Wrenchscience.com: korrekt mätning?

• Trådstartare Trådstartare ach
  • Start datum Start datum

ach

Ny medlem
Hej allihop!

Jag har kollat lite på www.bike-discount.de efter en ny cykel att fixa inför våren... Dock har jag ingen större aning om vilken storlek jag skall ha! Jag vet att jag borde ligga runt 58cm (jag är 186cm lång)... När jag kör testet på den sidan visar det också att jag borde röra mig omkring 57cm C-C... Men hur tillförlitligt är dessa måttinstrument? Man vill ju inte beställa en cykel som visar sig vara helt fel pga en sådan grej...

Finns det andra sidor som kan ge en "second opinion"?

Tack för hjälpen!

Såna där måttberäkningar ger inget exakt svar. Däremot brukar de i allmänhet pricka in sånär som på ungefär två olika storlekar var storleken bör hamna. Vilken av dessa två man sedan väljer beror mycket på erfarenhet. Ingen annan än du själv kan veta om du inte vet vad du brukar vilja ha, eller hur du sitter på cykeln.
För dig skulle det troligen fungera alldeles utmärkt med de flesta ramar i storlek 56-59 cm c-c. Det som händer om du tar en mindre ram är att styret kommer lägre och du behöver en längre styrstam. Större ram ger högre styre och kortare styrstam. Vad du föredrar beror på hur smidig/stark/van din kropp är vid en "racig" position. Styrrörslängden kan skilja mellan olika märken oxå, t ex Trek har väldigt korta styrrör.
Sen är det i princip bara "overall reach"-måttet som är intressant, dvs horisontella topprörslängden (ETT) + styrstam. Om du är 186 cm så skulle jag nog utgå från 12 cm styrstam och räkna baklänges på overall reach.

Själv är jag 187 cm lång. Jag har två hojar med 58 cm ETT + 12 cm styrstam och en hoj med 58,5 cm ETT + 11 cm styrstam.

Är 187 lång med 91 cm ben och kör en specialized storlek xl med 59 cm topprör, 12 cm styrstam och ca 185 mm styrrör och ca 2 cm spacer+kopp. Körde tidigare en cannondale storlek 60 som passade finfint med ca 10 cm drop och ca 1,5 cm spacers, men kunde nog också ha suttit på en storlek 58 om det hade knipit, men då med en styrstam på 130 mm.

Så lite fakta om det hjölper dig.

Wrenchscience funkade bra för mig när det gäller overall lenght. Jag är 188cm med 89cm ben om det är intressant. Sikta på att använda en 12cm styrstam, det är en bra kompromiss mellan snabbhet i styrningen och stabilitet.

Tillbaka
Topp