VR2014 Starttid 9:58 SUB8

Luke skrev:
--------------------------------------------------
ändå grymt nöjd med
> 8:23.
>
> Såg fram emot att ännu en gång rulla sista
> milen med Xenomorf men då smällde karln en eker
> tydligen..
>
> //Daniel

Detsamma Daniel, såg ut som en favorit i repris då även jag var tvungen att lugna ner tempot efter vårt stopp i Fagerhult. Kändes kanon att köra med dig igen men då fick som sagt ekern ett bryt :-)
bra kört och ja, det var ruggigt tufft tempo i början... Nästa år gör vi om skiten! Att man aldrig lär sig...

:-)

Senast ändrad:
Hej Luke
Det är jag som är killen i blått som vurpade efter Jönköping. Jag fick en ordentlig hjärnskakning och kommer inte ihåg något från vurpan. Mitt första minne är när ambulansen kommer och någon frågar om jag vet vilket år det är... Men efter diverse röntgenbilder och en CT scan av hjärnan fick jag klartecken att lämna sjukhuset med en rekommendation att undvika en ny hjärnskakning i närtid :)
Har du tid med ett samtal? Det vore skönt att veta vad som egentligen hände. Min mobil är 0733 358 486.
Janne

JanneK skrev:
-------------------------------------------------------
> Hej Luke
> Det är jag som är killen i blått som vurpade
> efter Jönköping. Jag fick en ordentlig
> hjärnskakning och kommer inte ihåg något från
> vurpan. Mitt första minne är när ambulansen
> kommer och någon frågar om jag vet vilket år
> det är... Men efter diverse röntgenbilder och en
> CT scan av hjärnan fick jag klartecken att lämna
> sjukhuset med en rekommendation att undvika en ny
> hjärnskakning i närtid :)
> Har du tid med ett samtal? Det vore skönt att
> veta vad som egentligen hände. Min mobil är 0733
> 358 486.
> Janne

Jag låg en bit bakom och han inte se hela kraschen men det såg ut som(med tanke på hur du låg) att du gått ut på höger sidan och körde in i en sån där avspärningkona/trafikkona?, jag såg nämligen ingen annan cyklist i närheten/framför så därför kändes det som en singel olycka ;) . OBS det är vad jag tror så det är inte säkert att det är hela sanningen.

Mvh

henkevr skrev:
> JanneK skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Hej Luke
> > Det är jag som är killen i blått som vurpade
> > efter Jönköping. Jag fick en ordentlig
> > hjärnskakning och kommer inte ihåg något
> från
> > vurpan. Mitt första minne är när ambulansen
> > kommer och någon frågar om jag vet vilket år
> > det är... Men efter diverse röntgenbilder och
> en
> > CT scan av hjärnan fick jag klartecken att
> lämna
> > sjukhuset med en rekommendation att undvika en
> ny
> > hjärnskakning i närtid :)
> > Har du tid med ett samtal? Det vore skönt att
> > veta vad som egentligen hände. Min mobil är
> 0733
> > 358 486.
> > Janne
>
> Jag låg en bit bakom och han inte se hela
> kraschen men det såg ut som(med tanke på hur du
> låg) att du gått ut på höger sidan och körde
> in i en sån där avspärningkona/trafikkona?, jag
> såg nämligen ingen annan cyklist i
> närheten/framför så därför kändes det som en
> singel olycka ;) . OBS det är vad jag tror så
> det är inte säkert att det är hela sanningen.
>
> Mvh

Hej

Jag låg precis bakom dig och du körde utanför avspärrningen och kom då utanför asfalten där framhjulet tog stopp i gruset,
Cykeln slog runt med dig så du flög ett par meter
och landade mitt i vägen.
Du var inte kontaktbar så länge vi var kvar men vi
Fick besked av en mc vakt att du var på benen iigen,

//Anders

Hej Tack för en bra runda! Efter kraschen i början så blev det en grym jakt på klungan, när vi svängde höger efter Ödeshög så fick vi kontakt igen, kändes grymt skönt att lägga sig sist och bara äta och andas!! Tråkigt att vi tappade några på vägen bara! Hur många av oss kom in under 8 timmar?, jag får det till minst 8 st! Gladast var nog han med camelbacken som jag passerade målet samtidigt med! /Peter

Senast ändrad:
jnylin skrev:
> Jag tog helt slut sista milen och kom in på 8.04.
> Tack alla för cykelsällskapet - jag hade roligt!

skit oxå, jag såg att du gled bakåt i klungan men trodde att du var med in i mål! Du gjorde ett grymt jobb och var värd en sub8 tid!

Peter Andresen skrev:
> jnylin skrev:
> -----
> > Jag tog helt slut sista milen och kom in på
> 8.04.
> > Tack alla för cykelsällskapet - jag hade
> roligt!
>
> skit oxå, jag såg att du gled bakåt i klungan
> men trodde att du var med in i mål! Du gjorde ett
> grymt jobb och var värd en sub8 tid!

Hur gick det för dig Peter?

jnylin skrev:
> Jag tog helt slut sista milen och kom in på 8.04.
> Tack alla för cykelsällskapet - jag hade roligt!

Såg hur du likt mig behövde kämpa för att hämta tillbaka klungan efter alla tempoväxlingar i slutet, men trodde verkligen du skulle hänga dig kvar. Du såg så grymt målinriktad ut.

Janne, här är vurpan! Precis norr om platsen ligger Habo camping, så vet du ungefär vart det är.
Lilla "kroken" på röda GPS-spåret är kraschplatsen. Min gps har noterat som du ser 24,3 km/h men det är någon meter innan själva kurvan, så vi hann nog bromsa ner till strax under 20 när det small.

Vägen delar sig som du ser, så halva gänget åkte vänstra spåret medan vi tog det högra. Precis som Anders skrev gick du ner i asfaltskanten först och sen prickade du en sån där vipp-stolpe.

Det var gött att få prata med dig idag och höra att du var rätt okej trots allt!!

Habovurpa.jpg

MTBiker skrev:
> Peter Andresen skrev:
> -----
> > jnylin skrev:
> >
>
> > -----
> > > Jag tog helt slut sista milen och kom in på
> > 8.04.
> > > Tack alla för cykelsällskapet - jag hade
> > roligt!
> >
> > skit oxå, jag såg att du gled bakåt i
> klungan
> > men trodde att du var med in i mål! Du gjorde
> ett
> > grymt jobb och var värd en sub8 tid!
>
> Hur gick det för dig Peter?

Bra, 7:57, är supernöjd, fick slita ont för att komma tillbaka efter kraschen i början. hade lite krampkänningar efter 17-18 mil, tog det lite lugnt och hade sen bra kraft sista 4-5 milen!

Även jag är nöjd med 7:57 och precis som Peter skriver, fick vi åtta(?) som inväntade efter kraschen i början, slita hårt för att komma ikapp. Men vi lyckades efter 3 - 4 mil (eller var det nu blev). Som grädde på moset hoppade/strulade kedjan i första backen mot Husqvarna (där vi har villor till åt båda hållen). Sånt som händer, så då blev till att soloköra i högt tempo (gick på rött hela tiden) tills jag till slut var i kapp i mitten av Jönköping. Alltid trevligt att köra med Happy!

Snabb RR:

Dagen började med extrem ångest i bilen mellan Linköping och Motala där fåglarna knappt lyckades ta sig framåt i vinden. Det blev bättre efter jag mött upp med alla trevliga Happyiter och fått tjöta lite och det hela började bra med inte allt för ryckig körning ut från Motala med TeamX. Efter 5-6km ligger jag precis bakom TeamX och de blir tvungna att väja för något på vägen, vilket leder till en snabb inbromsning och direkt tänker jag: "Det här kommer skita sig ordentligt". Mycket riktigt flyger två personer ner i backen ordentligt och blir allvarligt skadade. Kudos till alla oss i Happy som stannade och fick kontroll på läget. Ännu med kudos till er två personer som frivilligt sa till oss andra att köra på och att ni tog hand om läget. Big ups.

Efter det började vansinnesfärden i fyra mil där vi låg och pangade på mellan 40-50 km/h med åtta gubbar, men det fick vi utdelning för sen när vi kom ifatt TeamX klungan på den korta tiden! Ner till Jönköping sen var det en "walk-in-the-park". På västsidan började det gå allt för sakta och TeamX ville inte ha in oss i klungan trots att vi frågade flera gånger och till slut kom ett SUB9-gäng och körde om oss. Då bestämde sig en del av HappyMTB för att skapa egen klunga, då trodde jag självklart att de skulle lägga sig framför TeamX för att de skulle få vila och att vi skulle kunna nyttja varandra. Innan jag hunnit rotera fram i kedjan var den lilla Happyklungan 300 meter framför.

Sen kom gänget som skulle rädda att både Happy och TeamX skulle kunna klara sin SUB-mål - Ride of Hope! De kom i fatt och de höll ett fint tempo och lät oss köra tillsammans med dem i kedjan! Sen kom nästa brasklapp för min del, när Ride of Hope går in i sin langningsdepå följer hela klungan med in i depån, men jag tänker att jag inte behöver någon vätska och kör på rakt fram och ställer mig och urinerar. Då ser jag att Happyklungan (som vi kommit ifatt) kommer som skjutna ut en kanon ur depån och inte alls tänkt stanna. Kissar hälften i byxan och slänger mig på cykeln och börjar komma ifatt efter någon kilometer och tycker helt plötsligt att det blir orimligt jobbigt att cykla och tittar då på framdäcket - PUNKA! I samma ögonblick visste jag att om jag inte hann fixa punkan innan Ride of Hope kom i fatt så var SUB8 helt kört och lyckligtvis gör jag mitt livs bästa slangbyte och precis när jag börjar pumpa däcket ser jag Ride of Hope komma ifatt och hinner få i knappt 2,5 bar i däcket - vilket jag får slita hund för resten av vägen!

Vi var några stycken från Happy och TeamX i Ride of Hope klungan och ångesten kom krypande om vi skulle kunna klara oss SUB8, men när det var 4 mil kvar och klockan precis hunnit slå 7 timmar trodde jag att det var helt kört. Helt plötsligt när vi ska svänga av mot Motala från 50:an(?) så inser vi att det faktiskt finns en chans att vi ska klara målet och kör något slags lagtempo in i mål och i sista kurvan tror jag hela gänget sladdar igenom i 40km/h och då står klockan på 07:59:50 och när jag tittar ner på klockan vid sensorerna står klockan på 07:59:58... Helt underbart. Dubbelkollar direkt i mobilen och den officiella sluttiden blir 07:59.

Slutligen vill jag tacka alla trevliga Happyiter och andra cyklister som jag träffade under dagen och hoppas att de som vurpade mår förhållandevis bra.

Senast ändrad:
aha det var du med happy tröjan. Jag hade TeamX.
Hade inte riktigt koll på tiden men när RoH skulle formera sig snyggt inför målgång och du(?) drog på så fattade jag att det kanske skulle gå och det var bara att hänga på. Jag kollade resultatet i tältet vid mål, 7:59:57.

7:59:47 Fick jag.
Det gick undan på slutet:)
Trodde ett tag att det här går aldrig. Speciellt då i motvinden. Men RoH räddade oss alla!

Sen kissade jag då RoH stannade efter Karlsborg och tappade de 3min till de andra happy killarna som inte stannade och fick 7:57

Btw Ride of Hope var en dröm att cykla med.
Team X borde ha gasat på mycket mer ner till Jönköping. Och de cyklade onödigt sakta uppför

Luke skrev:
> Hur gick det i krascherna????
>
> Jag o Anders (fd fettot) var själva mest hela dan
> kändes det som efter att vi tappade hjul i
> hetsjakten efter första kraschen. Fy fan, där
> gick jag på rött....
> Sen inträffade krasch 2 med en av våra strax
> efter Jkpg. Blå kläder, minns inte namnet.
>
> Anders släppte vid Hammarsundet och jag fick åka
> svans med Lyngens vänner och Motala IF sista
> biten. Efter alla mil ensam med Anders OCH stopp
> för två vurpor är jag ändå grymt nöjd med
> 8:23.
>
> Såg fram emot att ännu en gång rulla sista
> milen med Xenomorf men då smällde karln en eker
> tydligen..
>
> //Daniel

Jaha så det var du som hakade på oss i MAIF och Lygnens där innan Medevi?
Kul att du kunde åka med oss hela vägen in i mål!

markus_sjo skrev:

> Jaha så det var du som hakade på oss i MAIF och
> Lygnens där innan Medevi?
> Kul att du kunde åka med oss hela vägen in i
> mål!

Yes, det var jag!! Kände mig sjukt ensam och övergiven där en stund innan ni kom, men ni hjälpte mig få till en grym avslutning på loppet. Stort tack för skjutsen!!

antonlindb skrev:
> Är det någon som har hört något från vår
> första kille som vurpade? Vem va det?

Jag minns honom och polaren från innan loppet, men kan för mitt liv inte få ihop ansikte med nick eller namn... Inte hört ett ljud.

Årets VR
Jag vaknade på morgonen och näsan rann och jag hade lite känningar av halsont och övervägde att göra en DNS. Men jag tänkte att det går nog över när jag kommer till startlinjen, och det gjorde det nästan.

Starten gick och vi trampade på bra i vinden, som var lite oberäknelig. Efter ca 10 Km svänger cyklisten framför mig kraftigt till höger och bromsar för att undvika att köra på cyklisten framför (någonting hände längre fram i klungan). Jag svänger höger ner i diket och lägger mig snyggt i havren utan skador. När jag tittar upp på vägen ser jag ett flertal cyklister liggande på vägbanan. Jag tar mig upp ur diket och ser en Happyit som försöker resa på sig (Selast?). Han kommer upp i stående ställning för att omedelbart falla och handlöst tumla flera varv ner i diket. Jag och 2 andra Happyiter + en i blå tröja stannar och inväntar sjukvårdspersonal.

Vi står vid vägkanten och diskuterar vad vi ska göra. Åka tillbaks till Motala och knäcka några öl eller fortsätta och ta det som en träningsrunda (sub 8 var kört). Vi fortsatte och efter ett tag kom ett Ride of Hope gäng som vi hängde på. Dom hade egen langning efter Bankeryd, vi fortsatte i sakta fart och hängde på igen när de kom i fatt oss. De trummade på bra i motvinden och vi plockade upp fler happyiter och ett gäng Team-X. Vi hade planerat för vätskepåfyllning i Fagerhult men jag tordes inte släppa en sådan bra klunga så jag tänkte går det så går det och körde vidare.

Efter Karlsborg hade Ride Of Hope gänget en ny langning. Då var vi så många som fortsatte så vi saktade inte ner (det var främst Team-X som tog kommandot och höll farten uppe). Jag var ganska sliten och tom på vätska och hängde längst bak och hade svårt att täppa till luckorna. Efter Hammarsundet piggnade jag till lite och var med i kedjan längst fram stundtals. Vid Medevi växte hornen ut när jag insåg att det kanske skulle gå och brände de sista krafterna in mot Motala och rullade in på 7:57

Senast ändrad:
>
> Ni åkte ifrån 11 personer, dvs mer än halva
> klungan..

Luke.

.

Synd att vi aldrig pratade om vad vi skulle göra efter en liten olycka.
Hade varit klart bättre att alla hade stannat och kollat av läget under 1-2min för att sen hjälpas åt runt pölen.

Så här i efterhand så ångrar jag att vi inte stannade upp, hade klart varit roligare och trevligare en att ligga bakom Sub-X ner till Jönköping då vi gick om som vi bestämde men alla verkade ju då inte veta om det eller vilja öka tempot.

Jag har varit borta från detta åkande runt pölen i 3 år, 2011 då körde vi på 7:54 och vi var en större grupp som tränade i hopp under hela våren då med och det kan jag säga att de blir skillnad att vara sammansvetsade när man ska köra så pass långt och fort;)

Så vem vill ta på sig kaptensmössan till nästa års race??

Vilka är villiga o satsa??

Träna i hop och tävla vissa lopp med så man får till ett bra flyt.

Sub - X hade inget bra flyt då dom räckte upp handen för att visa något så vinglades det och farten sjönk då.

Vissa saker ska gå på rutin och alla ska veta vad som gäller uppför och att man trampar satan om man ligger först nedför;))

Åka utomlands en vecka under vintern/våren för att få styrka o mängd träning i benen och senare få upp farten på påkarna.

Målet skulle då vara 7:30 ;)))

Tackar Luke för jobbet med tröjan och allt slit runt omkring detta, samt alla som var med o slet i happy klungan runt pölen i år;))

Frille66

Det var jag som var inblandad i den första kraschen, trots idoga försök att fortsätta genomföra loppet lyckades ambulanspersonalen få med mig till lasarettet i Motala där en hjärnskakning konstaterades. Jag lyckades iaf rädda cykeln då jag valde att ta hela smällen med huvet. Så nu är de enda investeringarna som krävs en ny hjälm och ett par dagars vila, så ska jag vara redo för vägarna igen.
Tack alla ni som stannade och tog hand om mig och hindrade mig från att fortsätta

Johan aka Sempre

Frille66 skrev:

> Synd att vi aldrig pratade om vad vi skulle göra
> efter en liten olycka.
> Hade varit klart bättre att alla hade stannat och
> kollat av läget under 1-2min för att sen
> hjälpas åt runt pölen.

Nu blev det ju allmänt kaos och oreda där ingen riktigt tog kommandot. Åsså blev det som det blev..
Men, jag tror att om alla stannat, kollat av läget och sen åkt vidare tillsammans så hade vi fått med oss betydligt fler i mål på sub8. Då hade vi fortfarande varit 15 samlade egna gubbar efter kraschen, istället för som nu uppdelade i två klungor á 7-8 man. Men vad fan, det är lätt att vara efterklok såklart.

Frille66 skrev:
>
> Tackar Luke för jobbet med tröjan och allt slit
> runt omkring detta, samt alla som var med o slet i
> happy klungan runt pölen i år;))

Så lite så, det var inte allt för betungande att rådda ihop.
Tack själv!! :-)

Sempre/Johan!! Fan vad skönt att läsa!!! Jag anade att det var du som var du men var inte helt 100.
Gött att det inte gick värre ändå... Du såg inte helt kry ut när jag såg dig nere på åkern rullandes i växtligheten. Hoppas du kryar på dig ordentligt och att hjärnskakningen inte ställer till nån oreda.

Reflektion:
Två krascher, JanneK och Sempre. Bägge hjärnskakning. Är det nu man ska slänga hjälmen och köpa en MIPS-hjälm istället?

Sempre skrev:
> Det var jag som var inblandad i den första
> kraschen, trots idoga försök att fortsätta
> genomföra loppet lyckades ambulanspersonalen få
> med mig till lasarettet i Motala där en
> hjärnskakning konstaterades. Jag lyckades iaf
> rädda cykeln då jag valde att ta hela smällen
> med huvet. Så nu är de enda investeringarna som
> krävs en ny hjälm och ett par dagars vila, så
> ska jag vara redo för vägarna igen.
> Tack alla ni som stannade och tog hand om mig och
> hindrade mig från att fortsätta
>
> Johan aka Sempre

Skönt att höra och jag hoppas att du under omständigheterna mår bra. En av de värsta krascher jag har sett live.

SvenC skrev:
> Årets VR
.... Jag och 2 andra
> Happyiter + en i blå tröja stannar och inväntar
> sjukvårdspersonal.
>
> Vi står vid vägkanten och diskuterar vad vi ska
> göra. Åka tillbaks till Motala och knäcka
> några öl eller fortsätta och ta det som en
> träningsrunda (sub 8 var kört). Vi fortsatte och
> efter ett tag kom ett Ride of Hope gäng som vi
> hängde på. Dom hade egen langning efter
> Bankeryd, vi fortsatte i sakta fart och hängde
> på igen när de kom i fatt oss. De trummade på
> bra i motvinden och vi plockade upp fler happyiter
> och ett gäng Team-X. Vi hade planerat för
> vätskepåfyllning i Fagerhult men jag tordes inte
> släppa en sådan bra klunga så jag tänkte går
> det så går det och körde vidare.
>
> Efter Karlsborg hade Ride Of Hope gänget en ny
> langning. Då var vi så många som fortsatte så
> vi saktade inte ner (det var främst Team-X som
> tog kommandot och höll farten uppe). Jag var
> ganska sliten och tom på vätska och hängde
> längst bak och hade svårt att täppa till
> luckorna. Efter Hammarsundet piggnade jag till
> lite och var med i kedjan längst fram stundtals.
> Vid Medevi växte hornen ut när jag insåg att
> det kanske skulle gå och brände de sista
> krafterna in mot Motala och rullade in på 7:57

Då vet jag vad jag hade fixat för tid om jag inte punkat strax efter Hjo. Tappade lusten när jag punkade + massor av strul + stängd service i Karlsborg och Boviken vilket gav 80 km med minimalt pumpat bakdäck.

KjellF

Tack Luke för engagemanget med tröjorna mm! Tack ni andra som har bidragit till att det blev en sub8 grupp!
Jag fick mersmak och håller med Frille66 om att satsa högre! Kommer troligen att åka till Mallis som vanligt två veckor runt påsk och ser gärna att ni som kan hänger på nån vecka!
Kan tänka mig att ordna en cykelhelg med kost och logi och bra cykelrundor i Gränna-trakten i slutet på maj? Intressant?

Skönt att veta att alla som vurpade klarade sig!

Själv var jag otroligt nära en DNS när frugan (6 mån. gravid) åkte in på akuten i torsdags med smärtor i magen. I fredags natt visste läkarna fortfarande inte vad orsaken var men hon mådde något bättre och efter all min nerlagda tid på cyklingen ville att jag inte skulle missa detta.

Utan bil och med cykeln kvar på jobbet (40 min. åt fel håll) bestämde jag mig för att ta mig till Motala i lördags morgon.

Brorsan som råkade ta sitt körkort just i fredags ställde upp för att köra (om jag lyckades fixa en bil). Mormors bil brann upp i verkstan förra helgen men hon var snabb på köpa grannens bil som stått stilla i åratal... Utan att veta om denna nya bil skulle hålla hela vägen till Motala gavs oss iväg kl 7.00 från STHLM med samanlagt 8 tim. sömn på 2 dagar.

Kom fram i Motala och innan jag ens hälsade på alla Happyiter stod vi vid startlinjen.

Loppet börjar och datorn är helt fel inställd, jag vet inte vilka är med oss vilka är inte det (förutom alla med tröjor såklart, förresten, återigen tack för tröjorna Luke!).

Happyklungan hinner inte gå ihop som klunga innan första kraschen som händer snett framför mig.
Jag ser hur några bromsar in och plötsligt kommer en cykel flygande emot mig. Just där och då bestämmer jag att inte vurpa och greppar tag i styret så hårt jag kan. Cykeln (en svart canyon?) landar på min högra arm men jag behåller kontrollen på min cykel. Jag tittar fram och teamX med flera Happyiter försvinner snabb. Jag tittar bak och det är kaos. Jag tänker ska jag fixa sub 8 måste jag komma ikapp nu!

Trampar som en tok i ca 200m men hinner ikapp teamX. Kanske sista man som gör det?!

Efter det att vi släpte teamX kände jag sömnbristen smyga sig på och oron för frugans tillstånd krypa i magen. Hade inte RoH gänget kommit ikapp oss så hade jag nog brutit efter ca 20mil.

Sen fick jag lite mera krafter och med lite "tjat" från Frille tog jag mig i mål på 7:57.

Jag är mycket imponerad av alla! Vilken vilja!

Det här var första gången jag gjorde en riktig satsning på något lopp. Gjorde VR i fjol på 9.52 men utan varken en riktig planering eller kunna nåt...
I år, 20kg lättare, ny cykel och en helt annan inställning lyckades jag på en tid som jag knappt trodde var möjlig.

Tack alla för era insatser. Jag är grymt nöjd...
Måste bara hålla med frille att det saknades gruppkänsla. Skulle man göra om det då måste man köra tillsammans mera...

Om möjligheten finns ställer jag gärna upp igen med då ska det anordnas flera lopp tillsammans innan och kanske en eller två resor. Helst med målsättningen SUB 7,5

Men helt ärligt. Är den spontana reaktionen vid en krasch på vättern att spurta ikapp en flyende klunga för att inte missa en sub-tid? De gånger jag kört subgrupp har det varit helt givet att alla stannar vid krasch. Det kan ju vara jag som kraschar.

Senast ändrad:
Fliken skrev:
> Men helt ärligt. Är den spontana reaktionen vid
> en krasch på vättern att spurta ikapp en klunga
> för att inte missa en sub-tid? De gånger jag
> kört subgrupp har det varit helt givet att alla
> stannar vid krasch.

Helt riktigt. Nu i efterhand känns det otroligt dumt av mig...

Till mitt försvar säger jag två saker.

1. Jag är/var som sagt "nybörjare" på den sorters satsningar.

2. När jag tittade i stress in i kaoset såg jag ett par Happyiter och resten var på väg att försvinna efter teamX.

Det är ingen ursäkt men så reagerade jag i stundens hetta iaf...
Nu vet jag att så inte var fallet och jag fick helt fel reaktion. Hade dessutom fått en cykel på armen vilket jag senare fick ont på.

Det är bl.a. därför jag skulle säga att det är så viktigt med team känsla och att vi borde kört som egen klunga från första början och struntat i teamX.

Det är lätt att vara efterklok.
Jag var själv i en otäck vurpa några veckor sen och vet hur det känns (dock ingen hjärnskakning tack och lov, men bra med skrapsår och blåmärken...)

Superfettot (fd Fettot) skrev:
> henkevr skrev:
> -----
> > JanneK skrev:
> >
>
> > -----
> > > Hej Luke
> > > Det är jag som är killen i blått som
> vurpade
> > > efter Jönköping. Jag fick en ordentlig
> > > hjärnskakning och kommer inte ihåg något
> > från
> > > vurpan. Mitt första minne är när
> ambulansen
> > > kommer och någon frågar om jag vet vilket
> år
> > > det är... Men efter diverse röntgenbilder
> och
> > en
> > > CT scan av hjärnan fick jag klartecken att
> > lämna
> > > sjukhuset med en rekommendation att undvika
> en
> > ny
> > > hjärnskakning i närtid :)
> > > Har du tid med ett samtal? Det vore skönt
> att
> > > veta vad som egentligen hände. Min mobil är
> > 0733
> > > 358 486.
> > > Janne
> >
> > Jag låg en bit bakom och han inte se hela
> > kraschen men det såg ut som(med tanke på hur
> du
> > låg) att du gått ut på höger sidan och
> körde
> > in i en sån där avspärningkona/trafikkona?,
> jag
> > såg nämligen ingen annan cyklist i
> > närheten/framför så därför kändes det som
> en
> > singel olycka ;) . OBS det är vad jag tror så
> > det är inte säkert att det är hela
> sanningen.
> >
> > Mvh
>
> Hej
>
> Jag låg precis bakom dig och du körde utanför
> avspärrningen och kom då utanför asfalten där
> framhjulet tog stopp i gruset,
> Cykeln slog runt med dig så du flög ett par
> meter
> och landade mitt i vägen.
> Du var inte kontaktbar så länge vi var kvar men
> vi
> Fick besked av en mc vakt att du var på benen
> iigen,
>
> //Anders

Så,.. ni var ute och cyklade ett motionslopp med en kompis och när ha vurpade och blev medvetslös så cyklade ni vidare?
Tror jag fortsätter att cykla själv...
//Per

Per D skrev:
> Superfettot (fd Fettot) skrev:
> -----
> > henkevr skrev:
> >
>
> > -----
> > > JanneK skrev:
> > >
> >
>
> >
> > > -----
> > > > Hej Luke
> > > > Det är jag som är killen i blått som
> > vurpade
> > > > efter Jönköping. Jag fick en ordentlig
> > > > hjärnskakning och kommer inte ihåg något
> > > från
> > > > vurpan. Mitt första minne är när
> > ambulansen
> > > > kommer och någon frågar om jag vet vilket
> > år
> > > > det är... Men efter diverse röntgenbilder
> > och
> > > en
> > > > CT scan av hjärnan fick jag klartecken att
> > > lämna
> > > > sjukhuset med en rekommendation att undvika
> > en
> > > ny
> > > > hjärnskakning i närtid :)
> > > > Har du tid med ett samtal? Det vore skönt
> > att
> > > > veta vad som egentligen hände. Min mobil
> är
> > > 0733
> > > > 358 486.
> > > > Janne
> > >
> > > Jag låg en bit bakom och han inte se hela
> > > kraschen men det såg ut som(med tanke på
> hur
> > du
> > > låg) att du gått ut på höger sidan och
> > körde
> > > in i en sån där
> avspärningkona/trafikkona?,
> > jag
> > > såg nämligen ingen annan cyklist i
> > > närheten/framför så därför kändes det
> som
> > en
> > > singel olycka ;) . OBS det är vad jag tror
> så
> > > det är inte säkert att det är hela
> > sanningen.
> > >
> > > Mvh
> >
> > Hej
> >
> > Jag låg precis bakom dig och du körde
> utanför
> > avspärrningen och kom då utanför asfalten
> där
> > framhjulet tog stopp i gruset,
> > Cykeln slog runt med dig så du flög ett par
> > meter
> > och landade mitt i vägen.
> > Du var inte kontaktbar så länge vi var kvar
> men
> > vi
> > Fick besked av en mc vakt att du var på benen
> > iigen,
> >
> > //Anders
>
>
> Så,.. ni var ute och cyklade ett motionslopp med
> en kompis och när ha vurpade och blev medvetslös
> så cyklade ni vidare?
> Tror jag fortsätter att cykla själv...
> //Per

Ja det stämmer vi såg ingen anledning till att stanna kvar när personal från VR tog hand om honom.Tror inte vi skulle ha gjort någon större nytta i ambulansen då jag inte har den utbildningen.

Per D skrev:
>
> Så,.. ni var ute och cyklade ett motionslopp med
> en kompis och när ha vurpade och blev medvetslös
> så cyklade ni vidare?
> Tror jag fortsätter att cykla själv...
> //Per

Som tilläg till Anders kommentar här ovan vill jag förtydliga att vi lämnade platsen på personalens inrådan.
Kvinnorna som kom till platsen och hjälpte till bad oss åka vidare då vi ändå inte kunde göra mycket mer där och då. Vi var sjukt tveksamam till detta och jag och Anders diskuterade hur fan vi skulle göra, för det tog emot. Vi hade varit "kompisar" med Janne i ett par timmar vid händelsen och visste inte ens vad han hette i efternamn, så vi kunde inte vara till någon större hjälp på annat sätt heller. Han var utslagen och rejält borta, men andades, rörde på sig osv. så det fanns inte behov av några livräddande åtgärder. Det var att lugnt invänta ambulans, vilket kvinnorna på platsen alltså ansåg sig kunna göra utan oss.

Luke skrev:
> Per D skrev:
> -----
> >
> > Så,.. ni var ute och cyklade ett motionslopp
> med
> > en kompis och när ha vurpade och blev
> medvetslös
> > så cyklade ni vidare?
> > Tror jag fortsätter att cykla själv...
> > //Per
>
>
> Som tilläg till Anders kommentar här ovan vill
> jag förtydliga att vi lämnade platsen på
> personalens inrådan.
> Kvinnorna som kom till platsen och hjälpte till
> bad oss åka vidare då vi ändå inte kunde göra
> mycket mer där och då. Vi var sjukt tveksamam
> till detta och jag och Anders diskuterade hur fan
> vi skulle göra, för det tog emot. Vi hade varit
> "kompisar" med Janne i ett par timmar vid
> händelsen och visste inte ens vad han hette i
> efternamn, så vi kunde inte vara till någon
> större hjälp på annat sätt heller. Han var
> utslagen och rejält borta, men andades, rörde
> på sig osv. så det fanns inte behov av några
> livräddande åtgärder. Det var att lugnt
> invänta ambulans, vilket kvinnorna på platsen
> alltså ansåg sig kunna göra utan oss.

Ser tyvärr att jag hade onödigt tråkig ton i min kommentar...ledsen för det.
Blev illa berörd bara av tanken på att själv hamna i situationen där ngn jag nyss cyklade med plötsligt ligger på vägen i det skicket. Har aldrig heller varit med om det.
Vid minsta eftertanke kan man givetvis inte ha en hel grupp medcyklister surrandes runt olycksplatsen efter att hjälp anlänt. Dock skulle jag nog själv fullständigt förlorat min cykelglädje och bara sökt närmaste avslut på mitt lopp...(vilket mycket väl iofs innebär ett fullföljande).
Ingen kritik alls till inblandade.
//Per

Tillbaka
Topp