Vuelta España 2016 - Grattis Nairo Quintana!

• Trådstartare Trådstartare NLC
  • Start datum Start datum
Så, blir det sprätt och attack redan från backens fot eller först den sista knäppan? Har El Pistolero torkat krutet i bössan för att kontra? Kan Froomie göra något eget utan du starkt lag? Vem i Movistar är starkast idag?

Känns inte riktigt som en Valverde-klättring. Och på dagens etapp undrar jag om Froome har någon större nackdel av att Sky inte är jättestarka. Fram till slutbacken bör de kunna hjälpa honom och väl där finns det inte så mkt en lagkamrat kan göra. Är möjligen det platta partiet där en hjälpryttare skulle kunna hjälpa till, men det rör sig om såpass kort sträcka att det inte är någon större grej.

Frågan är sen om etappsegraren kommer från GC-åkarnas skara eller om det blir en utbrytning som går iväg och har tillräckligt med försprång vid foten av backen för att någon av utbrytarna ska vara först i mål.

Ser hur som helst ut att bli soligt väder (enligt yr.no) så man borde kunna få lite härliga bilder att njuta av.

Stor utbrytning med 5 min ledning halvvägs in på etappen. Frågan är om de kan hålla sams fram till slutbacken och samarbeta. Skulle det ske bör etappsegraren finnas i utbrytningen. Dock brukar så stora grupper sällan få till riktigt bra samarbeten så ...

Jepp, ingen riktig ordning på utbrytningen. Tror på en repris på etapp 10, Contador kommer att försöka något men att Quintana går med, kontraattackerar och tar hem etappen.

Det som talar för Froome är att det återstår ett 39 kilometer lång tempoetapp senare i Vueltan.
Annars är jag nästan mer imponerad av Valverde (om man nu får vara det), är just nu totaltrea bara sekunder efter Froome trots att han har en hjälpryttarroll här.
Dessutom har han genomfört Girot som trea och Touren som sexa (även där var han Quintanas hjälpreda) samt kört starkt i ardennerveckan med vinst i Valonska Pilen.
Helt klart den mest mångsidiga cyklisten i världen.

Det är inget snack om att Valverde har talang för cykling. När han dök upp gillade jag verkligen honom för att han var med i alla möjliga sammanhang och krigade. Men, jag håller med NLC, hans historia gör det svårt att riktigt uppskatta honom numera.

Å andra sidan får jag väl erkänna att det inte finns någon framgångsrik herrcyklist som jag skulle sätta några pengar på att vederbörande är ren.

Nä, vilka sopor. Klungan höll bara aningen över 35 km/h i snitt i dag. Undrar om de skulle klara sub-8 på VR eller om det skulle vara för tufft för dom. ;-)

Kan möjligen ursäktas av morgondagens profil. Lite ork lär behövas :)

PROFIL-1.png

Äh, trams! Det där är ju rena barnleken jämfört med backarna vid Kaxholmen, Bankeryd och Medevi. Och då har jag inte ens nämnt Halleluljabacken. Rakt upp till himlen! ;-)

Tycker ofta tempon långt in i etapplopp är svåra att förutsäga. Normal tempokapacitet blandas samman med vilket skick åkaren är i efter några veckors etapploppscyklande.

Ett relativt kort tempo dessutom och sent in på loppet. Långt kvar dit :-)

Men idag är det en riktig berg och dalbana, tre ettor och till sist en HC/ESP.

GC-åkarna kommer med alla sannolikhet att vänta till sista backen innan de visar korten idag. Ser ut att vara över en mil på relativt platt mark fram till sista backen. Att ligga och köra själv den biten kommer att kosta för mkt. Enda chansen för tidig attack från någon med GC-ambitioner är om den åkaren antingen har en super-hjälpryttare som kan gå med och sedan ligga och tokköra på platten in till sista backen eller att hjälpryttaren gått loss tidigare och väntar in/blir uppkörd av lagets stjärna.

En av mina favoritklättringar idag: Col de Marie-Blanque.
Fridfull och vacker, rullar på riktigt bra första 2/3, sen kommer sista 3km där man kan försöka hålla samma tempo men det blir bra mycket jobbigare.

Intressant start med en jätteutbrytning på 41 man som har 4,5 min ledning nära toppen av första stigningen. Bäst placerade i totalen är Moreno och Pardilla, 5.38 resp. 5.55 efter Quintana.

Skulle kunna bli jobbigt med maxtiden för några idag om de kör på där framme.

Smart av Movistar att få med utbrytningens bäst placerade åkare s.a. de tvingar Sky att ta ansvaret i klungan.

Senast ändrad:
OBE gör verkligen ett försök. Yates med två hjälpryttare. Undrar om de har ytterligare en raket att lägga på i form av Chaves.

Hm, trodde Froome skulle dra in en kontraattack på ngn av Qunitanas attacker, men det verkar inte hända.

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp