White GX Lite 22

White GX Lite 22
Och mitt beslut var att gå på den för 4k istället för den för 14k.
Fastnar jag för detta så kan jag sälja den för 4 och köpa någon dyrare. Eller ha kvar den som låne hoj till någon polare när man ska ut på tur :)
Bra val med den målsättningen, mkt cykel för 4k SEK!
Hoppas att du blir nöjd med den

Av egen erfarenhet vet jag att fälgbroms funkar utmärkt på grusväg i nollgradigt. I skogen är det säkert helt grymt med skivbroms, men jag har aldrig känt något behov av väldigt kraftig bromsverkan på grus oavsett väder.
Det var i 1a hand inte själva bromsfunktionaliteten jag menade utan precis
det @d_anders skriver i #42.
Jag har själv varit med om sönderbromsade fälgar efter endast två vintrar i platta Sthlm på en fälgbromsad pendlarcykel.

White GX Lite 22
Ja kör man hårt på fälgbroms är det bra att ha koll. Vet av egen erfarenhet att det gör väldigt ont i hakan när framhjulet viker sig dubbelt pga att fälgen slitits upp.
Men nu verkar ju TS ha gjort ett klipp, och med skivbroms. Nästan så jag blev sugen på gravel till det priset.

White GX Lite 22
Jag har ju inte heller cyklat på White-cykeln. Det jag själv först och främst baserar tråkigheten på är design, färgval och butik. Dessutom många som också fått rätt dåligt ihopsatta White-cyklar.

Komponenterna är oftast bra eller mycket bra för pengarna.

Att såga cykeln som ett sjukt tråkigt alternativ därför att du inte gillar design, färgval och butiken(!) känns märkligt. För mig är geometrin och hur den känns att cykla på helt avgörande (inkl känsla i reglage mm).

XXLs montering av cyklar lämnar ofta mycket i övrigt att önska, ibland är den så usel att cyklarna är trafikfarliga. Inte heller det gör cykeln till ett sjukt tråkigt alternativ.

White GX Lite 22
Grattis till cykeln! Du har gjort ett bra köp.

Har en likadan. Det stämmer att det är en rätt tråkig cykel. Den känns liksom stum o död på något vis när man cyklar på den. Tror känslsn beror på en blandning av att det är tunga hjul och en stum ram. Det positiva är att det är en grymt bra allt-i-allo-hoj sett till priset. Jag sitter bra på cykeln och gillar geometrin. I mina ögon är det en snygg cykel. Bra pendlarcykel med billiga komponenter som man kan byta ut till rimlig peng när vintercyklingen sliter ut dem. Bromsarna behöver bäddas in innan de tar bra (bromsa i nedförsbacke flera gånger typ). Min var ok injusterad, xxl får ofta kritik för dåligt inställda växlar o annat verkstadsrelaterat. Det är priset man får betala för en billig produkt.

På med fast monterade stänkskärmar och dubbdäck typ Marathon Winter plus så har du en vettig vinterhoj.

Senast ändrad:
White GX Lite 22
Jag har själv varit med om sönderbromsade fälgar efter endast två vintrar i platta Sthlm på en fälgbromsad pendlarcykel.
Fälgbromsar har funnits under lång tid och för de allra flesta är inte fälgslitage något storre problem. Tycker det låter som du skarvar men även om det skulle stämma är den typen av anekdoter utan värde om man inte också vet hur många mil cykeln rullat, vilka fälgar och klossar det gäller och ett antal andra faktorer. som påverkar livslängden.

Men om du har så stora problem med fälgslitage kan jag tipsa om Rydes CSS-fälgar, de klarar garanterat mer än två säsonger. Tillverkas inte längre för efterfrågan var för låg men går fortfarande att få tag i om man beställer från UK.

Därmed inte sagt att skivbromsar här har en klar fördel, jag cyklar mycket grusväg och gillar heller inte alls att fälgarna slits ner även om det inte är någon större kostnad att byta. Skivbromsar har även andra fördelar som väger tungt men också några nackdelar. Sammantaget upplever nog de flesta skivbroms som klart bättre än fälgbroms men inte alla, själv står jag och väger för skivbromsens krav på en styv framgaffeln är något jag absolut inte vill ha på en vägcykel.

White GX Lite 22
Grattis till cykeln! Du har gjort ett bra köp.

Har en likadan. Det stämmer att det är en rätt tråkig cykel. Den känns liksom stum o död på något vis när man cyklar på den. Tror känslsn beror på en blandning av att det är tunga hjul och en stum ram. Det positiva är att det är en grymt bra allt-i-allo-hoj sett till priset. Jag sitter bra på cykeln och gillar geometrin. I mina ögon är det en snygg cykel. Bra pendlarcykel med billiga komponenter som man kan byta ut till rimlig peng när vintercyklingen sliter ut dem. Bromsarna behöver bäddas in innan de tar bra (bromsa i nedförsbacke flera gånger typ). Min var ok injusterad, xxl får ofta kritik för dåligt inställda växlar o annat verkstadsrelaterat. Det är priset man får betala för en billig produkt.

På med fast monterade stänkskärmar och dubbdäck typ Marathon Winter plus så har du en vettig vinterhoj.

Vad använder du som referensram när du skriver tråkig? Inte så att jag tvivlar på din känsla, men det är ändå intressant. Jag har cyklat både på aluminiumramar och kolfiber dito som jag har upplevet som tråkiga, men de har också varit betydligt billigare än referenscyklarna, så det bör tas i beaktande.

White GX Lite 22
Då var den hämtad! Prislappen slutade på ganska exakt 5k med svalbard marathon 240 dubb monterade. Känns som mycket för pengarna.

Sen är det ju tråkigt att just dagen jag köpt cykel så ska det kommer ett par dm blötsnö och extrem halka ? får nog avvakta en dag eller två innan det blir första turen.

Där satt några vanliga pedaler på men spd åker på inom kort.

1000000596.jpg

White GX Lite 22
Då var den hämtad! Prislappen slutade på ganska exakt 5k med svalbard marathon 240 dubb monterade. Känns som mycket för pengarna.

Sen är det ju tråkigt att just dagen jag köpt cykel så ska det kommer ett par dm blötsnö och extrem halka ? får nog avvakta en dag eller två innan det blir första turen.

Visa bilaga 599901
Om du har 240 dubb så är det bara att cykla.

White GX Lite 22
Vad använder du som referensram när du skriver tråkig? Inte så att jag tvivlar på din känsla, men det är ändå intressant. Jag har cyklat både på aluminiumramar och kolfiber dito som jag har upplevet som tråkiga, men de har också varit betydligt billigare än referenscyklarna, så det bör tas i beaktande.
Ja, det är min upplevelse. Kan tillägga att jag enbart kört den med dubbdäck eftersom jag köpte den i höstas, för 3tkr mer än vad den kostar nu (har åberopat prisgaranti, får se hur det går). Känns lite som att ratta en stridsvagn om jag ska överdriva känslan. Kör mest mtb. Vad gäller ”racer” så har jag även en Cannondale Caadx som jag pendlade med före whiten. C. är en mycket dyrare och betydligt lättare cykel. Den kostade 15 tkr för 8 år sedan och det givetvis inte rättvist att jämföra hojjarna rakt av. Whitens bromsar är övverraskande bra. På min andra hoj har jag TRP Spyre o kompressionsfria bromshöljen. Tycker Whitens bromsar är ungefär lika bra (ser ut att vara kopior av TRP Spyre).

Jag vill betona att jag tycker White lite gx är en väldigt bra cykel sett till priset. Den funkar till det mesta för ett attraktivt pris (landsväg/gravel/pendling). Men man ska inte förvänta sig att det är en premiumcykel.

White GX Lite 22

Visa bilaga 599901
Fegis. Och då talar jag inte om den uteblivna premiärturen, utan att du inte vågar skylta med regnumret på ett anonymt internetforum. ?

White GX Lite 22

Visa bilaga 599901
Grattis
BTW dra remmen genom bakhjulet också så det inte kan snurra.
Blir många varv att snurra i onödan och slitage annars.

White GX Lite 22
Ja, det är min upplevelse. Kan tillägga att jag enbart kört den med dubbdäck eftersom jag köpte den i höstas, för 3tkr mer än vad den kostar nu (har åberopat prisgaranti, får se hur det går). Känns lite som att ratta en stridsvagn om jag ska överdriva känslan. Kör mest mtb. Vad gäller ”racer” så har jag även en Cannondale Caadx som jag pendlade med före whiten. C. är en mycket dyrare och betydligt lättare cykel. Den kostade 15 tkr för 8 år sedan och det givetvis inte rättvist att jämföra hojjarna rakt av. Whitens bromsar är övverraskande bra. På min andra hoj har jag TRP Spyre o kompressionsfria bromshöljen. Tycker Whitens bromsar är ungefär lika bra (ser ut att vara kopior av TRP Spyre).

Jag vill betona att jag tycker White lite gx är en väldigt bra cykel sett till priset. Den funkar till det mesta för ett attraktivt pris (landsväg/gravel/pendling). Men man ska inte förvänta sig att det är en premiumcykel.
Jag har en ltd och den är ju skräp mestadels, men bromsarna är nog det bästa ?

White GX Lite 22

Visa bilaga 599901

Vi har tittat på en idag. Den var mycket slarvigt monterad och för liten. Att provcykla inne i ett varuhus med de förutsättningarna är allt annat än idealt, men jag delar din bild att det är väldigt mycket cykel för pengarna.

Beträffande dubbdäcken ska de helst köras in några mil på asfalt för att minska risken för dubbsläpp.

White GX Lite 22

Använder du Cannondalen som referensram så blir känslan lätt lite som att ratta en stridsvagn, det kan jag förstå. Det är dock att jämföra äpplen med päron. Med dubbdäck blir alla cyklar tråkiga. Lägg till mycket brantare gaffelvinkel och en sannolikt mycket bättre ram på Cannondalen och jämförelsen haltar ännu mer. Du har helt rätt i att för 4 tkr får man ingen premiumcykel, men att det är (sannolikt eftersom jag inte har testat den ute) väldigt mycket cykel för pengarna.

White GX Lite 22
Vi har tittat på en idag. Den var mycket slarvigt monterad och för liten. Att provcykla inne i ett varuhus med de förutsättningarna är allt annat än idealt, men jag delar din bild att det är väldigt mycket cykel för pengarna.

Beträffande dubbdäcken ska de helst köras in några mil på asfalt för att minska risken för dubbsläpp.
Tråkigt att höra.

Gick över min när jag fick hem den och var någon skruv som satt lite löst annars verkar allt ok än så länge.

White GX Lite 22
Jag har en ltd och den är ju skräp mestadels, men bromsarna är nog det bästa ?

Nyfiken - varför tycker du att den är skräp mestadels? Hjulen verkar riktigt trista, men i övrigt borde den vara ok. Lite för upprätt sittställning för min smak och för egen del har jag bättre cyklar, men jag funderar på att köpa en åt någon annan som inte är van vid så framåtlutad sittställning och bockstyre. Sett till priset och förhoppningsvis en kommande sänkning har jag svårt att se att vi skulle få mer för pengarna. Tycker att hen förtjänar bättre växlar än Claris och mekaniska skivbromsar, därav funderingarna på en LTD.

White GX Lite 22
Tråkigt att höra.

Gick över min när jag fick hem den och var någon skruv som satt lite löst annars verkar allt ok än så länge.

De hade nog inte sålt den utan leveranskontroll, så köparen skulle säkert få den bättre monterad. Du gör klokt i att kolla att allt är ordentligt monterat. Åtminstone tidigare hade XXL folk i arbetsmarknadsåtgärder som gjorde monteringen och vissa av dem var allt annat än motiverade och vissa struntade även i konsekvenserna av om de slarvade med monteringen.

White GX Lite 22
Hej,

Tänker ta mig in i gravel världen och planerar första inköpet.

Kommer bli mer grusvägar än stigar.

Tanken är att leta efter något vettigt begagnat under vintern. Hittar jag inget så kanske det bli nytt till sommaren istället.
Men då budget är begränsad till ca 13k så blir även utbudet på nytt begränsat.

Har egentligen 3 frågor jag söker svar på primärt. Sen en bonusfråga ;)

1. Har bland annat möjlighet att förvärva en Merida Silex 200 för runt 8k. Hur är den som instegsgravel?

2. Mekaniska bromsar hänger jag upp mig lite på, kanske spelar mindre roll om man är nybörjare?

3. Tittar man på nya hojar så tycker jag en White GX LTD ligger vettigt till. Tänker jag fel?

Bonusfråga:
Några andra tips på hojar runt min budget man bör titta efter? Nytt och beg

God jul!
Hej!

1. Begagnat slår nytt för din budget.. därav kan vi skippa fråga 3. Silex är ok men rätt trötta komponenter, typ shimano sora. tråkiga i och med att sådana komponenter lätt går sönder.
Skulle satsa på en beggad för runt 13k med minst grx eller rival/force -komponenter.

2. Mekaniska slår hydrauliska enligt mig. Enklare att underhålla samt att du enklare kan fixa eventuella problem ute på en grusväg. Hydrauliska är du beroende av verkstäder (om något går sönder eller att du behöver lufta dom). De är ju bara bromsar, varför krånga till de ?.

Bonus: Kolla på en beggad stålcykel alt. Bygg ihop en själv med begagnade komponenter. Utöver att du får en hållbar och skön cykel lär du dig hur allt fungerar under bygget och kan lösa de mesta själv om något händer. ?

White GX Lite 22
Använder du Cannondalen som referensram så blir känslan lätt lite som att ratta en stridsvagn, det kan jag förstå. Det är dock att jämföra äpplen med päron. Med dubbdäck blir alla cyklar tråkiga. Lägg till mycket brantare gaffelvinkel och en sannolikt mycket bättre ram på Cannondalen och jämförelsen haltar ännu mer. Du har helt rätt i att för 4 tkr får man ingen premiumcykel, men att det är (sannolikt eftersom jag inte har testat den ute) väldigt mycket cykel för pengarna.
Bara så att jag hänger med: du försöker på ett teoretiskt plan bortförklara det negativa omdöme (blandat med positiva omdömen) jag har givit på den cykel jag äger. Men du har inte testcyklat aktuell cykelmodell själv?

Edit: vill inte låta dryg med mitt svar ovan. Testa gärna hojjen och läs tråden om Whites ”gravlar” Står endel bra där, även om lite-varianten

Senast ändrad:
White GX Lite 22
Grattis, hoppas att du blir nöjd med den.

Varifrån får du att jag "rekommenderar fälgbromsar för pendling på grusvägar runt 0"? Det har jag aldrig skrivit utan något du hittat på helt själv.
Läs igen, det har jag inte påstått. Nu är du endast ute efter det @marr beskriver som: att trätas. Varför det?
Fälgbromsar har funnits under lång tid och för de allra flesta är inte fälgslitage något storre problem. Tycker det låter som du skarvar
Om det överstiger din förmåga att acceptera min erfarenhet kanske du kan acceptera det @d_anders skriver i #42 liksom @Fattiglapp i #48,
går det bra?
skivbromsens krav på en styv framgaffeln är något jag absolut inte vill ha på en vägcykel.
Vad du vill eller inte vill ha på dina cyklar är ju ganska ointressant för TS syfte med den här tråden, eller hur?
Dessutom stämmer det inte att skivbromsar medför styvare framgafflar, däremot varierar styvheten kraftigt mellan olika gafflar både bland de för fälgbroms och de för skivbroms
Detta är enkelt att själv kontrollera hos tex tidningen Tour som testat hundratals vägcyklar under många år (30?), i deras tester ingår mätning av gaffelstyvheten och det är enkelt utifrån deras mätningar att se att ditt generella påstående är fel.

Men oavsett vore det inte bättre om du startade en egen tråd där du skriver om dina egna erfarenheter mer i detalj? Varför inte börja med dina egna erfarenheter av olika typer av skivbromsar, då anknyter det ju även till den här tråden.

Senast ändrad:
White GX Lite 22
Bara så att jag hänger med: du försöker på ett teoretiskt plan bortförklara det negativa omdöme (blandat med positiva omdömen) jag har givit på den cykel jag äger. Men du har inte testcyklat aktuell cykelmodell själv?

Edit: vill inte låta dryg med mitt svar ovan. Testa gärna hojjen och läs tråden om Whites ”gravlar” Står endel bra där, även om lite-varianten

Jag gör bara en reflektion. Jag äger en White CX Killer 16. Bortsett från en för lång styrstam (utbytt) så är det en cykel som passar mig mycket bra (gjort bike fit) och som är mycket skön att cykla på. Jag tror att det är den bästa CX och kanske cykel överhuvudtaget som White har gjort. Vid ett lopp påstod en medtävlande som ägde en likadan att han hade fått bekräftat av ECI att det var en Ridley-ram.

White GX Lite 22
Första turen gjord! Blev en lugn sväng på en timme ca för att stilla lite abstinens.

Fick hålla sig till där det va plogat annars var det 40 cm snö, sparar det till en annan dag ;)

Cyklat en del mtb innan så är van vid den typen av cykel men måste säga att jag sitter väldigt bra på denna för att i princip inte gjort några justeringar utefter mig än.

Ovant med så smala däck när det är så spårigt men det gick fint, bra grepp i däcken.

Överraskat positiv över så smidigt växlarna funkade!

Bromsarna var som väntat sådär. Blev dock lite bättre mot slutet när man bromsat en del.

I maj börjar snön och isen vara borta och våren komma... Nära nu......

1000000606.jpg

White GX Lite 22
Grattis till köpet. Sitter även jag och är klart sugen på en. Funderat på gravel ett tag och nu är priset svårt att motstå. Vilken storlek valde du? Jämför jag måtten på min Lapierre i medium så är det typ en S på White. Lite fundersam på vilken storlek man skall välja. Jag är 180cm och det blir då enligt tabellen en Medium men då är reach längre än på min Lapierre.... Jag trodde en Gravel skulle vara lite mindre liggande...

White GX Lite 22
Grattis till köpet. Sitter även jag och är klart sugen på en. Funderat på gravel ett tag och nu är priset svårt att motstå. Vilken storlek valde du? Jämför jag måtten på min Lapierre i medium så är det typ en S på White. Lite fundersam på vilken storlek man skall välja. Jag är 180cm och det blir då enligt tabellen en Medium men då är reach längre än på min Lapierre.... Jag trodde en Gravel skulle vara lite mindre liggande...
på en gravel tycker jag att man vill ha lite högre stack framförallt, jag tycker också att man med fördel kan köra en kortare styrstam på en gravel jämfört med vad man kör med på racern.
Så du kan ju räkna in styrstamslängden du har på din racer, på graveln skulle jag utan tvekan kunna tänka mig att köra ner till 60mm.

White GX Lite 22
Stack/reach är ungefär som på en lvg-hoj med endurance/komfort-geometri. Sen är cykeln ganska lång så förhoppningsvis går det skapligt att få på väskor om man vill. Framgaffelns geometri framgår inte, men jag gissar att den är skapligt normal vilket i kombination med cykelns längd och flacka vinkel borde ge hög riktningsstabilitet.

Borde vara rätt skön att cykla långt på men lite livlös.

White GX Lite 22
Tack. Svårslaget pris. Köp en och trivs du inte så får du igen pengarna när du säljer den någon månad senare.

Jag tog storlek L. Är 186cm.

White GX Lite 22
Jag hade en himla flax. Köpte min 25 nov för 6999. XXL har 30 dagars prisgaranti och jag kontaktade dem på julaftonskvällen (dag 29). Får 3tkr tbx. Bra kundservice! Kul att du är nöjd m hojjen Whimpa. Bromsarna är faktiskt bra för att vara mekaniska. Här kan du läsa om att bädda in dem:

Vill du få mer kraft kan du köpa kompressionsfria bromsvajerhöljen typ jagwire road pro el liknande men jag tror inte du kommer behöva det.

Bromsvajerhöljet trycks ihop vid kraftig inbromsning på vanligt hölje. Det gör att bromsningen inte blir stum i handtaget.

Men som sagt mina bromsar är överraskande bra i orginalutförande.

White GX Lite 22
Jag hade en himla flax. Köpte min 25 nov för 6999. XXL har 30 dagars prisgaranti och jag kontaktade dem på julaftonskvällen (dag 29). Får 3tkr tbx. Bra kundservice! Kul att du är nöjd m hojjen Whimpa. Bromsarna är faktiskt bra för att vara mekaniska. Här kan du läsa om att bädda in dem:

Vill du få mer kraft kan du köpa kompressionsfria bromsvajerhöljen typ jagwire road pro el liknande men jag tror inte du kommer behöva det.

Bromsvajerhöljet trycks ihop vid kraftig inbromsning på vanligt hölje. Det gör att bromsningen inte blir stum i handtaget.

Men som sagt mina bromsar är överraskande bra i orginalutförande.
Tack toppen tips!

Ja man får utvärdera ordentligt innan man ev gör något förändring på bromsarna.

White GX Lite 22
Någon som har koll på storlekarna på GX Lite? Enligt XXL’s spec bör S passa 170 cm och upp, isf går den bort för sambon som är 161 även om man byter till en kortare styrstam..

White GX Lite 22
Som tidigare nämts tycks cykelns ramstrl numera ha minskats ned så den mer är jämförbar med andra tillverkares strl. Jag är verkligen inte något geometriproffs men min strl 56/L känns bra för mig. Upplever min sittställning som bekväm, har en 56:a Cannondale som jämförelse m kortad styrstam. Whitens stam är orginal/rätt lång.

Jag är 183cm, 87cm innerbenmått.

White GX Lite 22
En fråga till experterna då jag enbart cyklar mtb innan och har 0 koll på hur man ska tänka här.

Jag förstår att man måste känna efter utvärdera vad dom är bäst för mig och min längd osv. Men ser det inte ut som vikelen på mitt styre är rätt hög?
Borde vinkla ner lite kanske?

Vill göra dom så justeringar man kan för att få bästa utgångsläge innan man börjar anpassa mer utefter sig själv.

1000000667.jpg

White GX Lite 22
En fråga till experterna då jag enbart cyklar mtb innan och har 0 koll på hur man ska tänka här.

Jag förstår att man måste känna efter utvärdera vad dom är bäst för mig och min längd osv. Men ser det inte ut som vikelen på mitt styre är rätt hög?

Vill göra dom så justeringar man kan för att få bästa utgångsläge innan man börjar anpassa mer utefter sig själv.

Visa bilaga 600377
Jo den ser väldigt uppåtvinklad ut (med reservation för att bilden är tagen lite för nära för att avgöra helt). Jag skulle vinkla ner lite för första utgångsläge.

White GX Lite 22

Visa bilaga 600377
Det är en smaksak men änden på bocken horisontell är en bra startpunkt.
Det där hade nog vart lite högt vinklat för min smak i alla fall. Lycka till.

1672308790132.png

Tillbaka
Topp