White GX Lite 22

White GX Lite 22
Man kan tycka vad man vill om White men det går knappast att förneka att priserna på rea ibland är sanslösa. 1500 för en barnräser med claris är obegripligt. 5000 för en 105 med hydraulbroms är ofattbart. Förstås inte helt jmf bart men min rose med liknande komponenter gick på 20 000. Så visst kan man prova en White på pin kiv. Men jag skulle inte bara vilja ha en massa White:ar i mitt stall, så fantastiskt roliga är de inte.

White GX Lite 22
Man kan tycka vad man vill om White men det går knappast att förneka att priserna på rea ibland är sanslösa. 1500 för en barnräser med claris är obegripligt. 5000 för en 105 med hydraulbroms är ofattbart. Förstås inte helt jmf bart men min rose med liknande komponenter gick på 20 000. Så visst kan man prova en White på pin kiv. Men jag skulle inte bara vilja ha en massa White:ar i mitt stall, så fantastiskt roliga är de inte.
Det är ju enbart deras "utförsäljning", detsamma gäller ju priset för gx lite @ 4k. Modeller som försvinner. Visst kan man göra bra deals absolut. Man får vara glad att XXL inte håller lager ;) Det gör att rean blir enorm. Barncykeln för 1500 var för övrigt svårsåld... Trots bra pris.

White GX Lite 22
Ja, barnräsers är väl ingen stor artikel i det här landet? Gissar att genomsnittlig pojk önskar sig en tuff mtb med tjocka nabbdäck, inte en anorektisk barnräser som imponerar på ingen :) Dessutom kan jag bli fundersam på stabiliteten på en räser med så kort hjulbas. Kanske inte idealisk som första eller andracykel?

White GX Lite 22
Vilken annan cykel på marknaden ger motsvarande komponenter som White GX lite till samma pris tycker du?

Har sökt rätt mycket och hade gärna tagit ett par tips

Rock Machine & TRIBAN har liknande komponenter till liknande priser. Rock Machine har dock aluminium gaffel & QR även på GRX modellen. TRIBAN har microSHIFT men istället 10s & clutch.

Gravel Mekaniska skivbromsar
ModellWhite GX LITEKross Esker 1.0Rock Machine Gravelride 200ACTIVE WANTED GRAVEL 310TRIBAN GRVL 120PRINCIPIA GRAVEL ALU TIAGRA
ÅFXXL 8999:-BIKESHOP 8 999:-
Spobik koncernen 9 490 KR
Skistart 11 290 7 990 kr (Slut)
Spobik Koncernen 10 990 kr 9 990 krDecathlon 9 999 kr157 XCC 13 995 kr 10 496,30 kr
BakväxelShimano Claris RD-R2000-GSShimano Claris RD-R2000Shimano Claris RD-R2000Shimano Sora 9-speedmicroSHIFT M665 10s ClutchShimano Tiagra 4700
FramväxelShimano Claris FD-R2000-BShimano Claris FD-R2000-Shimano Sora 2x-Shimano Tiagra 4700
VäxelreglageShimano Claris ST-R2000-L/RShimano Claris ST-R2000-L/RmicroSHIFT SBR480Shimano Sora 2×9microSHIFT XLE 10
KasettShimano Claris CS-HG-50-8 11-34TShimano CS-HG-41-8 11-32TShimano Claris CS-HG-50-8 11-34T11-28T 9smicroSHIFT H100 11-42TSunrace CSMS1 10sp 11-34T
VevpartiShimano Claris FC-RS200, 46/34T 170/175 mmFSA Tempo, 46/ 30T, 175 mmWheel Top SR11A 38TProwheel RPL 46/30TTRIBAN 38 170 mmAluminium 50/34T
KedjaKMC Z8.3 NPGYShimano HG40KMC X10KMC Z9-
BromsarPromax Decode R 160/160 mmTektro MD C550 160 mmAlhonga HJ-MD18 16/160 /Tektro MD-C550 160/140 mmTektro MD-C310 160/160 mmPROMAX DSK 330R/300RTektro MD-C400 160/160 mm
BaknavJoytech D762DSEGL-B57R-DONE1 KTTR8R, 32H, M10x135, CASSETE, QRBSA 68mm, Prowheel PW-BB68-
FramnavJoytech D761DSEGL-B57F-DONE1 KTTD8F, 32H, M9x100mm, QRBSA 68mm, Prowheel PW-BB68-
FälgarWHITE RD29 32HKROSSWTB SX19 32HWTB ST i23 TCS 2.0 23-622TRIBAN TR 28H 622x23c
DäckWTB Riddler 37-622WTB RIDDLER 700x37C COMPWTB Riddler Comp 47-622WTB Nano Comp 40-622Hutchinson Overide 38-622Panaracer GravelKing SK 700x38C
Vikt10,9 kg11,55 kg11,1 kg10,8 kg10,9 kg12,1 kg

Gravel Hydrauliska skivbromsar
ModellWhite GX LTDRock Machine Gravelride 500
ÅFXXL 12 990:-
Spobik koncernen 12 990 KR
Skistart 17 390 11 890 kr (Slut)
Träningsmaskiner 17 990 12 990 kr
BakväxelShimano GRX RD-RX400Shimano GRX RD-RX400
FramväxelShimano GRX FD-RX400Shimano GRX FD-RX400
VäxelreglageShimano GRX ST-RX400-L/RShimano GRX ST-RX400-L/R
KasettShimano Tiagra CS-HG500-10 11-34TShimano Deore CS-HG50-10 11-36T
VevpartiShimano GRX FC-RX600-2 46/30T 170/175 mmShimano GRX FC-RX600-2, 46/30T
KedjaKMC X10 NPBKKMC X10
BromsarShimano GRX BL-RX400/BR-RX400 160/160 mmShimano GRX BL-RX400/BR-RX400 160/140 mm
BaknavFormula RX-142SHIMANO TX FH-TX505-8, 32H, CL, M10x135mm, QR
FramnavFormula RX-812SHIMANO TX HB-TX505, 32H, CL, QR
FälgarWTB ST i21 TCS 2.0 32HWTB SX19 32H
DäckWTB Riddler Comp 37-622WTB Riddler Comp 45-622
Vikt10,4 kg11,4 kg

För de som har Gravel till pendling kan eventuellt nya Rose Blend Road 9,9 kg 13.350,21 kr vara aktuell. Tiagra hydro, likt gamla White CX Pro.

Senast ändrad:
White GX Lite 22
Eric: Nu valde du ju att klippa mitt inlägg som du citerade. Delen om kampanjpris var inte med. Hittade du någon motsvarande hoj för 7tkr som xxl regelbundet har som kampanjpris för gx lite eller extremfallet 4tkr som jag köpte min för? Decathlons cyklar är intressanta men jag har inte sett samma reor för dem som för xxl:s cyklar.

I övrigt ska du ha en eloge för faktaspäckat inlägg?

White GX Lite 22
Eric: Nu valde du ju att klippa mitt inlägg som du citerade.
Jag ville bara påpeka att
Rock Machine & TRIBAN har liknande komponenter till liknande priser.

Hittade du någon motsvarande hoj för 7tkr som xxl regelbundet har som kampanjpris för gx lite eller extremfallet 4tkr som jag köpte min för? Decathlons cyklar är intressanta men jag har inte sett samma reor för dem som för xxl:s cyklar.
Jag hittade ingen hoj för 7k. 7,9k är ju dock helt klart samma prisklass och den har liknande specs. TRIBAN har jag sett på lite REA någon gång har jag för mig, aldrig i närheten av 4K, men det var GX bara på 1 gång också. RM & TRIBAN kan ju eventuellt vara intressanta för någon, då är det alltid bra att ha en jämförelse. Jag är team GX, jag tänkte bara att en jämförelse med konkurrensen kan vara givande, intressant och eventuellt ett gott argument för GX framöver.

Senast ändrad:
White GX Lite 22
Kort avstickare med pendlaren. Natur och kultur.
Tyvärr så börjar vevlagret ge upp, få se om xxl fixar det utan kostnad.

Bilagor

• PXL_20240525_162043221.jpg
    PXL_20240525_162043221.jpg
    1.5 MB · Besök: 176
White GX Lite 22
Tror det
Pågrund av att cykeln knappt har används (på grund av orsaker) har gått under 100 mil. Längre än så ska väl ett vevlager hålla?
Man kan ju i alla fall försöka.

Edit: Reklamation alltså.
När jag läst runt lite så verkar folk få allt ifrån 50 mil till 1000+ mil på sina vevlager.

Det verkar bero på hur mycket kraft du kan ta ut genom vevlagret, din vikt, vilken terräng du kör på, om du sprutar vatten in mot vevlagret när du tvättar etc.

Tjejen har exakt samma cykel som du och har cykelpendlat 20 km om dagen, fem dagar i veckan i två år. Vilket säkert blir runt 8000 km totalt. Så det är ju en referens också, men då är det endast asfaltkörning och en 65 kgs förare.

Du kan alltid prova att reklamera den på XXL, men kommer ju vara upp till den enskilda personen du får hjälp av huruvida de tycker det ska täckas av reklamationsrätten.

Generellt om du inte är nöjd med dens utlåtande kan du be om att få föra frågan med cykelchefen och i sista fall butikschefen.

Vanligtvis brukar de då ge kunden de önskar, även om de skulle tycka att det är rimligt att de tyvärr kan rasa redan efter 90+ mil. Just för att dålig marknadsföring kostar mer än att byta vevlager, men är såklart ingen regel att det blir så.

Sedan ska man ju orka dra detta genom flertalet personer osv, så är ju inget jag hade gjort lättvindigt.

Men att bara prova reklamera och hoppas att du träffar en trevlig personal kan man ju alltid göra. Isåfall hade jag försökt tvätta ren den till så gott som nyskick och tryckt på att den inte cyklats på mycket

Senast ändrad:
White GX Lite 22
Vevlagret verkar inte gilla pendling på sopsaltade vägar. Efter förra vintern fick jag byta vevlager (5 månader gammal cykel). I vinter har jag bara cykelpendlat någon gång per vecka. Nya vevlagret har ändå även det börjat gnissla så får byta det när vintersäsongen är över.

Kasst men kostar inte mycket så det är inte i hela världen. Har för mig nytt lager kostade strax under 300kr. Gissar att det beror på sopsaltningen. Alternativt har samma arbetare som borrat flaskhålsfästena ”rakt” även snedgängat spåren för lagret så snedbelastas.
Mitt vevlager har också gett upp. Det tog ett tag att fatta att det var lagret som glappade och inte pedalerna.
Någon som på rak arm vet vilket nytt lager som passar? Om inte, ska man leta på whites hemsida eller är det lättare att mäta själv?
Har aldrig bytt ett vevlager förut, då jag känner mig lite osäker på vad man ska mäta.

White GX Lite 22
Mitt vevlager har också gett upp. Det tog ett tag att fatta att det var lagret som glappade och inte pedalerna.
Någon som på rak arm vet vilket nytt lager som passar? Om inte, ska man leta på whites hemsida eller är det lättare att mäta själv?
Har aldrig bytt ett vevlager förut, då jag känner mig lite osäker på vad man ska mäta.
Det verkar som man ska ha ett fyrkantsvevlager med 110mm axellängd till vevpartiet Shimano Claris FC-RS200. (står att det är det vevpartiet i specen iaf).
Då kan tex detta passa: https://www.cykelkraft.se/vevlager-shimano-bsa-110-68mm-bb-un300-fyrkant
Men dra av vevarmarna och mät axellängden på vevlagret för att vara säker.

White GX Lite 22
White GX Lite 22
Det verkar som man ska ha ett fyrkantsvevlager med 110mm axellängd till vevpartiet Shimano Claris FC-RS200. (står att det är det vevpartiet i specen iaf).
Då kan tex detta passa: https://www.cykelkraft.se/vevlager-shimano-bsa-110-68mm-bb-un300-fyrkant
Men dra av vevarmarna och mät axellängden på vevlagret för att vara säker.
Har äntligen skruvat lite. Jag mäter axeln till 114mm. Hittar inte den längden i butik. Antar att det är en 115mm jag ska ha då?

White GX Lite 22
Rosebikes brukar ha vettiga hjul på rea då och då, men just nu ser det tomt ut. Till de flesta nav från Dt Swiss går det att få tag i endcaps för qr.

Senast ändrad:
White GX Lite 22
Är det någon som vet vilket växelöra som passar GX Lite? XXL har massa på sin hemsida men jag hittar inget som det står att det är just till GX.

White GX Lite 22
Priserna på hjulen är väl rimliga. Själv har jag bara bra erfarenheter av Prime. Jag vill dock minnas att en del modeller hade lite sämre omdömen. Kommer inte ihåg hur det var just med Orra.

25mm internt är ganska brett. Dock inget problem om du kör 28mm+ och du får ju samtidigt möjlighet att köra galet breda däck om du vill.

Tillägg: Fun-workshjulen är lätta för att vara aluminium och därmed finns en viss risk att de inte är stryktåligast i världen vilket även en maxvikt på strax under 100 kg antyder (gissar att den avser allt förutom hjulens egen vikt).

Senast ändrad:
White GX Lite 22
Priserna på hjulen är väl rimliga. Själv har jag bara bra erfarenheter av Prime. Jag vill dock minnas att en del modeller hade lite sämre omdömen. Kommer inte ihåg hur det var just med Orra.

25mm internt är ganska brett. Dock inget problem om du kör 28mm+ och du får ju samtidigt möjlighet att köra galet breda däck om du vill.

Tillägg: Fun-workshjulen är lätta för att vara aluminium och därmed finns en viss risk att de inte är stryktåligast i världen vilket även en maxvikt på strax under 100 kg antyder (gissar att den avser allt förutom hjulens egen vikt).
Cykeln används som renodlad pendlare, har 37mm däck idag och kan tänka mig bredare framöver. Kört Crest på MTB för några år sedan så då borde de klara Gravel utan vidare. Dessutom långt under 100kg även med packning =)

White GX Lite 22
Jag köpte en GX Lite sent i höstas, min första cykel som används till annat än korta turer inne i stan så det här är en rätt ny värld för mig. Har insett att det blir mest asfalt (runt 80%, med resten rätt lättcyklat grus) och har därför funderat på att sätta på andra däck. Har bland annat tittat på Gravelking Slick och Semi slick i 35mm (eller vill man ha 38?). Är jag rätt ute eller ska jag titta på något helt annat?

White GX Lite 22
Jag köpte en GX Lite sent i höstas, min första cykel som används till annat än korta turer inne i stan så det här är en rätt ny värld för mig. Har insett att det blir mest asfalt (runt 80%, med resten rätt lättcyklat grus) och har därför funderat på att sätta på andra däck. Har bland annat tittat på Gravelking Slick och Semi slick i 35mm (eller vill man ha 38?). Är jag rätt ute eller ska jag titta på något helt annat?
Mitt val hade nog varit Pirelli P Zero Race TLR i 35 mm eller 40mm. Breda slicks är nog rätt väg att gå.

White GX Lite 22
GK ärtrevliga men tycker de punkar rätt lätt i pendlingsterräng. Gillar Spec pathfinder också. Men kör du mkt i stan så är det kanske ett mer punkatåligt däck som gäller.

White GX Lite 22
Tänkte klicka hem en GX LITE 24 från xxl som de har på kampanj fram till idag, 9999kr. Vet inte vad som händer med priset imorgon så därför jag tänkte klicka hem den idag.
Men det levereras ju inga pedaler, vad för pedaler ska jag välja till?

Tänkte då jag även kommer använda den till jobbet så vill jag inte ha sånna man klickar fast skorna i :)

White GX Lite 22
Tänkte klicka hem en GX LITE 24 från xxl som de har på kampanj fram till idag, 9999kr. Vet inte vad som händer med priset imorgon så därför jag tänkte klicka hem den idag.
Men det levereras ju inga pedaler, vad för pedaler ska jag välja till?

Tänkte då jag även kommer använda den till jobbet så vill jag inte ha sånna man klickar fast skorna i :)
White GX LITE 24 var annonserad vara under förra kampanjperioden. Det betyder bara att den varit annonserad i deras blad och mailutskick. Inte att priset varit nedsatt.

Priset blev sänkt med 1500:-
Prismatch "Gäller endast vid köptillfället, ej efter att varan är köpt."
Om XXL inte vill samarbeta så går det ju att returnera och köpa på nytt.

White GX LITE 24 9999:- 8499:- 28/4 - 18/5

White GX Lite 22
White GX LITE 24 var annonserad vara under förra kampanjperioden. Det betyder bara att den varit annonserad i deras blad och mailutskick. Inte att priset varit nedsatt.

Priset blev sänkt med 1500:-
Prismatch "Gäller endast vid köptillfället, ej efter att varan är köpt."
Om XXL inte vill samarbeta så går det ju att returnera och köpa på nytt.

White GX LITE 24 9999:- 8499:- 28/4 - 18/5
Nu hade jag tur då jag avvaktade med köpet 😅
Men till frågan? Vilka pedaler ska jag välja?

White GX Lite 22
Nu hade jag tur då jag avvaktade med köpet 😅
Men till frågan? Vilka pedaler ska jag välja?
Det är ett högst personligt val, de man trivs med.
Ska man välja i XXL's något skrala sortiment och utesluta clipless så hade jag nog lutat åt:
https://www.xxl.se/shimano-pedal-pd-gr400-flat/p/1202652_1_Style

Själv har jag combipedaler från Time på min.

White GX Lite 22
Addendum: det är lite kul hur användare som man har på "ignorera" pga korkade åsikter i en viss tråd gör sig påminda med lika korkade kommentarer i andra väsensskilda trådar, man kan liksom inte låta bli att trycka "visa ignorerat innehåll"-knappen trots att man borde veta bättre 🙃

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp