White GX Lite 22

White GX Lite 22
Det blev 13-26 åttadelat, fick tag på Connex 8-delat för 200 kronor, så det blev ett gäng, de passar även till den enväxlade cykeln.

White GX Lite 22
Framåt hösten och vintern är dock planen är plocka fram Whiten ur förrådet. Då jag kör på asfaltsvägar till 99 % tycker jag att rullet är lite dåligt med originaldäcken.

Funderar på att byta dessa till Conti GP5K 32 mm för att få lite mer fart. Bra eller dålig idé?
GP5k 32 mm är ju riktigt bra, men det finns ju mer punkteringsskyddade däck
särskilt för höst och vintercykling på blöta vägar o cykelbanor strösslade med glaskross.
Om det är contidäck du vill ha så kanske Conti GP 5000 AS TR kan vara ett alternativ, de finns även i bekvämare och mer lättrullade 35mm. Men de är dyra

Om jag endast byter däck, kan jag behålla originalslangarna?
Jag skulle byta slangarna. Exakt vilka det är original har jag ingen aning om, men ofta är det onödigt tjocka och trista som levereras med "enklare" cyklar.
Men GP 5000 AS är för slanglöst

White GX Lite 22
GP5k 32 mm är ju riktigt bra, men det finns ju mer punkteringsskyddade däck
särskilt för höst och vintercykling på blöta vägar o cykelbanor strösslade med glaskross.
Om det är contidäck du vill ha så kanske Conti GP 5000 AS TR kan vara ett alternativ, de finns även i bekvämare och mer lättrullade 35mm. Men de är dyra
https://www.bike24.com/p2703150.html
Eller kanske GP Urban 35mm, som i jämförelse är extremt prisvärda för att vara ett premiumdäck, med angiven vikt ca 335g/st i det kaffefärgade utförandet. (finns även i helsvart)

White GX Lite 22
Eller kanske GP Urban 35mm, som i jämförelse är extremt prisvärda för att vara ett premiumdäck, med angiven vikt ca 335g/st i det kaffefärgade utförandet. (finns även i helsvart)

Bra tips! Hade lätt köpt om inte det blir lite grus då och då...

White GX Lite 22

Bra pris på dessa rackare (GP Urban), synd att de inte verkar vara tubeless ready.

Conti GP 5000 AS TR kände jag inte till men kanske provar dem nästa gång på pendlingshojen. Dyra men håller förhoppningsvis ca 1000 mil. Har varit nöjd med Conti GP 5000 S TR 32 mm men visst sjutton märker man att premium slicks av typen Conti GP 5000 S TR och Schwalbe Pro One TLE slits lite snabbare, tror det är rätt viktigt att skifta däcken (bak/fram) med bra tajming för att maximera livslängden, kanske efter ca 300 mil.

White GX Lite 22
Jag gillar ju Panaracer Gravlekings slicks. Känns premium men kostar lagom. https://www.bike-components.de/en/P...C-28-Folding-Tyre-p72334/?v=73163-black-brown

Bra tips, cyklat drygt 25 mil med Panaracer Semislick på grus (inklusive på grovt/nytt grus) och är klart nöjd hittills. (En viss skillnad mot förra årets totalfiasko, Continental Terra Speed vilka läckte som ett såll efter ett par rundor ? )

Panaracers slicks variant borde vara toppen för asfaltspendling, TL dessutom.

Senast ändrad:
White GX Lite 22
Men hur får man på dem? Har 4 st hemma men har ännu inte lyckats få på en enda av dem. Ser ut som jag har fel stl på fälgen, så mkt fattas det. Bergamont 4 och Corratec A2.
Såpa och värmepistol? ? Nej, jag vet inte.
Klämman som SIE länkade kanske är en god hjälp.

White GX Lite 22
Tack för alla intressanta däckstips!

Funderar lite på om Conti Grand Prix 4-Seasons (32 mm) kan vara ett alternativ också? Då jag ska cykla på höst- och vintervägar?

TL-lösningar är inte aktuellt för mig.

White GX Lite 22
Tack för alla intressanta däckstips!

Funderar lite på om Conti Grand Prix 4-Seasons (32 mm) kan vara ett alternativ också? Då jag ska cykla på höst- och vintervägar?

TL-lösningar är inte aktuellt för mig.
Om det är våtgreppet du är ute efter så presterar senaste Gp4S inte så mycket bättre än Gp5000 enligt BRR, men punkaskyddet verkar sjysst sett till rullmotståndet.

White GX Lite 22
De är punkterings och (hyfsat) slitstarka
Men många upplever dem som tröga o trista att cykla på.
Eftersom du har 37mm däck i original tycker jag att du inte bör byta till onödigt smala,
enl min erfarenhet kan det påverka känslan/uppträdandet/styrbalansen onödigt negativt.
Gissningsvis funkar 32mm GP5k bra men riktigt bra ~35mm däck vore ännu bättre,
så utan att ha jmf dem själv gissar jag att Conti GP Urban 35mm kommer att kännas bättre än GP 4Season i 32mm.

White GX Lite 22
Bytte ut bromsvajerhölje som gått sönder. Så här ser cykeln ut m orange styrlinda.
IMG_1477.jpeg
IMG_1478.jpeg

White GX Lite 22
Någon som lyckats fixa växelöron till dessa? XXL har extremt dåligt med reservdelar och tog flertalet veckor innan dom lyckades få tag i ett växelöra som passade efter att jag sågat av det så att det passade. Tippar på att tillgängligheten på växelöron framöver inte kommer blir bättre.

Senast ändrad:
White GX Lite 22
Snyggt!

Rekommenderar starkt att du tar bort hjulreflexerna åtminstone i framhjulet. De är av tveksam kvalitet och lossnar de kan det särskilt fram leda till tråkiga konsekvenser.

Fula är de oxå! Fast bra att synas i mörker. Kört med såna där skräpreflexer i flera år och hittills har jag inte fått mig någon flygtur men jag förstår hur du tänker. På vinterhjulen har jag ekerreflexer eller vad det heter, dåna där vita reflexrör.

White GX Lite 22
Det borde väl vara denna? Har inte cykeln tillgänglig för kontroll just nu...
Någon som lyckats fixa växelöron till dessa? XXL har extremt dåligt med reservdelar och tog flertalet veckor innan dom lyckades få tag i ett växelöra som passade efter att jag sågat av det så att det passade. Tippar på att tillgängligheten på växelöron framöver inte kommer blir bättre.

White GX Lite 22
Snyggt!

Rekommenderar starkt att du tar bort hjulreflexerna åtminstone i framhjulet. De är av tveksam kvalitet och lossnar de kan det särskilt fram leda till tråkiga konsekvenser.
De där är så korta att de inte kan nå från det ena gaffelbenet till det andra. Borde vara ofarliga.

Edit: Skulle ju kunna klämma sig in mellan däck och en eventuell stänkskärm förstås... ?

White GX Lite 22
Det borde väl vara denna? Har inte cykeln tillgänglig för kontroll just nu...

Det var just den jag fick såga av för att det skulle fungera. Lik men inte samma. Efter lite research så har jag hittat att den som passar GX Pro och GX Apex LTD -18 är en Union GH-039 som säljs lite överallt (än så länge):

Hur som så är det alltid stök med att få ordning på växelöran till dessa hojar när dom har några år på nacken såvida man inte lyckats hitta rätt Union-variant och köper på sig ett gäng likt jag gjorde.

White GX Lite 22
Ok, kontrollerat. Passar perfekt, orginal monterat med växel, reserv utan. V33 enligt länken tidigare.
Bra att det löste sig
Men för att vara säker på att det sitter kvar som det ska är det en bra idé att använda skruvlåsning på (åtminstone) skruvarna, typ blå Loctite eller rent av
1

https://www.biltema.se/bygg/kemikalier/ovriga-kemikalier/skruvlasning-2000017176

Om skruvarna till växelörat skruvar loss sig, även en liten aning kan resultatet bli riktigt dåliga växlingar.
Tro mig jag vet, tyvärr gör jag det!

White GX Lite 22
Bra att det löste sig
Men för att vara säker på att det sitter kvar som det ska är det en bra idé att använda skruvlåsning på (åtminstone) skruvarna, typ blå Loctite eller rent av
1

https://www.biltema.se/bygg/kemikalier/ovriga-kemikalier/skruvlasning-2000017176

Om skruvarna till växelörat skruvar loss sig, även en liten aning kan resultatet bli riktigt dåliga växlingar.
Tro mig jag vet, tyvärr gör jag det!
Denna finns också, lite billigare än 14k per liter

Edit: Jag använder den själv och den funkar bra, kan dock inte jämföra med något annat ex loctite då jag inte har testat

Senast ändrad:
White GX Lite 22
Vevlagret är slut och jag orkar inte åka till XXL o be dem fixa. Mätte ramen till 68,7mm och fyrkantsaxeln till 114,4mm. Har inget vevlagerverktyg till detta så jag kan inte montera ur och läsa på befintliga. Tänkte ta hem verktyg o lager i samma beställning.

Är det ett sånt här jag ska beställa hem?
BSA68, 115mm fyrkantsvevlager?

Edit: Bsa68, 113 mm satt i. Hade köpt 115 mm och det funkar det med.

Senast ändrad:
White GX Lite 22
Någon som kör Hamax-vagn efter sin GX lite och kan dela med sig hur man löst fästet för vagnen.
Att få fästet rakt bakåt enligt bild 1 går att genomföra med hjälp av en distans innanför vagnsfästet. Dock vill det gärna rotera ner när vagnen kopplas på, även om QR-axeln är återtågande utav bara… Som effekt av detta blir att bromsen ligger på och växlarna tappar indexeringen.
På bilerna här med en längre QR-Axel och brickor innanför fästet för att få ur det.
Går såklart att köra med originalaxeln med men då pekar fästet ner i backen för jämnan. Typ som ena bilden visar. Känns väl sådär att ha det så?

IMG_0454.jpeg

IMG_0455.jpeg

White GX Lite 22
Hade inne min hos xxl för problem med vevlagret. De löste detta men sa även att kedjan var slut vilket den också var. Bytte kedjan och vilket lyft för växlarna det var.

White GX Lite 22
Tjo!
Köpte en GX Lite i Januari, har kanske kört 30 mil med den. Tycker generellt att den går OK men inte mer än så.

Det negativa:
-För stora skillnader mellan växlarna, svårt att hitta en som passar.
-Dreven fram flexar, när man trycker på så går kedjan i växelväljaren. Det kan man kanske leva med eller justera bort.
-Punka 2 gånger redan när jag kör 98% på asfalt till jobbet
-Vevlagret börjat klicka/röra sig, löst på service
-Ett vinande ljud från bakhjulet. På vänster sida sitter det någon gummitätning. löst (temporärt?) på service genom smörja.

Det jobbigaste tycker jag ändå är bromsarna. Dom har jag inte fått att fungera bra även fast jag tycker dom är justerade perfekt (också inne på service). Frambromsen tar lite bättre nu efter inslitning men bakbromsen är superdålig. "Det blir nog inte bättre" sa dom på service.

-Är det någon som har fått bromsarna att fungera bättre? Känns inte säkert att köra med dom just nu.
-Är det någon som har provat ett annat bakdrev som har mindre steg mellan växlingarna?

Tacksam för tips

mvh

White GX Lite 22
Tjo!
Köpte en GX Lite i Januari, har kanske kört 30 mil med den. Tycker generellt att den går OK men inte mer än så.

Det negativa:
-Dreven fram flexar, när man trycker på så går kedjan i växelväljaren. Det kan man kanske leva med eller justera bort.
-Ett vinande ljud från bakhjulet. På vänster sida sitter det någon gummitätning. löst (temporärt?) på service genom smörja.

Det jobbigaste tycker jag ändå är bromsarna. Dom har jag inte fått att fungera bra även fast jag tycker dom är justerade perfekt (också inne på service). Frambromsen tar lite bättre nu efter inslitning men bakbromsen är superdålig. "Det blir nog inte bättre" sa dom på service.

-Är det någon som har fått bromsarna att fungera bättre? Känns inte säkert att köra med dom just nu.
-Är det någon som har provat ett annat bakdrev som har mindre steg mellan växlingarna?

Tacksam för tips

mvh
Tänkte uppgradera min men det blev för dyrt så jag köpte en annan hoj. Jösses vilken skillnad. Men problemen med vevpartiet är att de är för dåliga och likaså bromsarna. Det är en trevlig cykel med rätt kassa komponenter. Har en stl 58 med ny kedja till salu om ngn är sugen :)

White GX Lite 22
Tjo!

Det negativa:

Tacksam för tips

mvh
Har köpt hem 13 - 26 (om jag kommer ihåg rätt). Tänkte sluta ut kedjan innan jag byter kassett samt monterar kedja från Connex.

Bromsarna fungerade bra tills jag råka smörja skivan vid kedjesmörjning. Frambromsen funkar tillräckligt bra.

Inte den snabbaste cykeln men Strava KOM har jag tagit uppför en grusvägsbacke.

White GX Lite 22
Har köpt hem 13 - 26 (om jag kommer ihåg rätt). Tänkte sluta ut kedjan innan jag byter kassett samt monterar kedja från Connex.

Bromsarna fungerade bra tills jag råka smörja skivan vid kedjesmörjning. Frambromsen funkar tillräckligt bra.

Inte den snabbaste cykeln men Strava KOM har jag tagit uppför en grusvägsbacke.
Min kedja var helt slut, gått ca 60 mil.

White GX Lite 22
Nu har jag bytt kassett. Momentnyckel blev 22,5 kilograms hantlar.

Kedjan var slut efter 160 mil loggat plus cirka 50 mil lugn ologgad körning.
IMG_20230825_114004.jpg

Senast ändrad:
White GX Lite 22
Tjo!

Det negativa:

Tacksam för tips

mvh
Nu har jag kört drygt tre mil med 13 - 26 och Connex-kedja. Förut fungerade växlarna tillräckligt bra, nu fungerar de utmärkt. Rekomenderar Connex.

Utväxlingen (46 - 13) räckte till för att komma över 50 kilometer per timme.

Det lilla skrapet från klingan (när man står och trycker över 500 watt) i uppförsbackar som fanns har nästan helt försvunnit.

Jag känner mig övertygad att denna kedja kommer hålla över 500 mil.

Senast ändrad:
White GX Lite 22
Tja, har en white gx i storlek M, jag älskar cykeln och har använt den till o från jobbet (1 mil tur retur) problemet är att jag gärna hade bytt till en i strl S. Är ngn sugen på att byta M mot S så här av dig. Alt om ngn vill köpa min så skaffar jag likadan i strl S :)
Min hoj är i kanonskick!

Tillbaka
Topp