White GX Lite 22

White GX Lite 22
Jag ska köpa en kortare styrstam till tjejens GX Lite, Small (hon är 169). Någon som vet vad orginalstammen har för längd på small?

Hon har cykeln nu och jag vet inte vad det är för mått på den. Antar att det är standard, men jag vet inte vad det är heller ? Men enligt TCMCykel:

"Vanligaste måttet på gaffelröret på moderna cyklar är 1 1/8 tum (ca 28,6 mm) och på styret 31,8 millimeter".

Tänker att 40 mm kanske är det kortaste att gå på? Hon cyklar inte så snabbt, så tänker att det borde vara stabilt nog för henne. Hon rullar väl ner från Stockholm innerstads broar i säkert 30-35 km/h, men det ska man väl klara av med 40 mm styrstam?

*EDIT* Denna här borde väl bli komfortabel, blir väl 57 mm i reach och så kommer den upp 40 mm också. https://www.amazon.se/dp/B0957BV36Z?ref_=cm_sw_r_apan_dp_F5DFHMQ92XKP1N1W35WS ?

Screenshot_20230301-145121.png
Screenshot_20230301-144836.png

Senast ändrad:
White GX Lite 22
Nu har jag fått tummen ur så nu är cykeln pendlingsanpassad med:

Stam på 130mm 17 grader
36-40cm styre
Skärmar
Pakethållare
Dynamo
Schwalbe Marathon med dynamorand
Betydligt tätare kassett

Jag bytte vevparti och det nya råkade ha 53t. Alltså blev jag tvungen att justera framväxeln och trött som jag var kunde jag inte förstå varför jag inte kunde få bort ett skrapljud någon gång per varv. Sen insåg jag att klingan (som var minimalt böjd) slog i klockan nio ibland. Efter byte till 50t var allt lugnt igen. Varning för att använda för stor klinga med andra ord. För övrigt var mitt vevlager knappt fastskruvat, skulle gissa på 10Nm på sin höjd.

En annan irriterande sak som uppkom var ett gnissel. Efter lite svordomar så visade det sig vara gummiskyddet på baknavet som nog var torrt.

White GX Lite 22
Funderingar kring däck!

Köpte denna cykel på rean för 4K i vintras. Min första gravel. Endast erfarenhet av lvg innan. Tanken är ha denna som komplement till lvg-hojen, på höst/vår samt i ostadigt väder på sommaren. Användning 98% asfalt av varierande kvalitet, 2% grus. Solo, ingen klungkörning.

Tycker att Claris-växlarna funkar helt okej. Även bromsarna duger för mina behov.
Känner dock att det rullar rätt dåligt på asfalten.. Inser att man kanske inte kan jämföra med en lvg, men går det att hotta upp graveln lite? T ex genom att byta däck till slicks? Eller är hjulen för tunga och behöver bytas också?
Är Conti GP5000 32 mm ett alternativ?

White GX Lite 22
Funderingar kring däck!

Köpte denna cykel på rean för 4K i vintras. Min första gravel. Endast erfarenhet av lvg innan. Tanken är ha denna som komplement till lvg-hojen, på höst/vår samt i ostadigt väder på sommaren. Användning 98% asfalt av varierande kvalitet, 2% grus. Solo, ingen klungkörning.

Tycker att Claris-växlarna funkar helt okej. Även bromsarna duger för mina behov.
Känner dock att det rullar rätt dåligt på asfalten.. Inser att man kanske inte kan jämföra med en lvg, men går det att hotta upp graveln lite? T ex genom att byta däck till slicks? Eller är hjulen för tunga och behöver bytas också?
Är Conti GP5000 32 mm ett alternativ?

Har du kollat så du kör optimalt däcktryck för dina förutsättningar?

White GX Lite 22
Har du kollat så du kör optimalt däcktryck för dina förutsättningar?

Hej, enligt länk ska jag ligga på runt 3.3 bar, har nu haft cirka 3.5-3.9. Så får testa att sänka något kanske.

White GX Lite 22
Hej, enligt länk ska jag ligga på runt 3.3 bar, har nu haft cirka 3.5-3.9. Så får testa att sänka något kanske.
När jag lyssnat på podd med mannen bakom den där sidan, så är det mindre förlust att ligga för mjukt än för hårt med däcktryck (watt/psi). Så jag brukar lägga mig precis på rekommendationen eller strax under.

White GX Lite 22
Jag köpte Mavic Allroad i somras. Är nöjd. Det medföljer qr adapter. Adaptrarna baktill ser ut att ha lite dåligt med anläggningsyta mot ramen men har funkat felfritt. Har Panaracer Gravelking Sk på och de sitter väldigt bra på fälgen, tror knappt jag behövde fylla på extraluft nån gång under säsongen o de känns välpumpade fortfarande. Hjulen kostar ca 2,5 tkr. Väger 1890 g.

Glöm inte att köpa en spacer till kassetten. Tror det behövs en 1,85 mm
Jag har tittat på precis samma hjul till min gruscykel (ingen White dock). Kul att se höra erfarenheter.
Tänkte ha Gravelking SS på ifall det blir köp.
Vad för kassett har du?

White GX Lite 22
Mavichjulen har gått med en annan cykel med QR infästning under sommare med den däckkombo jag nämde TL. Den cykeln har 11 delad kasett.

Whiten köpte jag i julas så jag har inte provat den/dess kasett med Mavichjulen.

De däcken såg trevliga ut.

White GX Lite 22
Är det någon som har en idé om det går att få dit ett rack där fram? Gaffel utan fästpunkter och med qr, gör det svårt. Men det kanske finns någon smart lösning?
Jag använder pakethållare bak och väskor, men ibland behöver jag ännu mer utrymme
20230422_200410.jpg

White GX Lite 22
White GX Lite 22
Det kanske är offtopic att blanda in årets modell i den här tråden?

Den är hur som helst nere på 6999 kr några timmar till.

Jag noterar några detaljer som ändrats på ramen. Nedre skruven för flaskhållare på diagonalrörets ovansida är borta. Ögla för fäste av skärmstag har tillkommit vid bakre dropputs. Designen på vänster kedjestag har ändrats, där tidigare modell hade som en urfasning där man snyggt kunde fälla in qr-spaken. Det kanske är en helt ny ram?
Screenshot_2023-04-26-06-12-20-358_com.android.chrome-edit.jpg

White GX Lite 22
Köpte en 11-30 kasett för jag tyckte orginalet var gles och för lättväxlad för min cykling. Cyklocrossen får gå som racer i år så då blev dess Mavic Allroad över. Vägde de hjulen med tubelessmonterade däck, nya kasetten, qraxlar o allt och de var då ca 1 kg lättare än orginalhjulen.

Cykeln är ingen lättviktare för det, 10,8 kg som på bilden. Sadel o sadelstolpe är utbytta. I övrigt har jag lagt 200kr på nya kasetten.

Min bästa pendlingscykel hittills.
IMG_1282.jpeg

Senast ändrad:
White GX Lite 22
För kännedom:

Jag monterade ett par Pirelli Cinturato Gravel H i 45 mm bredd på originalhjulen. Framgaffeln ser ju ut att svälja hur breda däck som helst, men jag tror jag hittat ramens maxbredd för den som vill ha rimlig marginal (ca 5 mm).
IMG_20230701_155856.jpg
IMG_20230701_155808.jpg

White GX Lite 22
För kännedom:

Jag monterade ett par Pirelli Cinturato Gravel H i 45 mm bredd på originalhjulen. Framgaffeln ser ju ut att svälja hur breda däck som helst, men jag tror jag hittat ramens maxbredd för den som vill ha rimlig marginal (ca 5 mm).
Visa bilaga 635550Visa bilaga 635551
Skulle så gärna vilja ha lite större luftkammare på min, pendalr med den så jag har skärmar på. Misstänker att det inte är rum för skärmar med dessa däck?

White GX Lite 22
Funerar på att byta höger handtag till 105 11-delat, grx 810 växelförare, 11-30 kassett samt Connex 11 kedja.

Passar 11-delad kedja på 8-delade framdrev?

White GX Lite 22
Funerar på att byta höger handtag till 105 11-delat, grx 810 växelförare, 11-30 kassett samt Connex 11 kedja.

Passar 11-delad kedja på 8-delade framdrev?

Kan inte svara på din fråga men mitt tips är att börja med att bara byta din befintliga kassett till en åttadelad 11-30 eller 11-28. Gjorde mycket stor skillnad på min cykel vad gäller vettiga steg mellan växlarna och det är billigt.

Linda kedjestaget m cykelslang om du stör dig på chainslap (om du vill ha GRX för clutch).

För övrigt skulle jag avråda från att byta ut bromsdkivorna ifall någon går i sådana tankar. Jag hade lätta Ashimaskivor på det hjulpar jag satte på cykeln och bromsverkan blev mycket sämre jämfört med orginalbromsskivorna.

White GX Lite 22
Kan inte svara på din fråga men mitt tips är att börja med att bara byta din befintliga kassett till en åttadelad 11-30 eller 11-28. Gjorde mycket stor skillnad på min cykel vad gäller vettiga steg mellan växlarna och det är billigt.

Linda kedjestaget m cykelslang om du stör dig på chainslap (om du vill ha GRX för clutch).

För övrigt skulle jag avråda från att byta ut bromsdkivorna ifall någon går i sådana tankar. Jag hade lätta Ashimaskivor på det hjulpar jag satte på cykeln och bromsverkan blev mycket sämre jämfört med orginalbromsskivorna.
Min cykel växlar långsamt, ska prova justera och se om det blir bättre.

White GX Lite 22
Jag ska inte svära på det, men misstänker att du har rätt. Fram är nog inga problem, men bak lär bli svårt.
För kännedom:

Visa bilaga 635550Visa bilaga 635551
Tack så mycket för värdefull information och tydliga bilder!

Tror ni att ramstorleken har betydelse, får man in 45:or i en XS?

Vilken storlek är ramen på bilderna?

White GX Lite 22

Finns det risk att dålig bromsverkan berodde på att bromsbeläggen inte var inbäddade med de nymonterade skivorna?

Jag upplever åtminstone detta problem två gånger per år, när sommar- respektive vinterhjul åker på.

White GX Lite 22
Finns det risk att dålig bromsverkan berodde på att bromsbeläggen inte var inbäddade med de nymonterade skivorna?

Jag upplever åtminstone detta problem två gånger per år, när sommar- respektive vinterhjul åker på.

Jo, det spelar säkert in. Men kanske också det att ashimaskivorna mest består av hål. Borde bli mer friktion/mer anläggningsyta med de mer solida orginalskivorna. Viktminskningen är så liten att funktionsförsämringen överväger det positiva.

White GX Lite 22
Fick växlarna att fungera bättre efter justering. Enligt strava har den gått 66 mil, sedan cirka 20 mil ologgat. Kedjan var töjd 0,75 procent. Så om ny kassett 13-26 och kedja (Connex så det blir lite luvslängd) så blir skillnaden i pengar för byte till elvadelat inte så stor. Om 105 växelhandtag och 105 växelförare så blir det 145 euro.

Någon som testat elvadelad kedja på åttadelade klingor?

White GX Lite 22
Fick växlarna att fungera bättre efter justering. Enligt strava har den gått 66 mil, sedan cirka 20 mil ologgat. Kedjan var töjd 0,75 procent. Så om ny kassett 13-26 och kedja (Connex så det blir lite luvslängd) så blir skillnaden i pengar för byte till elvadelat inte så stor. Om 105 växelhandtag och 105 växelförare så blir det 145 euro.

Någon som testat elvadelad kedja på åttadelade klingor?
Jag gick ut och kollade på en FSA Megatooth-klinga som ska vara avsedd för 11-delat och jämförde med en 50-klinga som suttit på en 8-delad cykel från fabrik.
Den 11-delade klingan är betydligt bredare, så min gissning är att det kommer fungera. Hoppas dock att du får mer pålitliga svar än detta ?

Senast ändrad:
White GX Lite 22
En fråga om däck.

Har denna cykel, men den står still nu då jag endast använder min renodlade lvg-hoj.

Framåt hösten och vintern är dock planen är plocka fram Whiten ur förrådet. Då jag kör på asfaltsvägar till 99 % tycker jag att rullet är lite dåligt med originaldäcken.

Funderar på att byta dessa till Conti GP5K 32 mm för att få lite mer fart. Bra eller dålig idé?
Kommer däcken att göra upplevelsen lite rappare eller måste jag i så fall byta även hjulen? Tanken är att det inte ska bli ett så omfattande projekt.
Om jag endast byter däck, kan jag behålla originalslangarna?

White GX Lite 22
En fråga om däck.

Har denna cykel, men den står still nu då jag endast använder min renodlade lvg-hoj.

Framåt hösten och vintern är dock planen är plocka fram Whiten ur förrådet. Då jag kör på asfaltsvägar till 99 % tycker jag att rullet är lite dåligt med originaldäcken.

Funderar på att byta dessa till Conti GP5K 32 mm för att få lite mer fart. Bra eller dålig idé?
Kommer däcken att göra upplevelsen lite rappare eller måste jag i så fall byta även hjulen? Tanken är att det inte ska bli ett så omfattande projekt.
Om jag endast byter däck, kan jag behålla originalslangarna?
Hjulen har small interbredd, jag mätte men har glömt exakt, men runt 16 millimeter. Så gå ned på 25 millimeter dock går bra. Men 32 millimeter är bekvämare.

White GX Lite 22
Kontrollera alla skruvar på cyklar från XXL. Jag kontrolldrog alla lättåtkomliga skruvarna på min. Demonterade aldrig vevarmarna. Så efter 40 mil satt vevlagret löst.

Tillbaka
Topp