White CX Pro vs andra tips på pendlarhoj

eiskall sa:
Jeppe_E sa:
eiskall sa:
Jeppe_E sa:
eiskall sa:
XXL skickar såklart med nån trött självriskeliminering från Solid utan att fråga...

Har mailat och bett dom ta bort allt, förutsätter att det går smidigt.

och det är dåligt för att?

Av flera skäl:
* Man tecknar inte försäkringar i någon annans namn utan att fråga.
* Förra gången jag fick en sådan försäkring så fick jag fakturor, påminnelser och ett antal telefonsamtal där de tjatade på mig om att betala försäkringen.
* Vem i hela världen vill ha en försäkring för självrisken på något som kostar 5399 kronor?

Okej?

Jag tror nog att du fick ett erbjudande om att förlänga försäkringen. Inte en faktura som MÅSTE betalas. Man kan helt enkelt strunta i dem, ungefär som de från Falk, när det gäller vägassistans. Underligt att de till och med ringer dig och tjatar.

Först fick jag en faktura på en "förlängning" av försäkringen jag inte hade tecknat. Efter det så fick jag en "påminnelse" om att de inte kunde se att jag hade betalt deras förträffliga erbjudande. Sen gick det ett tag innan de ringde upp mig två gånger med ett KANONerbjudande till tidigare kunder. Det hela gällde en barncykel jag hade köpt för 1700 kr.

Håll med om det hade varit mycket smidigare om XXL på förhand hade frågat om man var intresserad av en försäkring.

Edit: Nu när jag ringde till Solid och via knappval trycker mig fram till "Uppsägning" så får jag höra en förinspelad röst att de endast godtar skriftliga uppsägningar av försäkringen jag inte har tecknat.

Mycket märkligt. Jag fick också erbjudande om detta, men bara en påminnelse och sedan vart det tyst. Men absolut att det hade varit bra om XXl hade haft en ruta att bocka i. Gissningsvis så får de betalt av Solid för varje försäkring som de "säljer"

Segt att det är fullpris igen, jag som hade tänkt köpa en också :)
Har insett att jag behöver en ny cykel efter att ha trixat och krånglat med in gamla där alla kärvar och låter konstigt.
Men får bli att invänta nästa kampanj :)

BLEKINGE BAD ASS sa:
Vad är hypen med CX pro, är det priset som lockar folk att handla? specen och vikten 10,6kg utan pedaler låter som en rätt tung tråkig hoj?

Ja, för min del är det väl priset som lockar lite då jag har en 20år gammal jättetung cykel, och vill ge mig på cykling lite mer. Vill inte köpa för dyr cykel om det visar sig att det inte är nåt för mig.

BLEKINGE BAD ASS sa:
Vad är hypen med CX pro, är det priset som lockar folk att handla? specen och vikten 10,6kg utan pedaler låter som en rätt tung tråkig hoj?

Det är enbart masshysteri och gruppsykos, men jmf med xxl andra billiga cx, merida cx 100, så ser cx pro specen betydligt bättre ut. Cx är ju vanligen dyrare som modell än vanliga räcers så i ljuset av det är inte 5,4 så blodigt. Särskilt inte om den kan göra tjänst som pendlare. Då kanske det t o m går att räkna hem köpet på några år. Vad kostar årskort på gymmet?

BLEKINGE BAD ASS sa:

Att man får en mycket roligare cx för 20000 är det nog ingen som tvekar på.

Men för 5400 får (fick) man en oöm vinterracer/pendlare som nog ändå är roligare än mycket annat i det prissegmentet. Jag skulle dock inte köpa den för 10.

eiskall sa:
BLEKINGE BAD ASS sa:

Men för 5400 får (fick) man en oöm vinterracer/pendlare som nog ändå är roligare än mycket annat i det prissegmentet. Jag skulle dock inte köpa den för 10.

Jag som är på jakt efter nåt sånt har halvt googlat ihjäl mig efter nåt sånt, känns ju som att man får räkna med en 9-12000 för en vettig nybörjarcykel som inte är en 40 kilospjäs med traktordäck.
Så för 5400 hade det nog varit väldigt vettigt. Begagnat Verkar svårt att hitta också.
.

Piskfinne sa:
eiskall sa:
BLEKINGE BAD ASS sa:

Jag som är på jakt efter nåt sånt har halvt googlat ihjäl mig efter nåt sånt, känns ju som att man får räkna med en 9-12000 för en vettig nybörjarcykel som inte är en 40 kilospjäs med traktordäck.
Så för 5400 hade det nog varit väldigt vettigt. Begagnat Verkar svårt att hitta också.
.

Ja, precis. Det brukar komma ut fem år gamla slutkörda CX med fälgbroms på Köp & Sälj för 7000...

Piskfinne sa:

Jag googlade också nästan ihjäl mig, och var mycket nära att slå till. Var t o m och testade lite i XXL: kulvert i Sthlm City. Men det var något som skavde. Efter att ha testcyklat några varv runt Cycloteket på dels en CX (Trek Crossrip), dels en hybrid (Specialized Sirrus) utan att bli klokare slog jag till på en Canyon Roadlite 6.0 på nätet (rea på 2017 års modell). Jag misstänker att det ändå kommer ta många mil innan jag kommer kunna säga om en cykel passar för mina behov eller inte, så det blev en chansning på något som inte är en CX men inte heller en typisk hybrid. Och ett märke som verkar dela detta forum i två läger.

Clevinger sa:
Piskfinne sa:

Jag googlade också nästan ihjäl mig, och var mycket nära att slå till. Var t o m och testade lite i XXL: kulvert i Sthlm City. Men det var något som skavde. Efter att ha testcyklat några varv runt Cycloteket på dels en CX (Trek Crossrip), dels en hybrid (Specialized Sirrus) utan att bli klokare slog jag till på en Canyon Roadlite 6.0 på nätet (rea på 2017 års modell). Jag misstänker att det ändå kommer ta många mil innan jag kommer kunna säga om en cykel passar för mina behov eller inte, så det blev en chansning på något som inte är en CX men inte heller en typisk hybrid. Och ett märke som verkar dela detta forum i två läger.

Tack för tips, den såg i mina otränade/okunniga ögon vettig ut, verkar ligga ungefär i min prisklass oxå. Vad är det som skiljer den från en cx förutom det uppenbara, styret?
Den va ju snygg dessutom!

Jag har flera Canyoncyklar och funderade på deras inflite.

Bytte dock från en hybrid för att slippa rakt styre när man kör landsväg. Rätt obekvämt i längden...

Piskfinne sa:
Tack för tips, den såg i mina otränade/okunniga ögon vettig ut, verkar ligga ungefär i min prisklass oxå. Vad är det som skiljer den från en cx förutom det uppenbara, styret?
Den va ju snygg dessutom!

Det kan säkert någon mer kunnig person än jag svara på! Canyon kallar den ju för Fitness. Jag gjorde samma bedömning som du, den såg "vettig" ut.

Just det där med rakt styre kan jag inte uttala mig om då jag inte testat nåt annat, men blir det jobbigt för armar/händer att hålla i rakt styre?

Piskfinne sa:
Just det där med rakt styre kan jag inte uttala mig om då jag inte testat nåt annat, men blir det jobbigt för armar/händer att hålla i rakt styre?

Rätt dålig ergonomi att ha knogarna uppåt, så att säga. Märks inte så mycket på en mtb där man rör sig mycket, men att ligga och nöta landsväg med rakt styre är väl inte så trevligt i längden.

Cykeln fungerar finfint.
Jag kommer ha den som pendlarhoj vid torrväder så skärmar behövs inte. Däcken är bytta till 28mm Schwalbe One för att få bättre rull.
Bra bromsar och växlarna tycker jag fungerar lika bra som på min racer med 10-delad 105.
Ett kap för 5400 kr!
IMG_4896.JPG

Har också cyklat en del på min och gillar den, däremot är det nåt litet glapp i styrstången, men inte såpass att man stör sig.. Vet å andra sidan inte hur tajt det ska vara.

Ikväll har jag satt dit nya fina lampor så man ska se och synas nu när mörkret kommer.

jonja sa:
oskiP sa:
ALK sa:
Prissänkt till 6999kr idag.
Men slut i lager i flera strl direkt på morgonen. Har ställt fråga om de får in några cyklar eller om de har för avsikt att annonsera varor som aldrig funnits. Återkommer om jag får svar

56 och 58 tog slut i förra rean för ett par veckor sen, du skulle ha hängt på då.
I know. Jag tycker bara att det är dåligt att de då annonserar produkten igen när det inte finns.
Jag gillar XXL, men jag tycker att det har blivit lite för mycket annonser för produkter som inte finns. Om jag inte minns fel skulle jag för ett par veckor sedan ha ett par skor som endast fanns i lager i en enda storlek. Detta 5 min efter att kampanjen startat.

oskiP sa:
Jag tycker bara att det är dåligt att de då annonserar produkten igen när det inte finns.
Jag gillar XXL, men jag tycker att det har blivit lite för mycket annonser för produkter som inte finns. Om jag inte minns fel skulle jag för ett par veckor sedan ha ett par skor som endast fanns i lager i en enda storlek. Detta 5 min efter att kampanjen startat.
Dessa handskar finns endast kvar i en enda strl https://www.xxl.se/craft-brilliant-2-0-thermal-glove-loparhandskar/p/1120859_2_style
Enl dig skulle de alltså inte få sälja slut på sitt lager av dem?

/Håkan

oskiP sa:
jonja sa:
oskiP sa:
ALK sa:
Prissänkt till 6999kr idag.
Men slut i lager i flera strl direkt på morgonen. Har ställt fråga om de får in några cyklar eller om de har för avsikt att annonsera varor som aldrig funnits. Återkommer om jag får svar

56 och 58 tog slut i förra rean för ett par veckor sen, du skulle ha hängt på då.
I know. Jag tycker bara att det är dåligt att de då annonserar produkten igen när det inte finns.

Det är väl iofs ett vanligt skäl till att rea ut varor, att bara vissa storlekar finns kvar.

Nu kanske det börjar bli lite OT här, men självklart ska en affär få sälja slut på sitt lager.

Jag trodde dock att det var brukligt att man som annonsör då skrev ut att det handlade om just en "utförsäljning", "slutförsäljning", "så långt lagret räcker" eller liknande.

oskiP sa:
Nu kanske det börjar bli lite OT här, men självklart ska en affär få sälja slut på sitt lager.

Jag trodde dock att det var brukligt att man som annonsör då skrev ut att det handlade om just en "utförsäljning", "slutförsäljning", "så långt lagret räcker" eller liknande.
Det är väl precis det en rea(lisation) är? Det här med att alltid ha rea på ett ordinarie sortiment är mer konstigt.

Jag fick svar nu ifrån XXL att det mycket riktigt handlar om en rea på en utgående produkt som de inte kommer att få in fler i lager utav.

Inte lätt att hålla reda på vad som är annons, rea, weekend-deal, natterbjudande, crazy-sunday annons alla gånger...

HåkanC sa:
oskiP sa:
Inte lätt att hålla reda på vad som är annons, rea, weekend-deal, natterbjudande, crazy-sunday annons alla gånger...
+1

/Håkan

Jag för oftast in det i dagboken för statistik. Skämt åsido. Varför ska ni hålla koll på det? Behöver ni något och det är bra pris så kollar ni om den finns i lager. Om det är ja på allt trycker ni på köp. Hur svårt kan det vara?

Akoa sa:
HåkanC sa:
oskiP sa:
+1

/Håkan

Jag för oftast in det i dagboken för statistik. Skämt åsido. Varför ska ni hålla koll på det? Behöver ni något och det är bra pris så kollar ni om den finns i lager. Om det är ja på allt trycker ni på köp. Hur svårt kan det vara?
Det svåra är när varan inte finns.
Man får reklam skickad till sig, åker till affären, är först in genom dörrarna när de öppnar för att då bara mötas av personal som säger att varan är slut.

oskiP sa:
Akoa sa:
HåkanC sa:
oskiP sa:
+1

/Håkan

Man får reklam skickad till sig, åker till affären, är först in genom dörrarna när de öppnar för att då bara mötas av personal som säger att varan är slut.

Åka till affären? Varför göra det när det är fri frakt och retur?

Akoa sa:
oskiP sa:
Akoa sa:
HåkanC sa:
oskiP sa:
+1

/Håkan

Åka till affären? Varför göra det när det är fri frakt och retur?

För att testa storlekar på hojjen kanske?
Krävdes ju mail från happy för att få rätt geometri i tabellen på xxl sida.

NickPick sa:
jensclaudius sa:
jonja sa:
Ni som köpte CX pro på höstrean, hur har det gått? Nåt som har krånglat? Är ni nöjda med dem?

Inget krångel alls hittills. Riktigt nöjd med tanke på priset.
Hade den varit dålig om den var dyr? :D

Hade den kostat över 10k hade jag inte köpt den.
Men för vad den nu kostade så tycker jag att den var prisvärd.
Men visst, funktionen i sig har inget med priset att göra och den är det absolut inget fel på.

Tillbaka
Topp