White XC 290 LTD XT 18, terrängcykel

Din längd och vikt?
Hur och var tänker du cykla med din mtb? Svettocykla på grusväg? Träna inför och tävla i XC långlopp? Stigar med lite mera rötter och stenar, för att det är kul? Bike parks, snabbcykling ner för slalombacken?

Senast ändrad:
Personligen anser jag att cyklar som White suger. För att ramen är sjukt omodern. Den är kort, hög och brant. Vilket funkar på grusväg och som pendlare på asfalt, men inte på stigar i skogen. Jag HATAR cykeltypen, eftersom 100 rookies i månaden (på Happy) tror att det är en mtb, när det inte är en mtb.

Det finns bättre och modernare 29" HT ramar för XC-race som Scott Scale 950 och så finns det bättre och modernare 29" HT ramar för mer allroundcykling, med lite flackare geometri och lite längre slaglängd i gaffeln som Vitus Sentier 29 VR

Bilagor

• Vit vs.png
    Vit vs.png
    11 KB · Besök: 455
Det var en sågning det. :) Om det inte är en mtb vad är det då?

Cyklarna du föreslår är ju lite över min budget verkar det som men för att få en vettig mtb är det uppåt 15k man behöver lägga eller? Min tanke var ju ca 10 nämligen.

dannepersson sa:
Det var en sågning det. :) Om det inte är en mtb vad är det då?

Cyklarna du föreslår är ju lite över min budget verkar det som men för att få en vettig mtb är det uppåt 15k man behöver lägga eller? Min tanke var ju ca 10 nämligen.

Har du besökt din lokala cykelbutik? Köp inte en white.

Luftgaffel och bra sittställning ska du kolla efter först och främst.

Jag är ju tveksam till om det spelar mig så stor roll vid köp av min första cykel. Jag har ju inget att jämföra med tänker jag.

Komponenterna på cykeln verkar ju helt ok vad jag kan begripa mig på. Eller?

dannepersson sa:
Jag är ju tveksam till om det spelar mig så stor roll vid köp av min första cykel. Jag har ju inget att jämföra med tänker jag.

Fast varför köpa något halvdant och sedan bli sugen på bättre saker senare och måste byta cykel igen. Bättre att lägga lite extra ocj bli nöjd från början.

Kolla på Vitus Sentier 27,5

Komponenterna är helt ok. Förutom ramen är den enskilt viktigaste delen framgaffeln och den vet jag inget om. Den säljs dock av Rosebikes för knappt 6000, så den torde knappast vara kass.

Ramgeometrin har jag inte satt mig in i, men en del cyklar som sågas fullständigt på Happy går det definitivt att cykla på och ha kul med. Det är knappast någon utförsraket, men det verkar inte vara det du söker heller. Om det är det bästa köpet för 9 tkr vet jag inte, men det är knappast något överpris.

Ah, har inte följt här så noga sista tiden. F.d cyklist, numera soffsittande öldrickare.

Senast ändrad:
dannepersson sa:
Nä just det, det är därför att det är viktigt att du köper en vettig ram. White (trash) ramen från XXL har 8 cm kortare avstånd från vevaxel till framaxel än Sentier 29 i samma storlek. Gissa vilken av cyklarna som är ett OTB-monster och vilken som kommer att hjälpa dig att ta dig fram över rötter och stenar i skogen utan att kasta dig över styret?

Gå inte i rookie-fällan och bli hypnotiserad och paralyserad av att det står XT på bakväxeln. En 7 år och tre generationer gammal XT M781 bakväxel utan clutch är värd ca 250 kr.

Senast ändrad:
Sixten Fors sa:
Örjan Lax sa:
1888 sa:
Han rekommenderar väl i stort sett alltid Canyon
Nej, det är ett passerat kapitel sedan över ett år tillbaka.
Jag rekommenderar bra och prisvärda cyklar oavsett märke. Canyon var länge sedan... https://happyride.se/forum/read.php/1/3384817/3384912#msg-3384912
:) Jovisst, men jag tänkte mer på ofta upprepad basis, såsom dagens Vitus- och Scott-rekommendationer. Det var längesen du rekommenderade en Grand Canyon som instegs-HT för ca 7-10 tusen t.ex.

Örjan Lax sa:
Sixten Fors sa:
Örjan Lax sa:
1888 sa:
Han rekommenderar väl i stort sett alltid Canyon
Nej, det är ett passerat kapitel sedan över ett år tillbaka.
Jag rekommenderar bra och prisvärda cyklar oavsett märke. Canyon var länge sedan... https://happyride.se/forum/read.php/1/3384817/3384912#msg-3384912
:) Jovisst, men jag tänkte mer på ofta upprepad basis, såsom dagens Vitus- och Scott-rekommendationer. Det var längesen du rekommenderade en Grand Canyon som instegs-HT för ca 7-10 tusen t.ex.
Jag har aldrig rekommenderat GC AL utan SL eller SLX, alltså de korta/branta/höga fulcyklarna (icke-mtb pendlarcyklar) med 100 mm gaffel.

Samt på att 1) Canyon har höjt priset med 25% på GC AL SL och SLX utan att förbättra/utveckla cyklarna, faktiskt snålat ytterligare på specifikationerna (billigare version av Mavic XA-hjulen t.ex.) och 2) 2018 års Vitus Sentier 29 är en helt ny ram jmf med 2017. Även 2018 29" RM Blizz CRB och 29" Blizzard är nya för i år. Med flera nya cyklar, när Canyon står still.

Jag har jut köpt en White XC290 Pro, i väntan på att jag skall kunna köpa "rätt cykel" när den kommer om ett tag. Hade en S-Works Camber innan. Jag kommer ju ald´rig igen köpa en seriös HT cykel, mest eftersom det är väldamt okomfortabelt. Men, eftersom din budget är tajt, så är det antingen en ny HT eller en beggad heldämpad.

Nåväl, mina intryck om White'n är ungefär som Sixten skriver, den är inte geometriskt byggd så att den sväljar bökigt underlag. Däremot är den ju ruggigt snabb på grusvägar och underlag som inte är massa stök. Jag vet redan nu att jag kommer slå några egna pers på några Strava-segment med den här, och det är då enbart sådana segment som inte har en massa rötter och annat, utan sådana segment som är grusvägar och gärna lite längre sådana. Det svarar ju som fasen när man trampar till på en HT, det kommer man inte ifrån.

Jag håller med Sixten om hans rekommendationer ovan, MEN, det skall inte underskattas att åka till XXL och 10 minuter efter man har klivit in i butiken så kliver man ur densamma med en cykel färdig att trampa iväg på!

Man undrar hur de häringa ramtrigonometrierna ser ut om tio år, och hur idiotförklarade dagens konstruktioner då kommer att vara... ;-)

Jag har haft en white 290 pro nånting. Värdelös cykel. Just branta vinkeln på framgaffeln va hemsk i skogen. Som att den bockade och ville kasta mig över styret. Jag kan inte hålla med om att den är någon grus-raket heller. Väger galet tungt för att vara HT. Köp ej skulle jag säga. Gå på rek. ovan istället. Jag har ingen koll på vad det är men kan inte bli sämre.
Själv gick jag på heldämpad trail hoj istället. Bästa jag har gjort.

Min erfarenhet är att XXL med åren har snikat in på specar och höjt priserna jämfört med vad de tog i början när de etablerade sig, dvs samma typ av agerande som Sixten anser att Canyon gör.

Jag har cyklat några olika White-cyklar och har lite olika erfarenhet av dem. Jag har en White CX Killer (årsmodell 2016) som jag är mycket nöjd med som pendelcykel, även om den är tung för att ha en kolfiberram.

Vill man lämna in cykeln för service bör man vara medveten om att mek-kunskaperna varierar kraftigt hos deras verkstadspersonal och generellt är ganska mycket sämre än övriga verkstäder jag har haft att göra med. Jag skulle knappast köpa en FS där.

ForesterGuy sa:
Man undrar hur de häringa ramtrigonometrierna ser ut om tio år, och hur idiotförklarade dagens konstruktioner då kommer att vara... ;-)
Det fanns vettiga ramar redan när 29" slog igenom, min Scale 900 HMF från 2012 är fortfarande helt ok, men även Scale har moderniserats med längre geo och boost bak.
Sedan finns cykeltillverkare som fortsätter att pumpa ut meningslösa skitramar år efter år, oavsett prisklass. Crescent, White m.fl. och jag hyser INGET hopp om förbättring.
Sedan finns det cykeltillverkare som har skitgeometri i budgetcyklarna men bättre i dyrare modeller som CUBE Acid/Attention vs. Cube Reaction, Scott Aspect vs. Scott Scale, Grand Canyon AL vs. CG AL SL/SLX, och många andra därtill.
Sedan finns cykeltillverkare som satsar på moderna ramar redan från instegsprisklass som Vitus med Nucleus, Sentier etc. Men även Vitus har en omodern ram i Rapide http://vitusbikes.com/products/rapide-crx-2018/ som funkar utmärkt i Small med ST 395 / Reach 395 / HA 68.5 men som är på tok för kort i större storlekar, t.ex. XL med ST 533 / Reach 436 / HA 68.5 är 4 cm för kort.

Senast ändrad:
ForesterGuy sa:

Du behöver garanterat inte vänta 10 år. Det kan komma en ny navstandard, 53t-bakdrev, bakvända styrstammar, 98cm styren eller annat redan nästa år som förvandlar sentier och scale till "sjukt omoderna" och helt ocykelbara skitcyklar(trash).

Ser inga problem att ha en OTB cykel som första mtb. Då lär man sig snabbare :)

Skulle nog dock kolla på en Vitus som rekommenderat om det nu finns några kvar.

Sixten Fors sa:
Sedan finns cykeltillverkare som fortsätter att pumpa ut meningslösa skitramar år efter år, oavsett prisklass. Crescent, White m.fl. och jag hyser INGET hopp om förbättring.
Det kan ju hänga ihop med att det trots allt finns en ganska STOR marknad för såna där billiga åbäken, pga den stora massan MTB-nybörjare (eller föräldrar som köper en till-skolan-cykel åt sina barn) som inte är så här Happy-upplysta om detaljer, och inte bryr sig nämnvärt (eller ens fattar skillnaden) om det är 71 eller 68 grader i styrhuvudet. Viktigare för många nybörjare är ju att det är ett "känt märke" som t.ex. Crescent eller Trek och att det står XT nånstans, precis som du så träffsäkert brukar raljera. :)

Senast redigerad av en moderator:
Själv var jag nära att under gårdagen köpa en White XC 290 ultimate 18, då säljaren kunde sänka priset med 5. Dock så upplyste Sixten mig om dess brister och min jakt går trögt vidare. Så här års verkar det vara omöjligt att hitta något vettigt som finns kvar i lager.

Tror ni (eller du Sixten) att det kommer blir jobbigt att gå ifrån 69,5 (min nuvarande gaffelvinkel) till 71,5? Det är ju hela 2 grader, kommer jag inte kunna hoppa längre? Är på en tävlings xc Hardtail.

Då sonen tog över min cykel denna säsong så skaffade jag en xc290 pro begagnad som mellancykel. Jag åker en hel del stig med mycket sten. Jag tror seriöst att jag har varit över styret minst 5ggr denna säsong. Men uppför och på plana lättåkta stigar är den snabb och jag har satt en del Pb på strava med den.
Men av ren självbevarelsedrift så kommer jag att byta cykel till nästa säsong. Kommer nog att köpa en chines och plocka delar från min White.

cykloton sa:
Tror ni (eller du Sixten) att det kommer blir jobbigt att gå ifrån 69,5 (min nuvarande gaffelvinkel) till 71,5? Det är ju hela 2 grader, kommer jag inte kunna hoppa längre? Är på en tävlings xc Hardtail.
Ingen tävlings xc ht har 71,5 grader. Du verkar ha en Crescent. Alla Crescent suger. Sämst på allt, sedan 40 år tillbaka.

Sixten Fors sa:
Ingen tävlings xc ht har 71,5 grader. Du verkar ha en Crescent. Alla Crescent suger. Sämst på allt, sedan 40 år tillbaka.

Tjena!

Jag dör varenda gång jag är ute och cyklar med 71,5 grader. Eller så trivs jag rätt bra med den kvicka styrningen. Personliga val kallas det.

Men hur mycket skillnad gör det igentligen? Kommer jag flyga över styret direkt eller kommer den bara kännas osäker, såga mig inte direkt sixten, utan förklara varför :)

cykloton sa:
Men hur mycket skillnad gör det igentligen? Kommer jag flyga över styret direkt eller kommer den bara kännas osäker, såga mig inte direkt sixten, utan förklara varför :)

Tjena!

Jag kör med 71,5 och kommer inte ihåg sist jag gjorde en OTB. Kör ganska stökiga stigar. Kör iofs med Braingaffel i hårdaste läget, dvs fronten dyker rätt sällan.
Sen är väl flackare vinkel kanske att föredra i många fall. Men jag trivs bra med min ram och kommer då inte byta ut den.

Jämför hur mycket längre en Scale 900/900RC i samma storlek är från vevcentrum till framaxel. Mellan 5-10 cm skulle jag tro.

Ju större storlek på cyklist desto större problem. Är du 195 cm och kör XL med 140 mm stam är det större problem än om du är 170 cm och kör Large med 60 mm stam.

På grusväg och slät stig är risken för OTB rätt minimal. I terränge med rötter, stenar, drops större. Dropper hjälper rätt mycket för att komma bak på cykeln för tryggare körning utför och i stök.

Sixten Fors sa:
Jämför hur mycket längre en Scale 900/900RC i samma storlek är från vevcentrum till framaxel. Mellan 5-10 cm skulle jag tro.

Ju större storlek på cyklist desto större problem. Är du 195 cm och kör XL med 140 mm stam är det större problem än om du är 170 cm och kör Large med 60 mm stam.

På grusväg och slät stig är risken för OTB rätt minimal. I terränge med rötter, stenar, drops större. Dropper hjälper rätt mycket för att komma bak på cykeln för tryggare körning utför och i stök.

Ja, eller väljer att jämföra med min scale 950 2016. Jag är bara 173 och väger 55. Kör inte jätteofta teknisk stig, mest grus och ibland typ xc/singeltrackstig. Någon gång ibland riktiga rotmattor, någon enstaka gång per månad småhopp på 50cm. Tävlar i xc och långlopp, så inte jättetekniskt. Ska prova den och känna hur den känns. Hittar dock inte specen på den ramen det handlar om, hittar bara för 2018 års modell, men 2016 har annan ram, som i mina ögon ser flackare ut, eller så inbillar jag mig bara.

cykloton sa:
Hittar dock inte specen på den ramen det handlar om, hittar bara för 2018 års modell, men 2016 har annan ram, som i mina ögon ser flackare ut, eller så inbillar jag mig bara.
Har du redan cykeln hemma är det väl bara att ta en tumstock och mäta, det tar max 15 minuter:

Hjulbas, axel till axel.
Kedjestag, bakaxel till vevcentrum.
Sadelrör, vevcentrum till topp av sadelrör.
Styrhuvud, som det låter.
Reach. Ställ cykel med framhjul mot en vägg, 90 grader mellan golv och vägg. Mät avstånd vägg till vevcentrum, mät avstånd vägg till centrum över styrlager. Mellanskillnaden är reach.
Vevlagerdrop, skillnad mellan hjulaxelcentrum och vevcentrum, mätt från golvet.
Stack. Skillnad mellan topp övre styrlager och vevcentrum, mätt från golvet.
Vinklar. Fota cykeln rätt från sidan med ca 8 meters fotoavstånd, vrid bilden i datorn så att axlarna är i våg, mät vinklar mha. roterade linjer i PowerPoint (eller annat program) för vinkel på sadelrör och styrhuvud.
Skapa din egen geotabell.

Senast ändrad:
Sixten Fors sa:
cykloton sa:
Hittar dock inte specen på den ramen det handlar om, hittar bara för 2018 års modell, men 2016 har annan ram, som i mina ögon ser flackare ut, eller så inbillar jag mig bara.
Har du redan cykeln hemma är det väl bara att ta en tumstock och mäta, det tar max 15 minuter:

Hjulbas, axel till axel.
Reach. Ställ cykel med framhjul mot en vägg, 90 grader mellan golv och vägg. Mät avstånd vägg till vevcentrum, mät avstånd vägg till centrum över styrlager. Mellanskillnaden är reach.
Vevlagerdrop, skillnad mellan hjulaxelcentrum och vevcentrum.
Stack. Skillnad mellan topp övre styrlager och vevcentrum.
Vinklar. Fota cykeln rätt från sidan med ca 8 meters fotoavstånd, vrid bilden i datorn så att axlarna är i våg, mät vinklar mha. roterade linjer i PowerPoint (eller annat program) för vinkel på sadelrör och styrhuvud.

Amen!

Manofmanymissions sa:
Sixten Fors sa:
cykloton sa:

Hjulbas, axel till axel.
Vevlagerdrop, skillnad mellan hjulaxelcentrum och vevcentrum.
Stack. Skillnad mellan topp övre styrlager och vevcentrum.

Amen!

Har inte cykeln hemma, det var därför jag frågade.

cykloton sa:
Nu var ju det första jag gjorde med min för en vecka sedan inköpta 290 Pro att byta både styrstam och styre. Jag har numera en 40mm stam och raiserstyre 38mm monterat, 780mm brett. Men du kommer inte flyga över styret hur som helst bara nej. Det är väldigt individuellt också hur mycket "risk" man löper att flyga över styret. Jag skulle vilja påstå att din cykelteknik är mer avgörande för det än en vinkelskillnad på 2 grader. Det finns de som inte ens från stillastående kan få upp cykeln på bakhjulet utan ett mäktigt tryck på pedalen och ryck i styret, och då har man liksom bommat hela klassen om tyngpunkt, sådana personer torde ej uttala sig om hur man skall cykla MTB....... Med det sagt så kommer det ju såklart alltid vara så att en flackare gaffelgeometri är mindre risk för över styret. Så är du helt nybörjare och aldrig haft hela sadeln framför pungen, så är flackare gaffelvinkel nog att föredra direkt :)

Tillbaka
Topp