XC-däck inför 2023

Rodge68

Medlem
XC-däck inför 2023
Vad tänker ni sats på för XC-däck inför nästa säsong?

Själv tänkte jag testa Pirelli Scorpion Team XCRC 29x2,4" , söker däck som ger en komfortabel luftkammare, har hyfsat grepp på stig, har bra rull och inte är för tunga. Vet att det alltid blir en kompromiss. Vägde lite mellan Rocket Ron 29x2,35, Maxxis Ikon 29x2,35 och Spec Renegade 29x2,35.

Kan vara intressant att höra hur ni resonerar för nästa år...

benjig

Aktiv medlem
XC-däck inför 2023
Snabbrullat och tåligt för min del. Brukar aldrig få punka men det tog inte lång tid innan mitt Rekon Race gick hål och förstörde ett annars jättebra race. Tips mottages tacksamt :)

Psyclist

Aktiv medlem
XC-däck inför 2023
Intressant tråd, tänkte också byta till något nytt 2023.

Men en fundering, tänker du att byter däck inför race beroende på förhållanden eller kör du samma både på träning och tävling?

Tänker du 2,4" på både bak och fram?

Allvädersdäck kanske dessa alternativ
- Racing Ray och Racing Ralph ?
- Maxxis Ikon är väl inte det mest populära däcket på detta forumet, även om jag har kört det i 2 år nu och tycker det funkar fint i alla förhållanden. Det är har ju hållit oväntat bra för mig i 2 år nu iaf.

XC-däck inför 2023
Jag bytte till aspen 2,4 nu på sensommaren/hösten, hittils bästa däcken jag åkt på. ok grepp, hög komfort och framförallt stabila i sidled trots låga tryck. rullar lätt.

har kört olika specialized, schwallbe, vittoria tidigare men tycker att dessa är klart bättre.

är lite sugen på att testa pirelli xcrc 2,4 men får vänta tills dessa är slut.

Rodge68

Medlem
XC-däck inför 2023
Intressant tråd, tänkte också byta till något nytt 2023.

Men en fundering, tänker du att byter däck inför race beroende på förhållanden eller kör du samma både på träning och tävling?

Tänker du 2,4" på både bak och fram?

Allvädersdäck kanske dessa alternativ
- Racing Ray och Racing Ralph ?
- Maxxis Ikon är väl inte det mest populära däcket på detta forumet, även om jag har kört det i 2 år nu och tycker det funkar fint i alla förhållanden. Det är har ju hållit oväntat bra för mig i 2 år nu iaf.
Jag byter däck och sedan kör jag bara mina träningsrundor med det som sitter på och ja, det blir 2,4 både fram och bak.
Vad är skillnaden på Racing Ray och Rocket Ron? De senare har varit en favorit men efter att ha provat större luftkamrar känns det som Rocket Ron går bort med sina små kamrar.

skier

Aktiv medlem
XC-däck inför 2023
Samma som i år, fast ett nytt par före första tävlingen. Kenda Karma 2 fram och Kenda Booster bak, båda i 2.4" och tr varianten.

har haft spec ground control/renegade på andra hojen i år (vanliga t5) men har skurit upp sidorna lite för lätt tycker jag. Rullar väldigt lätt annars.

Corleone

Medlem
XC-däck inför 2023
Har Vittoria Barzo på idag men upplever dom lite tungrullade. Kör med slang iofs för cykeln levererades så. Sneglar på Vittoria Mezcal, undrar hur stor skillnad det är på dom?

Freddie L

Aktiv medlem
XC-däck inför 2023
Barzo/Mescal är annars en vanlig kombo. Har kört själv och varit nöjd. I år blir det något från ett illa omtyckt märke som börjar på S, och kanske (äntligen?) i kombination med däckskorvar.

jonte987

Aktiv medlem
XC-däck inför 2023
Vad är skillnaden på Racing Ray och Rocket Ron? De senare har varit en favorit men efter att ha provat större luftkamrar känns det som Rocket Ron går bort med sina små kamrar.

Bra fråga, någon måste väl veta?
Rocket ron är skapligt grovmönstrade i alla fall i 26''. Jag hade velat ha något lättare xc på torrt underlag. Skulle säga att RR nästan är allround....

Var ligger ground control / renegade på samma skala? Blir lätt att folk tipsar om däck som egentligen inte är jämförbara.

Sup

Aktiv medlem
XC-däck inför 2023
Jag har kört ganska länge på Rocket Ron fram och bak och tycker som ovan att de är väldigt allround. Har även kört Racing Ray/Racing Ralph som jag tycker har överlag ganska bra grepp-/rullmotstånd-/vikt-förhållande för varierande underlag men är lite mer lättrullande än RR. Har senaste året provat Spez Renegade/Fast Trak som många uppskattar och tycker att de är allmänt mer lättrullande men med sämre grepp, både i vårt och torrt. Trots att jag kör med lågt tryck i däcken tycker jag att man inte känner underlaget lika bra med Spez-däcken som Schwalbe-däcken. På torrt underlag är de dock kvicka. Det blir till att köra slut på Spez-däcken 2023 för min del...

Edit: Glömde skriva att jag jämförde 2.25 däck.

Corleone

Medlem
XC-däck inför 2023
Barzo/Mescal är annars en vanlig kombo. Har kört själv och varit nöjd. I år blir det något från ett illa omtyckt märke som börjar på S, och kanske (äntligen?) i kombination med däckskorvar.
Hm det var ju en bra idé. Barzo fram å Mezcal bak. I övrigt har jag kört mycket på Fast track på en hardtail och gillar jag dom skarpt. Men nu var Vittoria rätt snygga på min nya hoj.

Corleone

Medlem
XC-däck inför 2023
Bra fråga, någon måste väl veta?
Rocket ron är skapligt grovmönstrade i alla fall i 26''. Jag hade velat ha något lättare xc på torrt underlag. Skulle säga att RR nästan är allround....

Var ligger ground control / renegade på samma skala? Blir lätt att folk tipsar om däck som egentligen inte är jämförbara.
Ground control tycker jag liknar Barzo

jonte987

Aktiv medlem
XC-däck inför 2023
Till 26 hittar jag barzo, ground control, race king och ikon förutom Rocket Ron.

GC och barzo ät de i närheten av RR? Ska man ha ett bakdäck med mindre mönster än RR så är det kanske race och ikon man får titta på?

Då har jag ännu inte kollat bredd, vikt och gummi. Ganska magert.

Till 29 låter det enkla svaret som ralph och ray.

Cyklopen

Aktiv medlem
XC-däck inför 2023
Jag kör 29” Ground Control och Fast Trak nu. Bägge i Control och T5. 779 resp 693g. Mycket bra rull och blev glatt överraskad över greppet i det blöta igår. Barzo har lite väl hårt gummi tycker jag… känns som snäppet hårdare än T5 och tyckte greppet i det blöta blev lidande. Håller med att dom inte rullar superbra heller, iofs körde jag både fram och bak och tror isf ett Mezcal bak är helt rätt.

Ray/Ralph är ju helt kanon men för mitt cyklande ger ett GC fram lite mer självförtroende om det blir stökigt.

Om jag kör vasan i år tänkte jag testa Fast Trak fram och ett Renegade bak.

HåkanC

Aktiv medlem
XC-däck inför 2023
Vittoria Mezcal ska testas.
Dito. Grå 2.35" . 735 gr. Eller lättare.
Är inte det lite tungt?
De 2.1" Thunder Burt jag sålde i somras vägde under 470g
dsc_0036-jpg.601026

MAMTB

Aktiv medlem
XC-däck inför 2023
Är inte det lite tungt?
dsc_0036-jpg.601026
"Nya" Thunder Burt 29" i Superrace-varianten har en specad vikt på:
2,10" - 585g
2,25" - 689g
2,35" - 700g

Själv planerar jag köra på Thunder Burt 2,35" bak och Racing Ralph 2,35" fram när säsongen börjar. Om de går att få tag på. Helst i transparent-skin.

NiklasL

Aktiv medlem
XC-däck inför 2023
Kör Barzo fram och Mezcal bak, funkar bra, men har inte så mycket att jämföra med. Barzo är kanske lite overkill fram ibland men man kan ju sätta på ett Mezcal även fram då.

Audioholic

Aktiv medlem
XC-däck inför 2023
Med min körstil vinner jag nog mer på att känna mig trygg med att jag har grepp, än jag förlorar på dåligt rull.. men det beror ju på terräng. Har kört xco i västra Götaland. Men xc kan ju betyda ganska olika saker. Hyfsat lätt med grovt mönster, typ Rocket Ron, är ju en melodi.. För övrigt tycker jag att det är dyrt med däck.

Laan84

Aktiv medlem
XC-däck inför 2023
Frågan är hur stor skillnad det är i praktiken, alla strax under nivån sponsrade proffs kör ju rätt så blandat. Hade det funnits någon tydlig vinnare så borde de bästa motionärerna köra samma typ?

WFD

Aktiv medlem
XC-däck inför 2023
Frågan är hur stor skillnad det är i praktiken, alla strax under nivån sponsrade proffs kör ju rätt så blandat. Hade det funnits någon tydlig vinnare så borde de bästa motionärerna köra samma typ?
Nah, det säger väl bara att det troligen är ett bra däck som har den karaktären den personen har.

Artix

Aktiv medlem
XC-däck inför 2023
Är inte det lite tungt?
dsc_0036-jpg.601026
Ska köra 2.25 och det finns inte mycket som har mindre vikt. Som jag kan se på däcken så finns det inte många som kan ha lägre rullmotstånd.
Låg vikt + lågt motstånd det är jag behöver till min Norge trip 😉

Senast ändrad:

anderski

Aktiv medlem
XC-däck inför 2023
Bytte i Augusti till Pirelli Scorpion xcrc 29x2,2, typ det bästa jag gjort! Supernöjd. De rockar i skogen, funkar bra på grus också.
kört många år på Maxxis Ardent/Icon vart nöjd med dem.

kört senaste säsongen (Innan Pirelli) på Specialized, Fasttrack/Renegade är säsmta däcken jag haft på typ 15 år. de var de med förra generations gummi blandning.

Senast ändrad:

Alex Supertramp

Aktiv medlem
XC-däck inför 2023
Vad tänker ni sats på för XC-däck inför nästa säsong?

Själv tänkte jag testa Pirelli Scorpion Team XCRC 29x2,4" , söker däck som ger en komfortabel luftkammare, har hyfsat grepp på stig, har bra rull och inte är för tunga. Vet att det alltid blir en kompromiss. Vägde lite mellan Rocket Ron 29x2,35, Maxxis Ikon 29x2,35 och Spec Renegade 29x2,35.

Kan vara intressant att höra hur ni resonerar för nästa år...
Grabbarna med hår i röven säger till mig att Pirelli inte imponerat nämnvärt sen de vidgade vyerna från bilracing till cykel. För mjukt gummi unt so weiter… Men själv är jag dessvärre partisk, eftersom jag (ofrivilligt) kör med deras Scorpion Trail (S respektive R). Behöver också riktigt bra XC-däck inför våren.

NickPick

Aktiv medlem
XC-däck inför 2023
Bytte i Augusti till Pirelli Scorpion xcrc 29x2,2, typ det bästa jag gjort! Supernöjd. De rockar i skogen, funkar bra på grus också.
kört många år på Maxxis Ardent/Icon vart nöjd med dem.

kört senaste säsongen (Innan Pirelli) på Specialized, Fasttrack/Renegade är nog det sämsta skit jag cyklat med.. de var de med förra generations gummi blandning.
Fast trak och renegade har ju varit och är jättepoppis även innan en massa B-åkare fick gratis däck så svenskarna upptäckte dom, så jag vet inte om jag håller med.
Billiga, dåliga och förutsägbara… de senaste kanske är lite mer tröga? Märks ej på farten i skogen dock.

Artix

Aktiv medlem
XC-däck inför 2023
Alla typer av terräng har sina favoriter. Sen måste man kompromissa lite ibland för bästa prestandan. Hoppas, man vet vad man ska ha, och varför?

Topp