Wilier Cross

ronaboy

Ny medlem
Wilier Cross
Tjena...

Tänkte störa med en liten fråga :)

Har för syfte att köpa en Cyclocross åt mig och har kollat på

http://www.wilier.it

Tror ni detta är en bra nybörjar cykel? Har endast haft city cyklar innan men har tänkt ta upp cykling lite mer på allvar.
Orsaken att jag kollar på CX är för at jag har några km ut till asfalten från där jag bor samt vill ha möjligheten att cykla till vår sommarstuga där det är runt 5-8km grusväg.

Tacksam för svar-

Ronnie

Wilier Cross
Riktigt fin cross! Andra hjul + ANNAT i specen än vad som visas på bilden dock, fattar inte varför man visar en sak och säljer en annan.

Edit: + ANNAT

Senast ändrad:
Wilier Cross
Vevpartiet på bilden är en FSA med 46/36 (tror jag). På en cross är det oftast att föredra att inte ha så stor skillnad mellan stora och lilla klingan. 50/34 funkar iofs finfint till landsväg och pendling, så ska du ha hojen till det spelar det väl mindre roll.

€1300 är snarare 11000:- i dessa tider. Borde väl vara helt ok med den specen?

Wilier Cross
AndreaVH: du har så rätt jag tänkte fel väg när jag tänkte kronor :) Kommer till största delen röra sig på asfalt men vill ha möjligheten för gruskörning.

Wilier Cross
Tobbe83 Har din plats för vattenflask hållare? ser ut på bilden som om den inte skulle ha det?!?!
Taskit isåfall var skulle man då ha flaskorna?!

Wilier Cross
Den har plats för två hållare, har en själv och är nöjd! Komplettering av andra sommarhjul likt Tobbe83 gjort står på nästa önskelista för min del. Så lätt att det hela tiden dyker upp nya prylar på det de där listorna bara... :-)

Wilier Cross
Om du är nybörjare så satsa mycket hellre på en vanlig racer och komplettera med andra däck, att en racer inte duger till grusväg är en myt. Hade det varit uteslutande grusväg så hade det varit en annan sak, då hade jag föredragit en cykel med 32/35 crossdäck.

Wilier Cross
Kan på ett sätt hålla med Barnis med undantaget att vill du ha vinterdäck tycker jag att en Cycklocross är ett bättre alternativ. Köpte först en racer för jobbpendling samt träning, tänkte då att Mtb kunde agera vintercykel. Dock har det blivit en cycklocross också av just skälet att ha lite racerkänsla även på vintern. Hade jag köpt idag hade jag nog börjat med crossen. Sprang på wiggles utförsäljning då crossen kostade 7500:- med shimano 105 och då blev suget för stort.

Wilier Cross
Ja Barnis har iofs rätt. Min cross har gått som fulvädersracer och aldrig med dubbdäck en racer hade för mig funkat lika bra.... Men om den skall användas som enda cykeln året runt med dubb på vinter är den ett bra alternativ.

Wilier Cross
Vad har ni för åsikt om pedaler??? Försäljaren ville sälja kombi pedaler för vanlig sko på ena sidan och MTB fäste på andra. Är det en bra ide eller är det rent MTB/landsvägs fästen som gäller?

Wilier Cross
Har du haft pedaler förut du sitter fast i och hur känns tanken för dig?
Det är ju en enkel sak att lära sig, komma i och ur, men det är i regel förenat med en del vurpor i början. Det finns nog få här som skulle välja plattform framför spd eller liknande iofs, det är i min mening både säkrare och effektivare att sitta fast, på en cross eller racer. Sen går kanske meningarna isär när det kommer till olika bokstavskombinationer på mtb-sidan.....

Mitt tips: Rena mtb/racerpedelaler!

Wilier Cross
Aldrig haft fötterna fastspända förut men har förstått att det är nästan ett "måste" om man vill bli effektiv. Lite spännande känns nog tanken att vara fastspänd... tja ja vet inte :)

Frågan om ja ska använda den utan cykelskor, egentligen inte... tänkte bara ifall det blir för mycket på en gång med helt ny sorts cykel, fastspända fötter osv.

Har ju min gubb cykel att ta till när jag ska ha cykelsitsen på och cykla med sonen.

Wilier Cross
Har precis köpt en Wilier La Triestina Cross till frun så hon slipper slita på finracern under tuffa förhållanden. Fick den igår från Cykelmagneten. Vevpartiet är trots info på diverse siter som anger vanligt kompaktvevparti, ett 48/34. Bra tycker jag. Fästen för skärmar finns också. Hojen känns rejäl men ändå förhållandevis lätt. Kvalitetsintrycket är mycket gott i alla detaljer. Frun är nöjd!

Tillbaka
Topp