Xc cykel

LelleK

Medlem
Xc cykel
Har tänkt skaffa mig ny xc hoj
Kör mycket grusväg/asfalt o lite stig.
Kikat lite på Scott Spark 900, Trek top fuel 9.8 sl och Canyon lux (2019)
Tips, synpunkter o råd emottages tacksamt.

Xc cykel
Top Fuel är riktigt trevlig att cykla på, har svårt att tro att Scott Spark är mycket sämre eller bättre på något.

Vet inte om Scott fortfarande kör med konstiga dämpare som är dyra att skicka in på service? Scott kanske ligger något högre i inköpspris men trots det, tror jag att Scott är ett bättre köp sett till andrahandsvärdet om man säljer på blocket eller till cykelvasafolket.

Xc cykel
Av de tre hade jag nog gått på nya lux. Varför? För att man får bättre utrustad hoj för samma peng. Alla tre ä riktigt fina hojar, så övertygad om att du blir nöjd oavsett. Därav att jag skulle kolla lite på vad jag för med.

Visst kommer canyonen kanske ha lite sämre andrahandsvärde. Men å andra sidan har den bättre utrustning att sälja med. Kan ju även diskuteras om man bara ska köpa hoj baserat på vad man får för den sedan. Kommer ju oavsett bli en förlust som kommer svida duktigt. Plus att säljer man en scott får man ju ”trängas” med alla andra scott hojar som alla andra har o ska sälja :-)

Xc cykel
LelleK sa:
Har tänkt skaffa mig ny xc hoj
Kör mycket grusväg/asfalt o lite stig.
Med det användningsområdet undrar jag om du inte har funderat på en gravelcykel istf en XC?

Det finns mååånga gravelcyklar att välja på, men om jag vore i din sits skulle jag välja en som även kan ta 650B-hjul med feta däck, för dåliga grusvägar och stigar.

/Håkan

Tillbaka
Topp