Vuelta España 2017 - the tråd

Trodde på en tråkig etapp men.....

Jätteroligt att Armee vann.
Skoj att Aru attackerade tidigt.
Underbart förarbete av Moscon.
Starkt av Froome och Contador.
Förvånande att Nibali tappade 21 sekunder.

Platt avslutning imorgon men vad som helst kan hända på vägen.

-för inte att tala om nästsista etapen om lördag :-)
Vueltan tråkig? Nä. Titta på touren om du vill gäspa käkan ur led.

Pfaff sa:
-för inte att tala om nästsista etapen om lördag :-)
Vueltan tråkig? Nä. Titta på touren om du vill gäspa käkan ur led.

Har inte vågat säga det du sa nu men så är det. Så många etapper som bara är gjorda för spurtlagen, mycket mindre attacker bland gc och utbrytningarna håller så gott som aldrig.

Touren var tajt i år men det var ändå inget rafflande.

HåkanB sa:
Uppriktig ursäkt från Geniez efter att ha blivit hemskickad för att ha hängt i bilen.
"I sincerely apologize to the organizers and the public, but also to my teammates for this behavior contrary to the values of my employer."
Om det var en teambil så undrar jag varför de inte sa till honom.

Enligt deras DS som körde bilen gick det till enligt följande. Geniez ville ha något att dricka men när han hade fått det fortsatte han fråga efter saker en bra stund och till slut sa de till honom att släppa bilen. De såg aldrig den andra cyklisten.

Jag tror det var på The cycling podcast jag hörde det.

Känns det inte som att Vueltan har lyft sig de senaste åren?

Vad jag minns så var det för en 4-5 år sedan rätt mycket cykling på raka motorvägar genom trista stäpplandskap och inte så mycket som hände på de flesta etapper. Nu är det mer action och roligare rutter, slingriga bergsvägar och många avslutningar där det händer saker - inte nödvändigtvis höga berg, men en del etapper har lite kortare ganska branta backar i slutet.

DT sa:
Känns det inte som att Vueltan har lyft sig de senaste åren?

Vad jag minns så var det för en 4-5 år sedan rätt mycket cykling på raka motorvägar genom trista stäpplandskap och inte så mycket som hände på de flesta etapper. Nu är det mer action och roligare rutter, slingriga bergsvägar och många avslutningar där det händer saker - inte nödvändigtvis höga berg, men en del etapper har lite kortare ganska branta backar i slutet.

Jo verkligen, årets upplaga är riktigt sevärd. Minns också milslånga publikfria motorvägar med bortfiltrerat helikopterljud så det var knäpptyst.

Både Vueltan och Girot har varit riktigt grymma de senaste åren, men ja, Vueltan har lyft sig rejält. Båda loppen erbjuder ju till mer attackcykling än Touren.

De lägger ofta lite festligare banor i Vueltan och Girot tycker jag. Hårda bergsetapper finns ju i alla tre tourerna, men i TdF sabbar de ofta ett par av bergsetapperna genom att ha målgång 5 mil efter sista HC-toppen, bara för att en stad har betalt stora pengar för att få målgången.

I Vueltan finns det ofta ett par lättåkta etapper där de har hittat en rätt kort men brant avslutningsbacke (som Joaquin Rodriguez alltid vann fram till i fjol) som avslutning, så att det blir lite mer action i slutet. I Girot brukar det finnas ett par "sågtandsprofiler" till etapper (ofta i Apenninerna) som inte består av jättehöga berg utan snarare medelhöga backar från start till mål och som påminner om kortare versioner av LBL eller GDL. Lägg därtill mindre kontrollerad åkning än i Touren så kan det bli festligt. :-)

Eller som Adamsson uttryckte det "betydligt mer underhållande att se en åkare som attackerar o kör på känsla än en som sitter o tittar på wattmätaren"...:-)

- och imorgon blir det tack och adjö till Contador. En sista attack uppför sista stigningen och etapseger kanske?
Han är värd det iaf.

gerrardsdobbar sa:
Contador, Valverde, och övriga är så oerhört underhållande att se. Deras brister till trots, sporten är rikare med dem.

Jag håller helt med. Men det är komplicerat när man kan säga samma sak om Ullrich, Armstrong och övriga... Svårt det där. (På allvar).

kitzblitz sa:
gerrardsdobbar sa:
Contador, Valverde, och övriga är så oerhört underhållande att se. Deras brister till trots, sporten är rikare med dem.

Jag håller helt med. Men det är komplicerat när man kan säga samma sak om Ullrich, Armstrong och övriga... Svårt det där. (På allvar).

Ja faktiskt. Eller när man fastnar framför Youtubeklipp med Pantanis klättringar. Det är så episkt, men samtidigt... :-/

DT sa:
kitzblitz sa:
gerrardsdobbar sa:

Ja faktiskt. Eller när man fastnar framför Youtubeklipp med Pantanis klättringar. Det är så episkt, men samtidigt... :-/

Jag har på något sätt förlikat mig med sportens smutsiga förflutna. På något sätt har jag vridit det till något pseudoperspektiv där sporten är större och vackrare än deltagarna. Svårt att motivera för mig att vara arg på Pantani, Lance, Contador, Ullrich, Klöden, Zabel, Virenque, och alla andra dopare när cykelsporten haft dopingfall oavbrutet sedan 1896. Min favorithistoria är den om när bröderna Pelissier bröt 1924:

– [Henri Pélissier] You have no idea what the Tour de France is. It’s a Calvary. And more, the Way of the Cross had only fourteen stations, while ours has fifteen. We suffer from the départ to the arrivée. You want to see how we march? Here. This, that’s cocaine for the eyes, that’s chloroform for the gums.
– [Maurice Ville] This is ointment to warm my knees.
– [Henri Pélissier] And the pills? Would you like to see the pills? Look, here are the pills.
– [Francis Pélissier] In short, we march on dynamite.
– [Henri Pélissier] You should see the bath at the arrivée. You should pay for that session. The dirt removed, we’re white as shrouds, emptied by diarrhoea, we fall asleep in the water. At night, in our rooms, we dance the jig, like St Guy, instead of sleeping. Look at our shoelaces, they’re leather. They do not hold always, they break, and they are tanned hide, at least we think they are … Imagine what happens to our skin!
– [Francis Pélissier] The skin of our bodies, it’s can’t hold to our skeleton.
– [Henri Pélissier] And the toenails. I’ve lost six of ten, they die bit by bit every stage.
– [Francis Pélissier] But they grow back for the following year.

http://www.cyclismas.com/biscuits/just-another-year-1924-part-7/

Otroligt.

GoranS sa:
NLC sa:
Vad är då Team Sunwebs mål för vueltan om inte att vinna några etapper ? Få Wilco på pallen?
Från cyclingnews-länken ovan:
“You can see it as a general thing but we have the goal of supporting Wilco for GC in the Vuelta and all the other guys are working towards that. We have a strategy to work towards that but everyone has to move in the same direction,” the team added.

Ska ärligt säga att jag var mer än tveksam till Wilcos chanser till ett bra GC-resultat men otroligt härligt att se hur Team Sunweb än en gång lyckas lyfta fram "nya/unga" cyklister och sätta färg på alla årets grand tours.

Dagen etapp ser kul ut :)

Bilagor

• vuelta_a_espana_stage_20_profile_670.png
    vuelta_a_espana_stage_20_profile_670.png
    15.3 KB · Besök: 135
Bama sa:
För mig fungerar ES-player bara på mobilen idag och enligt twitter har de något större problem som de jobbar på.
Samma här. Å andra sidan kan man väl knappast säga att android-appen funkar heller. Jag hoppas att de fixar den till vårklassikerna så att den fungerar lika bra som innan för detta är inte värt pengarna.

HåkanB sa:
Bama sa:
För mig fungerar ES-player bara på mobilen idag och enligt twitter har de något större problem som de jobbar på.
Samma här. Å andra sidan kan man väl knappast säga att android-appen funkar heller. Jag hoppas att de fixar den till vårklassikerna så att den fungerar lika bra som innan för detta är inte värt pengarna.

Samma problem här, fast Android-appen funkar faktiskt fint.

Men det blir bara en dag till med ES player sen blir det uppsägning!

Tillbaka
Topp