White XC 290 Pro 18

Alex Supertramp

Aktiv medlem
White XC 290 Pro 18
7999 på XXL den här veckan. Bra deal? Jag letar ju efter en instegs-XC i tiolax-klassen.

803BE689-D59C-4F36-8ABA-560B482891AD.jpeg

White XC 290 Pro 18
Om du söker runt här så sågas den rätt rejält. Besök din lokala cykelbutik och kolla in utbudet där. Med lite tur finns det något fynd i rätt storlek.

PS. Det där priset har väl gällt hela 2018 till och från?

White XC 290 Pro 18
Finns väl vissa som sågar och andra som tycker det är ett bra köp?
Jag är sugen själv. Vitus sentier som ex är ju helt slut överallt.

Vad är bättre för 8000:-?

White XC 290 Pro 18
För mig är det viktigare hur den går framåt än nerför. Jag är nästan närmre gravel än XC tror jag, men att köpa just en gravel är uteslutet när jag redan har en racer.

Trek X Cal 8 är min andra heta kandidat. Provade båda idag och de kändes ungefär likvärdiga på den korta stunden på parkeringen. Jag saknar dock flytet som både min pendlarhybrid och racer har - men det kanske är svårt att komma runt på en MTB över huvud taget?

White XC 290 Pro 18
Vad finns det egentligen för bättre alternativ för 8k? En Vitus Sentier är ju en helt annan typ av cykel med ett helt annat användningsområde än en XC 290.

Sedan kommer man aldrig få "flytet" från en racer med en MTB. Äpplen och päron, så är nog bara att vänja sig :)

White XC 290 Pro 18
Du får säkert ett mer utförligt svar, men tabellen visar att cykeln har en så kallad omodern geometri. Kort reach, lång CS, brant HTA etc.

Men det är så en XC brukar se ut hos de flesta tillverkare. I synnerhet i denna prisklass.

White XC 290 Pro 18
Cykeln i sig är väl helt okej, men monteringen är under all kritik. Jag har sett två där broms- o växelhöljena är alldeles för tighta och dragna på fel sida om styrhuvudet vilket resulterat i rejält med skav både på ram och gaffel efter bara ett par turer. Ska man köpa en så ska nog en själv eller någon i ens närheten ha lite vana av cykelmek för att kunna åtgärda såna tabbar.

White XC 290 Pro 18
djungelmyran sa:
Cykeln i sig är väl helt okej, men monteringen är under all kritik. Jag har sett två där broms- o växelhöljena är alldeles för tighta och dragna på fel sida om styrhuvudet vilket resulterat i rejält med skav både på ram och gaffel efter bara ett par turer. Ska man köpa en så ska nog en själv eller någon i ens närheten ha lite vana av cykelmek för att kunna åtgärda såna tabbar.

På 290:n menar du? Eller TREK:en?

White XC 290 Pro 18
Alex Supertramp sa:
För mig är det viktigare hur den går framåt än nerför. Jag är nästan närmre gravel än XC tror jag, men att köpa just en gravel är uteslutet när jag redan har en racer.

Trek X Cal 8 är min andra heta kandidat. Provade båda idag och de kändes ungefär likvärdiga på den korta stunden på parkeringen. Jag saknar dock flytet som både min pendlarhybrid och racer har - men det kanske är svårt att komma runt på en MTB över huvud taget?
Då kan den funka. Den är snabb på grusväg. Sätter du sedan på lättare hjul så blir den helt ok.

White XC 290 Pro 18
miklax sa:
Alex Supertramp sa:

Då kan den funka. Den är snabb på grusväg. Sätter du sedan på lättare hjul så blir den helt ok.

Vilken av dem? Klingar ju härligt att ha en Trek.

White XC 290 Pro 18
Alex Supertramp sa:
Ah, då förstår jag. Men jag får inte så mycket bättre för 8-10 lök, helt enkelt? Hade du nån koll på hur Trek X Cal 8 står sig i sammanhanget?

En snabbkik avslöjar att den ser mer modern ut i geometrin. Billigare gaffel, men gissningsvis mer lättservad. QR boost i baknavet. (Vetesjutton om det är någon egentlig fördel). 1x10 istället för 2x10. XC 290 väger dock enligt uppgift något kilogram mindre. (Ska man nog iofs ta med en nypa salt).

Hade valt Trek själv enbart för att den är snyggare :)

White XC 290 Pro 18
Alex Supertramp sa:
djungelmyran sa:

På 290:n menar du? Eller TREK:en?

Sorry, Whiten. XXL kan inte sätta ihop cyklar.

White XC 290 Pro 18
Vi landar så smått i Trek:en verkar det som. Skadar inte att deras huvudkontor ligger två kilometer meter från mig heller.

Vad är det för måsten sen då? Jag har redan en ganska välutrustad landsvägsgarderob. MTB-shorts? Ryggsäck? Hastighetsmätare?

White XC 290 Pro 18
Kul!

Fördelen med MTB är att man kan klä sig i princip hursomhelst. Cyklar du företrädesvis grusväg kan du i princip köra på med lvg-kittet rakt av. Sedan minskar graden av åtsittande kläder i takt med att terrängen ökar i svårighetsgrad. Även betydligt fler som kör "funktion före form" än vid lvg...

EDIT: Ryggsäck när man kör stig är bra för att få med sig verktyg, extra kläder (eller om man vill klä av sig), fika och dessutom kunna stanna till och köpa med sig godis/öl hem. Sedan uppskattar åtminstone jag att ha ett telefonfäste på cykeln så man kan köra Strava, Trailforks, och valfri GPS-karta samtidigt.

Senast ändrad:
White XC 290 Pro 18
Stack iväg och kikade på Trek jag med. Hur stor nytta har man av remote lockout?
Det börjar på 9:an och då är vi genast uppe i ett högre pris....

Senast ändrad:
White XC 290 Pro 18
Hinken74 sa:
Stack iväg och kikade på Trek jag med. Hur stor nytta har man av remote lockut?
Det börjar på 9:an och då är vi genast uppe i ett högre pris....
Är lite av en smaksak hos oss amatörer. När jag kör långlopp med min XC HT använder jag den en hel del. Det är skönt att kunna låsa i uppförsbackar och slippa gunget, och snabbt låsa upp när det behövs.

På min trail-cykel använde jag aldrig lockout, och nu har jag bytt dämparenhet och saknar det helt.

White XC 290 Pro 18
Hinken74 sa:
Stack iväg och kikade på Trek jag med. Hur stor nytta har man av remote lockut?

Väldigt liten. Inte ens när jag asfaltspendlingscyklar låser jag gaffeln. Kanske när jag ska cykla uppför och ska ta i som fan, men funktionen är knappast ngn dealbreaker.

White XC 290 Pro 18
Jag har cykel utan remote men använder det ändå en del. Tycker inte det är skitkrångligt att stäcka sig ner och öppna/stänga utan remote.

White XC 290 Pro 18
För mig är remote en dealbreaker, men var valet en hoj från "cykelbiltema" eller från trek och treken saknade remote så skulle jag ändå ta den ? högre andrahandsvärde förmodligen också. Brukar stå x antal spänna där xxlar i pendelcykelställen.

White XC 290 Pro 18
Jag som kommer från racersidan tycker det är jättekonstigt att dämparen gungar med varje tramptag på asfalt. När den är låst måste den känns nästan som en stel gaffel. Jag provade både Trek:en och White:en på parkeringen utanför cykelaffären igår, och sen när jag satte mig på min hybrid och cyklade hem kändes den lättare, elegantare, dyrare och skönare än båda MTB:sen jag provat. Nu har jag visserligen en väldigt fin hybrid, men hur kul är det att köpa en MTB för grus och stig som känns slöare och trögare än en cykel jag redan har (men som tyvärr saknar dämpare och övriga XC-features)?

White XC 290 Pro 18
Alex Supertramp sa:
Jag som kommer från racersidan tycker det är jättekonstigt att dämparen gungar med varje tramptag på asfalt. När den är låst måste den känns nästan som en stel gaffel. Jag provade både Trek:en och White:en på parkeringen utanför cykelaffären igår, och sen när jag satte mig på min hybrid och cyklade hem kändes den lättare, elegantare, dyrare och skönare än båda MTB:sen jag provat. Nu har jag visserligen en väldigt fin hybrid, men hur kul är det att köpa en MTB för grus och stig som känns slöare och trögare än en cykel jag redan har (men som tyvärr saknar dämpare och övriga XC-features)?
Du köper en instegsmtb, samt jämför mot en lvg och en finhybrid.

Lika vettigt som att jag skulle säga "tog räsern ut u skogen och tyckte det mest var stötigt och gjorde ont i händerna. Med min MTB hade det gått skitbra och elegant".

Ibland älskar jag happy. ?

White XC 290 Pro 18
Jag kanske skall köpa en trisslott istället. Och vid vinst därefter en gravel, en kolfiber-XC, en fullgungare och en låda bättre champagne.

Problemet kvarstår dock, och racer i skogen-metaforen haltar då min racerhybrid faktiskt står sig ganska bra i den flackare och jämnare delen av skog och grus. Så, skall jag köpa en instegs-XC som är sämre än min hybrid på grus och snälla stigar bara för att ibland även kunna bråka med rötter? Och borde jag inte tänka mer Trail än XC om jag ändå inte kommer kunna ta mig bekvämt och ffa snabbt längs en mil grusväg?

White XC 290 Pro 18
Alex Supertramp sa:
Och borde jag inte tänka mer Trail än XC om jag ändå inte kommer kunna ta mig bekvämt och ffa snabbt längs en mil grusväg?
Det beror på vad du finner roligast, fast det är ju lite svårt att veta innan man har en specifik cykel att prova stigcykling med, alltså vilken nivå och fjädringsväg du vill lägga dig på.

Tips på två bra hojar i 16-17 tusenkronorsklassen:

Lätt, rapp HT med kolfiberram för grusvägsrally och snabba stigar med tajta kläder: https://www.canyon.com/sv/mtb/exceed/2019/exceed-cf-sl-6-0.html

Välutrustad instegs-FS med alu-ram och bra geometri för stökigare stigar med lösare kläder: https://www.canyon.com/sv/mtb/neuron/2019/neuron-al-6-0.html

Senast redigerad av en moderator:
White XC 290 Pro 18
Jag har två kompisar som kör Whiten och är nöjda.

Själv körde jag 700mil skogsstig och några långlopp på en White XC275Lite som är jämförbar.

Det är mycket cykel för pengarna. Och vill man jämföra med cyklar för 10k+ så är det ju dyrare cyklar helt plötsligt.

White XC 290 Pro 18
Navens tätningar är under all kritik - tar in smuts direkt varpå de börjar knastra och sedan är förfallet igång.
Vevpartiet är inte särskilt bra heller, vevarna behagar inte sitta på plats utan trillar av. Plocka isär och montera ihop med loctite innan första användningen är mitt tips.

I övrigt fantastiskt mycket för pengarna.

White XC 290 Pro 18
Jag tycker det låter som att du egentligen vill ha en gravel-cykel.
Eller en XC-raket i kolfiber för 50000.

Det låter nästan lite som att du borde skita i XC på grusväg, och ev skaffa en billig trailcykel för gövre stig, och se vad du tycker om sådant.

En fördel med billig trailcykel på teknisk stig är att det liksom inte alls går att jämföra med racern :p

White XC 290 Pro 18
Och det är väldigt gulligt med folk som fortfarande är kaxiga på internetforum på samma vis som när vi satt och slörunkade på Passagen för tjugo år sedan och diskuterade huruvida Metallica hade sålt sig eller ej i och med Load-plattan. Drick du upp din Red Bull, spotta ut några dreads och läs hela tråden i stället.

Jag är väl medveten om n+1, men jag köper väl inte en gravel innan jag ens har NÅGOT från MTB-sidan? Skulle du köpt en Jazzmaster eller en Les Paul, om du redan hade en strata och en telecaster?

White XC 290 Pro 18
Jag hajar inte.

Om du tycker att din hybrid presterar och känns bättre varför ska du då köpa en MTB? Du cyklar uppenbarligen inte i en miljö som kräver en MTB. Att prova på en parkering ger inte mycket. Prova att cykla några enkla MTB-spår så ska du se att din hybrid inte är att föredra.

Att trycka i massa luft för att minska gunget är ju inte en sådan bra idé. Kan du lika gärna köpa en stel gaffel.

White XC 290 Pro 18
Alex Supertramp sa:
Och det är väldigt gulligt med folk som fortfarande är kaxiga på internetforum på samma vis som när vi satt och slörunkade på Passagen för tjugo år sedan och diskuterade huruvida Metallica hade sålt sig eller ej i och med Load-plattan. Drick du upp din Red Bull, spotta ut några dreads och läs hela tråden i stället.

Jag är väl medveten om n+1, men jag köper väl inte en gravel innan jag ens har NÅGOT från MTB-sidan? Skulle du köpt en Jazzmaster eller en Les Paul, om du redan hade en strata och en telecaster?

Det är ditt resonemang som är skevt. Folk försöker hjälpa dig men du vet då minnsan bäst.

Horses for courses...

PS. Jag anser inte en grusväg vara en platt stig för övrigt.
Sen finns det mer än platta stigar också.

Senast ändrad:
White XC 290 Pro 18
Jag är tacksam för all hjälp och tiden ni lägger ner på att förklara, men dryghet är oklädsamt (även på mig...). Jag har provat att cykla såväl grus som halvstökiga stigar på min hybrid, men där känns den som att den snart kommer gå sönder.

Jag har bara lite ångest för att lägga tio lök på en hoj som kommer kännas sämre än något jag redan har under 90% av tiden, bara för att kunna fjädra över någon enstaka rot då och då. Jag är alltså rädd för att XC blir varken hackat eller malet - en sämre gruscykel än hybriden och en undermålig stigcykel när jag väl ger mig ut i spenaten.

White XC 290 Pro 18
Du ska helt klart ha en bättre xc-hoj.
Instegscyklar är för nybörjare som inte vet bättre (inget ont i det- vi har alla varit där) men du är ingen nybörjare och vet att uppskatta bra grejer. Köp en Scott Scale eller nåt.
Buy quality, cry once.

/T

White XC 290 Pro 18
Vid en första anblick ser den ut som ungefär i klass med X Cal 8, fast med Suntour-dämpare ist för Rockshox. Däremot vikten "från 8,5 kg" enligt Cykelkraft. Det är ju betdligt "elegantare" än runt fjorton på TREK:en.

White XC 290 Pro 18
Alex Supertramp sa:
Vid en första anblick ser den ut som ungefär i klass med X Cal 8, fast med Suntour-dämpare ist för Rockshox. Däremot vikten "från 8,5 kg" enligt Cykelkraft. Det är ju betdligt "elegantare" än runt fjorton på TREK:en.
Cykelkraft lägger inte någon större energi på sina produktspecifikationer, liksom mycket annat i den slappa firman...

Scott Scale finns i ett flertal olika modeller (sifferbeteckningar) för allt ifrån ca 10.000 kr här https://www.henrikssonscykel.se/cyklar/scott-scale-990-2019-6545 och väger då ca 13,5 kg, upp till över 100.000 kr (!) här https://www.henrikssonscykel.se/cyklar/scott-scale-rc-900-sl-2019 och väger då ca 8,5 kg.

Mer info om Scale-serien här: https://www.scott-sports.com/au/en/page/scale

Tillbaka
Topp