Snabb RR:
Dagen började med extrem ångest i bilen mellan Linköping och Motala där fåglarna knappt lyckades ta sig framåt i vinden. Det blev bättre efter jag mött upp med alla trevliga Happyiter och fått tjöta lite och det hela började bra med inte allt för ryckig körning ut från Motala med TeamX. Efter 5-6km ligger jag precis bakom TeamX och de blir tvungna att väja för något på vägen, vilket leder till en snabb inbromsning och direkt tänker jag: "Det här kommer skita sig ordentligt". Mycket riktigt flyger två personer ner i backen ordentligt och blir allvarligt skadade. Kudos till alla oss i Happy som stannade och fick kontroll på läget. Ännu med kudos till er två personer som frivilligt sa till oss andra att köra på och att ni tog hand om läget. Big ups.
Efter det började vansinnesfärden i fyra mil där vi låg och pangade på mellan 40-50 km/h med åtta gubbar, men det fick vi utdelning för sen när vi kom ifatt TeamX klungan på den korta tiden! Ner till Jönköping sen var det en "walk-in-the-park". På västsidan började det gå allt för sakta och TeamX ville inte ha in oss i klungan trots att vi frågade flera gånger och till slut kom ett SUB9-gäng och körde om oss. Då bestämde sig en del av HappyMTB för att skapa egen klunga, då trodde jag självklart att de skulle lägga sig framför TeamX för att de skulle få vila och att vi skulle kunna nyttja varandra. Innan jag hunnit rotera fram i kedjan var den lilla Happyklungan 300 meter framför.
Sen kom gänget som skulle rädda att både Happy och TeamX skulle kunna klara sin SUB-mål - Ride of Hope! De kom i fatt och de höll ett fint tempo och lät oss köra tillsammans med dem i kedjan! Sen kom nästa brasklapp för min del, när Ride of Hope går in i sin langningsdepå följer hela klungan med in i depån, men jag tänker att jag inte behöver någon vätska och kör på rakt fram och ställer mig och urinerar. Då ser jag att Happyklungan (som vi kommit ifatt) kommer som skjutna ut en kanon ur depån och inte alls tänkt stanna. Kissar hälften i byxan och slänger mig på cykeln och börjar komma ifatt efter någon kilometer och tycker helt plötsligt att det blir orimligt jobbigt att cykla och tittar då på framdäcket - PUNKA! I samma ögonblick visste jag att om jag inte hann fixa punkan innan Ride of Hope kom i fatt så var SUB8 helt kört och lyckligtvis gör jag mitt livs bästa slangbyte och precis när jag börjar pumpa däcket ser jag Ride of Hope komma ifatt och hinner få i knappt 2,5 bar i däcket - vilket jag får slita hund för resten av vägen!
Vi var några stycken från Happy och TeamX i Ride of Hope klungan och ångesten kom krypande om vi skulle kunna klara oss SUB8, men när det var 4 mil kvar och klockan precis hunnit slå 7 timmar trodde jag att det var helt kört. Helt plötsligt när vi ska svänga av mot Motala från 50:an(?) så inser vi att det faktiskt finns en chans att vi ska klara målet och kör något slags lagtempo in i mål och i sista kurvan tror jag hela gänget sladdar igenom i 40km/h och då står klockan på 07:59:50 och när jag tittar ner på klockan vid sensorerna står klockan på 07:59:58... Helt underbart. Dubbelkollar direkt i mobilen och den officiella sluttiden blir 07:59.
Slutligen vill jag tacka alla trevliga Happyiter och andra cyklister som jag träffade under dagen och hoppas att de som vurpade mår förhållandevis bra.