Vridbart bromshandtag

Vridbart bromshandtag
Tack för snabbt svar!
De skulle fungera bra, försökte googla var de säljs men hittar inget.
Fick höra att på 90-talet fanns det vridbara bromshandtag som sedan togs bort. Någon som vet mer?

Senast ändrad:
Vridbart bromshandtag
Har du vajerbroms är det väl bara att montera ett gashandtag från en MC? Med hydraulik så blir det ju lite trixigare.

Vridbart bromshandtag
Vridbart bromshandtag
Tack för svar. Anledningen till att jag frågar är att jag har en funktionsnedsättning i båda händerna. Jag har börjat köra på mer trail banor/stigar och märker nu att jag behöver en annan lösning på bromsarna om jag ska kunna fortsätta att utvecklas. Svårt att nå bromsarna när det är stökigt och när jag står upp.

Vridbart bromshandtag
Tyvärr behöver tummarna för att hålla i styret när det blir stökigt och studsigt.
ja då är de nog enda vettiga som @MTBemil är inne på nån typ av vridgas från mc o 203 skivor med mekaniska bromsok det stadigaste

sen kapa ner de på längden så du får halva handtaget fast på styret o inre delen vridbart för broms på höger sida e de nog inga probs där vrider du moturs vänster blir dock baklänges så där får du vrida medurs för o bromsa

Vridbart bromshandtag
Tack för svar. Anledningen till att jag frågar är att jag har en funktionsnedsättning i båda händerna. Jag har börjat köra på mer trail banor/stigar och märker nu att jag behöver en annan lösning på bromsarna om jag ska kunna fortsätta att utvecklas. Svårt att nå bromsarna när det är stökigt och när jag står upp.
om du sas ändå kunnat manövrera bromshandtagen, är det mycket att vinna på att använda just hydrauliska bromsar, med deras minimala krav på kraftutveckling. vajerlösningar är generellt väsentligt sämre när det gäller detta!

om du har svårt att få ut fingrarna kommer du även ha svårt att sas gasa med ett gashandtag; om du inte monterar det baklänges vill säga:)

är det fingersträckningen som är bekymret kanske din arbetsterapeut kan fixa sträckande fjäderelement inuti dina handskar?

något att överväga för att ytterligare underlätta oavsett vilken lösning du hamnar på, är organiska bromsbelägg med extra bett, liksom förstås 203 mm skivor.

är ena handen bättre än den andra kan en hydrauliskt y-koppling vara en bra ide?

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp