X-caliber 9 alternativ

Daanca

Ny medlem
X-caliber 9 alternativ
Hej.

Jag tänkte börja mtb träna och som första hoj har jag funderat på en Trek X-caliber 9,

Min fråga är om det finns något liknande på marknaden som är billigare än dom 10k som den kostar. Jag gillar ju växlar o dylikt på X-cal9.
Och finns det så man kan byta turnkey mot en på styret eller får man nöja sig att stänga dämpningen på gaffeln?

Ha en fin lördag

X-caliber 9 alternativ
Om du kan tänka dig att beställa hem från Tyskland så finns t.ex Canyon.se och bike-discount.com att kolla in. Kan ofta bli billigare eller mer för pengarna hur man nu vill se på saken.

Köpte själv en Grand Canyon AL 4.9 för 7800 med samma gaffel som trek x-cal 9. Då får du färdig lockout på styret. Men tror de ska gå att eftermontera också.

X-caliber 9 alternativ
Jag velar lite mellan Trek och canyons 4.9 faktiskt, men alla verkar få vänta så länge för att få hem hojarna så jag var lite tveksam till dom då jag vill ha min cykel "igår"

Hur var det att sätta ihop den när den kom, var det mycket pill? Man är ju ingen cykelmekare... Ännu.

X-caliber 9 alternativ
Cyklar själv just treken och är mycket nöjd- mycket cykel för pengarna, snabb stigcykel cykel -som ändå inte skämde ut sig i mycket brötig cykling i dag i hällas -finns alltid värre - men räcker långt vill jag hävda "

X-caliber 9 alternativ
Daanca sa:
Jag velar lite mellan Trek och canyons 4.9 faktiskt, men alla verkar få vänta så länge för att få hem hojarna så jag var lite tveksam till dom då jag vill ha min cykel "igår"

Hur var det att sätta ihop den när den kom, var det mycket pill? Man är ju ingen cykelmekare... Ännu.

Ja det är ju ofta så när man bestämt sig att man vill ha saken i handen på direkten och de är inte osant att folk fått vänta länge på cyklar MEN det är inte hela sanningen.

De tillverkar inte enligt beställning utan tillverkar mot lager och då om en cykel inte finns kan de ta lite tid såklart innan nästa produktionsomgång sker. Troligtvis har de mindre lager på ju dyrare cykel det gäller så de är nog ganska goda marginaler till just de billigare modellerna.

Samt att de bytt affärssystem till SAP som strulat som påverkat ryktet.

Men de står ju aktuell leveransdatum på hemsidan per cykel/färg/storlek och min egen 4.9 tog mindre än en vecka att få hem, själva transporten via ups tog bara tre dagar.

Bedöm själv om det är värt eller ej, det tyckte jag iaf.

Är du normalhändig så är de inget problem att sätta ihop den, du kan ju alltid be någon kompis om hjälp första gången för den nivån det ligger på måste du iaf lära dig sedan.

X-caliber 9 alternativ
Tjena. Jag hade en X-caliber 9 med shimano växlar innan de bytte till Sram.
Det är en fin cykel. Aningen tung.
Min blev stulen förra hösten och jag har ny köpt en Grand Canyon AL SLX 9.9. Ett extremt lyft och oavsett vilken cykel du kommer köpa så kommer en Canyon vara den mest prisvärda. Du betalar för de komponenter du får på cykeln, inte mer.

På min nya är det XT rakt genom och det är en lättare ram. Jag tycker du släpper alla tankar om Trek och kollar in på Canyons hemsida igen.

X-caliber 9 alternativ
Ja, det får nog bli en Canyon iaf, det är som ni säger riktigt bra komponenter på dom cyklarna i min prisklass jämfört med andra . Tror jag går för en 5.9. Fast 6.9:an med reba gaffel o 1 kg lättare lockar ju.

Men jag har lovat frun att inte lägga för mycket dolares på första hojen . Vi får se hur det blir. Är väl bättre att handla först o fråga sen..

X-caliber 9 alternativ
Jag såg det, men jag är 183, så det blir i minsta laget. Jag försöker se om jag kan funka på en M då L är slutsåld i svart färg. ska göra deras test nu och se hur det ligger till. Man ska väl välja storleken mindre om man ligger på gränsen har jag läst någonstans.

X-caliber 9 alternativ
Jag kör X-Caliber 9 och är grymt nöjd. Men om du kollar på tyska hojar, glöm inte att kolla Radon. ZR Team 8.0 har liknande spec (11-delad XT istället för 10-delad Deore men 30 Gold-gaffel istället för Reba) som Grand Canyon 6.9 och med dagens valutakurs kostar den ~500 kr mindre.

X-caliber 9 alternativ
Slama sa:
Daanca sa:

Ja det är ju ofta så när man bestämt sig att man vill ha saken i handen på direkten och de är inte osant att folk fått vänta länge på cyklar MEN det är inte hela sanningen.

De tillverkar inte enligt beställning utan tillverkar mot lager och då om en cykel inte finns kan de ta lite tid såklart innan nästa produktionsomgång sker. Troligtvis har de mindre lager på ju dyrare cykel det gäller så de är nog ganska goda marginaler till just de billigare modellerna.

Samt att de bytt affärssystem till SAP som strulat som påverkat ryktet.

Men de står ju aktuell leveransdatum på hemsidan per cykel/färg/storlek och min egen 4.9 tog mindre än en vecka att få hem, själva transporten via ups tog bara tre dagar.

Bedöm själv om det är värt eller ej, det tyckte jag iaf.

Är du normalhändig så är de inget problem att sätta ihop den, du kan ju alltid be någon kompis om hjälp första gången för den nivån det ligger på måste du iaf lära dig sedan.

SAP a.k.a hitlers hämnd...

Tillbaka
Topp