Wobble och glapp på backhjulet efter 3 dagar?

• Trådstartare Trådstartare NoR
  • Start datum Start datum

NoR

Ny medlem
what the fuck? helt ny cykel

Vänder på cykeln upp och ner och snurrar på back hjulet, det wobblar ganska hårt.
Dragit lite åt nav fästet men det hjälpte inte. Man ser att kassettet åker lite åt vänster och höger och up och ner när hjulet snurrar.

Nej, jag har inte droppat 5 meter med cykeln.

Vad ska man göra? :(

NoR skrev:
-------------------------------------------------------
> Vad ska man göra? :(

Reparera det. Cyklar går trots allt sönder även om dom är nya ;)

Det låter som om du har krökt axeln i baknavet. Knappast nån garantifråga om så är fallet. Om hjulet dessutom är skevt så har du nog trots allt tagit i lite mer än det tålde.

Vad är det för komponenter?

ok då. skiter i det iaf. :)

Var i butiken, dom har inte tid nu.

Har kört 10 år på en 2000 tusen kronor cykel som en galning. behövde bara byta ett hjul efter 6 år efter som hjulet var inte en cirkel längre ;).

Det är bara att köra tills något går åt helvette, orkar inte kolla varje liten millimeter.

man blir bara arg, och nu har jag lärt mig att om man vill ha allt perfekt får man betalla 25000 minst för en cykel.

tack för hjälpen

Se till att de i butiken tar sig tid. Det är de skyldiga dig. Det där med tid tar man sig om man är mån om sina kunder.

Lycka till!!

Fast Hoss är lite mera stryktålig än det flesta så det borde palla mera. Butiken borde hjälpa med såna fråga om du har bara haft det några dagar. Hjul båda inte vara skevt efter några mil.

Dom sag hjulet är inte skevt.
Och det är inte det...

Om jag drar i hjulet åt sidorna känns det inte som det är loss eller nåt, och broms skivan snurrar fint på plats.

Men vid axeln ser man att den gungar fram och tilbaka, kassetten rör på sig några mm åt varje sida också.

http://www.cyclecomponents.com/cgi-...0&visa=1-30&Sort=A.Beskr&Visn=Std&Kampanj_ID=

axeln kostar 99 kronor.

Inte förvånad.

Kanske ska beställa en sån som är lite tuffare och byta.

Eller måste jag köpa en ny nav? passar den axeln bara till min FH-M475 nav?

eller är det standardstorlek`?

NoR skrev:
> Men vid axeln ser man att den gungar fram och
> tilbaka, kassetten rör på sig några mm åt
> varje sida också.
>

Hur kan axeln gunga fram och tillbaka utan att skivan tar i bromsbeläggen? (för övrigt hoppas jag att din axel sitter still i ramen...men jag antar att det var relativt navet du menade?)
Nej, jag tror att rikard har rätt, det är det normala wobblet i shimanobodys som spökar. Så gör de allihopa...utan att det är något som är fel alltså.

Senast redigerad av en moderator:
Rätt intressant att gå från ett Atomiclab G.I. baknav, som glappade värre än en tant på syjunta till en ShimaNO XT som som glappade lite i jäförelse med G.I navet till en Hadley som är stum som ett kassaskåp! :)

NoR skrev:
> Men vid axeln ser man att den gungar fram och
> tilbaka, kassetten rör på sig några mm åt
> varje sida också.

Det där är normalt för Shimano-nav som tidigare sagts. Om det inte glapar är det bara att köra som vanligt =)

Du kanske behöver öppna frihjulsbodyn och ta bort en distansbricka vid det inre lagret, precis innanför lagerskålen för det högra hjullagret. (hoppas du förstod vad jag menade). Kanske är därför den glappar. Det finns en guide här på happy, som beskriver hur man öppnar en shimanobody. Kolla under läsvärt.

Edit: Nu blev jag lite förvirrad och undrar om jag tänkt rätt... Måste ätit lite för mycket på kinabuffen :P

Senast redigerad av en moderator:
NoR skrev:
> Du menar att garanti täcker inte nav axlar?

Nä, men tekniskt felaktiga navaxlar är inte vanliga. Snarare är det dumdroppare som inte vill erkänna att dom är korkade eller så tjatreklamerar man misshandlade grejer. Det kan ju i ditt fall vara så att axeln är felaktig, men inte är det vanligt som sagt.

Det kan ju också vara som dom andra skriver och vobblandet är normalt. Med några mm tänker jag dock ca 4 och då är det knappast normalt. 1-2 mm är väl acceptabelt.

:)

NoR: Garantin täcker i princip allt, och täcker inte garantin har du ändå konsumentköplagen att stödja reklamationer på.

Om garantin täcker axeln är det butiken som ska visa att du orsakat felet och att det inte fanns vid leverans.

Mårten skrev:
> ...Garantin täcker i princip allt...

"Garantin" som cykelbranschen ofta går med på fungerar ungefär som om bilbranschen hade reklamerat skadorna om jag genom eget vållande hade kört bilen i diket och krökt länkarmarna och bakaxeln... ;D

Försäkring låter mer som rätt ord än reklamationer för mycket av det som reklameras inom cykelbranschen.

Tillbaka
Topp