XC i Alperna

• Trådstartare Trådstartare PAS
  • Start datum Start datum

PAS

Ny medlem
XC i Alperna
Hej,

Är den nån som har bra tips på XC-semester i Alperna. Inte intresserad av downhill utan enbart goa XC stigar. Tacksam för tips.

XC i Alperna
Har du facebook så gå in på Trail Addictions sida. De har just nu en galet bra deal på nåt som de kallar Distanation X (http://www.trailaddiction.com/destination_x.php). Jag och några kompisar var sugna på det, men vi kommer tyvärr att vara i området veckan innan det drar igång (startar 14 juli). Fem dagar inkl. "allt" så som mat, guidade turer, boende, transport, liftkort etc. för 380 euro.

XC i Alperna
Rekommenderar Morzine, även om det är ett DH-mecka så finns det massor av härliga XC-leder där i olika svårighetsgrad. Det blir så klart en hel del nedförs, men det är ju bara härligt :)
Det är också ganska lätt att ta sig dit från flygplatsen i Geneve då det finns flera företag som kör dit med minibussar som inte är så dyra, och som även kan ta med cyklar.
http://www.morzine-avoriaz.com/mountain-bike.html

XC i Alperna
Du skulle ha börjat din research långt tidigare (sommaren är igång!) och kommit med mer konkreta frågor kring vad du är ute efter. Ska du köra ner och ta med egen cykel eller krångla till det med flyg, buss och hyrcykel? En sak är bra att veta: verkligheten är helt annorlunda än det man ser på bilder på nätet. Försök hitta klipp på youtube för att bilda dig en mer rättvis uppfattning om specifika leder och spår.

Jag höll på med reasearch på nätet i flera månader innan vi drog till Dolomiterna och Garda i fjol, men så blev den resan jävligt lyckad också. Nedan ser du en bild då vi (enligt liftgubben) lyckades pricka in första soldagen efter 6 veckor regn ovanför Cortina. Tur ska man också ha, men kunskap, magkänsla och flexibilitet betyder en hel del, Alperna har lynnigt klimat och då ska man vara förberedd för att få en lyckad resa.

Imho, du får nog bjuda till lite mer i ett förstainlägg om folk ska orka engagera sig och komma med tips.

Bilagor

• DSC_7807.jpg
    DSC_7807.jpg
    50.9 KB · Besök: 34
XC i Alperna
Jag researchar för nästa sommar... Känns som många har väldigt bra kunskaper och erfarenheter gällande MTB i Alperna. Borde man starta en tråd där man kan posta sina reseberättelser?

Tack för alla tips hittills

Tillbaka
Topp