XC i GBG?

Woody

Ny medlem
XC i GBG?
Har ni några tips till en nyligen MTB-konverterad om snabba och hyfsat lättåkta XC-sträckor/-rundor i Göteborg och omnejd. C:a 2-3 timmar i bra tempo med lite varierande terräng...

Senast redigerad av en moderator:
XC i GBG?
Försöker en gång till... Vill alltså ha tips på snabba och lättåkta sträckor på grus- och skogsstig. Har inga problem att ha lite transportsträckor på asfalt, men vill gärna hitta rundor där man får trampa en 10 mil i lite rolig terräng. Försökte exempelvis mig på Bohusleden från Kållered in till Mölnlycke men upplevde den som för stökig och snårig - fick gå en hel del. Delsjöområdet känns ju sådär halvkul när kennelklubben har haft årsträff och tant Berit är ute med barnbarnen. Änggården känns, ja, lite för teknisk för tillfället... Sedan upplever jag det också som att man inte kommer någon vart inne stan, vill gärna ut en bit. K-back-hållet typ... Finns det något roligt bortanför Råda och Mölnlycke; Landvetter, Härryda? Förslag?

XC i GBG?
Nu var det längesen jag var där och cyklade så jag har inte koll på eventuella cykelförbud och liknnande. Det ligger ett motionsområde nära Mölndals Golfklubb (aka Lindome Alpin för de som inte gillar backiga golfbanor...). Där finns det en hel del olika rundar av varierande längd och knixighet. Speciellt bra har jag för mig det var längre upp i systemet. De flesta är grusade stigar/vägar, men det finns även en del stigar.

XC i GBG?
Bara att hänga med på happy ride tisdag och torsdagkvällar 18.00 från Franssons, korsningen Delsjövägen/Virginsgatan. Då blir det 2-3 timmar i bra tempo på blandade stigar. :-)

Sök på Happy Ride Franssons, så får du upp en massa GPS plottar över rundor vi kört. Om du är ute efter att cykla i skogen och inte bara trampa grusväg så är svårighetsgraden på stigarna initialt lite högre. Det finns inte jättemycket snabba släta stigar någonstans egentligen, mest finns nog i Härlanda och Delsjöområdet trots allt. Efter ett tag blir man snabb på stökiga och snåriga stigar... :-)

/Leo

XC i GBG?
Det är lite lustig att du inte har fått så många svar, men det kan bero på att det inte finns så mycket lättkörd XC-stigar runt Gbg. Under 2004 så försökte jag mig på att hitta sammanhängande XC-stig söder och öster om Göteborg. Man kan hitta en och annan lång grusväg mellan Hällsåkervägen och Älvsåkervägen, men du får oftast ett tekniskt parti för att få ihop det.
Idag har jag ställt undan min Giant NRS och kör med mer slaglängd. Då blir inte de stigar du nämner så värst svåra.
Kolla med Mölndals CK,http://www.mck.se/, eller någon annan cykelklubb, om du inte får andra bra svar här.

XC i GBG?
Miche skrev:
-------------------------------------------------------
> MTB-banan vid Brudaremossen i Delsjöområdet. Det
> finns skyltar men jag tycker att det är mer en
> AM-bana.

AM bana?? va?

Bohusleden kan du testa
Delsjön i övrigt
Sandsjöbacka/sisjön
Änggårdsbergen
Vättlefjäll

XC i GBG?
Miche skrev:
> jag tycker att det är mer en AM-bana.

Skämtar du....? Det är ju för faan rena rama motorvägen.

XC i GBG?
Efter att ha läst alla turtips blir man sugen på att testa dessa rundor men det är svårt att orientera sig med bara text, en del kartor/plottar finns ju att läsa av. Finns det ingen länk med nerladdningsbara .gpx filer som man kan köra i sin gps med?

/Stefan

XC i GBG?
captain8track skrev:
> Men man måste inte ha 15cm slaglängd för att köra i
> brötig terräng, det är ju det som ger skills!

I götebööörj måste man ha 20 cm slag för att få köra på asfalt.

XC i GBG?
JT skrev:
> captain8track skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Men man måste inte ha 15cm slaglängd för att
> köra i
> > brötig terräng, det är ju det som ger
> skills!
>
> I götebööörj måste man ha 20 cm slag för att
> få köra på asfalt.

Ja, det måste man ju ha, annars kör man lätt ner i diket eller hur? ;-)

/Leo

XC i GBG?
Om du håller dig på de stora gångvägarna (läs breda stigarna) i Änggården så är det ju inte så tekniskt och så har du fina grusvägar. Sedan kan man ju köra massa olika rundor och om inte du blir uttråkad av samma runda om och om igen köra varv på en bana.

XC i GBG?
Leo skrev:
> Ja, det måste man ju ha, annars kör man lätt
> ner i diket eller hur? ;-)

Ja, jag har viss praktisk erfarenhet av sådana manövrar och det berodde enbart på att jag körde helstelt. :-)

XC i GBG?
Hej Woody,

Har samma problem som du... har börjat utforska Skatås-området sedan 2 veckor tillbaka (se bl.a. mina rundor på funbeat: http://www.funbeat.se/tracks/shownonav.aspx?RouteID=88594 - http://www.funbeat.se/tracks/shownonav.aspx?RouteID=88815 - http://www.funbeat.se/tracks/shownonav.aspx?RouteID=87780)

Jag tycker att de stora grusvägarna genom området är helt OK, förrutom att det kan bli mycket folk och hundar... Men lyckas man välja tid (t.ex. på kvällen efter att det har blivit mörkt eller på lördag/söndag förmiddag) så tycker jag att det är ganska ok med folk. Vet inte hur det kommer att bli när det ligger snö däremot...

Allmänt har jag ändå redan några "favoritsträckor" genom området :
- från Delsjövägen upp mot "badplatsen" (sväng av vid Alfred Wigeliusväg alt. Storatorpsvägen)
- från "badplatsen" förbi "kanotcentret" (någon riktig brant backe...) vidare till norra sidan av Stora Delsjön sedan höger över bron längs med södra sidan av Lilla Delsjön (destu längre man kommer från Skatås destu mindre folk verkar det bli...)
- därifrån vidare till "Delsjökärrvägen", ta i korsningen vid någon skylt/karta rakt på en "häststig". Håll vänster (brant backe). Följ den stigen till du kommer till norrsidan av stora delsjön igen.
- Från norra sidan av stora deljsön upp till västra Långvattnen (skyltat, fin klättring till 118 m.ö.h på en bred stig). Tyvärr måste man ta samma väg tillbaka.
- Där finns ett fint 3,5km (el-)spår vid Enedalsvägen också, men då måste man köra från Skatås genom ett bostadsområde.

Konsten är att sy ihop godbittarna med några transportsträckor så det blir en fin runda till slut... Jag kommer att fortsätta utforska de kommande veckorna om vädret tillåter det... jag är t.ex. nyfiken på cykla vidare på bohusleden öster om elljusspåret vid Enedalsvägen.

Filip.

XC i GBG?
0range skrev:
> Miche skrev:
> -----
> > jag tycker att det är mer en AM-bana.
>
>
> Skämtar du....? Det är ju för faan rena rama
> motorvägen.

Testade att körda banan idag och tyckte att den var för bråkig, ramlade mest hela tiden. Har bara 80 mm slag nämligen och ganska ovan i skogen... Jo, tänkte också nämna att det på banan nu finns en jättefin "gyttjeängel" gjord av ingen mindre än mig själv. Det är värt att ta sig en tur och kolla på den innan den regnar bort.

XC i GBG?
HAHA! Gyttjeängel! Hoppas du inte avskräcktes och trots det tyckte det var skoj. Att 80mm skulle vara ett hinder håller inte. Visst körs det normalt med lite längre slag här i Götet, men absolut nödvändigt är det inte. Om du blev sugen på att lära dig köra lite mer teknisk terräng kan du alltid haka på en easy ride. Då får du gott sällskap och alldeles säkert en del tips ifall du ber om det =)

XC i GBG?
Jag körde delar av mtb-banana idag och såg ingen Gyttjeängel :( Hmmmmm.... undrar om det beroro på att jag undvek de lite mera "kladiga" delarna :)

Se till att hänga med på lite happyturern så kommer snart du också tycka att den är en motorväg...

XC i GBG?
0range skrev:
----------------------------------------------------
> Miche skrev:
>
> jag tycker att det är mer en AM-bana.
>
>
> Skämtar du....? Det är ju för faan rena rama
> motorvägen.
>
Det är för att du aldrig kört på en riktigt xc-bana eller så är det för att du vill vara cool ;-) Helt seriöst så har jag svårt att tänka mig att det finns någon xc-bana i vanlig bemärkelse i Gbg området. Jag skulle nog lätt klassa all typ av skogcykling här i gbg som AM, men det är ju bara vad jag tycker.

Ang. att du tycker att det är en motorväg nog mest för att du kör mest på den typen av terräng och gör det väldigt bra.

Woody: Vill du ha lite enklare terräng så har du skogspartiet norron Härlandatjärn. Cyklade mycket med grabben där när han hade sin 16" hojj (hjulstorlek). MTB-banan blev det när han fick sin 20" hojj.

Senast redigerad av en moderator:
Tillbaka
Topp