XC: Modern geometri, trender?

Gissar att sanningen om att XC-tävlingar vinns uppför står sig än. 66 graders gaffelvinkel och massa wheelflopp vinner man inga backar med.
Om det nu var vinna man skulle göra.

I övrigt... intressant grejj. Inom LVG pratar man sällan om hur "kul" en cykel är. Där är det fart, respons, areodynamik osv... inte så mycket om "kul".

Stalle

Man vinner xc-tävlingar uppför men förlorar dem utför kanske?

Eller men kan förlora dem nedför.
Om står på öronen nerför som Neff nu sist och tappar 2(?) placeringar. Fick väl inte se vad det var som hände så om det var i nerförsbacke är väl inte hundra.

Sista åren har vi flera gånger fått se ryck även nedför för att få 5 meter till godo innan spurten. Så beroende på bana så kan det ge olika taktiska fördelar.
Ofta är det sista backen upp som avgör vem som är först i ledet på väg ner utan omkörningsmöjlighet. Här tycker jag banläggarna har lite kvar att lära.
Slutet på Leogang är ju rätt trist egentligen. Sen är väl inte kort spurt fel då allt inte behöver avgöras på spurt alltid. Målgång mitt i sista nerförslöpa med dubbla spår kanske :).

Men det är fortfarande sekunder uppför och tiondelar nerför.

Gissar att sanningen om att XC-tävlingar vinns uppför står sig än. 66 graders gaffelvinkel och massa wheelflopp vinner man inga backar med.
Jag tror att såna där funderingar är en starkt bidragande orsak till att man inom tävlingsgrenar inte är lika öppen för att experimentera, vilket såklart är både dumt och bra. Om alla andra kör 68° så förlorar du inget jämfört med dem om du också gör det, men du vet heller inte hur 66° skulle fungera och om det faktiskt skulle vara dåligt.

Har man problem med "wheel flop"med 66° gaffelvinkel i en inte alltför teknisk uppförsbacke så måste det gå vääääldigt långsamt. Jag tror inte ett dugg på att det skulle vara problematiskt vid XC-tävlande. Inte heller blir en cykel mindre trampeffektiv av att vara lång, vilket är en annan sak där utvecklingen går långsammare än i övriga MTB-grenar.
Är det verkligen uppför man vinner så borde en lång cykel med brant sadelrör vara bästa vapnet. Den kommer dessutom vara bättre utför, men kanske inte fullt lika bra när det är väldigt knixiga lågfartskurvor på platten. Men hur ofta är det det i XC?

Brasklapp: Jag följer inte på något sätt XC-scenen, men av det jag sett på senare år kan jag inte riktigt förstå varför man inte i högre takt ändrar på cyklarnas geometri. Behåll hojen lätt och med relativt kort slaglängd, men förläng den, branta upp sadelröret och flacka ut gaffeln ännu lite mer. ?

Edit: Och på samma tema: Varför i hela friden kör XC-eliten med 1x12 och pizzakassett? Jag har nog aldrig sett nån använda lättaste växeln. En kassett med mindre omfång blir lättare och ger tätare steg, alltså större chans till optimal kadens vid alla tillfällen. Obegripligt.

Jag tror att såna där funderingar är en starkt bidragande orsak till att man inom tävlingsgrenar inte är lika öppen för att experimentera, vilket såklart är både dumt och bra. Om alla andra kör 68° så förlorar du inget jämfört med dem om du också gör det, men du vet heller inte hur 66° skulle fungera och om det faktiskt skulle vara dåligt.

Har man problem med "wheel flop"med 66° gaffelvinkel i en inte alltför teknisk uppförsbacke så måste det gå vääääldigt långsamt. Jag tror inte ett dugg på att det skulle vara problematiskt vid XC-tävlande. Inte heller blir en cykel mindre trampeffektiv av att vara lång, vilket är en annan sak där utvecklingen går långsammare än i övriga MTB-grenar.
Är det verkligen uppför man vinner så borde en lång cykel med brant sadelrör vara bästa vapnet. Den kommer dessutom vara bättre utför, men kanske inte fullt lika bra när det är väldigt knixiga lågfartskurvor på platten. Men hur ofta är det det i XC?

Brasklapp: Jag följer inte på något sätt XC-scenen, men av det jag sett på senare år kan jag inte riktigt förstå varför man inte i högre takt ändrar på cyklarnas geometri. Behåll hojen lätt och med relativt kort slaglängd, men förläng den, branta upp sadelröret och flacka ut gaffeln ännu lite mer. ?

Edit: Och på samma tema: Varför i hela friden kör XC-eliten med 1x12 och pizzakassett? Jag har nog aldrig sett nån använda lättaste växeln. En kassett med mindre omfång blir lättare och ger tätare steg, alltså större chans till optimal kadens vid alla tillfällen. Obegripligt.

Nyaste FS XC hojar har gaffelrörsvinkel kring 67 grad, brantare sadlesrör och reach som kommer nära moderna stigcyklar, så dom är inte mycket tillbaka. Det finns ofta tajta kurvor och de flesta i eliten är mycket duktiga cyklister, så förstår att lite mindre flakare gaffelvinkel skulle kunna vara optimalt.

Jag har inte bra koll på vilken utväxling eliten använder, men skulle också tro att pizza skivan inte behövs. Vet inte om taijtare växlar skulle hjälpa. Misstänker att dom kör pizzaskivan för sponsorerna.

Det finns knappt några nackdelar med 65-66 vinkeln, snarast tvärt om. Har nu en HT med 120gaffel fram och styrvinkeln på 65 och har absolut noll problem på att klättra de svaraste och brantaste tekniska uppförsbackar. Brantare sadelvinkeln destå längre reach måste man ha att behålla ETT. Längre 435-440 CS är också bra då får man ännu mer stabilitet på klättringar.

Att påstå dock att man blir mycket snabbare på nedfarter är enkigt mig en skitsnack då däck mönster med lite grepp och begränsad slaglängd gör det omöjligt att nyttja “Enduro” geometrin. Så på en ironisky sätt long&slack geo gör mer nytta på rn XC hoj för uppförsbackar än nedförsbackar

Nog använder de pizzatallriken bak när det är riktigt brant, (särskilt med en 40 fram) de hoppar av och springer när det brant, stökigt och halt också. Men inte på alla banor de kör såklart.
Lite skönt att se att de inte är komplett överjävliga varv efter varv.
Ninos cykel innan skiftet nu med 110 fram och 120 bak är kanske lite otippad

Att påstå dock att man blir mycket snabbare på nedfarter är enkigt mig en skitsnack...
Vem har påstått det? Det blir så mycket enklare att diskutera om man citerar den/det man avser. Fast då syns det förstås inte att det man hittat på är just påhittat eller feltolkat. ?

Nog använder de pizzatallriken bak när det är riktigt brant, (särskilt med en 40 fram) de hoppar av och springer när det brant, stökigt och halt också. Men inte på alla banor de kör såklart.
Lite skönt att se att de inte är komplett överjävliga varv efter varv.
Ninos cykel innan skiftet nu med 110 fram och 120 bak är kanske lite otippad
Precis, men man borde ju då rimligen byta kassett efter banans förutsättningar kan man tycka. Blir dock svårt om det inte ens finns mindre kassetter till exempelvis Eagle. Märkligt, i sig.

Hävdar nog också att pizzatallrick inte behövs i xc, visst kan det användas på vissa banor, men tror nackdelarna egentligen är fler. Intressant att jämföra dagens 520% range med 530% som var vanligt när 3x var standard. Att göra en exakt jämförelse blir ju svårt när hjulstorlek ändrar den faktiska utväxlingen, men att man tog bort minsta fram tyder ju på att den inte användes mycket.

Finns inte 10-45?
Fanns ju 11s kassett till 12s xtr för tävling nån minut men det var visst inte så intressant.

Använder de verkligen inte alla växlarna? Rimligen sätter man på lämplig klinga fram

Edit
Ja finns

Finns inte 10-45?
Fanns ju 11s kassett till 12s xtr för tävling nån minut men det var visst inte så intressant.

Använder de verkligen inte alla växlarna? Rimligen sätter man på lämplig klinga fram

Edit
Ja finns

Titta ?? långt för dyr för min smak men shimanosponsrade XC åkare i världscupen kan ju glädjas åt den ?
Att eagle bara finns i 10-50/52 är minst sagt märkligt.
More is more som Yngwie skulle sagt men nog vore det fint men kassett likt ovan till XD bodyn, på GX nivå då så man skulle vilja betala för den också...

Varför skule ngn använda Sram kassett är en ren mysteriet för mig. Shimano växlar mycket bättre mellan man trycker hård och man kan använda Sram reglage/vxl kombo på Shimano kassett utan problem.
Titta ?? långt för dyr för min smak men shimanosponsrade XC åkare i världscupen kan ju glädjas åt den ?

More is more som Yngwie skulle sagt men nog vore det fint men kassett likt ovan till XD bodyn, på GX nivå då så man skulle vilja betala för den också...

Finns även xt 10-45, kör själv på en sådan, kostar inte alls så mycket.

Hade gärna sett 10-40 eller tom 10-36 också, använder själv typ aldrig de två största dreven bak.

Kör själv 11s och där verkar det finnas mer att välja på .
Kollade lite på Ali och 12speed och ända jag hittade var väl 9-46 11-46 0 10-34 ...

Bilagor

• Screenshot_20210625-213103_AliExpress.jpg
    Screenshot_20210625-213103_AliExpress.jpg
    168.8 KB · Besök: 82
  • Screenshot_20210625-211900_AliExpress.jpg
    Screenshot_20210625-211900_AliExpress.jpg
    110.9 KB · Besök: 93
Såå... kom vi fram till hur geometrin ser ut på en modern XC-hoj? Eller har XC glidit åt trail-hållet p g a att banorna blivit mer tekniska medan Cykelvasan lika gärna kan köras med gravel? Och ingen har nämnt Red Bull?

Såå... kom vi fram till hur geometrin ser ut på en modern XC-hoj? Eller har XC glidit åt trail-hållet p g a att banorna blivit mer tekniska medan Cykelvasan lika gärna kan köras med gravel? Och ingen har nämnt Red Bull?

En modern xc hoj har ett HA på ~67grader, STA på ~75,5 samt en reach i storlek M/L på minst 440/460. Stack runt 600.

Imho är det inte bara hur banorna ändrats utan hur utvecklingen är ikapp på den konservativa delen av MTB.

Faställt hittills är väl bara att proffsen är klena rackare med pizzakassetter som en happymedlem får skämmas med att behöva ?

En modern xc hoj har ett HA på ~67grader, STA på ~75,5 samt en reach i storlek M/L på minst 440/460. Stack runt 600.

Imho är det inte bara hur banorna ändrats utan hur utvecklingen är ikapp på den konservativa delen av MTB.
Om man tittar i prisklass runt 40' vad hittar jag då för trevliga xc-cyklar med modern geometri enligt ovan? Scott Spark RC Comp 2022, Kona Hei Hei, några fler?

Tillbaka
Topp