Wheelproject.com?

Wheelproject.com?
Senast ändrad:
Wheelproject.com?
Dr Gugge sa:
8 dagar tog det från att jag betalade (banköverföring) till att jag hade mina hjul...

//Kristoffer

Tydligen så ska det ta 7-14 dagar för tillverkning, jag fick för mig att det var för leverans så lättkränkt som jag tydligen är så kastade jag mig ut på Happyride istället för att läsa lite mer noga. :)

Wheelproject.com?
Ska beställa hjul från just WP. Har ni som beställt kört Paypal eller har ni fört över pengar? Känns lite skumt att bara erbjuda dom 2 alt (20euro för att betala med Paypal) 2018...eller är jag bara nojig?

Om man vill ha DT350 nav , XM481 fälg och sen ihopskruvat och inte tar från WP , vart vänder man sig då? (Rimligt pris bör det vara).

27,5 - Icke Boost

Senast ändrad:
Wheelproject.com?
Mini_me sa:
Ska beställa hjul från just WP. Har ni som beställt kört Paypal eller har ni fört över pengar? Känns lite skumt att bara erbjuda dom 2 alt (20euro för att betala med Paypal) 2018...eller är jag bara nojig?

Om man vill ha DT350 nav , XC481 fälg och sen ihopskruvat och inte tar från WP , vart vänder man sig då? (Rimligt pris bör det vara).

Beställde hjul i våras och betalade med PayPal.
Allt funkade bra och jag tycker hjulen känns välbyggda. Körde Novatec-nav och XM481-fälg.

Wheelproject.com?
Mini_me sa:

Om man vill ha DT350 nav , XM481 fälg och sen ihopskruvat och inte tar från WP , vart vänder man sig då? (Rimligt pris bör det vara).

27,5 - Icke Boost

Jag använder DCR Wheels som är jättebra. Jag tror också dom tar betalt genom banköverföring, eller att det kostar mer med andra betalningsalternativ. Den kostnaden är väl annars bara något som hamnar på säljaren för tjänsten. Vid kortbetalning/paypal har man försäkringsskydd och liknande som man inte har vid banköverföringen. Eftersom jag litar på DCR Wheels väljer jag bort det. Tror jag har gjort samma när jag köpt cykel från YT.

Wheelproject.com?
Mini_me sa:
27,5 - Icke Boost
Jag tycker att du är nojig, WP funkar bra, även om netalningsmetod/frakt är lite omodernt.

Annars är StarBike billiga och bra, säljer också med tyskmoms
https://www.starbike.com/en/starbike.com-wheel-building-service/
https://www.starbike.com/en/dt-swiss-xm-481/
https://www.starbike.com/en/dt-swiss-350-rear-straightpull/
https://www.starbike.com/en/dt-swiss-350-front-straightpull/

Wheelproject.com?
Sixten Fors sa:
Mini_me sa:
27,5 - Icke Boost
Jag tycker att du är nojig, WP funkar bra, även om netalningsmetod/frakt är lite omodernt.

Annars är StarBike billiga och bra, säljer också med tyskmoms
https://www.starbike.com/en/starbike.com-wheel-building-service/
https://www.starbike.com/en/dt-swiss-xm-481/
https://www.starbike.com/en/dt-swiss-350-rear-straightpull/
https://www.starbike.com/en/dt-swiss-350-front-straightpull/

Fast jag orkar inte åka hela vägen till dig Sixten för att få hjulet rakt/körbart :)

Edit: Såg nu att det var en service och inte ett riktställ du länka till :)

Kör nog på WP :) Star är mega tydliga att dom har låååång kö :)

Senast ändrad:
Wheelproject.com?
Jag har köpt från WP nu i sommar, använde banköverföring, inga problem, gick även oväntat fort.
DT-350, xm-481
De kom väl inpackade, känns bra, dock bara kört 5 mil

Wheelproject.com?
Kalas! Då blir det WP.

Jag får ihop detta för under 500Euro inkl frakt:

Custom Handbuilt MTB 27,5" (650b) Straightpull Wheels
Rim: DT Swiss XM481
Front Hub: DT Swiss 350 Straigh..
Rear Hub: DT Swiss 350 Straigh..
Spokes: DT Swiss Revolution ..
Nipples: Red alloy
Freehub body: Shimano / Sram 9, 10..
Tubeless kit: rim tape + valves
Rush build service : From 5 to 14 working..

Känns som ett kap.
Eller missar jag nåt?

Wheelproject.com?
Ok. Vad ska man köra då?

Namnls1.png

Wheelproject.com?
Beror på vikt på cyklist och åkstil.
28 st revo hade Jag använt till max 45 kg cyklist, typ. Grövre ekrar väger så pass lite extra så jag hade kört minst 1,6 mm (DT Comp Race) eller 1,65 (D-Light). Men helst 1,8 på på hårda sidan och 1,6-1,65 på lösa sidan fram och bak.

Finns inte exakt alla ekrar att välja i drop-down menyn kan du skicka ett mail och fråga om du kan få t.ex. Sapim Race/D-Light mix.

Wheelproject.com?
Sixten Fors sa:
Beror på vikt på cyklist och åkstil.
28 st revo hade Jag använt till max 45 kg cyklist, typ. Grövre ekrar väger så pass lite extra så jag hade kört minst 1,6 mm (DT Comp Race) eller 1,65 (D-Light). Men helst 1,8 på på hårda sidan och 1,6-1,65 på lösa sidan fram och bak.

Finns inte exakt alla ekrar att välja i drop-down menyn kan du skicka ett mail och fråga om du kan få t.ex. Sapim Race/D-Light mix.

Om vi skippar straightpull och kör J-bend så finns det fler ekrar (Bl.a. det du rekommenderar). Bortsett från tuffhetsfaktorn i straightpull , vinner man nåt? Mina googlingar ger inget direkt för straight kontra J.

Tankar?

Wheelproject.com?
Mini_me sa:
Hjulvikt är summan av fälg, ekrar (typ/antal) nav och skivor.
DT350 Classic IS nav är för tunga, de går bort.
DT350 Classic CL nav är ok i vikt.
DT350 SP IS och CL är ok i vikt.
IS-skivor är billigare än CL, och ofta lättare, och ofta större utbud, jag föredrar IS.
28 ekrar väger mindre än 32, båda är lika enkla att bygga med.

Jag brukar landa på 350SP IS om fälgen går att köpa med 28 hål, men om fälgen (som jag vill ha!) bara finns med 32 hål blir det DT350 Classic CL.

Ekrar. Alltid DT Comp eller Sapim Race höger bak/vänster fram. Går det inte att köpa blir det ingen order.

Maila WP och berätta för dem vad du vill ha.

Wheelproject.com?
Hur mycket skiljer det mellan 350 IS J-bend vs SP? Vikten inne vid navet är ju försumbar (annat än när hjulet/hojen ska lyftas upp på bilen...)
Väljer mycket hellre IS än CL eftersom det blir stört omöjligt att få tag på en ny CL-skiva om den skrotas på något cykeläventyr!
Detsamma gäller J-bend framför SP...

Wheelproject.com?
Sixten Fors sa:
Boven är DT350 Classic IS framnavet med ekerflänsar stora som grammofonskivor.
Väger ca 40 gram mer än de andra tre alternativen.
https://r2-bike.com/navi.php?k=801&hf=165&mf1=395&pf=0_85

Jo fast det ger också ökad triangel-vinkel = MYCKET stabilare! ;)
Nä, skämt o sido, inte för att jag bryr mig så mycket om dom där 40 grammen, men jag har ibland lekt m tanken på att borra ur flänsarna några gram...

BTW hur ser det ut med viktskillnaderna mellan 6-håls skiva och CL?

Wheelproject.com?
Vad jag hittat när surfat så är CX-RAY överlägsen allt. Lättast och starkast, håller för DH etc etc. Oklart om det stämmer.

Wheelproject.com?
Hej Bullen. Det är jag igen.

WP har inte svarat på mail ang ekrar (Om dom har SP comp)

Star har svarat men bara på 1 av 3 frågor (Byggtid ✔️ , val av ekrar ❌och om man kan mixa ekrar❌).

Så nu är jag allmänt vilse och kommer inte till skott.

Kör jag på WP så kan jag sladda in med ett par J-bend hjul och Spokes Sapim Leader 2.0 ekrar för under 400euro.
Om det skiljer 40gr på naven så kan jag leva med det. 2,0 ekrar kanske är tunga men lär väl hålla?

Eller hur klena är dom andra ekrarna enligt post innan? Är det tack och adjö för minsta misstag eller pratar vi 100kg till platt?

Detta medför oxå att jag kan lägga till ny rachet (18-32/5x) och vara under det som Star vill ha. (Vilket spar några gram).
Hjulen är då klara med ventiler och tejp.

Misstänker att hur jag än gör så kommer jag in under det jag har idag (viktmässigt).

Om jag höftar lite vikter borde ett WP enligt ovan komma in under 2000gr(1850gr utan nipplar , tejp och ventiler).

Bygga själv är inte ett alternativ.

Senast ändrad:
Wheelproject.com?
Det där med vikter ochj Whhelbuilder bör du ta med en nypa salt, mina hjul vägde typ 200g mer än vad dom angav på sidan

Wheelproject.com?
Var det du som fick kompensation för det? Var väl nåt om ekrar?

Jag vill inte lägga cash på nåt förhastat. Så därför nöter jag lite på Happy (och särskilt Sixtens) tålamod ?

Wheelproject.com?
Jo dom skrev nått om att dom bara gick på respektive leverantörs uppgivna vikter och plussade ihop typ. Vägde inget själva

mejla först och fråga om dom kan garantera vikten?

Wheelproject.com?
Hej!
Jag tar upp den här tråden igen och undrar om någon kan förbarma sig över en uppgraderingsnybörjare. Jag funderar också på att handla från WP och har byggt ihop ett par hjul som jag hoppas är rätt för min hoj. Jag kör mestadels grusväg och lättare skogsslingor.
Följande konfig på hjulen:
DT Swiss XR391 29" / DT Swiss 350 CL Straightpull wheelset approx. 1590g on the lightest spokes
- Rider weight (kg) 90
- Hub axle - front 15/110 Boost
- Hub axle - rear 12/148 Boost
- Spokes Sapim Race 2.0-1.8-2..
- Nipples Red alloy
- Freehub body Sram XD 11/12 speed
- Rear wheel option Symmetric / standard

Ska sitta på en Scale 930 2018.
Jag väger som synes ca 90 kg.
Funderingar:
*Hjulen är specade för maxvikt åkare 100 kg. Är 10 kg för liten diff om man dessutom nån gång ibland drar iväg med lite packning?
*Ekrar, behöver jag gå upp på Sapim Race eller räcker det med D-light? Skiljer ju 40 g :-)
*Nipplar, mässing eller legering?
*Rear Wheel option, symmetric/standard rätt?
*Någon som har koll på vad fraktkostnaden brukar landa på?

Är tacksam för all hjälp jag kan få.

Wheelproject.com?
* Vikten är nog inget problem. Rider weight (kg) 90 är ett textfält som kommentar till hjulbygaren, du kan själv välja att skriva 50 eller 150 kg på den raden. Hjulen har exakt samma fälg/ekrar som DT XR1501 Spline 25 https://www.dtswiss.com/en/products...try/xr-1501-spline-one/xr-1501-spline-one-25/ specade för 110 kg systemvikt. Viktigt! Begär/kväv att de använder DT Swiss PHR brickor under nipplarna.

* Sapin Race 2.0-1,8-2,0 mm är utmärkt val av ekrar. Skulle du välja Sapim D-Light 2.0-1,65-2,0 mm istället (alla ekrarna) blir hjulen 60 gram lättare (från 374 till 314 gram ekervikt i hjulen). Jag skulle inte byta till D-Light som är en klenare eker. Spara 60 gram på något annat än ekrarna.

* Kör nipplar i aluminium (legering), sparar 30 gram på ett hjulset jmf med mässing och löser exakt samma problem. Samt DT Swiss PHR brickor!

* Symmetric/standard är rätt, ingen tvekan. Förskjuten fälgbana är till för konstiga cyklar från Cannondale.

* Lägg hjulen i varukorgen så ser du fraktkostnaden. Har för mig att det är 30-40 EUR eller något sådant.

Wheelproject.com?
Sixten Fors sa:
* Vikten är nog inget problem. Rider weight (kg) 90 är ett textfält som kommentar till hjulbygaren, du kan själv välja att skriva 50 eller 150 kg på den raden. Hjulen har exakt samma fälg/ekrar som DT XR1501 Spline 25 https://www.dtswiss.com/en/products...try/xr-1501-spline-one/xr-1501-spline-one-25/ specade för 110 kg systemvikt. Viktigt! Begär/kväv att de använder DT Swiss PHR brickor under nipplarna.

* Sapin Race 2.0-1,8-2,0 mm är utmärkt val av ekrar. Skulle du välja Sapim D-Light 2.0-1,65-2,0 mm istället (alla ekrarna) blir hjulen 60 gram lättare (från 374 till 314 gram ekervikt i hjulen). Jag skulle inte byta till D-Light som är en klenare eker. Spara 60 gram på något annat än ekrarna.

* Kör nipplar i aluminium (legering), sparar 30 gram på ett hjulset jmf med mässing och löser exakt samma problem. Samt DT Swiss PHR brickor!

* Symmetric/standard är rätt, ingen tvekan. Förskjuten fälgbana är till för konstiga cyklar från Cannondale.

* Lägg hjulen i varukorgen så ser du fraktkostnaden. Har för mig att det är 30-40 EUR eller något sådant.

Varför skulle en asymmetrisk fälg vara bättre för en cannondale? Låter kontraproduktivt att cannondale flyttar navet i sidled för att få lika långa ekrar överallt och sen kommer du och sätter på en assymetrsk fälg och står där med olika långa ekrar på ds och nds. Bara nyfiken hur du menar

Wheelproject.com?
Stort tack Sixten!

Rider Weight fältet är jag med på.
Det står dock i beskrivningen för fälgen: Weight limit (rider + clothes and accessories) - 100kg
Men det står ju som du säger 110 kg i länken.

Wheelproject.com?
Jensen sa:
Varför skulle en asymmetrisk fälg vara bättre för en cannondale? Låter kontraproduktivt att cannondale flyttar navet i sidled för att få lika långa ekrar överallt och sen kommer du och sätter på en assymetrsk fälg och står där med olika långa ekrar på ds och nds. Bara nyfiken hur du menar
Jag tror att du missförstår.
Normalt sett är fälgen centrerad över navet, 99 av 100 cykelramar byggs på detta sett.
Din cykels bakram ser ut som den gör, det kan du inte påverka. Du skall ha din fälg centrerad över hela navets bredd, annars kommer däcket att sitta fel i ramen, cykeln gör två spår i snön, ett för framhjulet och ett för bakhjulet en bit åt sidan.
Om man bygger en cykel med asymmetrisk bakram är syftet att fälgen skall hamna mer rakt över baknavets ekerflänsar.

Bilagor

• rim.png
    rim.png
    33 KB · Besök: 180
Senast ändrad:
Wheelproject.com?
Sixten Fors sa:
Styrkan hos även en 1,5mm eker, tex Sapim Laser eller DT Revolution, räcker mer än väl för även ett hjul med hårt spända ekrar
glöm inte att sträckgränsen ligger på nästan 2kN
Däremot kan det vara svårt att bygga hjul med hårt spända ekrar som är så tunna, därför kan det vara bra att använda tjockare (>1,6mm) på åtminstone höger sida bak och vänster fram.

Sixten Fors sa:
Jensen sa:
Varför skulle en asymmetrisk fälg vara bättre för en cannondale?
Som Jensen skriver: Asymmetriska fälgar erbjuder många fördelar även för andra cyklar än C-dale
Se bilden nedan
nox-composites-carbon-wheels-offset-asymmetric.png

Bild från: http://www.noxcomposites.com/technology

/Håkan

Wheelproject.com?
Rickard.J sa:
Stort tack Sixten! Rider Weight fältet är jag med på.
Det står dock i beskrivningen för fälgen: Weight limit (rider + clothes and accessories) - 100kg
Men det står ju som du säger 110 kg i länken.
Kräv 1200 N och kräv brickor, så blir det 110 istf. 100 kg systemvikt.

Det stämmer med 110 kg SYSTEMVIKT för fälgen XR391 https://www.dtswiss.com/en/products/rims/mtb/cross-country/xr-391/
Vill du ha en kralligare 25 mm fälg väljer du XM421 specad för 120 kg https://www.dtswiss.com/en/products/rims/mtb/all-mountain/xm-421/
Eller EX471 specad för 130 kg https://www.dtswiss.com/en/products/rims/mtb/enduro/ex-471/
Men till dig och den cykling du beskriver funkar XR391 utmärkt. Den väger lite mer än katalogvikten 440 g, räkna med 445-450 g.

Bilagor

• 180828_XR391_Fram_x.jpg
    180828_XR391_Fram_x.jpg
    63.1 KB · Besök: 86
Senast ändrad:
Wheelproject.com?
Mässing är trevligare att handskas med efter ett par vintrar är min erfarenhet. Men då kanske du redan har köpt ett nytt hjulpar :)
Kanske är Göteborg som går extra hårt åt mina hjul, men skillnaden är verkligen enorm. Mina problem yttrar sig så att jag drar sönder nipplarna när det ska spännas, trots fyrsidig ekenyckel och försiktig. Samt rätt elak korrosion i kolfiber. DT:s egna nipplar (DT Pro Lock)

Slapp spaning: de som påstår att det inte är ett problem tenderar att cyklarna i sovrummet snarare än ute i skogen.
Sen har ju ENVE ingen annat än mässig heller, men vad vet dom :)

Wheelproject.com?
landen sa:
Mina problem yttrar sig så att jag drar sönder nipplarna när det ska spännas, trots fyrsidig ekenyckel och försiktig. Samt rätt elak korrosion i kolfiber. DT:s egna nipplar (DT Pro Lock)
Du kanske skall gå en utbildning i hjulbygge/hjulservice om du har för vana att fucka upp dina nipplar?

Wheelproject.com?
Sixten Fors sa:
landen sa:
Mina problem yttrar sig så att jag drar sönder nipplarna när det ska spännas, trots fyrsidig ekenyckel och försiktig. Samt rätt elak korrosion i kolfiber. DT:s egna nipplar (DT Pro Lock)
Du kanske skall gå en utbildning i hjulbygge/hjulservice om du har för vana att fucka upp dina nipplar?

Det råder väl inte direkt konsensus i ämnet, källa: google. Så kan ju vara bra om TS får fler sidor. Men som jag skrev så tror jag problemen uppstår främst när man verkligen plöjer mil genom slushpuppy med smak av salt , snö och gammalt snus , läs: Göteborg på vintern. Jag har faktisk mitt gamla framhjul från förra årets vintercykel kvar, kan lägga upp en video på när jag försöker spänna upp det så får du berätta vad jag gör fel, kan bli skoj...

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp