Vuelta España 2016 - Grattis Nairo Quintana!

• Trådstartare Trådstartare NLC
  • Start datum Start datum
Klungan med 90 cyklister i mål 54 minuter efter vinnaren. Tänk om juryn vågar utesluta alla 90 som missade tidsgränsen.

Bama sa:
Klungan med 90 cyklister i mål 54 minuter efter vinnaren. Tänk om juryn vågar utesluta alla 90 som missade tidsgränsen.

Och alla 93 får köra vidare. Pinsamt. De försökte inte ens klara tidsgränsen. De pissade i den totalt, och resonerade väl som så att "de kan inte fimpa oss alla".

Säga vad man vill om Contador men han kan konsten att göra etapperna sevärda. Det är ju inte första gången han maxar från start och det är ju väldigt uppfriskande jämfört med det där vanliga sömnpillret "vi kör i samlad grupp över 4 berg och sen försöker vi attackera sista km på slutberget".

GoranS sa:
Sen blir det ju en gränsdragningsfråga när man tycker det är viktigt att jobba hårt med ett antal man för att försöka undvika att en nionde plats förvandlas till en elfte med en veckas cykling kvar.

Kan ha fel, men jag tror att Scarponi inte hade tappat en enda placering mer även om den jagande gruppen tappat ett antal minuter ytterligare.

gerrardsdobbar sa:
Bama sa:

Och alla 93 får köra vidare. Pinsamt. De försökte inte ens klara tidsgränsen. De pissade i den totalt, och resonerade väl som så att "de kan inte fimpa oss alla".

Next Gen Critical Mass ;-) ?

gerrardsdobbar sa:
Bama sa:

Praktiskt för Froome som nu har betydligt mer utvilade hjälpryttare.

Henrik_E sa:
gerrardsdobbar sa:
Bama sa:

Praktiskt för Froome som nu har betydligt mer utvilade hjälpryttare.

Exakt min tanke också. På plussidan så är nog Froome själv hyggligt stekt idag efter att resten av laget fes bort etappen. Skulle vara intressant att vara en fluga på väggen i Skys buss idag.

NLC sa:
gerrardsdobbar sa:
Skulle vara intressant att vara en fluga på väggen i Skys buss idag.

Eller hos Lotto NL-Jumbo, lite osnyggt att enda dagen vinna en bergsetapp och nästa löka igenom!

För att inte tala om Direct Energie, hela teamet missade cutten. Börjar undra om det här rör sig om någon sorts protest.

gerrardsdobbar sa:
Bama sa:

Om inte jag missminner mig helt så slängdes Michel Lafis ut ur Vueltan för en hel del år sedan tillsammans med en stallkamrat i dåvarande TVM stallet eftet att en av dem kraschat och den andre gick ner för att hjälpa den andre att klara just maxtiden på etappen.
Dom missade med bara ett par minuter och kämpade järnet hela vägen in till målet men juryn visade den gången ingen nåd utan båda fick packa bagaget och göra något annat istället.

Visst förstår jag att det är svårt att kasta ut halva startfältet så som fallet skulle ha varit nu men någon form av bestraffning borde ändå ske för annars är det ju bara att sluta ha en maxtid i framtiden.

Är det någon som har koll på vad reglerna i detta fall verkligen säger? Har för mig att jag någon gång hörde någon kommentator säga något om att om en tillräckligt stor andel av cyklisterna missade tidsgränsen kunde juryn tillåta alla som gått i mål med huvudgruppen (eller framför) att fortsätta men att de som ev. kom in ännu senare skulle åka ut. Kan detta stämma och vara anledningen till att de 93 inte åkte ut i detta fall?

54 minuter efter på 118 km åkning, nästan 10km/h lägre snittfart än vinnaren. Klart man inte kan utesluta 90 åkare men något straff borde de fan ha.

Något liknande inträffade i TdF 2001. På etapp 8 var alla utom 14 utbrytare, totalt 161 man, 35,54 min efter segraren och skulle om man framhärdat med tidsgränsreglerna blivit uteslutna. Men det gjordes inte och så småningom lyckades Armstrong, Ullrich m.fl. hämta in förlorad tid. Det hade blivit rätt torftigt med bara 14 åkare som gjort upp om segern under återstående 12 etapper....

Annars tycker jag att ett lämpligt straff för de 90 eftersläntrarna är att de får starta 10 min efter övriga åkare, så får de anstränga sig lite för att komma ikapp.

De borde få tidsstraff följande dag, så de tvingas starta [insert räkneregel] minuter efter de som klarat tidsgränsen. Sky hade troligen orkat lyfta sig ur zon 1, om alternativet var att Froome startar med ärans och hjältarnas grupp, och hjälpryttarna i lökgruppen 5 minuter senare.

Ja, det hade varit extremt superjätteöverraskande om det blivit något liknande gårdagens "vansinne" idag.

Men var tog de stora kanonerna vägen? Ej nämnda, ej sedda.
Nåja, kommer väl om en stund.

Där var dom, Froome, Quintana, Chaves mfl samma tid. 2 sek efter vinnertiden.

Senast ändrad:
Holmis sa:
Annars tycker jag att ett lämpligt straff för de 90 eftersläntrarna är att de får starta 10 min efter övriga åkare, så får de anstränga sig lite för att komma ikapp.

Lysande idé. Säg att man tar halva differensen mot maxtiden, det kunde vara lagom.

För övrig lite skoj att läkarbilen är en Audi fullsmetad med Skoda-loggor. Tycker jag.

Med tanke på att de tillhör en koncern som ju haft en del problem med ljugandet på senare tid är det kanske att betrakta som förväntat (även om "lögnen" i detta fall var lite väl lätt att genomskåda).

Märkligt, han har alltså inget emot att alla hans hjälpryttare utesluts ? Och konstigt att dessa hjälpryttare inte kom ikapp, dom var ju kanske 10-20 sek bakom i början, och 6 personer från samma lag som kunde jaga ?

Antingen är han principfast eller å är han riktigt sur på dom för att de inte körde ikapp och hjälpte honom (eller så är det något annat skäl).

GoranS sa:
Antingen är han principfast eller å är han riktigt sur på dom för att de inte körde ikapp och hjälpte honom (eller så är det något annat skäl).

Principfast, troligen. Finns det anledning att tillskriva Froome något annat motiv?

Men nu är det vilodag så passa på ni också ?

Men det var den coolaste etappen på flera år... Finns lite hopp kvar för cykelsporten... Tröttnat lite på alla Grand-Tours, då Hjälten + dom 8 hjälpryttarna leder klungan tills det är 2km kvar, då Hjälten kör själv sista biten. Girot i år var häftigt också, med dramatik in i det sista !

Om man skulle köra stenhårt på tidsgränsen och utesluta alla som inte klarar den så skulle inte speciellt många missa den.
Däremot skulle nog taktiken med uttagningar av hjälpryttare bli en annan. Tror det skulle bli ganska kul/intressant faktiskt.

Frågan är om lag som har gröna tröjan som mål och har en bra spurtare som är skaplig på berg (för att vara spurtare) men saknar det sista lilla i spurterna då skulle satsa på att köra så hårt att en del av spurtkonkurrenterna åker ut på maxtiden.

Ska bli spännande att se avslutningsbacken imorgon. Verkar vara en riktigt stygg sak. Enligt arrangören är det 3,8 km med 12,5% snittlutning och max strax över 20%.

GoranS sa:
Ska bli spännande att se avslutningsbacken imorgon. Verkar vara en riktigt stygg sak. Enligt arrangören är det 3,8 km med 12,5% snittlutning och max strax över 20%.

Mmmh. De tidigare förutspådda motorvägarna lyser med sin frånvaro.
Är det kanske för hårt, varmt är det också!

PROFIL-2.png

Imorgon kan det bli maddafacking jävla fireworks. Också intressant att se hur vilodagen påverkar cyklisterna. Ja, förutom Sky och några till som tog en extra vilodag i förrgår.

Stryk det där. Ska bli intressant att se hur vilodagen påverkar Q, Froome och Contador.

Pfaff sa:
GoranS sa:

Principfast, troligen. Finns det anledning att tillskriva Froome något annat motiv?

Men nu är det vilodag så passa på ni också ?

Han var inte lika principfast när det gällde att springa på ventoux.

Tillbaka
Topp