Wannabe-tomtar!

Mustafalito

Ny medlem
Wannabe-tomtar!
“Varför finns det så många wannabe-tomtar på Happy?” är en fråga jag ställt mig mången mörk höstkväll när jag saknat ljuset av en pannlampa. Jag har försökt resonera fram ett rimligt svar på denna gåta, dock har mina försök hitintills varit fruktlösa.

Idag slog det mig dock och liksom Archimedes utbrast jag “Eureka! - 'I have found it!'” Ja, vad var det som hade slagit mig? För att vara ärlig var jag först inte helt säker på vad det var; kanske var det en galen Talliban med brännbollsträ eller så var det min mor med flugsmälla, tämligen snart insåg jag dock det orimliga i båda dessa påståenden; ytterdörrarna var låsta så ingen Talliban borde ha kunnat ta sig in och mor icke längre bodde med mig, eller om det var jag som icke längre var boende hos henne, så det känndes inte helt troligt heller. Men vad var det då? Jo det är det jag hade tänkt förklara för era kära medhappyiter.

Det som slog mig var inget mindre än en uppenbarelse! Ja, det kom en, tillsynes, medelålders man med skägg och tämligen långt hår, brunaktigt tror jag visst att håret var, in genom mitt fönster. Under armen bar denne man en tjock bok med läderpärmar och ett sådant där band som visar hur långt man läst. Jag tyckte mig ana att bandet var placerat någonstans i mitten, min intuition sade mig att det var placerat på sidan femhundrasextioåtta. Mer än så han jag inte notera innan mannen med skägget likt en galen bankrånare som upptäckt att det tysta larmet är aktiverat med full kraft drämde boken i mitt huvud.

Jag låg avsvimmad på golvet i säkert en fem minuter eller mer innan jag åter fann mig själv vid mina sinnens fulla bruk. Jag reste mig sakta, tog tag i bordskanten för att få lite extra stöd innan jag tillsist på ostadiga ben snubblade iväg till badrummet. Där stod jag sedan i ett par minuter framför spegeln konstaterandes att jag fortfarande levde. Det var då, medan jag stod där framför spegeln, efter att jag konstaterat att jag fortfarande levde jag kom fram till svaret på den månadslånga gåtan! Som sagt utbrast jag då “Eureka!” ty lyckan över att ha funnit lösningen var enorm! I ett glädjerus sprang jag ut ur huset, ut på gatan, ner längs allén – ja hela vägen till resecentrum sprang jag likt en gasell på Afrikas slätter, jag tog så att säga det långa benet före. När jag kommit till resecentrum kom det sig så att jag började kontemplera lite smått över vad jag höll på med. Efter en stunds moget övervägande kom jag fram till att det nog vore bäst att löpa hem igen, ty jag kände djupt i mitt hjärta att jag måste delge världen min upptäckt. Nu sitter jag alltså här vid min dator och försöker sätta ord på mina tankar.

Sen tidernas begynnelse, nåja kanske inte, har människan i ett försök att leva i symbios med sin omgivning och sig själv utövat den på många olika plan ytterst givande aktiviteten mountainbike i lite olika former. Människan har genom utövandet av denna idrott fått utlopp för sin passion, sitt behov av frisk luft, sin vrede och även sin pryltokighet, även känt som prylbögeri. Innom idrottens ramar finns det utrymme för många olika typer av utövare, de som cyklar rakt fram, de som svänger, de som cyklar uppför, de som cyklar nedför, de som strävar bakåt, de som blickar framåt, de som hoppar åt alla håll, de som försälskar sig i prylar och tillbringar all ledig tid till att hänge sig åt sina välputsade materiella ting, samt de som inte kan något av detta.

Det är den senare gruppen, wannabe-tomtarna, som väcker de hetaste känslorna hos andra utövare av sporten. Hos somliga väcks något som kan liknas vid moderskänslor, i sin naiva tro om att människor innerst inne är goda ställer dom upp och svarar på de mest idiotiska frågor och förklarar likt väl utbildade pedagoger hur saker och ting fungerar. Wannabe-tomtarna är inte sena att dra nytta av situationen utan kräver mer och mer av sina surrogatföräldrar. Likt tonåringar börjar sedan wannbe-tomtarna, varefter deras inläggsstatistik visar på fler och fler gjorda inlägg, få egna åsikter. De en gång så snälla och söta tacksamma små nybörjarna börjar få åsikter om saker och ting, dessa åsikter vräker de sedan ur sig till höger och vänster. Det vore väl inget problem om deras åsikter vore baserade på väl underbyggt resonemang och fakta; men liksom miljöpartister och medlemmar av diverse extremistiska rörelser maler dessa wannabe-tomtar på i sina väl inkörda hjulspår. Ju längre tiden går ju djupare blir spåren och tillsist ser dom inte över kanten hur mycket dom än sträcker sig och står på tå.

När det gått så långt börjar dock de en gång så trevliga surrogatföräldrarna tröttna och ställa krav på de små wannabe-tomtarna. Men eftersom spåren blivit för djupa så lever wannabe-tomtarna vidare i sina paradigmer. Ofta slutar situationen med att någon av surrogatföräldrarna börjar förespråka hårdare regelverk, tanken är nog god och kan tänkas grunda sig i tron om att man med en fast hand kan kontrollera en grupp människor, precis som i Soviet. Det som sker i och med detta är att även dessa rättshaverister börjar sladda ut i leran och gräva ner sig, hur mycket dom än tar i och växlar upp eller ner så spinner dom bara loss och gräver ner sig mer och mer. Tillsist ser inte heller dessa individer över kanterna runt omkring utan tvingas genom sin egna trångsynthet leva kvar i sin fasta övertygelse om hur saker och ting skall vara. En och annan barmhärtig samarit förbarmar sig över dessa stackars människor som håller på att gräva sina egna gravar, men samariterna avspisas tämligen snabbt med ett “Dölj användarens inlägg”.

Och så fortsätter det in i evigheten...

Wannabe-tomtar!
Muerto skrev:
-------------------------------------------------------
> Haxx: Det är folk med för mycket fritid. :)

Om man har mer än 5600+ inlägg på ett internetforum så ska man nog passa sig för att fälla sådana kommentarer... ;-)

Wannabe-tomtar!
Oskar skrev:
> Jag orkar inte läsa det där långa inlägget. Står
> där något vettigt?
Nej.
Jag orkade skumma hälften. Det var verkligen skittråkigt. Jag gav upp när förklaringarna till Palmemordet och dom nya bevisen för att det verkligen var Hans Holmér som var mördaren dök upp.

Wannabe-tomtar!
JT skrev:
> Muerto skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Haxx: Det är folk med för mycket fritid. :)
>
> Om man har mer än 5600+ inlägg på ett
> internetforum så ska man nog passa sig för att
> fälla sådana kommentarer... ;-)

haha

Wannabe-tomtar!
Sammanfattning: Det finns tå kategorier happyanvändare: 1) De som bara köper prylar och parasiterar på andras kunskap och 2) de som - likt föräldrar - fortsätter att försöka tillfredsställa det behov av svar på onödiga frågor som parasiterna eller wannabi-tomtarna ställer. Var det rätt sammanfattat?

Om det var någorlunda rätt sammanfattat tycker jag att det var så cyniskt att jag ramlar av stolen! Jag brukar inte så ofta bli arg, men nu är jag arg: Vem är du själv, Mustafalito att uttrycka dig så kategoriserande och cyniskt? Vem är du att avgöra vilka behov folk har att få hjälp? I vilken kategori placerar du dig själv??!!

Wannabe-tomtar!
Klockrent inlägg...

Varken instämmer eller motsäger åsikterna i det, men det är ganska talande för detta forum. Aldrig vistats på ett forum där revirpinkande och status är så viktigt..

Tyckte denna tråd blev ett talande exempel på inställningen här.

Det enda som förvånar mig är att ett antal av de gamla rävarna här inte vågat skriva något än??

//Patrik

Wannabe-tomtar!
Oskar_ skrev:
> hehehe, om du läser ovanför ser du vem som är
> mustafalito... :P

Jo, men det jag frågar efter står inte i profilen, Oskar_.

Wannabe-tomtar!
cerro skrev:
> För seriöst detta, ut och cykla istället. fint
> väder idag. (:
>
> /jonas l
> ______________
> Har en gammal cruiser och en GT Ruckus ram till
> salu och vill gärna köpa en billig xcram, tack.

WORD !

Wannabe-tomtar!
Vet inte riktigt vad detta beror på - att ett antal helt eller halvt (i sina egna ögon) misslyckade människor har fått för sig att de kan uppnå något genom att spy galla över individerna på Happy. Är det så fruktansvärt viktigt att reta upp andra? Är det här det enda sättet ni kan få bekräftelse på er blotta existens eller tror ni på fullt allvar att ni kan påverka andras åsikter och inlägg på det sättet? Jag tycker att ni som gör dessa "vad alla andra är jättedumma/korkade/keff/etc"-inlägg är lite patetiska. Baila eller försök bidra positivt till något som ni tror är bättre. Lovar, ni får ingen riktig bekräftelse eller fler kompisar på det här sättet, tyvärr.

Antar att ni fått höra detta förr från andra...men vad fan..nu fick ni det en gång till isof:-)
Oscar

edit: stavkorr

Wannabe-tomtar!
vilket oläsligt jävla irriterande skitinlägg. jag skulle nog behöva en pint GHB för att orka läsa igenom det. eller bli 18 vårar igen. neither one particularly appeals to me.

Wannabe-tomtar!
Bra inlägg. Mycket djupt tänkande av dig. Jag ser gärna framemot en fortsättning på historian om "Wannabe-tomtar" som du uttrycker det. Finns det några punkter man skall följa för att lyckas bli en Wannabe-tomte eller är det ödet som avgör?

Detta inlägg är
spell.gif
checkat av
Logo_25gry.gif
Toolbar; http://www.google.com/toolbar

Wannabe-tomtar!
Jag retar mig än mer på att andelen puckade människor i världen är tillräcklig för att fryspåsar kan vara en produkt som går att sälja. Fråga gärna din kassörska hur dom egentligen fungerar nästa gång du handlar glass.

På happy är det bara dom som gått på fryspåsarna jag har lite svårt för.

Wannabe-tomtar!
=David
Tar man bara en så fungerar de dåligt.
2st gör att du får en isolerande effekt, (typ termos) , som gör att glassen inte smälter på vägen hem.

juh!

Wannabe-tomtar!
Intressant det där med fryspåsar. Dem är av lite tjockare plast samt att det finns linjer att skriva på.

Man kanske borde ta med sig flytande kväve i en termos när man är iväg och handlar glass, för att då förhindra att glassen tinar så häller man på lite kväve :D...

Wannabe-tomtar!
Betaine^ skrev:
> Intressant det där med fryspåsar. Dem är av lite
> tjockare plast samt att det finns linjer att
> skriva på.

Nä nu menar du såna man fryser in prylar i. Jag fiskar efter dom prassliga man får i matvaruaffärerna. Dom som garanterat inte isolerar mätbart bättre än en vanlig påse och av någon märklig anledning är gratis.

> Man kanske borde ta med sig flytande kväve i en
> termos när man är iväg och handlar glass, för att
> då förhindra att glassen tinar så häller man på
> lite kväve :D...

Jag tror du har ett scoop!

Wannabe-tomtar!
Oj vad mycket text. Man kunde ju tro att det är en rättshaverist som har släppts loss vid en dator. Rättshaverister och datorer är en livsfarlig kombo!

Idag cyklade vi i skogen. Det var fint; krisp vit yta, islock på vattenpölarna, rökmoln av andedräkten, klar luft, sol och skira fina moln på himlen. Alla jag cyklade med var jättemysiga, dessutom.

Achtung Spitfeuer!

Wannabe-tomtar!
Pollan skrev:
> Klockrent inlägg...
>
> Varken instämmer eller motsäger åsikterna i det,
> men det är ganska talande för detta forum. Aldrig
> vistats på ett forum där revirpinkande och status
> är så viktigt..

Läser man mellan raderna så ser man ju att det är _en_ sektledare som sökes, dvs lärjungarna ska vara tysta och bara hövdingen ska få prata? Fast det är väl inte så många som är intresserade av den typen av forum?
Pinka revir har man gjort i alla tider, mer eller mindre. Fast på happy är det väl mer som att mata fåglarna med viltfågelblandning, det blir något positivt av det oftast.

> Tyckte denna tråd blev ett talande exempel på
> inställningen här.
>
> Det enda som förvånar mig är att ett antal av de
> gamla rävarna här inte vågat skriva något än??

Tycker du? Inlägget skrevs mitt i natten 00.45, då sov de flesta. Imorse var jag ute och cyklade, slog på datorn först nu och här kom inlägget. :-)

Visst finns det massor av folk som lär sig ett och annat och sedan gärna delar med sig av sina tankar. Om det är dom som är Wannabe-tomtar så får det väl vara så då. Äkta tomtar är det färre med... ;-)

/Leo

Wannabe-tomtar!
=David

Jag trodde de var till för att inte allt annat man har i påsen ska bli blött av den kondens som bildas på frysta varor. Kan iofs vara svårt att upptäcka om man BARA köper glass.

:)

Shick

Wannabe-tomtar!
Leo skrev:

>
> Läser man mellan raderna så ser man ju att det är
> _en_ sektledare som sökes

Jag ska bli sektledare när jag blir stor, kanske är detta forumet ett bra ställe att hitta lärjungar:P

Tillbaka
Topp