We still don't know how bicycles work

kais01

Aktiv medlem
vilken extremt jobbig talande kulspruta. med hopp om något konklusivt rinner det sedan bara ut i sanden.

jag tror för egen del på hjulets förmåga att spontant styra in i och återta sitt spår. går stt studera om man springer bredvid ett fritt rullande hjul och försöker slå omkull det med t ex en pinne. det rätar ofelbart upp sig. först om man slår det i backen så att greppet förloras misslyckas hjulet med denna självstabilisering.

hur det funkar matematiskt fysiskt har jag ingen aning om. men det är alltså visat stt det varken är beroende av gyro eller caster.

när det blir resonans mellan denna självbalansering gentemot underlaget och ekipaget uppstår 'high speed shimmy'.

Guaruska

Aktiv medlem
Jä, rätt jobbigt att dom klipper så att d e helt utan paus. Jag stod ut i ca 7 min, sen va ja tvungen att ta en alvedon, typ.
D va ju iaf cykelrelaterat 😬

kais01

Aktiv medlem
fram till 7 min var det iaf historiskt korrekt, och konklusivt. men det kom aldrig något målsnöre, det bara malde på.

Guaruska

Aktiv medlem
Cred t dig som orkade ta dig igenom hela. Misstänkte att den inte skulle komma till en riktig slutsats.
Fysiken inblandad e ändå intressant, intressant att man inte vet så lösningen kanske får nobelpris. Eller åtminstone med prefixet I.G. Lite som basketskott

ani

Aktiv medlem
Om man besitter lite insikt i matematiken för dynamiska system så finns här en bra artikel som avhandlar det mesta: https://lup.lub.lu.se/search/ws/files/4692388/625565.pdf
Vi har en del cyklar i våra förråd, både möjliga (ingen gyroverkan, förstärkt gyroverkan) och omöjliga (bakhjulsstyrd utan att flytta fram/upp tyngdpunkten) som plockas fram ibland som demo i grundläggande kurs i reglerteknik.

kais01

Aktiv medlem
Om man besitter lite insikt i matematiken för dynamiska system så finns här en bra artikel som avhandlar det mesta: https://lup.lub.lu.se/search/ws/files/4692388/625565.pdf
Vi har en del cyklar i våra förråd, både möjliga (ingen gyroverkan, förstärkt gyroverkan) och omöjliga (bakhjulsstyrd utan att flytta fram/upp tyngdpunkten) som plockas fram ibland som demo i grundläggande kurs i reglerteknik.
härlig artikel. tack för länken!

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer