Vuelta España 2016 - Grattis Nairo Quintana!

• Trådstartare Trådstartare NLC
  • Start datum Start datum
Quintana attackerade ju sönder sig själv på Ventoux. Tänkte att det skulle kunna bli ngt likartat här.

Senast ändrad:
Gesink måste ha slagit till med en av de segaste spurter man sett. Men alla sätt som funkar är ju bra. :-)

Är ju ganska många fler målgångar uppför vilket ju alltid bäddar för ett visst mått av attackerande på slutet i alla fall. Touren kan lätt bli lite mer tillknäppt och att GC-åkarna har några få etapper där de vet att det verkligen avgörs.

Ser en viss risk att Froome kommer att bevaka Quintana fram till tempot och försöka avgöra det hela där.

Vad gäller OBE antar jag att Chaves fortsatt kommer att vara deras förstaåkare även om det bara skiljer 16 sekunder mellan honom och Yates. Kan dock förstås vara bra att ha en backup om Chaves har en dålig dag.

Som en liten parentes är Ludvigsson bäste GA-åkare i totalen, 57:a , 1.20 efter Quintana (inte för att det spelar ngn roll).

Lite småbitter över att det drog över (enl tablå). Missade mao slutet. Vad hände efter att Froome skarvade Quintanas attacker och kom Yates ikapp täten? (det var ungerfär där Comhem-play gick över till tennismatchen...). Kan någon vänlig själ uppdatera en förtappad själ med rel liten surfpott och inte har tillgång till sin egen box där det finns inspelat med en timmes tilläggstid... drygt 30 mil från där man befinner sig...

Aliide sa:
Lite småbitter över att det drog över (enl tablå). Missade mao slutet. Vad hände efter att Froome skarvade Quintanas attacker och kom Yates ikapp täten? (det var ungerfär där Comhem-play gick över till tennismatchen...). Kan någon vänlig själ uppdatera en förtappad själ med rel liten surfpott och inte har tillgång till sin egen box där det finns inspelat med en timmes tilläggstid... drygt 30 mil från där man befinner sig...

Gårdagens etapp i textsammandrag: http://www.cyclingstage.com/vuelta-2016-results/stage-14-results-spain-2016/

Förstår att El Pistolero kör hårt, må det bära eller brista liksom. Men hur tänker Movistar - köra Froome trött innan backarna börjar och hoppas att OBE inte hjälper till för mycket i dragjobbet?

gerrardsdobbar sa:
Konkret sa:
Verkar av kommentarerna här att Vueltan är ett roligare lopp än touren i år.

Touren brukar ju vara den tråkigaste av de tre tourerna. Girot och Vueltan brukar alltid ge mer fyrverkerier.

Men, som man säger: "C'est le tour!" Man sitter ju limmad ändå.

Samtidigt är det ju rätt olika karaktär på bansträckningen i de tre vilket ställer olika krav på (och ger olika möjligheter för) lagsammansättningen. På TdF är det betydligt större ROI för rena spurtlag, både i chans till etappvinst och exponering vid detsamma vilket förstås ger en annan dynamik i klungan medan Vueltan nästan helt saknar riktigt platta etapper (och även de stora spurtarna) och GdI hammar någonstans mitt i mellan. Men håller med om att när det är vildare och mindre kontrollerad åkning som idag (eller tex kantvindskörningen av Froome&Sagan i sommarens TdF) är betydligt roligare att se på än något "äckligt disciplinerat" om än effektivt utfört.

Hoppla. Här händer det grejer!

Angående tidsangivelserna i rutan tycker jag de varit lite "fladdriga" vid flera tillfällen, så jag skulle vara lite försiktig med att totalt sätta min tilltro till dem.

Ja, tätgrupp med Quintana och Contador. Jagande (stötte) grupp med Froome, Chaves, Yates mfl ca 3 min bakom + klungan flera minuter efter.

gerrardsdobbar sa:
GoranS sa:
Kör Astana för att försvara Scarponis niondeplats i GC?

Troligt. Men de lämnar över så mycket de kan till ex. OBE som har mer att förlora.

Var nog mest att jag började titta i en sekvens där Astana gjrode huvuddelen av dragjobbet vilket kändes skumt då de inte är de som har mest att förlora.

GoranS sa:
gerrardsdobbar sa:
GoranS sa:
Kör Astana för att försvara Scarponis niondeplats i GC?

Troligt. Men de lämnar över så mycket de kan till ex. OBE som har mer att förlora.

Var nog mest att jag började titta i en sekvens där Astana gjrode huvuddelen av dragjobbet vilket kändes skumt då de inte är de som har mest att förlora.

Är väl lite för att man vill visa sin goda sida. Alla som har något att vinna är med och hjälper till. Lampre, exempelvis, eller Giant, lär nog bara sitta längst bak idag.

Fast froome har sitt ess kvar, tempot. Läste någonstans att Quintana tror sig behöva 3min försprång framför Froome. Sen är det väl att någon bergsetapp kvar att köra om. Spännande det här.

Sen blir det ju en gränsdragningsfråga när man tycker det är viktigt att jobba hårt med ett antal man för att försöka undvika att en nionde plats förvandlas till en elfte med en veckas cykling kvar.

Är det bara jag som tycker det känns som det finns en växel till bland både tätgruppen och förföljarna i form av fartökningar från de riktiga GC-åkarna?

Tillbaka
Topp