Windfree

Windfree
Gurra skrev:
-------------------------------------------------------
> nån som provat sånna där öronmuffar som man
> bara hakar på löst på öronen? typ
> fleecematrial.. typisk 90-talspryl

Jag har sådana. Tror jag hittade dem på Stadium för 5-6 år sedan. Bra om det är riktigt kallt, men de kan lossna. Säkras gärna med en rånarluva. Dämpar naturligtvis vindbruset också.

Windfree
Kan nog komma ganska långt med en liknande lösning annars där luften styrs utanför örat.

258467d1178233795-slipstreamz-releases-its-second-cycling-earwear-product-spoiler-slipstreamz_2.jpg

I princip vad som används i fordonsindustrin för att minska vindbrus.

Windfree
soderblom skrev:
> Kan nog komma ganska långt med en liknande
> lösning annars där luften styrs utanför örat.
>
> http://fcdn.mtbr.com/attachments/press-news-archiv
> e/258467d1178233795-slipstreamz-releases-its-secon
> d-cycling-earwear-product-spoiler-slipstreamz_2.jp
> g
>
> I princip vad som används i fordonsindustrin för
> att minska vindbrus.

Finns ett gäng liknande på samma koncept. Jag gillar att det är mer fit and forget. Men som någon sa så känns problemet inte jättestort. Det beror kanske på hur ens öron ser ut också.

Windfree
Luthman Photography skrev:
> Billig lösning:
> -odla kraftiga polisonger
> -kamma polisong bakåt över öronen.

Tvåa men han cyklar ju iaf.

images

Windfree
windfree skrev:
> Det här är väl smygreklam eller vad man ska
> kalla det. när den som tagit fram produkten
> blandar sig i .
> Och visst är jag jävig, Men förstår inte dom
> trollen som gör ett uttalande utan att prova
> produkten.
> Lyssna i stället på dom som testat den eller
> läs uttalandena som finns på hemsidan från
> tidningar och användare.
> Och om den är snygg eller inte tänker jag inte
> diskutera utan där får väl var och en göra den
> bedömningen. Men hur snyggt är det att gå runt
> med byxor som har blöja?
>
> Bifogar bild från Team Rynkebys tur till
> Paris.Då det blev ett krav på dom som låg i
> dragklungan att ha Windfree, för ett underlätta
> snacket och för trafiksäkerheten.
>
> Tack för ordet.
> Dag Nordström

eller så var det någon som gav dom till TR?

Windfree
Jag skar av mina öron och sydde fast dem åt andra hållet. Funkar jättebra mot vindbrus och man hör tydligare om nån ropar lucka. Gratis också och hudfärgat, plus att det är fraktfritt.

Windfree
windfree skrev:
> Det här är väl smygreklam eller vad man ska
> kalla det. när den som tagit fram produkten
> blandar sig i .
> Och visst är jag jävig, Men förstår inte dom
> trollen som gör ett uttalande utan att prova
> produkten.
> Lyssna i stället på dom som testat den eller
> läs uttalandena som finns på hemsidan från
> tidningar och användare.
> Och om den är snygg eller inte tänker jag inte
> diskutera utan där får väl var och en göra den
> bedömningen. Men hur snyggt är det att gå runt
> med byxor som har blöja?
>
> Bifogar bild från Team Rynkebys tur till
> Paris.Då det blev ett krav på dom som låg i
> dragklungan att ha Windfree, för ett underlätta
> snacket och för trafiksäkerheten.
>
> Tack för ordet.
> Dag Nordström

Team Rynkeby. De cyklande juicepaketen?

Windfree
Kristoffer R skrev:
> Luthman Photography skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Billig lösning:
> > -odla kraftiga polisonger
> > -kamma polisong bakåt över öronen.
>
> Tvåa men han cyklar ju iaf.
>
> https://encrypted-tbn1.gstatic.com/images?q=tbn:AN
> d9GcQ1xit07KZO5HclimOVdIQmGkwYUaIe6tOt5gwx2oqwdWVL
> _kZPzw

Fast alltså även efter att ni bevisat att polisonger fyller en funktion känns det rätt mossigt ;-)

Windfree
Nu har jag prövat. Jag valde den svarta modellen som nog är mer diskret.
Som ljudtekniker så jobbar man ju med decibel. Skalan är logaritmisk så sänkning med ca 7-10 dB motsvarar vad örat uppfattar som halva volymen, om jag fattat rätt, så 20 dB skulle vara en rejäl sänkning av ljudnivån.
Det var 19 grader när jag gick ut & solen sken. Då var de nästan lite varma, tyckte jag. Men under turen sjönk temperaturen så det löste sig.

Det är så klart fortfarande bra med brus, men det låter annorlunda & man hör faktiskt bilar på bra långt håll. I farterna jag var uppe i på runt 50 km/h på topp i nedförsbackarna så var det nog en hygglig reducering, men 20 dB var det inte, men nog kan det varit över 7.

Hursomhelst så kommer dessa få följa med på några turer till så får tiden utvisa om det var en vettig investering. :)

Frid!

Senast ändrad:
Windfree
Jo, det blev lite fel. En sänkning/höjning med ca 7-10 dB (Denna uppgift tycks vara lite flytande för värdet varierar med olika källr) uppfattas av örat som en halvering/dubbling av volymen. En höjning med 3 dB motsvarar en fördubbling av den faktiska effekten.

Vet inte om det blev klarare, borde nog sova nu.. ;)

Windfree
Totteman skrev:
> De verkar ju bra, men snyggt?? Näe.
>
> Lite fetvadd kanske man ska testa först.

Men finns det fetvadd anpassad för cykling som kostar >500kr????????????????!!!!!!!!!!!!!

Windfree
Akoa skrev:
> Totteman skrev:
> -----
> > De verkar ju bra, men snyggt?? Näe.
> >
> > Lite fetvadd kanske man ska testa först.
>
>
> Men finns det fetvadd anpassad för cykling som
> kostar >500kr????????????????!!!!!!!!!!!!!

Rapha ullfett-vadd?
Kom förresten nyss hem efter en underbar tur på drygt 9 mil längs den sydvästskånska kusten. Fetvadd i öronen hela tiden. Funkar tom för en tryckkänslig typ som jag som annars lätt kan balla ur pga diverse attiraljer som ligger emot och trycket här och där på kroppen, inte minst på huvudet.

Windfree
Jag brukar doppa hela huvudet i en hink vatten och sedan frysa hela skiten så jag har en stor isklump fryst runt huvudet när jag cyklar. Sen kan jag under hela runda sörpla isvatten och jag slipper nästan all vindbrus. Det håller även huvudet kallt i svåra trafiksituationer.

Windfree
JojjeM skrev:
> Finns den i ordentlig storlek?
> Jag har lite problem med vindbrus i
> motorvägsfart. Tänkte nåt såhär:
>
>
> /Johan

Jag vill också ha! Men behöver till baksätet också. Gruppköp?

Windfree
Testade mina idag: sett till vad man får för material och konstruktion till priset (338kr inkl frakt) är de extremt oprisvärda, men till funktion är det ändå lätt värt det. Tar bort väldigt mycket vindbrus! Jag är nöjd. Nu kan jag höra vad de säger på radio under pendlingen men utan att bli döv och ändå höra annan trafik.

Windfree
Tänkte på den här produkten nu när höststormarna kommit till Götet. Lite kämpigt när man är ute på landsväg och det blåser så man inte hör ett skit runtomkring. Idag låg jag som ett strykjärn på slingrig väg och pressade och hörde inte att det kom en bil bakom när jag råkade ligga lite långt ut. Inga problem iofs, just då. Men det hade nog varit fint om man sluppit vindbruset. Hoppas att TS har rätt om sin produkt nu för nu är en orange sådan beställd!! :) (tur den fanns i orange annars hade det blivit svårt)

Windfree
...hmmm.... när man betalar via Paypal kommer man inte tillbaka till windfree automatiskt, så ordern slutförs. Man måste manuellt klicka på den liiiilla "tillbaka-länken", varning på den!

Windfree
Jo, jag är nöjd med mina. Jag har använt dem på varje tur sedan jag köpte dem.
Det är kanske inte en revolution, för bruset finns kvar, men det är på en annan nivå så bilar & andra ljud hörs mycket bättre. :)
Dessutom värmer de lite lagom skönt.

Frid!

Windfree
Sambal Oelek skrev:
> fick dem idag! iaf matchande färger, ska bli kul
> å testa imorrn, det blåser ju lite numera :)

Cool bild :-)

Windfree
xenomorf skrev:
> Sambal Oelek skrev:
> -----
> > fick dem idag! iaf matchande färger, ska bli
> kul
> > å testa imorrn, det blåser ju lite numera :)
>
> Cool bild :-)

Synd bara med dom där jävla fula grejorna på öronen

Windfree
Klavikel skrev:
> Riktigt skön bild Sambal.
> Påminner lite om denna snubbe - Restecpa! ;0)

Haha! Ali G for president!

Windfree
Blev att jag hann testa ändå, satt fyra timmar på racern i dessa höstvindar. De hära muffarna tar bort udden av ljudet liksom. Inga mirakel, men lite tystare blir det. Ungefär som när man står på fjället och har en tjock mössa på sig, så tar man av sig den för att lufta flinten. Den skillnaden.

De trycker lite på öronen så jag fick flytta om lite ibland, en vanesak kanske. Vet inte ännu om jag kan rekommendera dem eller inte, måste prova mer. Men mina öron är också lite mer känsliga (tinnitus-skadade) så jag är beredd att prova lite för att minska bullret.

Windfree
Hur ställer sig Happyride till svindyra, fula öronmuffar idag?

Hade dom varit svinbäst antar jag att många kört med det men så är ju inte fallet. Dock så finner jag deras säljtrick grymt tilltalande med en lugnare cykling brusmässigt.
Alternativ.

Cat ears band som sitter kring hjälmbanden?
Egengjutna öronsnäckor?

Windfree
Jaha ja. Har ett par liggande på posten.
Skulle hämta ut idag men inget pass. Nu är jag så utmattad (därav min tråd) så orkar inte hämta ut. Ska hämta dem imorgon.

När det gäller windfree.se har jag inte världens bästa upplevelse, spontana semesterar som gör att det tar 1 vecka att skicka paket där man failade att skicka först då ordersidan är lite buggad.

Hittar ni i affär så köp där.

Windfree
Jag tycker att det är jätteroligt med folk som talar om "stilpolisen" och "ansvar för cykelsporten", när 99% av all landsvägsrelaterad beklädnad ser enormt komisk ut. Jag menar, ålskinnsbrallor med en kudde i röven, Oakleybriller som ser ut som om de vore från 1992 samt färger som får en att vilja kräkas. Det kan liksom inte bli fulare eller löjligare än vad det redan är.

Tycker att det där verkar vara en utmärkt produkt som jag gärna provat om jag pysslat med cykling där det tillför något. Men det gör jag inte.

Windfree
Det står fortfarande "reduserar" i reklamen på Fredrikshofs hemsida. Bara det slarvet räcker för att min anti-öronskyddsradar skall ställa sig i läge "Köpförbud".

Windfree
Konkret sa:
Hade dom varit svinbäst antar jag att många kört med det men så är ju inte fallet. Dock så finner jag deras säljtrick grymt tilltalande med en lugnare cykling brusmässigt.
Alternativ.

Egengjutna öronsnäckor?

Öronproppar släpper fortfarande igenom turbulenta låga frekvenser och dämpar den relevanta hörseln. Alla nackdelar.

Inga anekdoter kan hjälpa dig att välja en produkt som du är skeptisk till. Antingen får du leva med turbulent ljud eller så agerar du. Ju mer du velar, ju mindre kommer du få användning av produkten i år. Alla produkter ger liknande resultat så välj den produkt som passar ditt behov. Windfree är en extra pryl som fungerar till annat än cykling, kan glömmas hemma och risk att den går sönder.

Svara inte på detta, agera istället. Köp eller inte köp, så svårt är det.

Windfree
BjornR sa:
Konkret sa:
Alternativ.

Egengjutna öronsnäckor?

Öronproppar släpper fortfarande igenom turbulenta låga frekvenser och dämpar den relevanta hörseln. Alla nackdelar.

Inga anekdoter kan hjälpa dig att välja en produkt som du är skeptisk till. Antingen får du leva med turbulent ljud eller så agerar du. Ju mer du velar, ju mindre kommer du få användning av produkten i år. Alla produkter ger liknande resultat så välj den produkt som passar ditt behov. Windfree är en extra pryl som fungerar till annat än cykling, kan glömmas hemma och risk att den går sönder.

http://www.earprotect.se/products-page/formgjutna-horselskydd/bellman-drive/

Vad sägs om detta då?

Windfree
Konkret sa:
BjornR sa:
Konkret sa:
Alternativ.

Egengjutna öronsnäckor?

Vad sägs om detta då?

Du svarade exakt på min poäng. Du kommer bara att vela. Lyssna på Hasse#7, skippa att köpa. Tydligen är det viktigare att vela än att få lägre ljudnivå.

Windfree
BjornR sa:
Konkret sa:
BjornR sa:
Konkret sa:
Alternativ.

Egengjutna öronsnäckor?

Vad sägs om detta då?

Du svarade exakt på min poäng. Du kommer bara att vela. Lyssna på Hasse#7, skippa att köpa. Tydligen är det viktigare att vela än att få lägre ljudnivå.

Jag är inte direkt gjord av stålar.

Windfree
Konkret sa:
Jag är inte direkt gjord av stålar.

Om du vill känna skillnaden. Ut och cykla och lägg ett finger framför ena örat, tror det var detta som fick mig att köpa.

Då jag endast äger cat-ears så säger jag bara att de funkar för mig. Tror de flesta resonerar som du, ingen vill pröva för att dessa produkter kostar och om de inte fungerar så är det pengar i sjön, därav snålt med anekdoter.

Windfree
Jag har windfree, tycker de är ganska bra, går att lyssna på radio på rimlig volym så man ändå hör trafiken bra. Värda pengarna helt enkelt. Men lite opraktiska (en till pryl att komma ihåg).

Lite inspirerad av cat-ears limmade jag precis på min egen version på en gammal hjälm. Sjukt fult (windfree känns snygga i jämförelse) så jag fick censurera mig. Ska bli intressant att prova om det funkar (om det gör det vet jag hur Wiggins tänker).

Bilagor

• image.jpg
    image.jpg
    140.4 KB · Besök: 46
Tillbaka
Topp