Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Det är ju enbart deras "utförsäljning", detsamma gäller ju priset för gx lite @ 4k. Modeller som försvinner. Visst kan man göra bra deals absolut. Man får vara glad att XXL inte håller lager ;) Det gör att rean blir enorm. Barncykeln för 1500 var för övrigt svårsåld... Trots bra pris.Man kan tycka vad man vill om White men det går knappast att förneka att priserna på rea ibland är sanslösa. 1500 för en barnräser med claris är obegripligt. 5000 för en 105 med hydraulbroms är ofattbart. Förstås inte helt jmf bart men min rose med liknande komponenter gick på 20 000. Så visst kan man prova en White på pin kiv. Men jag skulle inte bara vilja ha en massa White:ar i mitt stall, så fantastiskt roliga är de inte.
Har sökt rätt mycket och hade gärna tagit ett par tipsDen som söker han finner
Vilken annan cykel på marknaden ger motsvarande komponenter som White GX lite till samma pris tycker du?
Har sökt rätt mycket och hade gärna tagit ett par tips
| Gravel Mekaniska skivbromsar | ||||||
| Modell | White GX LITE | Kross Esker 1.0 | Rock Machine Gravelride 200 | ACTIVE WANTED GRAVEL 310 | TRIBAN GRVL 120 | PRINCIPIA GRAVEL ALU TIAGRA |
| ÅF | XXL 8999:- | BIKESHOP 8 999:- | Spobik koncernen 9 490 KR Skistart | Spobik Koncernen | Decathlon 9 999 kr | 157 XCC |
| Bakväxel | Shimano Claris RD-R2000-GS | Shimano Claris RD-R2000 | Shimano Claris RD-R2000 | Shimano Sora 9-speed | microSHIFT M665 10s Clutch | Shimano Tiagra 4700 |
| Framväxel | Shimano Claris FD-R2000-B | Shimano Claris FD-R2000 | - | Shimano Sora 2x | - | Shimano Tiagra 4700 |
| Växelreglage | Shimano Claris ST-R2000-L/R | Shimano Claris ST-R2000-L/R | microSHIFT SBR480 | Shimano Sora 2×9 | microSHIFT XLE 10 | |
| Kasett | Shimano Claris CS-HG-50-8 11-34T | Shimano CS-HG-41-8 11-32T | Shimano Claris CS-HG-50-8 11-34T | 11-28T 9s | microSHIFT H100 11-42T | Sunrace CSMS1 10sp 11-34T |
| Vevparti | Shimano Claris FC-RS200, 46/34T 170/175 mm | FSA Tempo, 46/ 30T, 175 mm | Wheel Top SR11A 38T | Prowheel RPL 46/30T | TRIBAN 38 170 mm | Aluminium 50/34T |
| Kedja | KMC Z8.3 NPGY | Shimano HG40 | KMC X10 | KMC Z9 | - | |
| Bromsar | Promax Decode R 160/160 mm | Tektro MD C550 160 mm | Alhonga HJ-MD18 16/160 /Tektro MD-C550 160/140 mm | Tektro MD-C310 160/160 mm | PROMAX DSK 330R/300R | Tektro MD-C400 160/160 mm |
| Baknav | Joytech D762DSE | GL-B57R-D | ONE1 KTTR8R, 32H, M10x135, CASSETE, QR | BSA 68mm, Prowheel PW-BB68 | - | |
| Framnav | Joytech D761DSE | GL-B57F-D | ONE1 KTTD8F, 32H, M9x100mm, QR | BSA 68mm, Prowheel PW-BB68 | - | |
| Fälgar | WHITE RD29 32H | KROSS | WTB SX19 32H | WTB ST i23 TCS 2.0 23-622 | TRIBAN TR 28H 622x23c | |
| Däck | WTB Riddler 37-622 | WTB RIDDLER 700x37C COMP | WTB Riddler Comp 47-622 | WTB Nano Comp 40-622 | Hutchinson Overide 38-622 | Panaracer GravelKing SK 700x38C |
| Vikt | 10,9 kg | 11,55 kg | 11,1 kg | 10,8 kg | 10,9 kg | 12,1 kg |
| Gravel Hydrauliska skivbromsar | ||
| Modell | White GX LTD | Rock Machine Gravelride 500 |
| ÅF | XXL 12 990:- | Spobik koncernen 12 990 KR Skistart Träningsmaskiner |
| Bakväxel | Shimano GRX RD-RX400 | Shimano GRX RD-RX400 |
| Framväxel | Shimano GRX FD-RX400 | Shimano GRX FD-RX400 |
| Växelreglage | Shimano GRX ST-RX400-L/R | Shimano GRX ST-RX400-L/R |
| Kasett | Shimano Tiagra CS-HG500-10 11-34T | Shimano Deore CS-HG50-10 11-36T |
| Vevparti | Shimano GRX FC-RX600-2 46/30T 170/175 mm | Shimano GRX FC-RX600-2, 46/30T |
| Kedja | KMC X10 NPBK | KMC X10 |
| Bromsar | Shimano GRX BL-RX400/BR-RX400 160/160 mm | Shimano GRX BL-RX400/BR-RX400 160/140 mm |
| Baknav | Formula RX-142 | SHIMANO TX FH-TX505-8, 32H, CL, M10x135mm, QR |
| Framnav | Formula RX-812 | SHIMANO TX HB-TX505, 32H, CL, QR |
| Fälgar | WTB ST i21 TCS 2.0 32H | WTB SX19 32H |
| Däck | WTB Riddler Comp 37-622 | WTB Riddler Comp 45-622 |
| Vikt | 10,4 kg | 11,4 kg |
Jag ville bara påpeka attEric: Nu valde du ju att klippa mitt inlägg som du citerade.
Rock Machine & TRIBAN har liknande komponenter till liknande priser.
Jag hittade ingen hoj för 7k. 7,9k är ju dock helt klart samma prisklass och den har liknande specs. TRIBAN har jag sett på lite REA någon gång har jag för mig, aldrig i närheten av 4K, men det var GX bara på 1 gång också. RM & TRIBAN kan ju eventuellt vara intressanta för någon, då är det alltid bra att ha en jämförelse. Jag är team GX, jag tänkte bara att en jämförelse med konkurrensen kan vara givande, intressant och eventuellt ett gott argument för GX framöver.Hittade du någon motsvarande hoj för 7tkr som xxl regelbundet har som kampanjpris för gx lite eller extremfallet 4tkr som jag köpte min för? Decathlons cyklar är intressanta men jag har inte sett samma reor för dem som för xxl:s cyklar.
Varför ska dom göra det tänker du?Kort avstickare med pendlaren. Natur och kultur.
Tyvärr så börjar vevlagret ge upp, få se om xxl fixar det utan kostnad.
Pågrund av att cykeln knappt har används (på grund av orsaker) har gått under 100 mil. Längre än så ska väl ett vevlager hålla?Varför ska dom göra det tänker du?
Man får vad man betalar förPågrund av att cykeln knappt har används (på grund av orsaker) har gått under 100 mil. Längre än så ska väl ett vevlager hålla?
Man kan ju i alla fall försöka.
Edit: Reklamation alltså.
Kanske det? Jag tänkte lämna in cykeln hos min lbs men han sa det här skulle jag reklamera först, det är inte rimligt att den har pajat även om jag köpte cykeln för under 4000:-Man får vad man betalar för
När jag läst runt lite så verkar folk få allt ifrån 50 mil till 1000+ mil på sina vevlager.Pågrund av att cykeln knappt har används (på grund av orsaker) har gått under 100 mil. Längre än så ska väl ett vevlager hålla?
Man kan ju i alla fall försöka.
Edit: Reklamation alltså.
Mitt vevlager har också gett upp. Det tog ett tag att fatta att det var lagret som glappade och inte pedalerna.Vevlagret verkar inte gilla pendling på sopsaltade vägar. Efter förra vintern fick jag byta vevlager (5 månader gammal cykel). I vinter har jag bara cykelpendlat någon gång per vecka. Nya vevlagret har ändå även det börjat gnissla så får byta det när vintersäsongen är över.
Kasst men kostar inte mycket så det är inte i hela världen. Har för mig nytt lager kostade strax under 300kr. Gissar att det beror på sopsaltningen. Alternativt har samma arbetare som borrat flaskhålsfästena ”rakt” även snedgängat spåren för lagret så snedbelastas.
Det verkar som man ska ha ett fyrkantsvevlager med 110mm axellängd till vevpartiet Shimano Claris FC-RS200. (står att det är det vevpartiet i specen iaf).Mitt vevlager har också gett upp. Det tog ett tag att fatta att det var lagret som glappade och inte pedalerna.
Någon som på rak arm vet vilket nytt lager som passar? Om inte, ska man leta på whites hemsida eller är det lättare att mäta själv?
Har aldrig bytt ett vevlager förut, då jag känner mig lite osäker på vad man ska mäta.
Tack! ?Det verkar som man ska ha ett fyrkantsvevlager med 110mm axellängd till vevpartiet Shimano Claris FC-RS200. (står att det är det vevpartiet i specen iaf).
Då kan tex detta passa: https://www.cykelkraft.se/vevlager-shimano-bsa-110-68mm-bb-un300-fyrkant
Men dra av vevarmarna och mät axellängden på vevlagret för att vara säker.
Har äntligen skruvat lite. Jag mäter axeln till 114mm. Hittar inte den längden i butik. Antar att det är en 115mm jag ska ha då?Det verkar som man ska ha ett fyrkantsvevlager med 110mm axellängd till vevpartiet Shimano Claris FC-RS200. (står att det är det vevpartiet i specen iaf).
Då kan tex detta passa: https://www.cykelkraft.se/vevlager-shimano-bsa-110-68mm-bb-un300-fyrkant
Men dra av vevarmarna och mät axellängden på vevlagret för att vara säker.
Har du mätt upp axeln till 114mm, så kan jag inte tänka mig att det inte skulle funka med 115mm. 1mm längre borde inte spela nån större roll.Har äntligen skruvat lite. Jag mäter axeln till 114mm. Hittar inte den längden i butik. Antar att det är en 115mm jag ska ha då?
www.fun-works.com
Cykeln används som renodlad pendlare, har 37mm däck idag och kan tänka mig bredare framöver. Kört Crest på MTB för några år sedan så då borde de klara Gravel utan vidare. Dessutom långt under 100kg även med packning =)Priserna på hjulen är väl rimliga. Själv har jag bara bra erfarenheter av Prime. Jag vill dock minnas att en del modeller hade lite sämre omdömen. Kommer inte ihåg hur det var just med Orra.
25mm internt är ganska brett. Dock inget problem om du kör 28mm+ och du får ju samtidigt möjlighet att köra galet breda däck om du vill.
Tillägg: Fun-workshjulen är lätta för att vara aluminium och därmed finns en viss risk att de inte är stryktåligast i världen vilket även en maxvikt på strax under 100 kg antyder (gissar att den avser allt förutom hjulens egen vikt).
Mitt val hade nog varit Pirelli P Zero Race TLR i 35 mm eller 40mm. Breda slicks är nog rätt väg att gå.Jag köpte en GX Lite sent i höstas, min första cykel som används till annat än korta turer inne i stan så det här är en rätt ny värld för mig. Har insett att det blir mest asfalt (runt 80%, med resten rätt lättcyklat grus) och har därför funderat på att sätta på andra däck. Har bland annat tittat på Gravelking Slick och Semi slick i 35mm (eller vill man ha 38?). Är jag rätt ute eller ska jag titta på något helt annat?
GK ärtrevliga men tycker de punkar rätt lätt i pendlingsterräng. Gillar Spec pathfinder också. Men kör du mkt i stan så är det kanske ett mer punkatåligt däck som gäller.Jag köpte en GX Lite sent i höstas, min första cykel som används till annat än korta turer inne i stan så det här är en rätt ny värld för mig. Har insett att det blir mest asfalt (runt 80%, med resten rätt lättcyklat grus) och har därför funderat på att sätta på andra däck. Har bland annat tittat på Gravelking Slick och Semi slick i 35mm (eller vill man ha 38?). Är jag rätt ute eller ska jag titta på något helt annat?
Bra förslag har kommit. Själv kör jag med Continental GP Urban (35mm) till samma cykel och liknande användning som du. Mycket nöjd med dem.Tack för svaren, jag ska läsa på om däcken ni nämner!
White GX LITE 24 var annonserad vara under förra kampanjperioden. Det betyder bara att den varit annonserad i deras blad och mailutskick. Inte att priset varit nedsatt.Tänkte klicka hem en GX LITE 24 från xxl som de har på kampanj fram till idag, 9999kr. Vet inte vad som händer med priset imorgon så därför jag tänkte klicka hem den idag.
Men det levereras ju inga pedaler, vad för pedaler ska jag välja till?
Tänkte då jag även kommer använda den till jobbet så vill jag inte ha sånna man klickar fast skorna i :)
Nu hade jag tur då jag avvaktade med köpetWhite GX LITE 24 var annonserad vara under förra kampanjperioden. Det betyder bara att den varit annonserad i deras blad och mailutskick. Inte att priset varit nedsatt.
Priset blev sänkt med 1500:-
Prismatch "Gäller endast vid köptillfället, ej efter att varan är köpt."
Om XXL inte vill samarbeta så går det ju att returnera och köpa på nytt.
White GX LITE 249999:-8499:- 28/4 - 18/5
Det är ett högst personligt val, de man trivs med.Nu hade jag tur då jag avvaktade med köpet
Men till frågan? Vilka pedaler ska jag välja?
jo men det har jag förstått att du tycker från tidigare kommentarer och det får du tyckaUsch vilken skit cykel
Finns många användare här som är mycket nöjda med den. Visst har den gått upp lite i pris på senare år, men nu är den ju även snyggare än nånsinjo men det har jag förstått att du tycker från tidigare kommentarer och det får du tycka
Får väl se vilken sida jag ställer mig på efter några mil på sadeln![]()