Vuelta España 2017 - the tråd

Kommer någon av utbrytarna att lyckas hålla undan över Xorret de Catí? Är ju en skaplig ledning och inte en alltför lång stigning. Men den är ju bitvis tokbrant. Känns inte riktigt som att klungan är överdrivet intresserade av att köra ikapp utbrytningen så jag gissar att någon av utbrytarna blir etappsegrare.

Ja, de Sunweb lär ju inte vara så intresserade av att behålla honom. Dock så vidhåller jag att jag inte tycker det är så smart gjort då "vägran att följa stallorder" knappast är något som stärker CV:et. Bättre att göra jobbet och se till att komma ur kontraktet (om han nu har ett kontrakt som inte slutar i år) utan att "obstruera".

Köra ikap nej men låta Oliveira ta tröjan tveksamt. Den minuten ska pelotonen nog köra in. Eller 42 SEK som det är just nu.

Enligt http://www.cyclingnews.com/news/sun...from-vuelta-after-disagreements-over-tactics/ är det tydligen redan klart att fransmannen inte krö för Sunweb 2018. Gör det ännu mer svårbegripligt att han inte följer order. Det han uppnår med obstruerandet är därmed bara att han ser till att han inte får köra färdigt loppet och att han riskerar att skapa sig ett dåligt rykte. Inte direkt någon vinnande strategi i mina ögon.

GoranS sa:
Ja, de Sunweb lär ju inte vara så intresserade av att behålla honom. Dock så vidhåller jag att jag inte tycker det är så smart gjort då "vägran att följa stallorder" knappast är något som stärker CV:et. Bättre att göra jobbet och se till att komma ur kontraktet (om han nu har ett kontrakt som inte slutar i år) utan att "obstruera".

Han har lärt sig av Zlatan. Det är hans signum!

NLC sa:
Vad är då Team Sunwebs mål för vueltan om inte att vinna några etapper ? Få Wilco på pallen?
Från cyclingnews-länken ovan:
“You can see it as a general thing but we have the goal of supporting Wilco for GC in the Vuelta and all the other guys are working towards that. We have a strategy to work towards that but everyone has to move in the same direction,” the team added.

Ryktet på stan är att Cannondale har dragit sig ut som teamsponsor och att Vaughters nu står med den tvättade halsen i brevlådan.

Jag står bakom Barguil. Man skall gå sin egen väg. Går det så går det. Mer stake än de flesta åkarna.

Som en annan fransman sa.
Vissa åkare syns aldrig., det är endast deras morsor som vet att dom är med i Tour de France.

Barguil fick massor av hjälp av laget i touren men nu när han inte är stjärnan längre så skiter han i dem.

Nästa år får han vara stjärna i ett litet lag med väldigt lite support. Vi får se hur många etappsegrar han tar då.

Konkret sa:
Jag står bakom Barguil. Man skall gå sin egen väg. Går det så går det. Mer stake än de flesta åkarna.

Vissa åkare syns aldrig., det är endast deras morsor som vet att dom är med i Tour de France.

Barguils agerande gör i alla fall att han inte syns något mer på Vueltan detta år ...

GoranS sa:
Konkret sa:

Barguils agerande gör i alla fall att han inte syns något mer på Vueltan detta år ...

Synd om den åkare som hamnade precis utanför laget, ett deltagande i Vueltan kan betyda mycket om man inte är så etablerad.

Man undrar ju lite om Barguil tydliggjorde sina intentioner innan laget togs ut och om det i det skedet var klart att det var Keldermans GC-placering som var prio för laget. Eller kan det hela bottna i en kommunikationsmiss? Eller tog Barguil en rövare och sa att han skulle köra för Wilco men hoppades att han tidigt skulle floppa och att fransmannen skulle få fria händer att köra för etappsegrar?

GoranS sa:
Man undrar ju lite om Barguil tydliggjorde sina intentioner innan laget togs ut och om det i det skedet var klart att det var Keldermans GC-placering som var prio för laget. Eller kan det hela bottna i en kommunikationsmiss? Eller tog Barguil en rövare och sa att han skulle köra för Wilco men hoppades att han tidigt skulle floppa och att fransmannen skulle få fria händer att köra för etappsegrar?
Han sa att han körde för Kelderman i en intervju inför första etappen. Vi vet inte heller om det var vägran att hjälpa Wilco som fick honom hemskickad.

Jag gissar på att Warren hoppades på att få fria händer/fötter pga inledande svaga resultat av Wilco och därmed kunna köra för sig själv även om hans roll var att hjälpa sin kapten. Men nog syns han alltid :-P

Henrik_E sa:
GoranS sa:
Han sa att han körde för Kelderman i en intervju inför första etappen. Vi vet inte heller om det var vägran att hjälpa Wilco som fick honom hemskickad.
Nej, vi vet inte, men teamets uttalande, citerat i https://happyride.se/forum/read.php/1/2471725/3215758#msg-3215758 låter i alla fall i mina öron som att det bör ha varit skälet.

Saxat från Enköpings posten.

Sparkas ut
Hans landsman Warren Barguil blev utkastad ur Vueltan av sitt stall Sunweb inför lördagens etapp för att han vägrade att följa stallorder.

25-åringen, som vann två etapper och bergströjan i Tour de France, straffades för att han inte väntade på lagets uttalade kapten Wilco Kelderman efter dennes punktering.

Barguil låg på 13:e plats, mindre än två minuter efter totalledaren Chris Froome.

Varför inte köra för bägge? Varför inte skifta kapten?
Måste ligga fler grejer bakom detta sen innan än bara några stallorders på en etapp.

Situationer med dubbla kaptener har visat sig inte alltid vara en speciellt god idé. Varför de skulle byta kapten förstår jag inte då Kelderman ju på inget sätt hade sumpat sina GC-chanser i det läget.

Konkret sa:
Saxat från Enköpings posten.

Sparkas ut
Hans landsman Warren Barguil blev utkastad ur Vueltan av sitt stall Sunweb inför lördagens etapp för att han vägrade att följa stallorder.

25-åringen, som vann två etapper och bergströjan i Tour de France, straffades för att han inte väntade på lagets uttalade kapten Wilco Kelderman efter dennes punktering.

Barguil låg på 13:e plats, mindre än två minuter efter totalledaren Chris Froome.

Varför inte köra för bägge? Varför inte skifta kapten?
Måste ligga fler grejer bakom detta sen innan än bara några stallorders på en etapp.

Barguil vill inte köra för GC, det har han sagt flera gånger och det var även en av anledningarna till att han "bytt ner sig" till ett Pro Conti lag.

Om han varken vill köra för GC själv eller för Kelderman på teamets order så är det inte så konstigt att han skickas hem. Frågan är väl om han skulle varit med alls om hans motivation att följa teamets taktik är bristande...

Tillbaka
Topp