenal hastighet, men skönt väder bjöds det på. Känns i stjärten nu vill jag lova.

http://connect.garmin.com/activity/177827484

/J

Senast ändrad:
Jag startar med er men kommer att köra som hjälpryttare åt en tjej från jobbet, Jullan. Hon har dessutom brorsan och farsan med sig och vi kommer väl försöka ge henne en behaglig resa. Tyvärr har hon varit stationerad långt åt helvete uppe i Norge och inte kunnat träna som hon borde ha gjort, så vi får väl se hur det blir. Förmodligen går vi loss bakåt så småningom, så det är nog inte värt att räkna mig som kapten för gänget. Däremot har jag en viss erfarenhet av Vätternrundor och jag tror att jag har haft lite åsikter tidigare i tråden. Vi får väl börja snacka mera om upplägget....

Ja, jag tycker absolut att vi väljer en förstaführer och en subcomandante (som tar över ifall förstaführern inte kan fullfölja) som kan agera kapten, samordna stopp, etc samt att vi sätter upp en taktik. Personligen tycker jag att vi har väldigt långa stopp, 3x10 minuter, men det kanske behövs? Detta blir ju min första runda, så jag vet inte. Hur ska vi köra? Ett led, två led? Belgiskt blir onödigt jobbigt, vi är för få. Bättre med korta förningar på någon minut var.

Anders, kan du skissa på en taktik? Du har väl rätt gedigen erfarenhet.

Morty skrev:
> Ja, jag tycker absolut att vi väljer en
> förstaführer och en subcomandante (som tar över
> ifall förstaführern inte kan fullfölja) som kan
> agera kapten, samordna stopp, etc samt att vi
> sätter upp en taktik. Personligen tycker jag att
> vi har väldigt långa stopp, 3x10 minuter, men
> det kanske behövs? Detta blir ju min första
> runda, så jag vet inte. Hur ska vi köra? Ett
> led, två led? Belgiskt blir onödigt jobbigt, vi
> är för få. Bättre med korta förningar på
> någon minut var.
>
> Anders, kan du skissa på en taktik? Du har väl
> rätt gedigen erfarenhet.

Jag har varit med i olika happy-subgrupper i 4 (?) år. Min erfarenhet säger mig att 3x10 minuter är onödigt lång tid. Om jag skulle välja taktik så skulle jag lägga in ett piss-stopp runt 8 mil på 3 minuter. Sen drickastopp i fagerhult och boviken. Och dessa görs på sammanlagt 12 minuter. Alltså 15 minuter totalt stopp efter vägen.

1.jpg

2.jpg

Senast ändrad:
Toxy skrev:
> Jag har varit med i olika happy-subgrupper i 4 (?)
> år. Min erfarenhet säger mig att 3x10 minuter
> är onödigt lång tid. Om jag skulle välja
> taktik så skulle jag lägga in ett piss-stopp
> runt 8 mil på 3 minuter. Sen drickastopp i
> fagerhult och boviken. Och dessa görs på
> sammanlagt 12 minuter. Alltså 15 minuter totalt
> stopp efter vägen.
>

Jag tror att vi bör satsa på pauser i den storleksordning som du nämner. Men det tar fort någon minut extra i Boviken/Fagerhult.

Visst hade 5 + 8 + 8 för två år sedan med sportgps? Ambitionen var väl en del mindre däremot :-) I Gränna brukar det vara enkelt att hinna med vätska + tömning på några minuter, men i Boviken brukar det vara trångt och jävligt. Men det kanske går på 6 minuter eftersom vi är betydligt färre än sportgps var.

Morty skrev:
> Hur ska vi köra? Ett
> led, två led? Belgiskt blir onödigt jobbigt, vi
> är för få. Bättre med korta förningar på
> någon minut var.
>

För min del funkar det bra vilken klungtyp vi än väljer. Hur många andra har cyklat belgiskt förr? Är det någon som är helt ny på klungcykling?

Jag kan gorma, men tyvärr har jag inte cyklat något på länge nu (över två veckor utan cykel, och det blir minst en vecka till), så det är tveksamt om jag kan göra någon insats mer än de första milen :-).

Jag lovar att ta ledigt några dagar när det lugnar sig på jobbet så att jag kommer i form till VR :-D

Det där ser mycket bättre ut. Ett rullsnitt på strax under 31 ska inte vara särskilt jobbigt och långa stopp leder till stumma ben. Förhoppningsvis så kommer alla att ta med sig ordentligt med energi och vätska så att korta stopp räcker.

Morty skrev:
> Det där ser mycket bättre ut. Ett rullsnitt på
> strax under 31 ska inte vara särskilt jobbigt och
> långa stopp leder till stumma ben.
> Förhoppningsvis så kommer alla att ta med sig
> ordentligt med energi och vätska så att korta
> stopp räcker.

+1
Tror också att korta stopp är rätta melodin.

Appropå energi, ni som kört rundan förr, hur mycket släpar ni med er?
En vanlig vardag hinner man ju trycka i sig nästan tre hela mål mat och 10-12 koppar kaffe på samma tid, men att frakta och få i sig både tv-kanna, korv stroganoff och burritos känns ju aningens komplicerat.

Jag har tidigare bara kört längre MTB-lopp och då går man ju runt på ett par liter vätska och ett par bars, ungefär.

Tror att 3+6+6 är rätt optimistiskt, iaf första 3:an. Jag har iofs med mig både energi och vätska, så behöver egentligen bara stanna för att pinka och lasta om från Camelbak till väska bakom styret(om det inte är strålande sol och varmt hela loppet förstås då det går lite extra vätska). Sen kan ju en bulle vara gott för magen så den inte knäcks totalt.

Körde 10mil igår, men usch vad det blåste och det var ordentligt tungt i motvinden... Intalar mig att det bygger karaktär och på nåt sätt är bra! Man vet att det blåser bra när man har svagt nedför och får kämpa för att klara 30km/h.

Vad ville jag egentligen med utläggningen?? Så korta stopp som möjligt, men 3 minuter känns lite väl kort...

Luke skrev:

> Appropå energi, ni som kört rundan förr, hur
> mycket släpar ni med er?
> En vanlig vardag hinner man ju trycka i sig
> nästan tre hela mål mat och 10-12 koppar kaffe
> på samma tid, men att frakta och få i sig både
> tv-kanna, korv stroganoff och burritos känns ju
> aningens komplicerat.
>
> Jag har tidigare bara kört längre MTB-lopp och
> då går man ju runt på ett par liter vätska och
> ett par bars, ungefär.

Jag kommer att ha 4x0.75l-flaskor, min camelbak på 2l och energi nog för att ta en whatever var 30:e minut. Typ en gel, liquid, bar, snickers, banan etc. Totalt cirka 3-4000 kcal ska jag nog ta med mig. Så länge magen klarar det är det lugnt. Pröva allt du ska ha med dig innan så att du vet att det går bra, att magen inte blir dålig av något.

Är det många som kör med Camelbak? Jag gör det på träningsrundorna men hade nog tänkt klara mig på 2 flaskor. Är det för optimistiskt?

Sen håller jag med om att ett treminutersstopp är rätt optimistiskt. Timade mina stopp i helgen och 5 minuter gick rätt fort för kiss, avtagande av skoöverdrag och framplockande av runekaka från kamelpuckeln. Hann inte ens äta den inom 5 minuter.

Hur många ingår i SUB10-gruppen förresten?

mwahlstedt skrev:
> Är det många som kör med Camelbak? Jag gör det
> på träningsrundorna men hade nog tänkt klara
> mig på 2 flaskor. Är det för optimistiskt?
>
> Sen håller jag med om att ett treminutersstopp
> är rätt optimistiskt. Timade mina stopp i helgen
> och 5 minuter gick rätt fort för kiss, avtagande
> av skoöverdrag och framplockande av runekaka
> från kamelpuckeln. Hann inte ens äta den inom 5
> minuter.
>
> Hur många ingår i SUB10-gruppen förresten?

2 flaskor känns väl optimistiskt. Jag tänker mig minst tre, två på ramen och en i fickan. Eventuellt också en camelback.
I 10-gruppen är vi 14-15 man just nu.

mwahlstedt skrev:
> Är det många som kör med Camelbak? Jag gör det
> på träningsrundorna men hade nog tänkt klara
> mig på 2 flaskor. Är det för optimistiskt?
>
> Sen håller jag med om att ett treminutersstopp
> är rätt optimistiskt. Timade mina stopp i helgen
> och 5 minuter gick rätt fort för kiss, avtagande
> av skoöverdrag och framplockande av runekaka
> från kamelpuckeln. Hann inte ens äta den inom 5
> minuter.
>
> Hur många ingår i SUB10-gruppen förresten?

Camelbak är väl rätt vanligt. Med 2L med dig, som du fyller 3 ggr, får du totalt 8 liter. Bara du vet om det räcker för dig.

Varför behöver du ta av dig dina skoöverdrag, ta fram en kaka och äta den under stopp? Öva på att få fram mat och äta under turen. En Snack-pack att fästa på ramen är en superinvestering också.
cykelcity_framecase_side_blk.jpg

Kissa och/eller fylla energi & vätska borde vara tillräckligt för ett stopp.

En sån Snack-pack har jag som jag fyller på från Camelbaken, funkar kanon. Jag behöver rätt lite vätska och klarar mig på 2x0,75 och 1,5l på ryggen, men är nog dålig måttstock. Fast det är ju inte enligt stilpolisen förstås. Har energidryck i flaskorna och resorb i Camelbaken.

För er som tycker det är alldeles för lite o tänker ge mig bassning, så håller jag bra på det. Drog 8-9 mil för två år sen, plus handen i ryggen på kompis i uppförsbackarna de sista 4-5 milen för att ta in oss under 10:30. Målet var sub10, men fick hålla igen då det släpptes från rulle annars :)

Problemet jag haft med Camelbak och energi i ryggfickorna är att jag inte får fram det då Camelbaken sitter i vägen. Åtminstone jag behöver nåt att ha bars osv i till nästa stopp i.

Inga planer på Hisingen runt för tillfället, däremot långrunda på fredag, 11mil innan större fika på Brobacka café (om det är öppet förstås) och sen rulla tillbaka till Partille...

Hur många är vi på denna sida Sverige? Kanske skall försöka få till gemensamt pass?

Det hade varit trevligt. Jag har ju tyvärr en annan tid men ska försöka byta. Hisingen runt 11mil blir det för mig och någon kompis på söndag iallafall. Häng gärna med!

Morty skrev:
> mwahlstedt skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Är det många som kör med Camelbak? Jag gör
> det
> > på träningsrundorna men hade nog tänkt klara
> > mig på 2 flaskor. Är det för optimistiskt?
> >
> > Sen håller jag med om att ett treminutersstopp
> > är rätt optimistiskt. Timade mina stopp i
> helgen
> > och 5 minuter gick rätt fort för kiss,
> avtagande
> > av skoöverdrag och framplockande av runekaka
> > från kamelpuckeln. Hann inte ens äta den inom
> 5
> > minuter.
> >
> > Hur många ingår i SUB10-gruppen förresten?
>
>
> Camelbak är väl rätt vanligt. Med 2L med dig,
> som du fyller 3 ggr, får du totalt 8 liter. Bara
> du vet om det räcker för dig.
>
> Varför behöver du ta av dig dina skoöverdrag,
> ta fram en kaka och äta den under stopp? Öva på
> att få fram mat och äta under turen. En
> Snack-pack att fästa på ramen är en
> superinvestering också.
>
> Kissa och/eller fylla energi & vätska borde vara
> tillräckligt för ett stopp.

Hur mkt dricker ni per h ung? Tycker man klarar sig rätt bra m 1l flaska men har aldrig kört så långt som VR förut (å inte så långt mellan stoppen)

Bra tips m snackväska å tejpa grejer på styret! Fler såna tips?

Morty skrev:

> Varför behöver du ta av dig dina skoöverdrag,
> ta fram en kaka och äta den under stopp? Öva på
> att få fram mat och äta under turen. En
> Snack-pack att fästa på ramen är en
> superinvestering också.
>

Självklart BEHÖVER jag inte stanna och göra de grejerna under stopp men var ute på en långrunda själv och hade dels klätt på mig för mycket och började dels få skavsår långt upp på hälsenan av överdragen så jag tyckte att det var lika bra att ta av dem. Maten hade jag i puckeln av praktiska skäl men kan självklart även äta under färd. Om väldigt korta stopp är planerat får man ju förbereda sig på det men min poäng var att med en så pass stor grupp känns det rätt sannolikt att nån "måste" fixa till kläder, cykel etc och minuterna springer lätt iväg. Men ser på planeen ovan att det är 10 minuters marginal inlagt så det borde väl funka.

Edit: Tack för tipset om snack-pack! Ska införskaffa!

Senast ändrad:
Snack-pack fixat, vatten fixat. Jag håller med om korta stopp, tre min kan vara lite tajt men det är bättre att utmana sig själv än att ge sig slack-tid i min mening. :)

/Patrik

Här är ett utkast på taktik, modifierat Conti Test Teams taktik från en tidigare runda för att passa oss. Om det är något som man har invändningar/tankar om, skriv!
1. Vi ska köra Vätternrundan på max 9:59. Det innebär en snittfart på minst 30km/h.
För att hålla den här snittfarten ändå in i mål, så ska vi köra med runt 31-33 i snitt ner till Jönköping - första 11 milen.
Efter Jönköping så är det några backar som drar ner farten. När vi når Karlsborg bör snittfarten fortfarande ligga på ca 31km/h. .
Sista tre-fyra milen är rätt sega, då det är backig och smal väg. Där har vi även många andra cyklister att ta hänsyn till, så det blir lägre fart i slutet rent naturligt.
Vi bör ha lite marginal till 9:59 så slipper vi stressa sista milen.

Förra året var banan 295,8km. I år vet jag inte exakt längd, då en del av banan är omdragen i Jönköping.

Det går inte att öka snittet efter halva loppet, dels för att banan inte tillåter det i slutet och dels för att vi inte är lika pigga andra halvan.

(Om vindarna blåser helt fel och vi får kraftig motvind ner till Jönköping så kommer vi inte kunna snitta 31-32 dit, men då kommer vi kunna köra fortare på andra sidan istället. Ovan exempel gäller om det är relativt vindstilla.)

2. Tre pauser är spikade:
* 74km, Gränna (3 minuter)
* 141km, Fagerhult (6 minuter)
* 205km, Boviken (6 minuter)

Total stopptid under Vätternrundan beräknas bli ca 15 minuter

3. Vi bör köra 2 led i klungan

* När du är längst fram i det yttre ledet så roterar du in framför cyklisten bredvid dig. När du passerat cyklisten i det inre ledet viker du in framför honom, försiktigt och inte för nära hans framhjul så att han åker i diket. Fortsätt därefter att dra i täten, rotera inte för sent (innan du börjar känna dig trött) för du har bara gjort halva din förning när du byter led. Om du ändå har väntat för länge och behöver vila, säg till cyklisten bredvid dig som leder ytterledet att han behöver gå in framför dig. Korta förningar är king, då riskerar vi ingen mjölksyra.

* Hastigheten uppför ska vara lagom, dvs det ska inte gå fortare än att alla hänger med. Tänk på att ta det lugnt även när man når toppen, så att hela klungan hinner uppför hela backen innan man ökar farten. Inga igångdrag!

4. Tänk på att säkerheten i klungan är VIKTIGAST! Vi ska _inte_ vurpa.
* Ha alltid marginal så att du inte kör in i framförvarandes bakhjul. Detta är särskilt viktigt i alla uppförsbackar - om framförvarande ställer sig upp förflyttas cykeln 10-20cm bakåt och du riskerar att köra in i hans bakhjul. Tänk på att ställa dig upp försiktigt med jämn fortsatt kadens i uppförsbackarna så undviker man hastiga förflyttningar av det slaget.
* Vik inte in för tidigt från yttre till inre ledet när du dragit, håll lite marginal så att det går säkert till. Men undvik även för stora luckor, det här är något man måste öva på mycket.
* Ge tecken för alla faror: framförvarande cyklister, farthinder, gropar, refuger, skyltar osv. Ropa "Bil" om så behövs, upprepa i klungan!
* Vidarebefordra alla tecken bakåt som framförvarande cyklist ger.

5. För att kunna kommunicera med hela klungan på ett enkelt sätt i full fart så kommer vi att använda en visselpipa.

Under loppet kommer följande signaler att användas. Endast tre olika:
* Tre korta snabba - Öka farten i klungan, ca 2-3km/h mer. Inga ryck, bara.
* En kort + en lång - Slå av på farten lite
* Lång ihållande signal - depåstopp, förbered för att stanna, stopp om ca 100-200m. En lång signal till kommer när det är dags att stanna. Ytterligare en lång signal när det är 30 sekunder kvar till avfärd, då är det dags att återvända till cykeln och göra sig klar.

6. Kör jämnt i klungan - cykla absolut inte ryckigt!
Bromsa inte hårt och accelerera inte snabbt. Varenda litet ryck orsakar förödande effekt bakåt i klungan och det blir lätt luckor. Ska du täppa en lucka, gör det sakta. Jämn fart sparar mycket energi!

7. Hastighet, vad är rätt? Det beror helt och håller på vägen och vindarna.
* Är det platt och vindstilla bör vi ligga på ca 35km/h i marschfart. Blåser det medvind kan det lätt gå 5-10km/h fortare, likaså lika mycket långsammare i motvind.
* Uppförsbackarna, som sagt ovan, hastigheten ska vara lagom. Om det sen är 15-20-25-30km/h beror på backens lutning och längd samt vinden. Sunt förnuft gäller.
* Nedförsbackarna, där ska vi inte hålla igen. Gravitationen ska utnyttjas till fullo. Den som ligger längst fram i den klungan ska jobba hårt så att inte alla andra bakom behöver bromsa sig nerför hela vägen. Runt 60-70km/h kan det bli.
* Byt förning efter nedförsbacken, risken för syra är stor hos de som drar nerför. Det kan vara värt det, för det är i nerförsbackarna man verkligen kan öka snittet.
* Rondeller och korsningar: Tänk på att inte accelerera för snabbt efter dessa, klungan är drygt 30m lång och alla ska hänga med!

8. Blir man trött och inte orkar dra i klungan, så lägger man sig längst bak och agerar grindvakt.
När siste man kommer ner så ropa "Grindvakt!" om inte framförvarande uppfattar varför du ligger där bak. Orkar man åter att rotera efter att ha vilat en stund så återgår man till klungan. Skulle man bli tvungen att släppa klungan så finns många fler som startar i närheten till oss som satsar på sub10, 9:28, etc.

9. Vi kommer att plocka upp cyklister längs med vägen från andra snabbklungor.
Det finns ingen anledning att inte låta andra starka cyklister som blivit avhängda vara med i vårat led. Dock krävs att de satsar sub10, kan cykla i klunga och är tillräckligt fräscha i benen. Om någon ser ut som ett vrak får Klungführer eller subcommandante säga åt vederbörande att personen inte kan vara med i leden men gärna i svansen.

10. Får någon punka så är det inte mycket att göra åt, klungan stannar inte.
Detta ska förhoppningsvis inte hända då vi alla kör på nya fräscha däck. Eller hur? Öva istället på att byta slang/ta med en punkaspray så att du snabbt är på banan igen och kan dra ikapp klungan. Förlorade cyklister sinkar klungan.

11. Blir det en klungvurpa så stannar hela klungan snabbt för att se hur det har gått.
Om inget allvarligt har hänt så rullar vi så fort det går. Lång signal med visselpipan betyder STANNA! Om sjukvård behövs ringer den som snabbast kan 112. Vi lämnar ingen med brutna ben i något dike!

12. När vi rullar in i Motala så samlar vi ihop oss i tvåled för gemensam målgång strax innan Luxor-rondellen.
Vi har samarbetat hela vägen runt Vättern och vi går i mål samtidigt. Inga slutspurter alltså. Rätta till tröjorna och så rullar vi snyggt i tvåled in i mål!

13. Stoppen är rätt korta, du hinner egentligen bara med att fylla vätska+energi och kissa.
Första stoppet är extra kort för att alla här ska ha tillräckligt med vätska och energi för att bara behöva en kort kisspaus. Om något får slut på vätska innan vi når Fagerhult, kommunicera det med andra personer i klungna som lånar dig vätska. Hur mycket vätska och energi du behöver vet bara du. Öva innan på några längre turer.

Morty skrev:
>Massa bra saker...

Vill trycka lite extra på det om att de som ligger först när det går utför måste slita ordentligt. Annars är det väldigt mycket energi som bromsas upp av bakomvarande, det är ju förhoppningsvis minst 12-13 som ligger på rulle och förhoppnignen är väl att de skall slippa bromsa iaf... Efter längre utförskörningar skall vi nog tänka på att kanske byta båda dragloken.

Annars håller jag med om i stort allt sett Morty skriver (kopierat...). Tycker att vi skall beräkna farten på 09:45 eller däromkring just med tanke på problemen med avslutningen på smala vägar där omkörningar inte är lika smidiga.

Kul att det ser bra ut. Ja, i nerför får man verkligen trycka för att ledet ska kunna rulla med utan att behöva bromsa.

Också en smart grej! Namnlapp på rumpan, kommer att underlätta kommunikationen i leden.

Morty skrev:
> Här är ett utkast på taktik,

Typ nåt sånt hade jag också tänkt. Det låter bra.

Tillbaka
Topp