windfree

windfree
Tille skrev:
-------------------------------------------------------
> De där fanns på mässan. Verkar rätt bra, men
> för dyrt och man det ut som ett ufo.

+1, där kunde man även prova. Såg lite nördigt konstigt ut tyckte jag men provade aldrig

windfree
öronvärmare är ju rätt mulligt, så ur estetiskt perspektiv skulle inte det det där innebära någon större skillnad. men 400 spänn för ett par pimpade flerfunktions öronvärmare är lite drygt.

windfree
tar inte bort vindbrus i mina öron iaf,har hörselnedsättning plus tinnitus,som förvärras av cyklingen tyvärr.Kunde jag slippa lite av den ökning som blir efter en runda vore det mycket värt.Mer än 400 faktiskt,mycket mer!

windfree
SVT hade en fantastisk dokumentär om damen som stickade alla deras mikrofonraggsockor för många år sedan. Den dök upp i minnet nu :-) Tunn mössa/pannaband vore kul i brus-grafen.

Man måste ju önska dom lycka till!

windfree
Tja, jag har ofta funderat på att sätta ihop nåt liknande. Jag har väldigt känslig hörsel och det susar rejält i öronen i timmar efter varje längre distanspass. Särskilt om det varit en blåsig runda.

windfree
geologen skrev:
> Tja, jag har ofta funderat på att sätta ihop
> nåt liknande. Jag har väldigt känslig ...

Borde kunna slänga ihop något av puffskydd.

puffskydd.jpg ht=494

windfree
Jag använder öronproppar. Tar bort brus, minskar kölden i örat, kostar nästan inget.
Nackdelen kan vara att de dämpar ljuden för mycket, även om jag inte tycker att det varit något problem. Om man tycker ljuddämpningen är för kraftig så tryck in lite bomull istället.......

windfree
som dom beskriver på sin sida så är öronsnäckan en otrolig konstruktion att samla ljud.Optimalt är nog att kunna fånga upp ljudet redan där,prova att sätta fingret framför örat när ni cyklar allt vindbrus upphör,nej jag köper nog dom här o provar:)

windfree
Hej. Har provat windfree vid cykling och längdskidåkning och det ger bra hörbarhet i mina iphonelurar och håller öronen varma. Det ska bli intressant att pröva i vår o sommar när man kan köra fortare.

windfree
Jag får nog ta och pröva ett par såna där, mitt ena öra är lite trasigt och känsligt för brus/prassel så ibland börjar det låta och kännas jävligt obehagligt om man är ute och cyklar en ordentligt blåsig dag. Nu kör jag med öronproppar vid dessa tillfällen men det där känns behagligare.

windfree
Är inte det största problemet att med dessa ser det ut som man har hörlurar på sig.
Och som alla vet kan man inte kombinera hörlurar med landsvägscykling - det är ju helt emot regelverket och respektlöst mot sporten.

Så hur skall vi nu göra om detta är en bra sak, jag vet varken ut eller in...

windfree
Vi får väl sätta en tejpbit över skyddet. Då ser man ut som ett proffs. Det måste väl funka mot dagens "regelverk"?

Tycker i vilket fall att "Spoilern" är riktigt diskret, blir kul att prova i verkligheten.

Windfree verkar mer designad för generell användning, i cykelsammanhag kommer faktiskt mesta vinden framifrån och problemet går att lösa enklare...

windfree
Gula öronproppar som man klipper av i mitten så att de inte dämpar för mycket. Billigt och bra!
Inte för att jag behöver eller testat till cykling men när jag kört MC har det fungerat klockrent.
Mycket högre brus och tätare hjälm än vid cykling så det lär fungera! :)

windfree
När det var kallt i höstas så fick jag ont i öronen av cyklingen, så då klippte jag bort sladden från ett gammalt par hörlurar (de där små man stoppar in i örat) och vips så blev det varmt i örat och inget vindbrus som innan + att man fortfarande hör vad som händer runtom.

windfree
Har kört med Spoilers ett bra tag nu. Visst funkar dom, men skillnaden är mindre än vad jag hoppades på. Om man provar tricket att sätta två fingrar framför öronen så blir det mycket bättre än med Spoilersen. Tog ett tag att montera, lite beroende på hjälmen. Den ena hjälmen jag kör med, Met, gick det jättelätt då jag kunde snurra bandet ett halvt varv genom att lyfta fästet som sitter ovanpå hjälmen på varje sida. Det alternativet fanns inte nämnt i manualen. Bandet måste ha en snurrning för att spoilersen ska peka ut. Den nya hjälmen (Giro) var det svårare att få ett bra resultat eftersom bandet är mycket tunnare och följsammare, dessutom fick jag använda tejp då spoilersen inte var designad för det tunna bandet. I vilket fall är de diskreta och syns inte att man har på sig. Ett annat problem är att de inte kommer på rätt plats och i rätt vinkel automatiskt då man sätter på sig hjälmen, man får pilla lite för att de ska komma rätt.

Slutsatsen är alltså: De funkar, men med ganska liten effekt. En spoiler som är lite större och som har bättre stöd för att hålla rätt vinkel, troligen monterad på glasögonen borde funka bättre. Det är bara att sätta igång med lite konstruktionsarbete... Eller prova med saker i öronen som nämnts ovan...

windfree
Simpanovic skrev:
> Gojset i blöjjor kommer också från NASAs
> forskning har jag hört... men nu kan man alltså
> tillverka vindtäta blöjjor! Det är ju lysande!

Nä, gojset i blöjorna är det bäbisar som utvecklat

windfree
Får snart hem ett par windfree, specialbeställda i en häftig färg som kommer lysa upp resan jag ska göra! De har sänkt priset till 250kr nu så då kan man passa på att styla de lite extra;)
Bild kommer :-)

-----------------------------------------------------------------------------------------------------Cykla snabbt och sällan

windfree
Windfree funkar klockrent, betydligt lägre brus o du hör trafik och träningskompisar.
MEN...när du sedan kör utan så HÖR du vilken jevla motvind/fartvind det är så det KÄNNS jobbigare att köra "fort" då...
jmf även en del tempoåkare som kör med öronproppar för att lura huvet på info om hur fort man kör.

windfree
Jag är ruggigt nöjd med mina. Nuförtiden kör nästan alla i "mitt" gäng med windfree. Underbart att minska vindbruset och verkligen höra cykeln mm...

Tillbaka
Topp